שאלת השבועאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ח' בכסלו תשע"ג 20:58
עריכה על ידי אות והדר בתאריך ח' בכסלו תשע"ג 20:57

שאלה טריה שהגיע עתה לקולף אומן חברינו אילן ח....

הסופר כתב אלי במקום המילה אלהיך.. ושאלתו האם מותר לו למחוק או לקלוף רק את היוד בלבד כיוון שזה לא מקומה כאן ..
תשובתו היתה שוודאי אסור מפני שכתוב אלי בתורה ״זה אלי ואנווהו״ ושזה שם עצם..! ואין להפריד את היוד משאר ה׳
אמנם לאחר שקלף את ה׳ והסופר הלך.. עלתה בדעתו השאלה מדוע קלף הרי היה יכול לעשות מן היוד אות ההא ולהמשיך
אולם ששאל את הסופר אמר שגם הוא חשב כן אולם ההא לא תיראה יפה ועל כורחו יצטרך להעבות את הגג מפני הקוצים של ר״ת והעליון...ולא רצה בזה..
ובכן השאלה האם היה חייב להתעקש ולא לקלוף או שהיה מותר משום זה אלי ואנווהו...!!! והנה הדוגמה הטריה
וכן אחרי שהיה עושה מהיוד ההא האם מותר לו לגרד את הקוצים?
טוב, נראה ליאות והדר

אני הייתי אומר לו לעשות מהיו"ד ה"א, ולא הייתי קולף. אני לא יודע אם קולפים בשביל "זה אלי ואנבהו" במיוחד שמדובר כאן בפגם קטן מאוד בגלל שהרך של היו"ד כאן כמעט ישרה.

לגבי הקוצים, לפי דעתו של הרב גרוס אפשר לנקות קצת אבל לא עד גוף האות, אני אישית הייתי משאיר במקרה הזה.

 

דעתימנחם מענדל

אני לא מבין למה הוא קלף וגם למחוק לא נראה לי שהייתי מוחק אני אישית רק מתי שיש איסור למשל דיבוק שאפשר לתקן אבל לא מוחקים ליופי 

אות והדראילן ח.
גם הרב גרוס לא יתיר למחוק את הקוצים אם הם מגוף ה׳ זאת אומרת שהם נעשו בשעת כתיבת ה׳ מגוף ה׳..!!! אלא אם נעשו לאחר שה׳ נכתב אז מתירים לגרד כאמור,..וכן כתב בספר משנת הסופר וכו...
ולגבי זה אלי ואנווהו.. יש מתירים לקלוף..ויש אוסרים ..
אריקאריק אלחרר
חברים יקרים להלכה אנו פוסקים שיוד של אלי היא נטפלת ולכן קולפים אותה לבדה עיין חת״ס
ומי שהציע לעשות מהיוד הרי מוחק
ולהוריד קוצים באות שעדיין לא הסתיימה מותר עיין יריעות שלמה חלק ד בקרוב
אריק מחילה מכתר..!!!!אילן ח.
לגבי היוד של אלי זו מחלוקת ויש אומרים שהיא בהחלט אינה נטפלת וזהו שם העצם ״אלי״ ושגם הוא אחד מעשרה שמות שאינם נמחקים.!! ולכן לקלוף מספק עדיף ולא להכנס למחלוקת..
ולגבי לעשות מהיוד ה׳ ודאי אין כאן שום איסור מחיקה מפני שהיוד נכללת בתוך עשיית ההא.. ויש לו רק לסיים את ההא בכתיבה לאחר שכתב חלק ראשוני ממנה שזה היוד..!
ולגבי להוריד קוצים אין לדיין אלא מה שלמד עד עתה וכשיצא חלק ד׳ נעיין שם..!
ולכן הנני עומד בדעתי שקילוף מספק עדיף.. או שבאמת היה עושה מלכתחילה באומנות מהיוד ה׳ ללא כל חשש וספק!
אריקאריק אלחרר
אילן אחי יש שבע שמות שאינם נמחקים אלו הם אותיות השורש ומהם אין לזוז מפורש ברמבם ובשולחן ערוך וכאן אם תחמיר היא קולא
ולגבי היוד להפוך ל הא הרי יש כאן שם כתוב רק בטעות א״כ להפוך מיוד להא יש מחיקה אלא אם אתה אומר שהיא נטפלת ומוחק לצורך תיקון יש מקלים עיי ביביע אומר תהיה בקשר
אריק, עיין כאן סע' ע"ב (אילן שלח מספר אוצר הסת"ם)אות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"ג בכסלו תשע"ג 00:00
המשךאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ג בכסלו תשע"ג 15:26
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ג בכסלו תשע"ג 15:26
לאילן אני מבין שאתה מסכים איתי לגבי שבעה שמות שהם אותיות שורש בלבד ומכאן הדרך להקל קלה אות נטפלת איסור מחיקתה מדרבנן לצורך תיקון ומה שהבאת ראיה גם מסכים איתי שהיוד נטפל ועוד אין כלכך ראיה כי שכתב אלים יש אומרים שאין כאן שם אך אני מסכים איתך שיש אפשרות להפוך את היוד להא וזה העלאה בקדושה לאות מנטפלת לשורשית אך לא לקלוף הכל
לפי דעתי כך(לאריק)חיים11
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"ג בכסלו תשע"ג 14:24

פה בעצם היוד נטפלת מכוון שהפירוש הוא, זה האל שלי. היוד מוסיפה את השייכות ששלי. יש בשמות יוד שהיא שורשית כגון אלוקים וכו' אבל פה לא.

וכן בגלל שהמילה קיימת במקום אחר אז יש לנו בעיה למחוק כמו שהביא עבודת הגרשוני סימן צה. ואם הוא יעבור עליה וזה לא דומה לדיון של הט"ז עם המהר"ם מלובלין לגבי מחיקת היו"ד בסימן רע"ו סעיף קטן ז` לגבי שם אלוקינו ששכח את היו"ד.

ולגבי לעבור על כך, נכון שאנו פוסקים כמו אלה שאומרים שאסור גם לייפות ולצורך תיקון אבל מי אמר שחייבים למחוק אפשר לעבות את האות ואז אתה מסתיר את הקוצים ובכל מקרה הקוצים לא מעכבים כמו שיש בשם הויה בחילוק.

לחיים מקווה שקראת הכל סכם בקצרהאריק אלחרר
סיכום בקצרהחיים11

אפשר לקלוף רק את הי' מכוון שהיא נטפלת וכן יכול לעשות ממנה ה' ויכול או לעבות אותה או להשאיר את הקוצים מכוון שהם לא מעכבים

לחייםאריק אלחרר
מה שאני אומר בעניין הקוצים יותר חידוש שכל עוד לא גמר האות יכול לגרד אותם
זה באות שאתה כותב חדשה פה היא כבר קיבלה קדושהחיים11

ה באות שאתה כותב חדשה פה היא כבר קיבלה קדושה אומנם של נטפל אבל גם אותה אסור למחוק והקוץ לא התבטל בגלל הכתיבה .

לחייםאריק אלחרר
איסור ליפות אותיות השורש אין בחז״ל ואדרבה מזה שכתוב למחוק ״אפילו״ אות אחת משמע אם זה לא אות ולא משנה צורת אות מותר ועוד כל איסור מחיקה דרך השחתה וולט יפויי אך החמירו כוון שזה מהתורה אך המטפלות דרבנן היקלו ליפות ואפילו במקרה כזה שהרי מאריך הראש או הרגל של היו שינתה צורה ופרחה הקדושה כרגע יכול לתקן וכמשלים חוזרת שוב קדושה זיכנו לחדש
דרך אגב לידע כללי יש חת"ס שטוען שהנטפלות מהתורהחיים11
רמבם מפורש ביסודי התורה פרק ו דרבנןאריק אלחרר
נכון וגם יש סתירה בחת"סחיים11

נכון וגם יש סתירה בחת"ס ששלוש סימנים אח"כ פסק כי זה מדרבנן וכן נודע ביהודה וכן ראשונים שפסקו כך.

לאריקאילן ח.
לסיכום ..!
כשהיה צריך לכתוב אלהי וטעה וכתב אלי יכול לעשות מהיוד ה ולסיים את השם!!!
ושם אלי הוא לא שם שנכלל ב7-10 שמות שאינם נמחקים וכל זמן שלא הוכח אחרת כך הדין..! (היוד נטפלת).
גם ידידי אריק מסכים לדברים אלו לאחר שיחה ארוכה בטלפון.
ולגבי הקוצים אם יהיה מותר לגרדם לאחר עשיית ההא מהיוד אם גירד יש לו על מה שיסמוך ..! והנח להם לישראל....
מסכים מטעם שהיוד נטפלתאריק אלחרראחרונה
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך