ב"ה
שאלתי גם באור לסופר כך שאין טעם לענות פעמיים.
התבקשתי לתת הצעת מחיר למזוזה בגודל 40 או 50 ס"מ בכתב האר"י או בכתב המיוחס.
איך מכינים קולמוס לכתב כזה גדול?
ולמי שיש נסיון האם זה כמו כתב רגיל (גודל 15-20) או שזה הרבה יותר קשה או יותר קל?
תודה
ב"ה
שאלתי גם באור לסופר כך שאין טעם לענות פעמיים.
התבקשתי לתת הצעת מחיר למזוזה בגודל 40 או 50 ס"מ בכתב האר"י או בכתב המיוחס.
איך מכינים קולמוס לכתב כזה גדול?
ולמי שיש נסיון האם זה כמו כתב רגיל (גודל 15-20) או שזה הרבה יותר קשה או יותר קל?
תודה
שזה די קשה לכתוב כתב חב"ד או אר"י בקנה, אפשר אבל קשה...
לפי השיעורים שאילן כותב, לענ"ד עדיין אפשר לכתוב את זה בקולמוס נוצה.
בגודל הזה כמובן כתיבה תהיה אטית יותר ומרשימה ביותר.
כדאי לבקש את הקלף מה"ליבה של היריעה" לא מהתחלה שלה ולא מהסוף שלה, אלא מהאמצע, גם אם ירצו יותר כסף זה שווה, תוסיף את זה לתשלום הסופי.
ב"ה
בעז"ה במייל. אני משתגע מעלית קבצים לפורומים.
רואים שציירת יותר מאשר שכתבת, יכול להיות שזה טבעי בגודל הזה (לא יודע, אין לי נסיון)
נראה מאוד יפה ומרשים,
תקח לא פחות 2500-3000 ש"ח למזוזה כזאת, מי שרוצה דברים הזויים ישלם מחירים הזויים...
ב"ה
לאחר הצגת הקושי וקבלת הצעת המחיר, השיגעון חזר לפסים רגילים, הלקוח יסתפק במזוזה גודל 20.
בכל אופן שמחתי לעשות את הניסיון, ואני מודה מאוד לכל החברים ובראשם ר' יחיאל שענו לשאלותי.
וכאן המקום להעיר הערת חבר שלא מן הפורום, שכתב גודל 40 ס"מ, בשום אופן לא ניתן לכתוב את שמות ה' אם טבילה אחת, אז גם זו לטובה שזה ירד.
ב"ה
השיפוץ הסופי הכן בציור אם חוד הקולמוס.
ולדעתי לא ניתן לכתב כתב מיוחס ללא שיפוצים או שזה מאוד קשה ויוצא לא מי יודע מה, ראה ערך זירקינד, כותב שורה ב-2,3 דקות אבל אי אפשר להשוואת אם הכתב של שמשון כהנא. מה לעשות לא כולם מוכשרים כר' ראובן הסופר, גילוי נאות היה לו מורה מצויין !!!
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.