
פורום סופרי סת"ם
בהנהלת: אות והדר
מכתב פתיחה
מה דין הר'אמיר הסופר

כשר.. אילן.אריק אלחרר
הזוית מצד ימין לא כ״כ זוית 90 מעלות
ולמרות שהרגל טיפה משולשת לא הייתי קורא לה ד׳ אלא נראה שהיא ר׳.. לעניות דעתי כתבתי .. אילן.
ולמרות שהרגל טיפה משולשת לא הייתי קורא לה ד׳ אלא נראה שהיא ר׳.. לעניות דעתי כתבתי .. אילן.
הרבנים אמרו פסול מכיווןאמיר הסופר
שהרגל מתעקמת קצת פנימה זה ד עם עקב עגול הרב מועלם
יישר כח ..אריק אלחרר
אריקאריק אלחרר
כשר לא מאמין שהרב מועלם פסל ואם כן קח את זה שוב שבוע הבא ותראה נפלאות מתורתו חחחח
תינוק קרא ר׳..!!!! אילן.אריק אלחרר
לא מועיל תינוק כיון שלא מורגלאמיר הסופר
לא מורגל להבגיל בין ר לד כי גם ר מרובעת 90 מעלות שלהלכה זה ד התינוק יגיד ר
אמיר צודק.. אילן.אריק אלחרר
אז יוצא לפי דברך בשם הרבנים ש-ד ׳עם עקב עגול זה ד׳ כשרה..!!???... דווקא בד׳ עם עקב עגול כזו כמו בתמונה הייתי ש״ת כי כאן ה״עקב העגול״.. בכלל לא נראה .. זה בקושי עגול.. יותר נוטה לעיגול 90 מעלות... ולא כמו שיש נוהגים לעשות ד עם עקב ממש אבל עגול..!!!.. וזה שהתינוק לא מורגל .. נכון אתה צודק .. אבל כאן בציור זה לא דומה אני דווקא ישאל אותו לשלול ד׳ עגולה כמו שאמרת שבציור הנ״ל היא ד׳ עגולה כשרה..! וכאמור בגלל שזה מאוד גבולי כאן ה״עגול הזה״ אם זה היה ד׳ כשרה תינוק ודאי היה קורא אותה ד׳.. וזה לא קרה!!!.. לעניות דעתי כתבתי.. אילן.
כשבאתי איתה לרב מועלםאמיר הסופר
הייתי בטוח שהיא ר כשרה אבל בגלל העיקום ברגל חששתי אז הראתי אותה לרב וכך אמר כדלעיל אמרתי לו לא חשבתי כך הוא אמר לי כן זה צריך הרבה שימוש בע"ה לאט לאט..
קיבלתי ... יישר כח..אילן.אריק אלחרר
בעיה כפולה ומכופלת במילה וקשרתםשיזף
א. בצילום הדבר נראה כספק ד' אך התיחסות ההלכתית הינה ע"פ מראית עין וללא הגדלה.
בשו"ת שבט הלוי וכן בפוסקים נוספים מובא כי במבט באמצעות מגדלת (כנ"ל בהגדלה ע"י צילום ) לא מקילים.
ב. האות האמורה להיות ם הינה בעלת עוקץ ניכר להדיא בתחתית המושב בצד ימין וכן בעוקץ זויתי בתחתית הצד השמאלי של המושב. כל מי שלמד צורת האותיות יודע כי הות ם הינה בעלת מושב ולא בעלת רגליים או עוקצין בולטים באופן הניכר להדיא, וקרוב לודאי שהאות פסולה לחלוטין
לא נראה לי שהאות ם פסולה לחלוטין...שלום 22
א. התמונה בהגדלה משמעותית, וצריך לבדוק במציאות איך נראה.
ב. גם אם יש הוספה של קוץ קטן לענ"ד, אין זה בגדר של שינוי האות מצורתה עד כדי פסילה.
על מ"ם אין שום שאלה, זה כשראות והדר
אריקאריק אלחרר
אות ם כשרה בלי שום בעיה חוץ משיטת הרדך שפוסל אים יש תג מיותר ועיין קוץ ר״ת לשיטת החת״ס זוית והוא הדין להיפך עיין במנהיג
ישר כחאות והדר
אריק אתה לא צריך לכתוב את השם שלך בתחילת ההודעה ולא בסוף, שם שלך מופיע אוטומטית.
טובאריק אלחרראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש.
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.
