שאלה סופר בא לקלוף..אילן ח.
כתב במזוזה במקום אלהים אחרים כתב פעמיים אלהים
כך שכתוב כעת ״ועבדתם אלהים אלהים אחרים״ והרב אמר לו שצריך לקלוף... מישהו יכול להסביר למה לקלוף ???
נ״ב : הסופר אשכנזי וכותב בכתב בית יוסף.. וכך כך רבו שפסק לו לקלוף..!
אשמח להחכים...
מוזראות והדר

למה הוא שאל בכלל, היה לו ספק אם הוא קידש?

גם אם היה לו ספק, הרי לרמ"א זה  ולא נתפס הקדושה (כמו להקדיש בעל מומין למזבח) וכן ערוך השולחן ועוד. 

אולי הוא בטוח שהוא קידש, והרב אמר אסור לקיימו כקה"ס. 

את שניהם הוא אמר לקלוף?  

לא קידש...והרב אמר לו לקלוף את השני...אילן ח.
יש לשכת הסופר בעניין הנ״ל... שכתב במקום היהודים במגילת אסתר יהוה.. שמסתפק להחמיר בלא מקומו ולא קידש ... מוכר לכם ???
לא להסתבך תגיד לו מה ההלכהאריק אלחרר
ולרב תאמר רב לך אל תוסף ותראה לו מקורות כמ״ש אות
חחחח... אריק שוב אתה מתחיל.. תהיה בריאאילן ח.
קרא לי מקרה לפני בערך שנתיים הגיע סופר אשכנזי ובידיו מגילת אסתר ובמקום המילה יהודים כתוב יהוה.. והסופר לא קידש ודאי!!! ואמר שהרב אמר לו לקלוף ..!!! אמרתי לו שאני לא קולף!!! לא מקומו ולא קידש ....וחשב על מילת יהודים ולא על השם.. ההלכה רווחת שימחק... הוא התעקש וביקש מהרב מקורות לחומרת קילוף זו... אני יצלם לכם את בלשכת הסופר ואת לשונו בעניין הנ״ל ואעלה לאתר ואתם תחליטו .... עם רבנים אני לא מתווכח ולכן בסוף קלפתי לבקשתו....
אות בבקשה תעלה את בלשכת הסופר ששלחתי לך...אילן ח.
הנה זה, לשכת הסופראות והדר
הנה תשובתו של הרב גרוסאות והדר
בטעה וכתב פעמיים שם חול, ולא כיוון בהם לשה"ש, ימחוק שם חול השני, ויעשה בריווח שנשתייר נקבים (באופן שיהי' ניכר שהריווח אינו משום שיעור פרשה סתומה),ראה קול יעקב סי' רעו, ס"ק נד, נה, עז.
(איני מבין הוראת אותו רב הנז', מדוע חשש לכבוד שם המכוון לע"ז)
אות לאחר ששלחתי לך את הלשכת הסופר הנ״לאילן ח.
אז אפשר להבין... יש מקום רחוק לחומרא מעיין זו שלמרות שלא קידש ולא מקומו...יש מהרבנים האשכנזים שיחמירו לקשור או לקלוף כמו בתשובה ששלחתי
מסתבראות והדר

שמי שרוצה להחמיר תמיד ימצא מקור נרווים שלו.

אות.. זה אחד הסיבות העיקריות שאניאילן ח.
לא מתווכח עם רבנים .. וקולף.. אבל אם שואלים את דעתי או דעת רבותיי אני אומר שלא קולףים...דרך אגב .. הכרת את הלשכת הזה ??
לא הכרתי את זהאות והדר

אבל אני לא חושב שזה מקרה דומה לגמרי. 

שם נכתב שם הויה, אמנם לא במקומו ולא בכוונה ובכ"ז יש שם הויה שלעולם הוא לא חול. 

כאן נכתב אלהים חול, בטוח לא קידש, משמעותו אלהים של עבודה זרה.  

עדיין תמוה מאוד

אות ... קידש יהושע מה הדין ?אילן ח.
כשכתב יה התקדש נכנסנו למחלוקתאריק אלחרר
הידועה קידש שם חול צריך לקלוף עיין בקול יעקב אך החולקים ס״ל שאין בכך כלום
^ מסכיםאות והדר
חחחח.... אריק יפה דייקת...אילן ח.
״ אך החולקים ס״ל שאין בכך כלום״..... אני מהחולקים .
ואות...שאלתי על יהושע...כי לדעתי איןאילן ח.
הבדל בינו לבין יהודה... מסכים איתי ?
מסכים, אין הבדלאות והדר
א״כ..בין קידש יהושע או קידש יהודהאילן ח.
אין בכך כלום...ומה שידידי אריק אמר ... אין ספק שנכנסים למחלוקת רק שכתב את אותיות יה בלבד או יהו בלבד אבל כשהמשיך את אותיות יהודה או יהושע אין שום ספק שאין בכך כלום !!!!!!!! ומה שקידש לא מעלה ולא מוריד...וכן אלהים אחרים ברגע שכתב ״אחרים״ גילה דעתו שאלהים חול גמור!!!!! וזה שקידש - לא תופס..!! מה שא״כ בנידון דידן שכתב רק אלהים ולא אחרים אלא עוד אלהים....אפשר להבין את פסיקתו של הרב לקלוף את השני ... אבל לא כך ההלכה לדידן יהיה מותר למחוק!
מסכים ?
אבל הוא לא קידש בכלל!אות והדר

אלהים חול גמור... 

ולכן מוחקים ...!!!אילן ח.
אבל אל תשכח את הלשכת משם השב יעקב הנ״ל. ששם כתב תיבת ״ליהוהדים״ בה׳ יתרה לאחר הואו... שמתיר למחוק ! ורק למי שחוכך בדעתו להחמיר יקדור וכו..ודין זה בדיוק דומה ליהושע וכו... מסכים ?
אני מביןאות והדר

חומרא הזויה לגמרי, 

זה מזכיר לי בדיחה, שמספרים על בריסקערים שממש אוהבים להכניס USB למחשב

כי כל פעם המחשב מודיע "זוהתה חומרה חדשה" 

חחחח... יפה.אילן ח.
אני אומר כך לא דומה והטעםאריק אלחרראחרונה
שכתב יהו התקדש וכשממשיך משתנה משמעות המילה
זה מחק את השם למ״ד התקדש
אבל בשם אלהים אחרים אע״פ שהמילה שלידו גורמת להבנה שהוא חול לא נראה שמחק את השם צ״ע
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך