אות והדר ...אריק אלחרר
מחילה מכתר.. אין שום שאלה על הווין השאלה שאמיר העלה בתמונה היא נו׳ מיותרים במילה הוציאנו במקום המילה שצריכה להיות כתובה הוציא.. וכבר נכתב ה׳ האם מותר לקלוף את ה׳ במקרה זה ולתקן או שאסור לקלוף וברווח שנוצר שהוא יותר משלושה יודין .. יעשה חורים בקלף..!
זה השאלה כאן...
אילן.
לא שמתי לב מה כתובאות והדר

אפשר למחוק את נו ולא צריך לעשות חורים.

בכל אופן, ו"וים בעייתיים

 

התשובה היאאמיר הסופר

שמותר לגרוד את ה נו' ואסור לקלוף כיון שמעיקרא לדינא שו"ע הבדל פרשה הוא 9 יודים ובפחות מכך אין כלום! אך לחשוש לשיטת ר"ת שב3 יודים הפרש פרשה צריך לחשוש לכתחילא כך כתב מרן החיד"א אך כיון שזו רק חומרא והידור אסור לקלוף את ה' מפאת זה הלכך ובהתאם לזאת יהיה אסור לקלוף ואם רוצה להרויח את החומרא דלעיל יעשה איזה נקב  באמצע הרווח ונגמר הסיפור

הרב מועלם

וכן אמר הרב יעקה כחלון לשכן שלי

האם יש מי שמתיר לקלוף שם משום זה אלי ואנווהו ?אריק אלחרר
מקורות בבקשה ... אילן.
תראה בקול יעקב סימן רעואמיר הסופר

שבתכלס בקושי התירו קילוף אלא כמו האשכנזים קדירה

אך כיוון שהיה מנהג בבגדד לקלוף והוא מנהג מבוסס התירו מכאן ועד לזה אלי ואנוהו שזה לא חומרא או עיקר הדין איפה

ועוד מה עם שמא ישבר הקלף באמצע והיו הרבה מקרים כאלו מה הדין וכי יש לו דין של מתעסק הפוסקים אומרים שקשה מאד מאד לומר שיש לו דין של מתעסק כיוון שזה קורה והרבה אז להכניס את הראש למיטה חולה על מה ? עיקר הדין? מקסימום אפשר לא חומרא ולא זה אלי ואנהו

אני דיברתי עם משעלי מזכרון יעקב הידוע בתור המומחה בקילוף שאלתי אותו האם זה נכון שקורה הרבה שבירות הוא אמר לי המון ואתה לא יודע כמה

יכול להיות שהקולף מומחה גדול מאד אך הקלף בעייתי ולפעמים השם נכנס בעל עובי הקלף או ברובו והקולף לא תמיד מבחין לכן זא נראה בכלל והנראה לעניות דעתי כתבתי

אמיראריק אלחרר
נכון צודק הקול יעקוב מתיר בפירוש וכתב שכך נהגו גם בשביל לצמצם שורות מותר לקלוף את ה׳ את זה ידעתי .. רציתי מקורות אחרים שלא ידועים לי .. ונעזרתי בכם כאן.. לגבי עינין הקליפות .. אמיר .. אני קלפתי אלפי שמות .. ומעולם.. אבל מעולם לא שברתי שמות.. צריך כמו שאמרת מיומנות לא רק בקילוף אלא גם בהכרת סוגי הקלף וסוגי הדיו למיניהם...שגם הם מושפעים לעיתים ממזג האוויר ומחלות החדר שבו כותב הסופר..! ולכן לא ישר קופצים וקולפים.. בודקים קודם את מה שאמרנו .. ואז אם במאה אחוז לא 99 אלא מאה ודאי.. תדע שתצליח אז ורק אז .. קולפים. ובאמת חבל שקולף מומוחה ששמו יוצא לפניו אומר ששבר המון פעמים אותיות ולא נזהר קודם במה שאמרנו והיו המון מקרים ששמנו סלוטפ על ה׳ לפני הקליפה כדי שלא לשברו .. בקילוף..ואז קילפנו.. ועוד בעניין העמקת הדיו בעובי הקלף.. יש תשובה מפורשת של הדבר שמואל.. בעניין זה שאין זה איסור מחיקה כשהקרום העליון יוצא בשלמותו.. ולמרות שנשאר רושם ניכר בקלף.. וכו.. אביא את המקור בהמשך .. כי אין לי ספר כעת לידי ואני כותב מהנייד באוטובוס...דבר איתי בהזדמנות בנייד אני ישמח.. וסליחה על האריכות.. זה היה נצרך .. אילן.
אבל מהשו"ע משמעאמיר הסופר

שזה איסור דרבנן לחתוך מעובי שם ה' אבל אם ישאר אח"כ יהיה מותר לגרד אותם

למרות שיש חולקים על זה ואומרים כמו שיש נתיצה אחר נתיצה בע"ז יש גם כאן איסור מחיקה אחר מחיקה

אבל מכובד משקל הדברים שאין עצה ואין תבונה נגד ה' במקום שזה לא מעיקר הדין לא מתירים לקלוף

תשאל את המורים...

אמיר שלחתי לך הבפרטי.. תגובה.. תעלה אותה בבקשהאריק אלחרר
בעניין הרושם שנשאר לאחר הקילוף ..תודה מראש ... אילן.
העלתי ובעניין של רושםאמיר הסופר

אתה צודק אך אם השם נכנס לכל העובי הקלף לא יצא רק רושם אל אישאר אותיות כי הוא מגיע עד הסוף ובזה צריך להזהר

אמיר ברור.. לכן צריך להיות מומחה ...!!!אריק אלחרר
אילן גם אני קלפתי מאות אך להעיד מעולם ואאאווו חזקאריק אלחרר
אריק אכן כן..אילן ח.
בספר חסידים מתיר להחליף יריעהאריק אלחרר
מטעם זה
לא הבנתי .. אריקאילן ח.
לאילןאריק אלחרר
תעשה חיפוש זה אלי ואהנוהו בספר חסידים תמצא שהוא כותב שמותר להחליף יריעה בספר אם רוצה לכתוב יותר יפה כתבתי בערך
לגבי זה אלי ואנווהו...אילן ח.
האם מותר לקלף ?
אז ידידי חכם סיגרון טוען מסברא..
שאם היריעה או התפילין וכו.. ילכו לגניזה בגלל שהסוחר לא ירצה אותה או הקונה וכו,... אז יוצא שכל השמות שם יגנזו וזו לחומרא שבאת לידי קולא.. ולכן הוא מתיר לקלוף ...
זה מסברא בלבד !!!
אם למישהוא יש מקורות לסברא זו נשמח לשמוע ..
מופיע בפוסקים סברא זו להתיר לקלוף שאם לא תיגנזאריק אלחרר
היריעה
אריק מי הפוסקים ?אילן ח.
שות דברי יציב חלק יורה דיעה סימן קעט בסוףאריק אלחרראחרונה
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך