מאמר בעניין חסרון איבר ביו"ד של אל"ף - הרב ויינראות והדר
 

יו"ד עליונה של האל"ף ללא רגל ימין – האם זה חסר איבר?

 
א. מרגלא בפי העולם לומר בשם המקדש מעט - שאם חסר רגל ימין של יו"ד האל"ף הרי זה פסול משום חסר איבר של האות.
 
סברא זו אמנם נזכרה בדבריו בכמה מקומות [ראה גידולי הקדש כלל טו אות ד, ואות ל, וראה מקדש מעט סי' לב ס"ק צג]. אך ראוי להדגיש שעל סדר האותיות שלו [ובפשטות שם כתב עיקרי הפסקים שלו על אותיות] לא הזכיר כלל דבר זה וסברא זו בשום אות (ואדרבה משמע באל"ף שעיקר סברתו להלכה דאין שום עוקצין באל"ף מעכבים, כפי שאזכיר להלן). ואני אומר שאין זה פשוט כלל לומר שכן דעת המקדש מעט - שמעכב הדבר לפסול !!
 
ואדרבה כתב המקדש מעט כמה פעמים שאותיות המורכבות [כגון אל"ף המורכבת מיו"ד וי"ו ויו"ד] אין פרטי המורכב מעכבים באות המרכיב. ולמה ישתנה דבר זה באות אל"ף לומר פרטי היו"ד שבה מעכבים?
 
ב. ראה במשנת הסופר (ביאור הסופר עמוד לו, ד"ה ואם לאו פסולה) דעוקץ ימין שביו"ד זו מעכב, וכתב דהוא נכלל בדין השו"ע סי' לב סעיף יח נדבקו יוד"י האלפי"ן כו'.
 
וכוונתו דבשו"ע (שם כתב בשם הרב אסכנדרני שבב"י) דאם נדבקו יוד"י האל"ף וצד"י וכדומה לגופן ולא ע"י עוקצן פסולים. וסבר משנת הסופר דהטעם לפסול כי חסר העוקץ [כלומר חסר איבר מהאות אל"ף, וכשם שיו"ד עצמה ללא רגל ימין אינו אות כמבואר באחרונים, כמו"כ ביוד"י האל"ף וצד"י ללא רגל ימין אינו אות].
 
אבל סברא זו להשוות יו"ד האל"ף ליו"ד עצמה, נסתרת כנ"ל מדברי המקדש מעט שיש שינוי בין היו"ד עצמה, לאות המורכבת מכמה חלקים ובהם יו"ד, שבמורכב אין פרטי היו"ד מעכבים.
וסברא זו פשוטה היא, שהרי בכתב ספרדי היו עושין ראש האל"ף זיי"ן קטנה ולא יו"ד, ולא הפריע לאיש שאין לה רגל ימין. [והגם שבדוחק אפשר לתרץ, דעכ"פ יש לה פרט אחר דהיינו זיי"ן עם רגל באמצעה, מ"מ המבין נכונה יראה מכאן, דפרטי צורת הנקודה העליונה שבאל"ף אינם מעכבים, ולכן בכתב אשכנזי הוא יו"ד ובכתב ספרדי הוא זיי"ן – כי עיקר צורתה נקודה בכללות, ואילו פרטי ציור הנקודה הנ"ל [יו"ד או זיי"ן] אינם מעכבים. וכמו"כ פרטי היו"ד או הזיי"ן עצמן אינם מעכבים.
ודי בחידוש הגדול בתלמוד ובפוסקים שביו"ד עצמה עוקציה [כלומר רגל ימין ועוקץ שמאל דר"ת] מעכבים, אך ללמוד מכאן שכל מקום שיש באיזה אות חלק כיו"ד - פרטיה של יו"ד זו מעכבים. אין זה מן הדין !!
 
ג. ומה שקשה לבעלי סברא זו דא"כ למה פוסל הרב אסכנדרני והשו"ע יוד"י האל"ף שנגעו יותר ממקום דיבוקן, לא קשה כלל, כי לא פסלו משום חסרון העוקץ [רגל ימין], אלא מטעם אחר. שהרי כל האחרונים מכשירים ביו"ד העליונה של האל"ף אם היא הפוכה, ואילו יו"ד עצמה הפוכה פשיטא שאינה אות כשרה. [ולחלק ביניהם, הגם שכן משמע בגידולי הקדש כלל טו הנ"ל, דחוק ביותר].
 
אלא הפסול הוא משום שינוי בצורת האות כמבואר במשנה ברורה שם ס"ק פז (ועוד שם סק"צ, ובמשנת סופרים אות א) "דוקא כשנדבקה כולה שנפסדה צורתה". ויותר מזה מבואר בדברי המ"ב (סי' לב ס"ק קיח) "שנראה לעין הכל שאין לה עיקר צורתה כגון יו"ד שלא עשה לה רגל הימיני או אל"ף שחסר לה היו"ד העליון וכל כה"ג" – למה לא כתב או שחסר רגל ימין ביו"ד האל"ף שהוא רבותא טפי, וכמו היו"ד עצמה, אלא פשוט וברור שרק שינוי גדול של חסרון איבר שלם שנחסר כל הנקודה העליונה הוא שינוי בצורת האות שנפסדה לגמרי, אך שינוי קטן מזה שלנקודה העליונה חסר פרט קטן שאין לה רגל ימין אינו פסול כלל.
 
ד. וכן ברור הדבר בכוונת לשון שו"ע הרב סי' לו אות אל"ף: צריכה להיות נקודה העליונה עשויה כיו"ד ולפיכך צ"ל בה ג' עוקצין כמו ביו"ד עוקץ א' למעלה לכתחילה ושנים למטה א' מימין הנוגע בגג האל"ף ואם לאו פסולה כמו שיתבאר וא' משמאל לכתחילה וכו'.
 
פי' הדבר כמו שיתבאר בסעיף ג' [באותו סימן] שכל האותיות צ"ל גולם אחד, ולפיכך אפילו אות אחת שיש בה פירוד כגון שנפרדו יוד"י האל"ף מהגוף פסול. זהו הטעם היחיד שיש כאן לפסול - אם אינה נוגעת בגוף, ואין בה פיסול אחר משום שחסר בה חלק איבר ירך וכו'. ומעתה אם היו"ד מחוברת היטב לגוף האל"ף אלא שחסר בה אחד מעוקציה כולל עוקץ ימין שלמטה [הנקרא ביו"ד – רגל היו"ד] אין בה שום פיסול. ומעולם לא נשמע חידוש כזה שבאות שיש בה חלק המכונה יו"ד, מעכב בה רגל היו"ד. (ודלא כמשנת הסופר הנ"ל שהחליט שרבינו בשו"ע שלו כאן, לא נחית לפיסול זה).
 
וראיה לדבר נקודה התחתונה שבאל"ף העוקץ התחתון שלה שהוא רגל היו"ד [התחתונה באל"ף, אינו מעכב אלא הוא רק] לכתחילה כמפורש בשו"ע רבינו שם, ובמקדש מעט אל"ף ס"ק יב, יט. והרי ליו"ד הזו אין רגל ימין?? ומאי שנא נקודה התחתונה מהעליונה ?!! (והתירוץ שמתרצים שמ"מ היא יו"ד הפוכה. דוחק גדול)
 
וכן נקודת הה"א לפי כתב אשכנזי היא יו"ד. היעלה על דעת שחסרון ירך ימין בנקודה זו מעכב?
 
וכן כמעט ברור בשו"ת שבט הלוי ח"ד או"ח סי' ב' אל"ף שאין ליו"ד העליונה רגל אלא דבוקה בעוקצה מי שמכשיר בזה אין להזחיח הדבר, עיי"ש.
 
העולה לדינא: כל האותיות שיש בהם נקודות שתמונתן כיו"ד, אין בהן שום עוקץ [כולל רגל ימין] שמעכב בדיעבד עד כדי לפסול האות.
 
החסרון היחיד שנזכר בפוסקים [שו"ע, מגן אברהם, שוע"ר ומשנה ברורה] בתמונת יו"ד העליונה של האל"ף, הוא משום שנעשה הנקודה של האל"ף גולם [קו משוך בשוה], ונפסדה צורת האות לגמרי, ולכן צריכה להיות מחוברת באמצעות איזה עוקץ. אבל לא שעצם העוקץ מעכב.
ונפקא מינה אם מחוברת באופן אחר, אך ניכרת היטב לעצמה ואינה גולם, שהיא כשרה בדיעבד.

 

מאמר מצויין ...אילן ח.אחרונה
רק אוסיף על דברך .. צריך להבין מה הפירוש עד שתישחת צורתה ולא תיקרא כלל ועיקר ...אלא יש מפרשים שנדבקה ראש היוד העליונה של הא׳ לגג הא׳ ונעשה משוך לכיוונו מלא בדיו .. ורצונם לומר שזה מה שמרן כותב נדבקה יוד הא׳ לפנים בגג שתחתיה ..שאז וודאי נשחתה צורתה ולא נקראת כל עיקר...( לאפוקי מנעשתה קו שווה..שעיקר צורתה עדיין עליה )... וכך נראה יותר הפירוש האמיתי ...
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך