מה הדין? ומה אופן התיקון? מאריקאות והדר
לבטל הנ' והה' שניהם פסוליםאמיר הסופר
הנון לבטל אבל ההא ש״ת...אילן ח.
מסכים עם אילןאריק אלחרר
תינוק קרא ה׳ ...!!!אילן ח.
לא מסכים כיווןאמיר הסופר

שבמבט ראשון זה נראה ט ממילא גם ה' אין כאן

אמיר.. טוב מאוד שאתה לא מסכים..אילן ח.
אתה לא חייב .. כל אחד רואה משהו אחר .. לא רואים ישר ט רואים ט משונה עם חרטום ענק בצד שמאל..! הנון ודאי השתנתה ! אבל ההא לא ודאי השתנתה בדיבוק כזה ברגלה הימנית, ולכן ש״ת.! לא מחוייב שכשאות השתנתה בדיבוק שגם השניה חייבת להשתנות.! ויש עוד המון דוגמאות כאלה ..ותינוק קראה ה׳ מה שמעיד שצורתה עליה ..!
אמנם ודאי שזה לא עוזר כלום כי באופן התיקון חייב לבטל גם מההא כדי שהנון לא תהיה בח״ת..!
ואין כאן מה להאריך ... דרך אגב כשאנו מביאים כאן שאלה בס״ת, אנחנו מתכונים גם על מה הדין באותה דוגמה בכסדרן...אני חושב שזה ברור.
לאמיר ראה את המקורות של דין השקפה ראשונהאריק אלחרר
זה לא הלכה למשה מסיני אם זה היה דיבוק לדלת או ריש אתה צודק אך כאן הא נראה בברור דיבוק קולמוס מלא ש״ת ואין לדיין...
אשאל את הרב בע"האמיר הסופר
אשמח שתשאל את הרב ..אילן ח.
ואם זכור לי הרב ביריעות כתב שאות שנדבקת כל גובהה ולא השתנתה צורתה .. למרות שיש פוסלים בגלל כל גובהה אנו לא פוסקים כך אלא ש״ת ...וכגון ת׳-ך׳ שנדבקה רגלה השמאלי בכל גובהה...ש״ת..! ואיני רואה שינוי בין דין זה לנידון דידן... וכאמור יישר כח שתשאל את הרב ותעלה תגובתו...
ת וך לא דומה אין שינוי לאות אחרת אולי שינוי צורה..אמיר הסופר
תשאל מה דעת הרב ...אילן ח.
הרב מועלם אמר לבטל גם את הנון וגם את ההאמיר הסופר
לא מבין למה ...אילן ח.
את הנון מובן ..! אבל ה-ה׳ עדיין ניכרת לכל הדעות ..! כמו שנדבקה או לאות בדיבוק מלא שלא נשתנתה צורתה שמועיל להפריד ע״י תינוק ..! א״כ מדוע לפסול גם את הה׳ ..??? מישהו יכול להסביר לי את ההבדל ??
אולי הוא סבראות והדר

שזה מייצר ט"ת ביחד?

גם לי נראה משונה קצת אבל לא עולה לי משהו אחר...

התשובה היא כתיבה בפסול שכתב אתאריק אלחרר
הדלת של ההא נהיה דיבוק לכן צריך למחק עד מקום הדבוק בדיוק כמו ארצנו שנדבק נון ואו למעלה עד שלא נוצר אות זו ההלכה שנשכחה ממנו ולאמיר אם אפשר לשאול את הרב מה טעם אחר נראה אם צדקתי
שאלתי הרב אמראמיר הסופר

כיון שזה נראה ט והיא נעשתה על ידי הה הוי אומר שגם הה שייכת לאות ט ולא לה' בפני עצמה

נכון שאחר שאני יגרד את הנון תהיה ה' יפה וגם שאני מסתכל רק על הה' יש ה אך כיון שעל ידי הה נהפך לט הלכך שניהם נפסלו

תודה אמיר ....אילן ח.
אמיר אם אפשר לקבל טעם או מקורותאריק אלחרר
בתשובות מהרב מ״מ כאן לעיננו יש הא עם קצת ספק שינוי ללרגע אינו פוסל מי שיכול לפרוך את דברי דלעיל אשמח לשמוע אך מי שלא מחמיר כתיבה בפסול שת ויפריד
הרב הסביר טעם כמו שכתבתי ואמר שזה פשוט!!אמיר הסופראחרונה
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך