מה לעשות..? מאריק.אילן ח.
תשובהאות והדר
תיקון הכללי לפני שהיסורין באין.
לגבי השם, נראה שאפשר למחוק את שי"ן, אבדה צורתה
היה לי מקרא דומה, הלכתי למורה ובעל ניסיוןhaim770
ב"ה
ובמקום למחוק את ה"ש", ע"י כתיבה מיומנת הגדיל את כל האותיות.
לדעתי כאן:
- להפריד בין ה"ש" וה"ד".
- לחבר הרגל השני אם השלישי.
- להוסיף את הרגל הראשון של ה"ש"
ככלל הצד השני של הקלף, קשה לכתיבה, אז מומלץ לשים גיר ולשייף היטב לפני כתיבת השם, כנ"ל ל"כוזו".
אינני רב מוסמך, וחלש מאוד בהלכות שמות הקדושים, לכן לקחת את התשובה בערבון מאוד מוגבל ולהתייץ אם רב מוסמך.
יישר כח לשני הפתרונות ...אילן ח.
אילן צדיק אין ח"ת אבל נ"ל שצריך זהירות רבהרחמים-
כי ברגע שהשין ברורה (לאו דווקא כשרה) יש איסור מחיקת השם ואז א"א יהיה להמשיך לחקוק
לכן נראה לי הפיתרון ש או"ה לגבי תיקון הכללי
רחמים...כל מה שנתפשט מעבר לקוי ה׳ שהיו מלכתחילהאילן ח.
ואפשר....
יגעתי ולא מצאתי אם תוכל לכוון מדויק אשמחרחמים-
שלום לכולם מזל טוב לאות עד מעט בת מצווה חחחאריק אלחרר
אות. ד. ספק ולכן קודם הייתי מעבה לפני הפרדה יודע שיש חולקים
לעניין ח״ת לא הייתי ממהר כוון שח״ת אינו כתב והרמב״ם פרק ה הלכה ד כתב מנהג פשוט ״שכותבים״ על המזוזה מבחוץ שם שדי ואע״פ שחקק שם שלא בסת״ם יש לו קדושה ואסור במחיקה
באופן כללי מי שרוצה יכול לקלוף יכול רק שאת השין לא צריך כדילעיל ויחזור ויכתוב
אך ״די״ כן צריך כוון שזה נעשה לאחר כתיבה ונתקדש
לעניין לנקות מריחות מותר לנקות כך למדנו מהרב מועלם
והסברא מחיקה שאסרה תורה דרך השחתה כמ״ש מסכת סופרים הדיו שנטפה ליפות יש מחלוקת באחרונים אם יש איסור וגם למחמירים רק מדרבנן אך מריחה היא לא כתיבה רצונית ולכן הסופר לא נתכוון לקדש ואדרבא איפכא התכוון לא לקדש וכוונה נגדית איכא ומותר לכתחילה לנקות
תאמינו לי אני לא מורח אותכם חחחחח ביי
אריק ברוך שובך, תודה על האיחוליםאות והדר
רחמים הנה מקורות שבקשת ...אילן ח.
תודה רבה אילןרחמים-אחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.


