ספר ישן, מה אפשר ללמוד ממנו?אות והדר
אות.. אך. איזה כתב יפה. של מי ספר ? ומאיפה ?אילן ח.
ועוד המון...אילן ח.

ספר בן 350 שנה לפחותאות והדר

יש סיכוי גדול שהוא עוד יותר ישן אבל לא יודעים. 

מטורקיה, כתב ספרדי טיפוסי, כתב באמת מדהים.

אפשר  הסברים קצת על הסימונים? 

כן..והנה ההסבר:אילן ח.
עבר עריכה על ידי אילן ח. בתאריך כ"ח באדר תשע"ג 20:16
האות הראשונה מלמעלה למטה ומימין לשמאל..
ת׳.. תראה שרגלה השמאלי כמעט ולא ניכר הראש של הו׳ אלא מתעבה.. למדנו שזה היכר מספיק בין ת׳ לח׳..!
ך׳... צד ימין למעלה כמין ד׳ לא עגולה אלא מרובעת... יש מגדולי חכמי ספרד שנהגו כך לכתחילה.
ו׳...שהגם שהיא ארוכה ברגלה יתר על המידה בכחצי קולמוס.. לא משתנה צורתה ל-ן׳ בעיקר כשהיא בתחילת מילה או באמצעיתה...
א׳... כהמור וקציעה שהיוד העליונה כמין ד׳ ולא עגולה כיוד.
ם׳.. לא מרובעת ממש משני צדדיה ימין ושמאל תחתונים אבל מושבה ישר וניכרת בצורתה שהיא ם׳ סופית ולא ס׳.
ד׳ .. בכמה מקומות עגולה למעלה בימינה אבל ניכרת כ-ד׳ מפני הרגל המשולשת...וזה פירוש מר״ן ר׳ שעשאה כמין ד׳ שהיו נוהגים לכתוב ד׳ במשיכה אחת כמו ר׳ ..ודו״ק.
ב׳... עגולה בימינה העליון.. ואפילו שמושבה רחב יתר מגגה כשר.. וגם אותיות המובלעים בתוכה וכן ב-ע׳ כגון יודין... כשר.
ן׳ סופית... ראש כמעט עגול משני צידיה התחתונות. כשר.
ח׳... כמובן אייך לא .. כמנהג גדולי רבותינו הספרדים כדעת רש״י בגמרא..
ג׳.. ממש כמין נ׳ כפופה ויציאה כלפי מטה ישרה בימינה התחתון.
י׳... ניכר במפורש עוקץ דר״ת...שיש שנהגו לכתחילה לעשותו וכן כתב מר״ן בב״י.
פ׳.. צורתה ממש כ-ו.. עגולה בימינה למעלה ולמטה.. ככ׳. וואו הפוכה יוצאת מקצה גגה בשמאל.
ס׳.... זוית מושבה קרובה יותר לצד שמאל..
ועוד ... ועוד ...
מה אפשר ללמוד?אלעד

שאם יצאו לנו כמה אותניות מוזרות, אפילו פסולות-

לא כדאי להשליך לגניזה, אלא כדאי להוריש לילדים..

 

מי יודע? אולי אחרי כמה מאות שנים צורת האותיות דווקא תהיה ב"מודה" ויכשירו אותם..

חושף שיניים

אלעד .. מחילה מכתר .. אל לך ללגלג על כתבי רבותינואילן ח.
מהדורות הקודמים...כדאי שתלמד קודם מה ואייך כתבו רבותינו.. ואז לא תפצח את פיך.. אין לי שום דבר נגדך אינני מכירך.. אבל אייך שאתה מזלזל בכתבים קדושים .. אותי זה מקומם ולא יכולתי שלא להגיב.. מר״ן החיד״א כתב בספרו לדוד אמת ...ותמיד יראה בספרים הישנים של רבותינו .. וכך ינסה להדמות לכתב שלהם - שלא נמצא בהם שום פסול!!!
אז באמת אתה צודק ...מישהו כאן צריך לעשות תשובה...וד״ל.
אילן מסכים לכל מילה אותיות מחכימות פוק חזיאריק אלחרר
איך אשכנזים שומרים על מנהג אבותיהם אפילו נגד ההלכה בסימן לב סעיף לו בעניין פתוחות סתומות ראה בגר״א שם ובמשנ״ב
וכן שם בסעיף ט בעניין עיבוד וכן ביורה דיעה רע״א סעיף ג
וכן בעניין כתיבה בנוצה במקום קנה
והשתיקה יפה
נראה ליאות והדר

שאלעד עושה פרובוקציה כדי להוסיף פלפל קצת. 

מה שיש לי להגיד על זה, שאתה אופטימי מאוד בזה שאתה חושב  שאחרי שלוש מאות שנה ימצאו את מה כתבת...

(במיוחד עם עיבוד בסיד ועוד ואם הדיו שלנו, אם יישאר לך 50 שנה זה טוב) 

הכתב הזה ממש כתב טיפוסי ספרדי, הוא שייך לעדות מגרוש ספרד ולא עדות המזרח.

כל התופעות שאילן סימן, ועוד כמה שאפשר להוסיף עליהן קיימות כמעט בכל ספר מאותם אזורים. 

יש כאן גם קטע ממש מעניין שאני לא יודע להסביר, שהשרטוט נעשה בצד ההפוך של הגויל. יש לציין שגוילים האלה מאוד דקים ובצד השני לא קטיפתיים כמו הגווילים של היום. בהתחלה חשבתי שזה קלף עפיץ אבל רואים בבירור שהכתב בצד השער.  

 

 

אריקאות והדר

בכל זאת צורת האותיות של האשכנזים השתנה פלאים במשך השנים. 

הכתב של יקים מלפני 250 שנה נראה כמעט כמו כתב ספרדי, יש לי כמה תמונות מספרים שהיו בעיר העתיקה מלפני 400-500 שנה (לצערי אני מנוע מלפרסם אותם) תראה שאין קשר עם הכתב של היום. 

רק לזכר אני מעלה תמונה מספר בן 250 שנה מגרמניה

 

אות יפה מסכים ואל תמנע טוב מבעליו תראה לנואריק אלחרר
לגבי שירטוט בגב עיין ביאור הלכה לב סעיף ו בשם ברוך שאמר ועיין בביאור הלכה הרב דוד יוסף
וכן באבן העזר סימן קכה סעיף יוד בב״י
שאלות על הספר הגרמני:דרור אל

א. ה"סלסולים" (או איך שתקראו להם...) בארבעת המינים: מעל המילה "הדר" - האם אין הדלת והריש עלולים להראות כלמד?

 

ב. "שבעת ימים וכו'" - נראה הדבקה מכוערת...

 

ג. התגים מאוד דקים וקשה לראות, לפי מה שאני רואה: התגים הם רק קו ללא זיון. (מנהג ידוע, דלא כמ"ש המשנ"ב)

 

ד. יש תיוג באותיות נוספות: אלף, מ"ם סופית, סמ"ך, ת"ו.

 

ה. ח' של "חג לה'" (מימין, שניה לפני ההדבקה) - חפוזה מאוד - עגולה, גגה לא מחובר בקצוות הזיינים אלא באמצע.

 

ו. אין ליודים קוץ דר"ת.

 

ובאמת קשה להאמין שמדובר בספר אשכנזי. יש את כל הסממנים הספרדים: שין (לא רק שאינה שפיצית, אלא שמושבה עגול לגמרי. איך יסביר "שקר אין לו רגלים"?), נונים - פשוטות ככפופות עם ו' ולא ז', גימלים - ראש רחב כו' ולא כז', רגל ה' ימנית נקודה ולא יוד הפוכה, וגם הרבה בסגנון.

 

יש אותיות רבות לא אחידות: חלק מהחיתים בנויים "ו-ז" ("בחדש", "האזרח") וחלק "ז-ז".

אות לגבי השרטוט ההפוך...אילן ח.
יש לזה מקורות באחרונים שכך היו נוהגים לשרטט במיוחד בגויל...
אריקאות והדר

זה לתפילין, לס"ת איני מכיר מקור,

אשמח לקבל מקורות. 

 

הנה עוד אחדאות והדר

ספר שהיה זרוק באיזה מרתף, כולו עובש וטחב.

 

וואו.. איזה כתב ...אילן ח.
אות תראה אייך היו תולים מילה פעם...אילן ח.

כן, פעם לקולפים לא היתה עבודה אות והדר
חחחח..אילן ח.
תזהר לא להוציא לעז!אלעד

עכשיו אתה מבין על מה דיברתי אז?

 

וביננו, אתה בטוח שהתנאים והאמוראים, שלא לומר על קודמיהם זי"ע,

היו מכשירים את התפילין והמזוזות שלנו? ואנחנו את שלהם?

לא. כל דור נבחן על פי הנהוג והמוכרע בו.

אפשר ללמוד משהו על הקלף...מדריך חתנים...

הוא מעובד בעפצים ולא בסיד כמו שעושים היום...

 

כן, אבלאות והדר

זה לא קלף, זה גויל, וזה נכון שגויל מעבדים בעפצים גם היום. 

אלעד לא הבנתי ... אתה מתכוון אליי ?אילן ח.
לכולםאלעד
גוויל של ספרי תורהמדריך חתנים...

לא כל גוויל מעבדים בעפצים, הספרי תורה של רוב העולם (הקלף הלבן) הוא סיד והוא גוויל רק הקלף החום הוא עפצים.

ויש לי הוכחה מדעית פיזית או איך שתקראו לזה שהקלף המעובד בסיד המשמש היום כקלף לס"ת הוא גוויל לכל דבר ועניין...

לקחתי חתיכה והצלחתי להפריד בין הקלף לדוכסוסטוס

אות .. חזק. אלעד...מה שהקדמונים עשו קדוש יאמראילן ח.
ואין לנו אלא ללמוד מהם...וכן ..! אתה צודק. דור דור ודורשיו....והלוואי שנזכה...
למדריך חתניםאות והדראחרונה

תעשה טובה, תלמד את הנושא. 

דבריך לא נכונים, והוכחה שלך לא הוכחה בכלל.

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך