שאלה בשםאות והדר

לדעתי זה עדיין ם׳ סופית...אילן ח.
מה שאומר א : היוד וודאי פסולה.. ואז אין כאן שם.. רק מ׳ סופית.. כאילו כתב אלהם.. שיכול למחוק את ה-ם׳ ולכתוב י-ם .. ב: אני משתגע אייך סופר ממשיך לכתוב אחרי שנדבק לו הגג של ה-ם׳ ליוד בקו כ״כ מדוייק... תעצור .. תראה מה קרה .. תתקן .. ותמשיך ..!!! עכשיו אנחנו נכנסים לספק האם בגלל הרגל של היוד אוליי זה עדיין ש״ת או לא...
ורואים בבירור שזה לא נעשה אחרי כתיבה אלא בשעת כתיבת הגג...!!!
אני הייתי קולף מספק... ושואל אח״כ תינוק ללימוד בעלמא.. זו דעתי.
למחק יוד נשחתאריק אלחרר
למה לקלוף מספק?רחמים-

 

בלי קשר למקרה הזה , במקרים שאפשר לתקן למה לקלוף? 

רחמים...אילן ח.
כי הספק שלי היה בגלל רגל היוד וגם הקוץ בראשה.. וכמו שראית בתשובתי שגם אני הסכמתי שהיוד ודאי פסולה .. אבל בכלליות השם אני עדיין בספק. שמא זה עדיין נקרא שם ולכן במקרים בכגון אלה אני קולף.. יוצא מהספק. וגם יש דוגמא חיה ללימוד לדורות אחרי שכבר לא נהיה כאן...
כך ענה הרבאות והדר

א"לקים - לב"ח פסול, לפר"ח כשר, ולמעשה כהקו"י לש"ת (בעיקר על היו"ד) וישאל התינוק האותיות מימין לשמאל, שיראה תחילה היו"ד ולא המ"ם.

אות ... יישר כח .. שימחת אותי ..אילן ח.
המשך לתשובת הרב (אחרי שאלת בירור)אות והדר

 שכל דברינו בנד"ד (מח' ב"ח ופר"ח) אמורים כמובן בנגיעה שנעשתה לאחר כתיבה.

דאילו בנגיעה שנעשתה בשעת כתיבה,נשתנה ודאי צורת היו"ד, שנעשה גגה ארוך מאוד, ואופן התיקון יהיה תלוי בתינוק. והיינו, אם יקרא יו"ד ומ"ם, אזי יש לקלוף כל השם, כיון שיש צורת האות ורק מהלכות סת"ם פסול. ואם לא יקרא היו"ד, ימחוק מרגל ניו"ד ולמעלה, וכן ימחוק המ"ם.
 
ולעצם שאלתך עכשיו (בדיבוק שנעשה לאחר כתיבה) אם תינוק קורא, אם כדאי לקלוף משום הדיעבד, מו"ר מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל אמר לי כמה פעמים, באופן שאנו מכשירים שה"ש, אין היתר לקלוף על מנת להרויח הידור, וכיוצ"ב שלא יהי' בדיעבד. (טעם הדבר, בקושי התירו קילוף גם לנוהגים וכו' ואכמ"ל)
הרב תתבונן בתשובתי.. קודם קולף ואח״כ שואלאילן ח.
חחח, ראיתיאות והדר

זה סגנון הרב גורן,

קובע עובדות ואז מסתדר עם ההלכה

נחמד...

 

לאות המחלוקת לא שייכת כאן וכן לפני או אחרי כתיבהאריק אלחרר
כוון שהיוד ששינתה צורה ולגבי בקושי התירו הבאתי ספר חסידים
אות - הזהר בגחלתןא"י הכהן
א"י - התכוונתי לשבחו דווקאאות והדר

אילןרחמים-

במחילה,  יותר מסתברים לי דברי הרב (וכך גם לימדוני רבותי) אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'

 
לגבי הדורות הבאים : אשריך שאתה כותב כאן את דבריך לאות ולעד. 
נראה שגם זו לא סיבה לקלוף ולו רק מצד הסיכון  שקיים ... אע"ג שיש היתר , קיימת אפשרות שקולף יגע באותיות השם ח"ו הגם שמומחה..  אז במקום שאין צורך נראה לענ"ד שיש להמנע. 
 
יה"ר שלא נבוא ליידי ניסיון !! 
 
 
 
רחמים היקר...אילן ח.
לו היה לי ספק לשניה שלא אצליח ודאי ! שלא הייתי קולף..!!!!
וכבר היו מקרים שאמרתי לאנשים לגנוז....
ותודה על דבריך.
ואחרון להיום, יו"ד נדבקה לה"א בשם, מה הדין?אות והדר
היוד בטלה צורתה..אילן ח.
הייתי אומר לקלוף !!
מה אתם אומריםחיים11

מכוון שיוד היא נטפלת אז אולי להשאיר אותה ורק למחוק לה את הרגל שתראה חלק מ ה הה' היא כשרה כאשר יש לה רגל באמצע ואם כך אפשר להוסיף לה רגל נוספת בסוף שמאל מתחת לסוף הגג ואח"כ למחוק את הרגל הפינימית כמו שהביא בשו"ת סתם וכן באמרי בינה בשם נודע ביהודה ואז אני מרוויח לא לקולף רק להוסיף יוד 

חיים ...אילן ח.
ברמת העיקרון זה אפשרי .. אולם זה יותר מסובך.. כל התיקון הזה ולהוסיף עוד רגל ולמחוק וכו.... וגם נכנסים כאן להרבה מחלוקות ... לכן עדיף לקלוף ולצאת מכל הספקות ויכתוב מחדש יותר יפה ...
אילןחיים11

יש תשובה בנודע ביהודה (אני יעדכן אותך בסימן) בשאלה דומה והוא הסיק שקליפה נתונה ביותר מחלוקת אפילו שהיום זה המנהג לקלוף חשבתי שאם יש אופציה אחרת עדיף

מניין שהיו"ד נטפלת?אות והדר

"אלהי" זה שם בפני עצמו

יו"ד ניטפלת האם אפשר לצרף לגוף השם?ברקל

לשכת הסופר קל"ד בשם הבני יונה: ".. טעה וכתב במקום אלוקים אלוקיכם...שהרי אותיות כ"ם  שנטפלו לא נתקדשו מחמת עצמותם רק מחמת השם ורק מדרבנן ואיך יעשה מן הכ' מ"ם לעשותה מגוף השם."

אם היו"ד נטפלת הרי כאן זה מקרה דומה ואין להפוך אותה לחלק מה"א שהיא מגוף השם?

ספרדים לא חוששים לזהאות והדר

כמובא בקול יעקב, אבל כנ"ל אני לא חושב שיו"ד נטפלת.

אמיר דייקת יפה..ברקל..ואות...אילן ח.
כמו שאמיר אמר שני סוגים ... וזה עונה לאות על שאלתו לגבי היוד הנטפלת.. וברקל- ראיתי וכמדומני ששלחתי לאות תשובה בזה לא זכור לי אם העלה ...לגבי שמותר להפוך את הנטפל לגוף ה׳ משום מעלים בקודש וכו...עיין באחד מהשירשורים הקודמים בדיון אם אריק בנושא זה...
חידוש גדול בשביליאות והדר

איפה אפשר ללמוד על זה עוד?

טז מפורש בסימן רעואריק אלחרר
אילן בכבוד, עכשיו אפשר להגיבאות והדר
יישר כח אות...אילן ח.
וזה חלק מהט״ז המדובר... כדאי לעיין בפנים..:

ט"ז יורה דעה סימן רעו
כנ"ל ואף מי שעולה על לבו להחמיר בזה לכתחלה מכל מקום בדיעבד פשיטא שאין לפוסלו כנ"לז) אלוה אלהים. - בטור כתוב עוד אלהי וכן הוא במקצת ספרי רמב"ם והטעם דשם אלהי הוא ג"כ שם העצם והיו"ד מכלל שורש השם וכן דעת כסף משנה מאחר שמצינו בשם אלהים שגם היו"ד היא שרשית ה"נ הוא בשם אלהי. והנה בתשובת מהר"ר בנימין בספר משאת בנימין כתוב בענין השם של אלהינו ששכח הסופר היו"ד וכתב אלהנו בלא יו"ד כתב שם שהיו חלוקי דעות בזה יש מהם אומרים דיגרוד נ"ו ויכתוב היו"ד ואח"כ נ"ו ואין אומרים בזה שכבר קדשו השם לנ"ו כיון שחסר אות אחת
וכו....
צריך לראות בפניםאות והדר

אני הבנתי את ההפך מהציטוט

ביוד יש מחלוקת אם היא שורשאריק אלחרראחרונה
ואותיות השם אסור לתלות מדרבנן אך במקרה שכתב אלהנו בלי יוד לכאורה אפשר לתלות ועוד שהב״ח מכשיר בדיעבד תליה צ״ע
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך