דעת הרב מרדכי זצ"ל על קולמוס מתכתאביאל חיים

מגיה שהיה מקורב מאוד לרב מרדכי אליהו אמר שהרב היה פוסל אפילו בדיעבד

סת"מ שנכתבו עם קולמוס ממתכת וגם מנירוסטה . ולי קשה להאמין.

האם מישהו מהסופרים היקרים יודע איך אפשר לברר היום את דעתו של הרב זצ"ל

בעניינים אלו , והאם מישהו שמע גם שכך אמר הרב

שלחתי פעם חבר לשאול בשביליא"י הכהן

מכיוון שהחבר אינו סופר, הוא שאל בסתמיות והרב זצ"ל ענה לו שלא להשתמש בזה.

אבל אין לי מושג זו היתה שיטתו ומה היתה הסיבה לכך.

דעת קדושים איך אדע?!אש"ש

מה החשש איני יודע מומלץ לקרא מאמר בנושא בפורום של "אור לסופר"

כולנו כותבים עם סכינים המקצר חיים ,מי לא מניף סכין מוחק אות מיותרת ובכך כותב (סימן שמ אורח חיים) מי לא מפריד דבקים

עם סכין ועוד המון פעולות הנעשות עם סכין וכן אם יש חשש לחק ירכות יש כאן ספק ספקא ספק יחקוק  ואם יחקוק ספק הלכה כפוסקים המכשירים חק ירכות גם בסת"ם.

אשמח לדעת דעת קדושים .

גם הרב גיאת מקורבו לא ידע מה הסיבה

דעת הרב מרדכי שפוסל ראיתי זאת בעלוןאריק אלחרר
פרשת שבוע לפני שנים ואמר שהראו לפני הרב איך זה כותב והרב אמר כוון שאם יכתוב ולא יצא דיו הוי חק ירכות והוי כתב ואחר חוזר עם דיו הוי כתב על כתב ופסול וכן חיים 11 ידידי אמר שראה שהרב כתב כן על איזה הסכמה של ספר מ״מ אין הסכמת הפוסקים כן
גם נוצה וקנה עלולים לחרוט נסה וראהאש"ש

שהרי מסרטטים עם קנה .הרב מאזוז שליט"א אמר שאפ, אין צריך לידע את הלקוח ובמיוחד שהכתב יוצא יותר יפה ואחיד וכן הרב יצחק יוסף אמר על המאמר שהפנתי לעיל "יפה דן ויפה הורה"

אשש .. עזוב אותך מברזלים ונרוסטות..אילן ח.
כולם מסכימים שהקנה הוא מספר 1 ואין שני לו בכל המעלות ..!!!
רק צריך לדעת אייך לעשות אותו נכון..
ושווה ללמוד ..!
לאשש מסכים לגמרי לי הרבה ראיותאריק אלחרר
אםראיותיהם תרצה
זה מובא בשו"ת הרב הראשיאות והדר
אות יישר כח.. תוכל גם לצלם בבקשה את.אילן ח.
ההערה מספר 2 על ד״ה ״ ובשום פנים לא יכתוב בברזל״ ( ההערה שנמצאת למטה.
חז"ל אמרו לעולם יהיה רך כקנהאש"ש

ולא קשה כארז (עץ במבוק שעמו אתה כותב חזק כמוהו) מי כותב כיום עם קנה עליו דיברו חז"ל?????

אשמח לדעת........

אשש.. אני לא מאשים אותך זה פשוט חוסר ידיעהאילן ח.
הקנה שדברו עליו חז״ל הוא כל קנה שאין רוח שאינה מצויה באה ועוקרתו כמו ארז...!!!
הקנה שאתה מכיר זה קנה סוף שאנו משתמשים בו בדרך כלל לסוכות.. אבל יש לו עוד משפחה ענפה..
הבמבוק שאנחנו מדברים עליו ממשפחת הקנים גודל אף הוא על המים ומגיע לגבהים של 20-30 מטר..!! ..וקוטרו מגיע ל30-40-50-סנט׳ ..!!! והוא גדל בעיקר במזרח הרחוק..
והכל בפרופורציה שלו...הקנה סוף דק ולכן גובהו עד 3-4 מטר לכל היותר ( והוא לא רך כמו שאתה חושב.. נסה לשבור קנה סוף יבש בידיך ולא תצליח!!!) עיקר עיניין הרכות בדברי הגמ׳ הוא כמו שפירש רש״י הקדוש.. שאם תבוא רוח שאינה מצויה.. ילך ויבוא עימה ולא יתלש!!
כן הוא הבמבוק ממשפחת הקנה !! שהמציאות מראה שהולך ובא עם הרוח ואינה עוקרתו.. לפי גובהו וקוטרו כנ״ל..!
ולסיכום.. אם לא הבנת תיצור איתי קשר ואסביר לך בטלפון...
למדני.....אש"ש
צלמתי את זה בביה"כאות והדר

המקור בהערה היה ט"ז אני לא זוכר את מיקום המדוייק. 

מקווה שאני אסרוק את זה במלואו כשאהיה שם. 

ספר חסידים (מאריק)אות והדר

עגור זה תוכי עוף טמאאריק אלחרר
עיין שערי תשובה בסימן לב בהתחלה שהביא דבר שמואל אבוהב שהסתפק בנוצה של עוף טמא נפשט הספק
הבני יונה כתב בברזל!!אנונימי (פותח)

הפרי חדש ר משה זברו הלבוש הטז מי לנו כמוהם כל הקושיות פורכו אין מה לחשוש כלל וכי מי שתיקן בנירוסטא ובברזל לא מהודר

עם מה מסרגלים סרטוט? עם תולעת? עם מה חותכים את הקלף? עם תולעת? כבר הנפת אלף פעמים ברזל למה שם אף אחד לא מדבר מה ההבדל בין הכתיבה להכשר הקלף לא תניף נאמר במזבח ושם אפי' חיתוך אסור

אז מה זה היקש למחצה? אין כאן מקום להאריך ונירוסטה זה לכתחילא מהודר ופשוט!!!!!!!!!!

אנונימי הבני יונה כתב בברזל כי לא היה במדינתואילן ח.
קנים חזקים.. כלשונו הטהור והביאו גם הלשכת הסופר .. ודוק..
ואין מי שחולק שקנה זה הכי טוב ...!!!
ומה הקשר תולעים.. לא פסלנו ברזל כתבנו מה הכי כדאי!!!
מה שפלאאות והדר

הרב מאזוז כתב בשו"ת מקור נאמן, שקולמוס ברזל כשר בדיעבד, ואילו נירוסטה כשר לכתחילה. 

השאלה המתבקשת היא, מה הבדל? 

הרי נירוסטה היא פלדה מעורבב בכמה חומרים כדי למנוע חלודה ושמו בעברית הנו פלדת אל-חלד. 

ודאי שיש בו איסור לא תניף וכו'. 

העובדה שלא מכינים נשק מנירוסטהאלעד

יש בברזל משהו מאוד גס, קשה, אגרסיבי

 

כנראה לכך התכוונו חז"ל

אות נראה לי ..אילן ח.
שענית את התשובה .. ההבדל הוא שזה מעורבב וזה לא ..ויזל כתבו ברזל.. נטו. לא מעורבב - מעורב כשר. ובכלל צריך להבין את מהות אימרת חז״ל שברזל מקצר ימיו של אדם וכו...למה כוונתם.. הרי גם נרוסטה יכולה לקצר אם עושים אותה לשם כך ..ועוד המון דברים פלסטיק וכו.. ואפילו עץ.! אם כך במה נכתוב ? אלא נראה לפרש כמו שאמרו חז״ל בג״מ שביום שנברא הברזל אמרו כל העצים עכשיו נוצר משהו שיקצוץ אותנו וכו,...משמע מהותו של הברזל כשנוצר הוא לקצר חיים... ולכך השתמשו בו כל השנים..לחרבות וחצים סכינים וכו..ולכן אמרו חז״ל משום לא תניף שזה מקצר ומזבח מאריך ...מעתה מובן שמה שברזל לגמרי שונה מבמעורבב... כנלע״ד.
דברים של טעםאות והדר

לא יודע אם זה הנימוק של הרב אבל דברים הגיוניים מאוד.  

לא מכינים חרבות מנירוסטה וזה לכתחילאאנונימי (פותח)
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ט' באדר תשע"ג 00:25
בטח שכן!אות והדר

אצלנו בבית יש כמה סכינים מאוד מסוכנים מנירוסטה. 

גם אלה שדוקרים יהודים, תמיד עושים את זה עם סכינים מנירוסטה (כי אין משהו אחר היום). 

ועוד שאין כיום סכינים רק ברזל ..אילן ח.
לא מיצרים כבר מזמן היום זה הכל מעורב ... בדוק.
לאות ואילן הכוונה כך אין שוםאריק אלחרראחרונה
איסור לכתוב בכל דבר ואפילו טמא ואפילו חוקק אם כן יפה שאלתם
מה הקטע שאסרו דווקא את הברזל כוון שעליו דברו המחמירים אז אותו לבד עשינו דיעבד אך אך שאר תרכובות שלא דיברו מותר לכתחילה ורק
קנה מהודר שיש לו סמך
ויש להבנה זו הרבה דוגמאות
אך לדינא הכל כשר
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך