אבל הרב אליהו זצ"ל אמררחמים-

שמי שלומד הלכה בורא מלאך שישמור אותו בעניין הזה מבולבל

 

סימן רע"ו סעיף י"ב 

צריך לכתוב יהודה והתכוון לכתוב יהודה וכתב שם ה' בטעות.

אז התכוונתי לכתוב יהודה במקום שצריך להיות יהודה וחשבתי על ההלכה הזאת...

   הרמתי את הראש וראיתי שכתבתי שם קדוש .!

 

 מתסכל  מבולבל

 

 

 

 

 

חברים אשריכם על השימוש זה ממש מעשיר ומועיל 

העניינים זזים פה בקצב מסחרר אז בדרך כלל אני לא מספיק להגיב בזמן אמת

ולא רואה טעם לכתוב דעה שכבר נכתבה כי זה לא ישנה את תוצאות הסקר. .! 

תודה רבה !

 

 

קרה לי גם!אות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ט"ז בטבת תשע"ג 19:57

דוקא בזמן שחשבתי על ההלכה גם.

מתסכל וגם קצת מצחיק, מח שליט על היד!

אה .. ותודה על הפירגון .. זה בעיקר בזכות אות...אילן ח.
רחמים היקר..אילן ח.
קודם כל- התגובות של כולם חשובים כאן בהחלט..! אז אם יש לך מה להגיד כולם כאן ישמחו לשמוע את דעתך. ולא רלוונטי כמה זמן עבר וכמה הגיבו...
ולגבי השאלה ... אז אני הייתי מקלף מספק ..למרות שזה לא מקומו ולא קידשת מלכתחילה ..ששני תנאים אלה מאפשרים לנו למחוק את ה׳.. ולא לקלוף. כמו שכתב בקול יעקב וכו... אבל כאן מרוב שחשבת על הההלכה.. יכול מאוד להיות שעכשיו אתה כותב שם... וזה בעיה.. דרך אגב אתה כותב בחילוק או לא ? יש לזה גם משמעות בהלכה. נכון לעכשיו אם כתבת ללא חילוק קרוב לוודאי שלא חשבת בכלל על קידוש ה׳ במחשבה. ורק על יהודה. ואז יהיה מותר למוחקו... ואני לא חושש לקסת הסופר ושאר פוסקים שקידושו וגימורו באין כאחד.. ואז אולי מגיד שקדשת במחשבה בלבד באמצע ה׳ וזה יתפוס.. חלילה. אין לומר כך מפני שקידושו וגימורו באין כאחד כשקדש בפיו באמצע וחשב שכותב שם בהתחלה. משא״כ בנידון דידן. אבל אם כתבת מחולק אפילו ה׳ ראשונה ... לקלוף. מצטער על האריכות.. זה היה נצרך להבנת הדברים.
אילן, ישר כחאות והדר

אני גם חשבתי על זה אבל לא ידעתי איך לנסח את זה.

החילוק באמת זה פתרון טוב כדי לדעת אם היה כאן איזה מחשבה או לא.

חזק וברוך

לא היה חילוקרחמים-אחרונה

ובאמת זו יכולה להיות דרך חביבה לסייע בבירור המציאות 

 

כמו שכתבתי בהודעת הפתיחה, פשוט לי שהתכוונתי לכתוב יהודה . 

ובכל זאת עוד לפני שכתבתי פה שאלתי 3 ת"ח שכל אחד מהם הוא מאן דאמר (לא רק) בסת"ם 

ואע"פ שזה חשש רחוק מאוד...אבל  כיוון שזה גובל במחיקת השם ומה גם שאפשר לקלוף היום בקלות ,הצעתי בפניהם את החשש שאולי בכ"ז זה יקרא ספק לשמה ,

כ"א בסגנונו הסביר שאין מקום לסברה הזו !

(אגב לא שאלתי שלשה כיוון שהיה לי ספק, אלא ששלשתם רבנים קרובים אלי -לא רק גיאוגרפית והשאלה מעלה חיוך אז שאלתי את שלשתם)

 

כנראה אופן הטעות היה כך (כתב ב"י)

כיוון שהאות ד'  קודמת לה' במילה יהודה וגם דומה לתחילת הכתיבה שלה כזה (ד , ה) פשוט הוספתי לד' במילה יהודה ירך כי היה בראש שלי שסיימתי את המילה.

 

כמובן שהתסכול מצחיק והכל נכתב בחיוך

 כי למדתי הלכה (רע"ו י"ב) (תוך כדי כתיבה) וזכיתי לקיימה 

 

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך