מה הדין?אות והדר
לדעתיחיים11
יש לשאול תינוק אם יפסול אז צריך לקלוף רק את ה-וה
עצהאילן ח.
חזק אילן ולחיים לא שייך ש״ת אין ספק בצורת האותאריק אלחרר
נכון אבל פה הו' ניכרת היא לא דבוקה בכל העוביחיים11
הרי מה אתה מרוויח כאשר אתה מעבה אותה אתה גורם לה לא להיות בכל עובי הקולמוס ופה זה אותו מצב
לדעתי ו"ו נכרתאות והדר
וזה ממש לא נראה כמו ה"א עם שתי רגליים.
אז לסיכוםאילן ח.
לגרד בניהם .?
להעבות גגות ואז לגרד.?
לשאול תינוק ואם יקרה כצורתם אז לגרד.?
לא לגרד בכלל משום ח״ת.?
לקלוף מספק.?
צריכים להגיע לסיכום כל שהוא.. כדי שהסופר שפונה לאתר בשאלה כגון זו..מצפה לתגובה
שיוכל לעשות איתה משהוא..!! ולכן אני מציע מהחברים לא לפחד ולהגיד מה שעולה בדעתם.. כפי ידיעותיהם.. וכך בסופו של עניין לאחר שכל אחד סיכם את דעתו וכתב ״ לסיכום וכו..״ אני בטוח שנסכים אחד עם השני וזה יהיה לתועלת כולנו..!
לסיכוםחיים11
לדעתי ישאל תינוק וגם בס"ת ואם יקרה את האות ו ו-ה' אז מותר להפריד (אם הדיבוק קורה בשעת כתיבה אז אין בעיה להפריד לכולי עלמה אבל אם זה קרה אח"כ אז יש דעות כי אסורלהפריד אנו פוסקים כי אשפר להפריד במקום דיבוק) ואם לא ידע מה זה אז צריך לקלוף את ה-ו' וה' ,
חיים יישר כח על הסיכום ..אילן ח.
כפי הנראה מעיקר הדין ולענ"ד- לגרד בלי ש"ת.שלום 22
נראה שה זאת פסולה שינוי צורה כיווןאמיר הסופר
שה' עם שני רגליים שמאליןת פסולה אך אשאל את הרב
דווקא כאשר דבוקה בכל העוביחיים11
דווקא כאשר דבוקה בכל העובי שאז נראה שני רגליים אבל פה רואים שזה ו דבוקה
אמיר ימניות אתה מתכוון..אילן ח.
לחיים בסוף דבריך לא מובן מה אתה סובראריק אלחרר
ואל תבין מזה שאני מסכים לתחילת דבריך
לאריקחיים11
לכן אני אומר לשאול תינוק והוא יכריע האם יש שינוי צורה או לא אבל ברור לי שאין כאן ה עם שני רגליים רואים שיש כאן ו בבירור וכן אם יש שינוי צורה אז מותר למחוק לא לקולף את ה-ו וכן את ה-ה כמו שמרן כתב לגבי ה' שנדבקה לגגה ודומה לח שמותר למחוק מה שאסור לקלוף חצי זה שהכל קיים ללא שינוי צורה אז הקליפה עושה מחיקה שפה זה לא כך
אני מקווה שהייתי מספיק ברור
כן ימיניות אני ישאל את הרבאמיר הסופראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.

