מעשה שהיה - מה דעתכם?אות והדר

לפני כמה חדשים חתמו  כמה וכמה מגדולי ישראל נגד מכשירים ניידים לא כשרים (כנראה יותר מכוון שסמרטפונים) עד כדי פסילת עדות של בעל מכשיר נייד כזה. וכן פסלו את דברי סת"ם של סופר בעל טלפון לא כשר וכדו'.

חבר אחד, התקשר לסוחר סת"ם אחד (ממכשיר לא כשר) כדי להראות לו את המזוזות שהוא כתב, סוחר הנ"ל אמר לו שכל המזוזות שלו פסולות משום שהוא משתמש במכשיר לא כשר, אחרי כמה ימים התקשר ממכשיר כשר, והסוחר הנ"ל קבע אתו פגישה ואף קנה כמות גדולה של מזוזות.

מה דעתכם,

א - על האיסור (על התקנה) נגד שימוש מכשירים לא כשרים, האם רצוי להקפיד בזה במיוחד אנו כסופרי סת"ם?

ב- על המעשה של החבר, מבח' הלכתית ומוסרית

אות אחסוך באתר את תגובתי ואגיב לך בפרטי אם תרצה...אילן ח.
חריף מדי?אות והדר
לאות חמוץ מתוק חחחאריק אלחרר
כתוב שסופראנונימי (פותח)

צריך להיות סופר-חרדי לא?

אני לא מבין שאם הרבנים פסקו, איך כולם ממשיכים להשתמש במכשירים לא חסומים?

דווקא בתחום העדין והרגיש שלנואלעד

שצריך לבדוק כל אחד את עצמו כחוט השערה בעניינים שבקדושה,

 

אני סבור שסופור שמשתמש במכשיר חדיש (דור 3 ו4) נגרר מרצונו אחר המודרניזציה, אחר תרבות הפנאי ובעיקר אחר כל מה שהאינטרנט מציע., רח"ל.

 

אני לא הייתי קונה מסופר כזה. בשביל לצלם ספקות ולהעלות לפורום דרושה מצלמה פשוטה.

אלעדרחמים-

פלאפון זה לא נראה מדד ודאי, אם כי זו נקודה שטעונה בירור אצל הסופר 

אם אתה מכיר את הסופר ורואה בעיניך, אדם יראה לעיניים, שאורח חייו מתאים ... אז המכשיר לא יעלה ולא יוריד 
 
לא כל מי שמחזיק מכשיר מתקדם נגרר אחרי המודרניזציה וכו 
הצעה ללימוד זכות : אולי הוא מנצל אותה ? ... !
 
היית לומד אצל רב כזה? 
 
 
רחמים ...מזדהה עם תשובתך.אילן ח.
השאלה השניה לא פחות חשובהברקל

לגבי המעשה של החבר:

  1. האם היתה פה גניבת דעת?
  2. האם עבר על "לפני עיור" שכן הוא גרם לסוחר לעבור על דברי רבותיו?

לגבי המכשיר דעתי כפי שכתבו אחרים שזה לא מדד.

 

לגבי מעשה החבר אין לי דעה נחרצת אבל נראה לי קצת בעייתי.

לפעמים בשביל פרנסה אנשים עושים מעשים שהיו נמנעים מהם בשביל כל עניין אחר. אולי על כך אמרו חכמים - בכל מאדך - בכל ממונך.

 

בכל אופן אינני בא לשפוט אלא רק מהרהר  בקול.

על זה אני מכוון בברכות השחרא"י הכהן

שלא עשני עבד לגחמות של עסקנים.. הרי אם אני לא חרדי ורבותי לא אסרו שימוש במכשיר רגיל, אלא רק דורשים כפי ההלכה שלא להגרר למקומות בעייתיים וזה יכול להיעשות גם ע"י חסימת שירותים שונים, האם בגלל זה אני פסול מלבא בקהל?

ישר כח, מה לגבי שאלה שניה?אות והדר


השאלה השניה לא בדיני סת"םרחמים-
אלא דיני ממונות

(בהתחלה הבנתי אחרת את הסיפור...)

 
אם הסופר הטעה את הסוחר הרי זו גניבת דעת .
לענ"ד כל המצאה של הלקוח ,הסוחר במקרה הזה, היא לגיטימית בהסכם בין שניהם.
 
השבוע הגיע יהודי שביקש  מסופר שכן שלפני הכתיבה יעשה "התקשרות" לצדיקים ובפרט לר"נ 
אם הסופר לא יעשה, האם יפגע במשהו במזוזה? וודאי שלא .
האם יפגע בהסכם-אמון שביניהם? וודאי שכן 
 
קל לדבר !
יה"ר שלא נבוא לידי ניסיון....
אם בקידוש הסתם יש שאומרים שמועיל למפרעאריק אלחרר
כ״ש כאן
ויש במשנ״ב וכן ברב וואזנר התייחסות בסתם לשם הבעלים
מ״מ הופר צריך להדגיש שהוא עושה הכל לפי הלכה ויש הרבה במקום לתת דגש לכל מיני חומרות
מעניין לעניין באותו עניין.....שאלה..אילן ח.
קונה שהתנה עם הסופר שכל שמות ה׳ הוא טובל...וכן היה ... ופעם אחת שכח לטבול בשם אחד.. והביא לקולף לקלוף...כדי לכתוב אותו מחדש לאחר טבילה ...האם מותר לקולף לקלוף שם זה אך ורק מפני שמחוסר טבילה היה ???
חוו דעתכם ...
ויש לשאלה זו עוד המשך...
היתה פעם שאלהאות והדר

שסופר שכתב תפילין בכוונות, טעה וכיון לא נכון. 

שאל רב מקובל אחד ואמר לו שהוא בילבל עולמות, ויגנוז. 

שאל רב מקובל שני נדמה לי שהרב יעקב הלל היה, אמר שאפשר להביא את התפילין הזה למישהו שביקש פרשיות בלי כוונות. 

כאן לא מדובר בכוונות...ולא בבילבול עולמותאילן ח.
אלא בטבילה .... האם בגלל חוסר טבילה בשם אחד שהתנה עם הקונה לטבול בכל השמות נקלוף...!!????
והמשך השאלה שהבטחתי...הסופר אמר שאם אני לא קולף אז הוא כותב יריעה חדשה ואת הנוכחית הוא גונז..!!! האם גם כאן אני לא יקלוף... נציל את כל שאר השמות ביריעה שרוצה לגנוז... אחד כנגד רבים ... מה אתם אומרים...
נראה ליאות והדר

הרב גרוס יגיד שאסור לקלוף בשביל הידור עאכו"כ בשביל הידור כזה. 

הוא שיעשה מה שהוא רוצה, אבל לקולף אסור לקלוף. 

אפילו לפי אריק ידידינו שקולף חופשי בשביל הידור וכו' יהיה כאן בעיה חמורה לקלוף לענ"ד. 

אריק רוצים תגובה .....אילן ח.
אות יישר כח.
בקשתי מאילן לבקש מהסופר אם אפשר לגנוז את היריעהאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ו' בשבט תשע"ג 17:12
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ו' בשבט תשע"ג 17:09
אצלי ולעניינו לעניין הכוונות כתב בספר מצת שימורים שאם לא עשה את הכוונות פסול ולכן אותו רב ענה מה שענה ולפי הבנה זאת צריך לקלוף אך להלכה זה דווקא למקובלים ופשוט שאם קידש בדיעבד אפילו במחשבה כשר שימו לב שוב אנו נתקלים בחומרא דאתא לידי קולא
ולענין הטבילה אסור לסופר לגנוז את היריעה כך שלא יאיים הקליפה היא מנהג ולכן אין כלים להתנגח בהלכה רק כל אחד ימצא על מי לסמוך
זאת ועוד שהקול יעקב כשכתב לכתוב הפרשיות ברצףאריק אלחרר
כתב לחזור על המילה הראשונה של כל פרשה בשביל שיהיה רצף אך יש סכנה שיפסלו ולכן רק יעשה את הכוונות ולכן גם כאן אם קידש יעשה אח״כ את הכוונות חזק
ישר כחאות והדראחרונה
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך