סופר ספרדי ששכח לקדש ?אריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"ד חשון תשע"ג 12:50
שאלה בעניין סופר ספרדי ששכח לקדש בודאות שם הויה בס״ת ולאחר שכתב רק י-ה נזכר שלא קידש.. יש לציין שבתחילת הכתיבה אמר וכל האזכרות לשם קדושת...מה הדין האם חייב לקלף או שיקדש עכשיו ויסיים את שם הויה ברוך הוא ???
ותודה לכל העונים מראש..
אילן.
באמת שאלה חמורה.שלום 22

מצד אחד אפי' קוצו של י' צריך שיכתב לשמה, וגם אם נאמר שמקצת האות אינה צריכה כוונה לשמה, מ"מ פה הרי כתב ב' אותיות.

מצד שני אמר בתחילת הכתיבה וכל אזכרות שבו וכו'.

 

אולם, עד כמה שזכור לי איננו סומכים למעשה על אמירת וכל אזכרות שבו (בתחילת הכתיבה) אלא לצרף זה לס"ס במקרה והסופר מסתפק שמא שכח לקדש השם.

 

ולכן לעד"ן שצריך לכתבו מחדש.

 

ובוודאי שאינני רוצה שיסמכו על זה למעשה, אלא ישאלו רב פוסק מובהק.

 

נ.ב כמו שכתבתי כאן בעבר, מנסיוני אין מצב שסופר יכתוב שם הוי"ה בחילוק וישכח מלקדש (ואם שכח, יתפוס עצמו באות י...).  וזו תועלת נוספת בכתיבה בחילוק חוץ מההכרח שבזה לדעת הרב מצ"ש והקו"י וכו'.

 

אוסיף עוד נושא מסתעף מזה לדיון:שלום 22

יכול להיות שאם הסופר אשכנזי, ושכח לקדש השם, ייתכן והוא רשאי לסמוך על מה שאמר בתחילה וכל אזכרות וכו'.

מה קורה אם הוא כותב בשביל ספרדי?

 

תגובה לשלום 22אריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"ה חשון תשע"ג 20:53
יש לנו דין שאם הסופר אמר בתחילת הכתיבה וכל האזכרות לשם קדושת ה׳ אז מצרפים את זה לספק ספיקה כמו שכתב בביאור הלכה וכו... אבל כאן אין לנו ספק הסופר בוודאות אומר שיודע שלא קידש כלל.. אולם לדעת הקסת סופר ועוד .. קידושו וגימורו באם כאחד.. וכל זמן שלא סיים את השם בשלמותו יכול עדיין לקדש אפילו באות האחרונה של ה׳.. וזה בתנאי שידע שכותב שם..!! אם כך יש לשאול את הסופר האם ידע שכותב שם ורק שכח לקדש.. אפשר לסמוך על הקסת סופר וסייעתו שקידושו וגימורו באים כאחד..וכן לדעת הט״ז שאם ידע שזה שם ולא קידש כלל כשר..יקדש עתה וימשיך לכותבו.. אולם אם גם לא ידע שכותב שם כלל וחשב למשל שכותב יהודה וכו..וגם לא קדש בפיו.. נראה בוודאי שיש לקלוף שם י-ה זה ולכתוב מחדש לשם קדושתו..
נ״ב : והדגשתי שזה סופר ספרדי מפני שלדעת הקול יעקב אפילו אות אחת שנכתבה לא בקדושה חייב למחוק ולכתבה מחדש..
ולכן שאלתי יותר בבירור האם יכול הסופר הספרדי לסמוך על הקסת סופר וסייעתו שקידושו וגימורו באים כאחד ויוכל לקדש מעתה ולהמשיך .. או שלא !! כדעת הקול יעקב וכו ..
ותודה על ההתייחסות ועל התגובות ...
אילן.
לענ"דאות והדר

לפי קול יעקב רע"ו ס"ק ב' וד' אם לא חשב לקה"ש, לא יועיל ההכרזה של "כל האזכרות" ולא תעזור כאן הידיעה. וכן כך נוהגים הספרדים ועל פיו ישק דבר.

אבל דעה מקלה באופן קיצוני היא דעתו של הרב עובדיה יוסף הי"ו שמקל ע"י ההכרזה גם אם יודע בבירור שלא קידש, ולדעתו ברור שיהיה מועיל קידוש לפני הסיום בזמן שזוכר. לא הכרתי אף רב אחד שמקל כך. אישית לא ראיתי את התשובה בפנים אלא ראיתי שפוסק אחד ציטט אותה במאמר הלכתי 

מה שאמר אלחרר נכון בהחלטאמיר הסופר
אז לא הבנתי,שלום 22

אם נראה לי כקו"י ולך כקס"ה, אז סופר ספרדי צריך לנהוג כקס"ה?

 

ולאות והדר: היכן דיבר בזה הרב עבדיה שליט"א? תודה!

 

תגובה לאמיר ולשלום 22אריק אלחרר
קודם כל אמיר ..תודה. וזה אני אילן שים לב תמיד מי חותם בהודעה. כשההודעה חתומה בשם אילן אז זה לא אריק חברי וידידי המגיהה וכשאין חתימה של אילן בסוף אז זו דעתו של אריק אלחרר..
ולך שלום 22 באמת גם אני הייתי מעוניין לדעת קצת יותר על החידוש של הרב עובדיה.. מה שידוע לי זה כמו שכתב אות והדר שצריך להחמיר בזה ולנהוג כמו הקול יעקב לספרדים אולם אם ירחיב כבודו על החידוש בשם הרב עובדיה עם קצת יותר מקורות נשמח מאוד לשמוע ולהחכים..בכל מקרה הוריתי לסופר להקל ולקדש כיון שידע שכותב שם הויה ורק לא קידש בפיו ...
אילן.
אשתדל לחפש את המאמראות והדר

ולהביא את המקור בלי"נ.

אות והדר ... חזק... אילן.אריק אלחרראחרונה
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך