שאלה בשםאות והדר
לדעתי זה עדיין ם׳ סופית...אילן ח.
ורואים בבירור שזה לא נעשה אחרי כתיבה אלא בשעת כתיבת הגג...!!!
אני הייתי קולף מספק... ושואל אח״כ תינוק ללימוד בעלמא.. זו דעתי.
למחק יוד נשחתאריק אלחרר
למה לקלוף מספק?רחמים-
בלי קשר למקרה הזה , במקרים שאפשר לתקן למה לקלוף?
רחמים...אילן ח.
כך ענה הרבאות והדר
א"לקים - לב"ח פסול, לפר"ח כשר, ולמעשה כהקו"י לש"ת (בעיקר על היו"ד) וישאל התינוק האותיות מימין לשמאל, שיראה תחילה היו"ד ולא המ"ם.
אות ... יישר כח .. שימחת אותי ..אילן ח.
המשך לתשובת הרב (אחרי שאלת בירור)אות והדר
שכל דברינו בנד"ד (מח' ב"ח ופר"ח) אמורים כמובן בנגיעה שנעשתה לאחר כתיבה.

הרב תתבונן בתשובתי.. קודם קולף ואח״כ שואלאילן ח.
חחח, ראיתיאות והדר
זה סגנון הרב גורן,
קובע עובדות ואז מסתדר עם ההלכה
נחמד...
לאות המחלוקת לא שייכת כאן וכן לפני או אחרי כתיבהאריק אלחרר
אות - הזהר בגחלתןא"י הכהן
א"י - התכוונתי לשבחו דווקאאות והדר
אילןרחמים-
במחילה, יותר מסתברים לי דברי הרב (וכך גם לימדוני רבותי) אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'
רחמים היקר...אילן ח.
וכבר היו מקרים שאמרתי לאנשים לגנוז....
ותודה על דבריך.
ואחרון להיום, יו"ד נדבקה לה"א בשם, מה הדין?אות והדר
היוד בטלה צורתה..אילן ח.
מה אתם אומריםחיים11
מכוון שיוד היא נטפלת אז אולי להשאיר אותה ורק למחוק לה את הרגל שתראה חלק מ ה הה' היא כשרה כאשר יש לה רגל באמצע ואם כך אפשר להוסיף לה רגל נוספת בסוף שמאל מתחת לסוף הגג ואח"כ למחוק את הרגל הפינימית כמו שהביא בשו"ת סתם וכן באמרי בינה בשם נודע ביהודה ואז אני מרוויח לא לקולף רק להוסיף יוד
חיים ...אילן ח.
אילןחיים11
יש תשובה בנודע ביהודה (אני יעדכן אותך בסימן) בשאלה דומה והוא הסיק שקליפה נתונה ביותר מחלוקת אפילו שהיום זה המנהג לקלוף חשבתי שאם יש אופציה אחרת עדיף
מניין שהיו"ד נטפלת?אות והדר
"אלהי" זה שם בפני עצמו
יו"ד ניטפלת האם אפשר לצרף לגוף השם?ברקל
לשכת הסופר קל"ד בשם הבני יונה: ".. טעה וכתב במקום אלוקים אלוקיכם...שהרי אותיות כ"ם שנטפלו לא נתקדשו מחמת עצמותם רק מחמת השם ורק מדרבנן ואיך יעשה מן הכ' מ"ם לעשותה מגוף השם."
אם היו"ד נטפלת הרי כאן זה מקרה דומה ואין להפוך אותה לחלק מה"א שהיא מגוף השם?
ספרדים לא חוששים לזהאות והדר
כמובא בקול יעקב, אבל כנ"ל אני לא חושב שיו"ד נטפלת.
אמיר דייקת יפה..ברקל..ואות...אילן ח.
חידוש גדול בשביליאות והדר
איפה אפשר ללמוד על זה עוד?
טז מפורש בסימן רעואריק אלחרר
אילן בכבוד, עכשיו אפשר להגיבאות והדר
יישר כח אות...אילן ח.
ט"ז יורה דעה סימן רעו
כנ"ל ואף מי שעולה על לבו להחמיר בזה לכתחלה מכל מקום בדיעבד פשיטא שאין לפוסלו כנ"ל
ז) אלוה אלהים. - בטור כתוב עוד אלהי וכן הוא במקצת ספרי רמב"ם והטעם דשם אלהי הוא ג"כ שם העצם והיו"ד מכלל שורש השם וכן דעת כסף משנה מאחר שמצינו בשם אלהים שגם היו"ד היא שרשית ה"נ הוא בשם אלהי. והנה בתשובת מהר"ר בנימין בספר משאת בנימין כתוב בענין השם של אלהינו ששכח הסופר היו"ד וכתב אלהנו בלא יו"ד כתב שם שהיו חלוקי דעות בזה יש מהם אומרים דיגרוד נ"ו ויכתוב היו"ד ואח"כ נ"ו ואין אומרים בזה שכבר קדשו השם לנ"ו כיון שחסר אות אחתוכו....
צריך לראות בפניםאות והדר
אני הבנתי את ההפך מהציטוט
ביוד יש מחלוקת אם היא שורשאריק אלחרראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.


