
פורום סופרי סת"ם
בהנהלת: אות והדר
מכתב פתיחה
נ מה הדין?...אמיר הסופר

הגזמתם אין תשובות זה פסול ל' גמורהאמיר הסופר
אמיר לא נראה שכולם מסכימים אתך.. יש כאלה שעדייןאריק אלחרר
חושבים שזה ש״ת..אילן.
גם לענ"דאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ו' כסלו תשע"ג 13:10
זה פסול.
הרב גרוס אמר ש"תאות והדר
נו"ן - ש"ת. _גגה צר, מושבה רחב מגגה, עיגול התג פונה לימין)
אות והדר יישר כח ,.. אילן.אריק אלחרר
מחלוקת אחרונים הרב מועלם אמראמיר הסופר
פסול מכיוון
של עם גג קצר כשר ולא צריך כמלא אות קטנה בגג
גם אם המושב ארוך לא גורע
ל רק עם מגדל גם ללא ראש כשרה - הרב עובדיה וכן אם פונה לימין כשרה
לכך אמר הרב פסול
קטנתי מלהכריע
מעניין מאוד, אני נהנה מכל רגע.אות והדר
היה לי פעם שימוש על יו"דים עם תגים ענקיים (תפילין שלמות), הייתי בטוח שכל יו"דים פסולות.
הרב שמאי גרוס הכשיר את כולם, אח"כ לא נרגעתי והלכתי לעוד מו"צ ספרדי (אני לא בטוח שהוא מעוניין שיפרסמו את שמו) גם הוא אמר אותו דבר, אח"כ לקחו צילום של הפרשיות לרב מועלם והוא אמר שההלכה כמו"צ הראשון אבל לדעתו פסול.
ישר כח גדולרחמים-
במקרה הזה שאלתי מו"ץ (כנראה חפץ בעילו"ש)
ואמר שלכאורה ש"ת אבל ברור שתינוק יפסול אז פסול ! (שאלתי עם המקור לא הצילום)
רק רציתי להוסיף ישר כח לתייגן ת"ח שעצר ושם לב לשאלה ולא המשיך אגב ריהטה
בדרך כלל הוא מתייג מימין לשמאל אך הפעם משום מה...
ממש מלחיץ ודורש תשומת לב,
סופר הכר את תייגנך !
אצלי דווקא בגלל הטעות הזאת אני הרבה יותר רגוע
פסולאריק אלחרראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש.
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.
