שירשור שאלות שמות קודשאות והדר
זה נפילת דיו או התפשטות? מה אתם אומרים?שלום 22
נראה משהו כמו גוש שעוהאות והדר
זו טיפת דיו שנפלה על הוואו ונמרחה על ההא בעודה לחהאילן ח.
לע"ד לגרור הגוש וליזהר שלא יגע הסכין באותיות.שלום 22
אני חושבאות והדר
לקלוף כאן,
כי הגוש הדיו מקלקל את הצורה של הה"א וו"ו ובכל זאת אי אפשר למחוק כי עדיין הן נכרות.
מסכים עם אות והדר... קילוף מספק..!אילן ח.
קלוףאריק אלחרר
שם השםחיים11
אני חושב שאם זה קרה אחרי הכתיבה אז את הרגל של הה' וכן את הו' יכול למחוק שהו' איבדה צורתה אבל אם זה קרה תוך כדי כתיבה מה שלא נראה שקרה כאן אז עדיף לקלוף את הכל לחשוש לדעות שאין קדושה באות ה' אחרונה.
יקלוףה' תמיד איתנו
לסיכום..אילן ח.
אפשר לסכם.. קילוף מספק .. וכן נעשה.
יישר כח לאות והדר ששיתף אותנו בדיון מעניין זה.
כבודו יכול לעלות עוד לאותו שרשור נוכחי שאלה נוספת..ונמשיך כאן להחכים..
ויישר כח לכל המשתתפים.
שאלה בשם ה'שיזף
פסול מוחלט
למעט תפילין ומזוזות החייבים להיות כסידרן,למחוק את ירך ימין של האות ה לאחר מכן למחוק את האותיות ו ה או לפגום את צורתן ולכתוב מחדש
עוד שאלה בשם - באדיבות אילן ח.אות והדר
שינוי צורה בהא..אילן ח.
גם לדעתיאות והדר
שינוי צורה גמור, אפשר למחוק מימין לשמאל.
אז למה קילוף?
לאות והדרחיים11
אסור למחוק מימין לשמאל וזה לא דומה לדיבוק למעלה שלהתחיל למחוק מלמעלה מכוון שפה מיד שהוא יפריד היא תקבל צורת ה' ולכן צריך למחוק פה משמאל לימין
המשך לאות והדרחיים11
סליחה התבלבלתי צריך בה' רגילה למחוק מלמטה למעלה ולא כמו שכתבתי מלמעלה (למרות שיש פוסקים שאין קדושה בחק תוכות ויכול למחוק אבל חששו לרמ"ע מפאנו שכן יש קדושה ולכן אסור למחוק וזה במאמר המוסגר)
תודה
צודקאילן ח.
ועוד לחידוד ההלכה בדוגמה זו...האם יכול הסופר לאחר שגירד להשאיר את הגג והרגל הימנית כצורת ד׳ ולהשלים או שחייב למחוק את כל ההא..???
מה הכי כדאי לעשות לכתחילה..?!!
ותודה לכל העונים..
שאלה בשם הוי"האות והדר
מותר למחוק לדעתי שינוי צורה בהכל..אילן ח.
שינוי צורהאמיר הסופר
נרא שינוי צורהאמיר הסופר
00אמיר הסופר
עוד שאלה נפלאהאות והדר
ש״תאילן ח.
וככל הנראה לא יקרא צ׳ אשאל היום בלי נדר..
ש"תאמיר הסופר
דיבוק עבה בשם א-להיםאות והדר
אלהיו אתה מתכוון..אילן ח.
מה הדיןאמיר הסופר
ה׳ בעייתית ...אילן ח.
נראהאות והדר
שיש לה"א רגל נוספת כמו חי"ת
ובכל זאת בכללות, האות כצורתה.
גם לי נראה לקלוף
תשובת הרב גרוסאות והדר
- יתכן שהי' מועיל לנקות אחר ש"ת, עכ"פ לדעת מו"ר מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל. אבל יבלחטו"א מרן הגר"ע יוסף שליט"א, השיב לי בשעתו בפקס, שאסור למחוק גיפלאסי"ן וקוצים וכדו' היוצאים משה"ש.
צודק שאסור..אילן ח.
אולם כאן השאלה היא האם האות נשארה בצורתה או לא ..יישר כח אות והדר.
מתוך התשובה אני מביןאות והדר
שזה שאלת תינוק
תינוק קרא ה׳אילן ח.
בזמנו אמר לי הרב פרידלנדרא"י הכהן
שקוצים היוצאים מן האות ואינם חלק מהאות ניתן למחקם. שאלתי אותו פעמיים על כך וענה לי שכך הדין (כמדומני בשם הרב אלישיב זצ"ל). לא בדקתי אם כך הדין בכל קוץ או רק בקוצים המסויימים שאמר לי עליהם (קוץ היורד מגג הה"א בצידה השמאלי), אבל מסברא נראה לי באופן פשוט שאין הבדל למרות שאני מפחד להקל בכך עד שאשאל שוב
ל-א״י הכהן..אילן ח.
יש הכותבים שם הויה מחולק כמ״ש המצת שימורים וקול הרמ״ז וכו..והביאו להלכה הקול יעקב ועוד.. וכך נהגו רבים וטובים..וכשכותבים באופן הנ״ל יש תמיד קוצים קטנים בגגות ההא..האם מותר למוחקם ??!!... וודאי שלא !
הם נעשו מגוף השם מתחילת כתיבתו..
הרב אמר ש"תאמיר הסופר
קליפהאריק אלחרר
לאות והדר,שלום 22
מה שאסר הגר"ע שליט"א הוא כשלא נפסדה האות מצורתה, אבל אם נשאיר אותה כך לא תפסל, או שאמר זאת גם לגבי שאלה כמו זו שלפנינו?
ואם כאפשרות השניה, מה גרע זה מדיבוק שנתדבקו אותיות השם זל"ז שהדין (ע"פ פשט ד' מרן) שיש לגרד, כמובן בתנאי שאין חשש ח"ת?
תודה!
שאלה טובהאות והדר
אני לא יודע יותר ממה שאמר לי הרב גרוס, שצטטיו כאן.
אנסה בלי"נ לשאול אותו,
אין אפשרות להתייחס לשאלות הקודמותאריק אלחרר
אריק לא הבנתי .. מה קרה ??אילן ח.
טוב לפי מה שהבנתי אריקאילן ח.
תודהאריק אלחרר
שם השם, מאריקאות והדר
איפה אתם מוצאים דברים כאלה.....שלום 22
לדעתי יגרד מה שיוצא רגל הימני. אבל צריך עוד לעיין.
ינסה לעבות כמה שאפשר והנותר ישאיר כמו שהואחיים11
לשלום זה שאלות ששולחים אלי ולעניין אפשר לגרדאריק אלחרר
חידוש יפה אריק אבל מה המקור שדווקא כתיבה רצוניתחיים11
ואני לא מדבר שנפלה טיפת דיו אלא פה זה נראה תוך כדי כתיבה שהרי ע"י חק תוכות זה כתיבה לא רצונית ולהלכה זה קדוש
חיים היית אתנו בשיעורים בזמנו עם הרב מועלםאריק אלחרר
אותיות שורש בהם אין להקל
נטפלות דרבנן קל יותר ומעיקר דינא נמחקות לצורך
קל יותר התגים שלשיטתנו הם נוי ונעשים אחר כתיבה ולא מצורת האות
אחר כך מריחות שלא נעשו נגד רצון הכותב שלא את רצה לקדש כי הכל תלוי בכוונת הכותב וכן מה שכתבתי פעם שעברה ליפות אות שלא הושלמה מהטעמים הידועים כוונתו לתקן לא משתנה צורת אות וכשתבא נדבר עוד
חיים למה לעבות יגרד - מותר דיו!אמיר הסופר
לגרד ..!אילן ח.
תשובתו של הרב גרוסאות והדר
הוי"ה- ה"א בתרא ש"ת. מרן הגרע"י שליט"א כתב לי פעם בפקס שאינו רשאי לנקות קוצים וכדו' משה"ש, ומו"ר מרן הגריש"א זצ"ל אמר לי שאפשר.
אלה קוצים שנעשו לאחר כתיבה במריחה..!אילן ח.
הוא דווקא לא מחמיראות והדר
לדעתו אפשר לנקות, כי כך דעתו של הרב אלישיב.
הוא ציטט את הפקס שקיבל מהרב עובדיה יוסף שאסור לגעת כל שיןצא משם ה'.
אולי למי שיש גישה, כדי לברר עם הרב עובדיה יוסף, באיזה אופן ומה טעמו.
בטוח?? הרב עובדיה?אמיר הסופר
הרב מועלם והרב כחלון שהם הולכים איתו יד ביד אל האמת נצעד סופ=ברים שמותר לגרד אך ישאיר קצת לפני שמגיע לאות יש לזה דין מותר דיו משהו יכול להשיג את הפקס?
ציטטתיהו כמו שכתב לי בתשובהאות והדר
באמת צ"ע טובא
מה הדין במקרה המצורף?אות והדר
מסכים .. אשאל מחר..אילן ח.
התינוק לא ישן ... שאלתי ואמר יוד...!אילן ח.
ש"תאמיר הסופר
מה הדין ואופן התיקון השם?אות והדר

פסול מחק יודאריק אלחרר
מסכים עם אריק..אילן ח.
ודאי יוד פסולהאמיר הסופר
לענדחן תוהמי
בדיוקאמיתי123
נכון. ברוך השם כל תמיד.
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.










