מה עושים בשם השם?(מאריק)אלי.א
אני לא רואה את התמונהאות והדר
איך מאריק מי זהאריק אלחרר
אריק אל תיבהל .. הנה התמונהאילן ח.
מגניב!אות והדר
אריק מאיפה אתה מביא מקרים כאלה פיקנטיים? אפשר להוציא ספר על כל התמונות האלה...
לעניין השאלה, פסול ונראה לי שאי אפשר למחוק את הרגל הפנימי, לכן לקלוף...
זה שאלות הלכה למעשה ששולחים ליאריק אלחרר
לאות מחילה ,מובא בספר דבר אמתאלי.א
בשם עיקרי הד"ט שהביא דוגמא דומה שהעלה שהתיר ע"י מחיקת הרגל הראשונה (יישר כח עצום לאילן על המקורות וכל שאר העזרה!)
הנה התשובה במקוראילן ח.
מכתם לדודאילן ח.
המשך התשובה מכתם לדודאילן ח.
טוב, קשה לי לקבלאות והדר
אמנם לא קראתי בעיון, אבל קשה לי לקבל לא רק משום מחיקת השם. גם משום חק תוכות
אשתדל לעיין בתשובה וגם שואל לרב בע"ה
חק תוכות?מ. שלום
והלא ההא כשרה גם ככה
וקיימא לן שבאות שהיא כשרה אין חק תוכות?
ה"א כזאת לא כשרהאות והדר
אות.. אתה אומר או הרב ?אילן ח.
זה אני הייתי, והנה תשובת הרבאות והדר
אות היקר..אייני חולק על הרב ח״ו ומי אני בכלל..אילן ח.
אבל לא מעצמי אני בא..וכבודו רואה במפורש מה שהזכיר הרב.. משנת אברהם בשם הגר״ש גלוגר שו״ת סתם.. ויוסף דעת..וכו.. שמכשירים ה׳ עם שני רגליים .. ולא הזכיר הרב את המכתם לדוד הנ״ל.. שמפורש כתב וז״ל: דאין בזה איסור מחיקה.. ופשיטא לי דמותר למחוק אח״כ אותו הרגל..דהוי ליה כטיפת דיו בעלמא..ולא נשאר שום פקפוק למחוק אותו הרגל.. והבא לתקן על דרך האמור נכון ליבו בטוח בה׳ דאין כאן שום חשש סרח איסור.. אדרבא הנה שכרו איתו להרים מכשול מדרך הקודש ולהקים שם אמת בקימה שיש בה הידור וכבוד התורה.. וכו..עכ״ל הטהור.
והביאו גם הרב עיקרי הד״ט חא״ח סימן ז׳ אות כ״ה.. וכן הביאו בספר דבר אמת להרב מנחם ן׳ רבי שמעון מרדכי .. שהיה גאון חי באיזמיר (טורקיה) בזמן ר׳ חיים פלאג׳י.. שכותב עליו בהקדמה בספרו ספר חיים וז״ל : ״ מנחם משיב נפשי ״ שהיה גאון בדורו..וכו...ועוד..
והנה המשנת אברהם שהביא הרב..( ספר חובה לכל מגיה..)
ומה שכתב אך יש מי שמסתפק בה״א עם שני רגלים ובסוגרים כתב מקור בשם בנין עולם.. כשראיתי בפנים לא מדבר בכלל על שני רגלים אלא מסתפק על רגל באמצע הגג שהכשיר הנודע ביהודה וכו..והנה המקור בבנין עולם..
ומעניין אם כבודו יוכל להראות לרב את גדולי רבותינו הספרדים שהתירו בזה כנ״ל. (סליחה על האריכות הנצרכת..) והנלעד״כ
ישר כחאות והדר
שמחתי על תשובתך, אני רוצה ללמוד את הנושא וגם להעביר לרב.
כנראה לא אהיה מחובר כ"כ בימים הקרובים בע"ה בהמשך השבוע...
תודה חופשה נעימהאילן ח.
חזרתיאות והדר
אילן הרב מועלם מסכים איתך להלכה ומעשהאריק אלחרר
אריק ...תודה.אילן ח.אחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.







