ל' בתוך ף'ברקל
לכתחילה תתקן...אילן ח.
שלא יכנס ל׳ לחלל אויר הה׳א או החית...וזה לכתחילה גם אם לא משנה צורת האות..ולאו דווקא ה׳ או ח׳ הוא הדין לשאר האותיות שיש בהם חלל..וכאן מדובר במגילה ויכול לתקן. בכסדרן כשר.
חזק אילןאריק אלחרר
אנונימי .. מחילה , נכון מאד ..!אילן ח.
מרן הביא שני דוגמאות אחד ח׳ (3) ואחד ה׳ (2) ואמר יזהר !!! ועוד מצינו המון אותיות אויר הל׳ למשל אם נכנס בתוכו גם משתנה... ( ולדבריך אין לל׳ 3 )..!!!
ועיין מה שכתב הגאון הרב משה פינשטיין בחיבורו איגרות משה שגם לשני חלקים יש תוך.. ! ולשיטתו מותחים קו באלכסון... ואין כאן מה להאריך!
אנונימי תביא ראיות אשמח להחכים ...אילן ח.
ה יסלח לכם מה קורה לשון חירפה את והב בסופהאריק אלחרר
כאן יש דין מעורה עירוב ועירויי אותיות יש מחלוקת בפירוש אם הכוונה לכניסה לחלל או נגיעה
בנגיעה מרן פסל ובכניסה כתב להזהר
לאנונימי. עיין מגן אברהם מפורש שםאריק אלחרר
מדבר בכניסה בדלת וכן משנ״ב אות קטנה קל״ אז זה לא קשור כמה דפנות יש לאות רק מה שרואים מול עינינו ואפילו חית יתכן בכניסת אות שינויי צורה
מ״מ לאות הא יש תוך עיין סימן לב סעיף טו
כמובן שינויי צורה תמיד פסול ובספק שתאריק אלחרר
תאריך את הל' ותמתח את הראש אולי מעט באלכסוןהר-רי
זה מה שהתכוונתי לעשותברקל
בכל אופן בכל הדיון המעניין לא הצלחתי להבין אם המקום בו נמצא הל' כעת נקרא תוך האות - מפני ש-ף' קצת סגורה ויש לה "תוך" מאוד ברור, אולי האיזור הזה לא נקרא תוך האות כלל (ולא דומה ל-ך')?
זו ל השאלהמ. שלוםאחרונה
השאלה היא לא האם אתה ב"תוך" האות כמו שסובר האנונימי (ד"א פעם פגשתי סופר שאמר לי את הסברא הזו)
אלא האם יש דמיון לה"א
וכאן אם תוריד את הוא"ו הפוכה של הפ"א תראה ה"א.
ולכן:
בתו"מ כשאי אפשר לתקן מכשירים (כי זה רק "אם")
בס"ת ומגילה מתקנים.
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.


