לעיני כל ישראלרחמים-

 

 שורה וחצי אחרונות של הס"ת עדיין ריקות מחכות להחלטה

האם כותבים אותיות חלולות או אותיות פסוקות  כדי לכבד בכתיבה? 

האות האחרונה פסוקה כדי שבעה"ב ישלים בעצמו 

והשאר?

 

מה מנהג אחינו האשכנזים (ב"י) ?

 

 

אשכנזים כותבים חלול אך למעשה אות חלולהאריק אלחרר
כשרה והועיל כלום אבל אות פסוקה פסולה כמות שהיא אע״פ שיש מכשירים לכן עדיף פסוקה והכי טוב לכתוב את כולה
כמובן מתוך הכתב
ואות אחרונה לבל הספר כמ״ש בגמרא כאילו כתב את כולו
רחמים.., לדעתיאילן ח.
כדאי להשאיר חלק חלולות וחלק פסוקות ..
והסיבה היא מפני שלפעמים מזמינים יהודי שאינו שומר תורה ומצוות כדי להשלים אות ואז ימלא חלול שממילא כבר כשר כמו שהזכיר אריק ידידנו. וכשיהודי שומר וכו...ישלים אות פסוקה...ויש עוד הרבה עצות וטיפים בנושא.. תוכל לדבר איתי בפרטי...
אילן מעולם לא נתתי לאדם לכתוב ממשאריק אלחרר
רק ידו על ידי וממנה אותי שליח לכתוב לו אות לשם קדושה חוץ מהרב הראשי פעם
אני עושהאות והדר

אותיות מלאות עם חללים קטנטנים בגג ואז רק צריך טיפה לצבוע. 

אותיות חלולות לא כשרות לכולי עלמא עדיף להימנע או לעשות כמו שאמר אריק. 

אות ואריק .. אין שום בעיה שיהודיאילן ח.
ישלים את האותיות החלולות גם אם הוא לא שומר תורה מפני שהם כשרות בוודאות ... ומה שמשלים לא מעלה ולא מוריד...
גמני נותן להם שיחזיקו את ידי... כך זה הכי טוב ..אבל לא כולם רוצים ויש כאלה שקנו אות ורוצים בעצמם לכתוב ..ולכן אני יתן להם את החלולות ... או שאם הוא שומר תורה וכו... אני נותן לו להשלים אות שבורה ...ויש לי עצה פצצה אייך לעשות את החלולות יפיפיות באותו קולמוס עצמו ללא שינוי בו....וכתבתי עוד בפרטי המון עצות שימושיות לרחמים חברינו .. אם ירצה יעלה את העצות שכולם יראו...בהצלחה.
אותיות חלולות לא שמעתי מי שפוסל הרב מועלםאריק אלחרר
והרב שטרן מכשירים אשמח לשמוע מי פוסל
יש
נר לאחד נר למאהרחמים-

מעלה בשמחה לזיכוי הרבים  מה שכתב לי אילן בפרטי,

 

אם מבקשים ממך להשאיר מס׳ אותיות.. תמיד תשאיר יותר .. מניסיון תמיד נוספים עוד בסוף.. ואם לא יתווספו אז תשלים אותם אתה ...
את האותיות השבורות תשבור רק או בעיקר בקווים ישרים... כגון ל׳ תשבור את הו׳ מהגג שלה . כך שיהיה תמיד קל לחבר בקו ישר..
 

אדם שאינו שומר תורה ומצוות תמיד שיחזיק לך את היד ואתה תשלים את האות ולא הוא ...
 

לא לשכוח להודיע לכל אחד שבא להשלים אות שיאמר לפני כן ״ לשם קדושת ס״ת״ כדאי לכתוב את זה בגדול בדף ואז כל אחד יאמר לפני שמשלים...
 

קח איתך מנורת חשמל כי לא כולם רואים טוב במיוחד מבוגרים שמוזמנים להשלים אות..
 

אם מי שהוא פישל ומרח איזה אות אל תתרגש.אחרי שילך והיא תתיבש תתקן אותה שלא בפניו...
 

קח גם קבל מאריך איתך כי לא תוכל לדעת איפה תמוקם עם השולחן ...
 

אינני יודע מה קורה עם התפירות אבל אצלינו נוהגים גם לכבד אנשים בהכנסת ס״ת לתפור את היריעה האחרונה ...
 

את האות האחרונה עדיף שבעל הספר שקנה הוא יכתוב אותה אלא אם כן הוא מכבד רב חשוב...
 

חשוב לנגב את הקולמוס בין אדם לאדם כי הוא מתייבש לבנתיים ואז הכתיבה לא תהיה חדה...
 

כדאי גם לעשות קולמוס חדש קצת יותר דק להשלמת האותיות ולהשתמש בו רק להכנסה כי קורה לפעמים שאנשים לא יודעים ולוחצים חזק ואז זה נשבר..

אז שיהיה רזרבי מוכן בצד.
 

זהו לבינתיים

 

עוד שתי הערות/עצותא"י הכהן

אות י' חלולה אינה כשירה לפי הרב אלישיב זצ"ל, והוא עצמו היה מקפיד לכתוב דווקא י' בשל כך

כשמכבדים אדם בכתיבה והוא רק אוחז ביד הסופר יש להזהירו שלא ילחץ חזק על יד הסופר שלא יהיה בבחינת שנים שעשאוה (כך הורו לי רבותי)

עיין כאןאות והדראחרונה
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך