האם מותר רק להפריד?אות והדר
וכן כאן, מה דעתכם?אות והדר
תינוק קרא ק׳ ו-ר׳..!!!!אילן ח.
בדיבוק הראשון תפריד בשני בטל רישאריק אלחרר
בראשוןאילן ח.
במקום היכר האות יש דיבוק המסתיר את ההיכראריק אלחרר
לא מסתיר מספיק כדי לשנות ..!!!אילן ח.
אני מסכים עם אילן, לגרדאות והדר
איני אוהב להשתמש בזה כהוכחה לצדקתיאריק אלחרר
נראה שבראשון יגרד ובשני יבטל הראמיר הסופר
באותו ענייןאות והדר
שת בתו״מ ובספר מומלץ לבטלאריק אלחרר
הבאור הלכהברקל
הביאור הלכה מחמיר ש"לא מהני גרירת הדביקות לבד אם נדבק קודם שנגמר האות..." בשרשור אני לא רואה שמשהו מתייחס לזה. האם זו חומרה יתרה? האם זה הבדל בפסיקת אשכנזים -ספרדים? אשמח לקבל הסבר.
כן הרב מועלםאמיר הסופר
כבר הוכיח במישור שאין הבדל בין תחילת הכתיבה לסוף עיין חלק א מבאר זאת יפה
ונכון בתו:מ ש"ת וס"ת יבטל
לברקלאריק אלחרר
זו ההלכה לשטתנו
לענ"ד אפשר להפריד ללא ש"תאות והדר
תינוק קרא ר׳ ו-ר׳.. !!!!אילן ח.
הרב גרוס ענה ליאות והדר
יפריד ולא צריך תינוק
אות...חזק.!! מסכים איתך.אילן ח.
באותו עניין עוד תמונה מאריקאות והדר
אריק זה יותר קל ... גרד.אילן ח.
כן היציאה לא מקו הגג גרדאמיר הסופר
מסכיםאריק אלחרר
בכל התמונות שבשרשור הרב אמר גרדאמיר הסופר
שוב באותו נידוןאות והדר
גרדאילן ח.
לאמיר לעיל כתבתיאריק אלחרר
הרב אמר לי כללאמיר הסופר
אם זה בחלק התחתון של הר תגרד כי אין זה ד כל הבעיה מתחילה שהדיבוק הוא בחלק העליון של הר'
יישר כח על הכלל.. כך גמני חשבתיאילן ח.
הדיבוק לא עבה אבל לא ממש חוט השערה...הר-רי
ש"ת וש"ח,גם אם התינוק יקרא נכון,האם אין אחרי הפרדת הו' מהר' בעייתיות?
שע"י ההפרדה יצרת אות ר' ולא בכתיבה אחת ללא הרמת הקולמוס מהקלף...
אין בעייתיות... הר׳ היתה.. ולא נשתנתה בדיבוק ולכןאילן ח.אחרונה
עיין בתגובות השרשור הארוך... ויפה שהבעת את דעתך בנידון.. זו מטרת האתר .. ללמוד וללמד..
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.





