האם כיבוד הורים מממון האב או מממון הבן. לפרנס ההורים במקום שאין להם. ובמקום שהבן עצמו עני.
שקונה[1] אוכל, כסות או שאר חפצים לאביו ואמו אינו מחוייב להוציא על זה מכספו[2], אלא רשאי לבקש הממון מהוריו, וצריכים ליתן לו[3]. אבל[4] במקום שאין להוריו ממון[5], חייב לפרנסם[6] מממונו שלו, כפי היכולת[7] שבידו[8]. ואם הבן עצמו עני ואין לו ממה לפרנס הוריו, ראוי[9] שיצמצמם מה שיכול בהוצאותיו, ויעזור לאביו ואמו[10] כפי יכולתו, אך[11] אינו חייב לחזר על הפתחים או[12] להכנס לחובות כדי לדאוג למזון עבורם[13], ומכל[14] מקום נכון לעשות כן מצד דרך ארץ והכרת הטוב[15].
הלכות קודמות: http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t568264#6300344
מקורות והערות לעיון והרחבה, השתדלתי להדגיש את מה שחשוב:
[1] שו"ע סעי' ה' שכיבוד משל אב. והורים שכבר אין בהם דעת, מותר לבן למכור נכסיהם כדי לממן על הוצאות הטיפול בבית זקנים.
[2] ובן שהוציא מכספו סכומים גדולים כדי לדאוג לסיעוד הוריו הזקנים וכדו' רשאי לגבות סכום זה מכספי הירושה לפני שמחלקים את הירשה בין היורשים.
[3] ובשו"ת הר צבי יו"ד סי' קצז' ובס' נשמ"א יו"ד עמ' קנ' בשם הגרש"ז אוייערבך זצ"ל שהנסיעות שנוסע הבן כדי לכבד אביו אין אביו צריך לשלם עליהם. וע"ע בשו"ת תשוה"נ ריש סי' לב'. אומנם נראה שאם הבן גר בחו"ל ואביו מבקש ממנו שיבוא לבקרו, יכול הבן לבקש הוצאות הטיסה.
[4] שו"ע שם.
[5] ובערוה"ש סעי' יח' ובשו"ת אג"מ ח"ב יו"ד עמ' צד' ובילק"י כיבוד הורים עמ' קל' שאם אביו חוסך כספו וחי חיי דוחק או שאינו רוצה לעבוד למרות שיש לו הצעות עבודה, אין הבן מחוייב לפרנסו, ומ"מ ממידת חסידות שיפרנסו גם בזה.
[6] ובכלל זה לפרוע עבורם את המיסים והארנונות. שו"ת הרדב"ז ח"ב סי' תרסג'. פ"ת סק"ד. גדולת אלישע סקי"ד. וכן הוצאות תרופות וחימום לחורף וקירור לקיץ וכדו'. ילק"י כיבוד הורים עמ' קכד'.
[7] וכשיש לו יכולת מועטה, אמו קודמת לאביו. פ"ת סקי"ב.
[8] וברמ"א סעי' ה' שאם יש לאב ולאם מספר בנים מחשבים לפי ממון שלהם וכל אחד נותן חלק. ואם מקצתן עשירים ומקצתן עניים מחייבים העשירים בלבד. ובשו"ת חוו"י סי' קל' וברוח חיים סי' רמ' שמי שפרנס לאביו ואמו מכספו, ויש להם נכסים יכול לגבות ממנכסיהם לאחר מיתתם, מה ששילם לפרנסתם.
[9] ערוה"ש סעי' כב'.
[10] ואף שלענין כבוד אביו קודם לאמו, לענין צדקה (כגון מזון מלבושם תרופות) אמו קודמת לאביו. פת"ש סקי"ב.
[11] שו"ע שם. ובחיי"א שכן אין צריך להתענות אותו היום בשביל לזון את אביו.
[12] ילק"י כיבוד הורים עמ' קטו' ושם בעמ' קכב' שכל שהוא הדין שאינו צריך לטרוח עבורם במקום שמחמת כן יפטרוהו מעבודתו או מהכולל בו לומד.
[13] ואף שיש לו ממון לכסות את צרכיו הההכרחים לעצמו, אינו חייב ליתן לאביו הממון באופן שמחמת כן יצטרך הוא לחזר על הפתחים, ואף שעל ידי זה אביו יצטרך לחזר על הפתחים. ב"ח סי' רמ'. ש"ך סק"ה. אבל לגבי אמו אם רואה שמפני שאינו נותן לה משלו תאלץ לחזר על הפתחים לא יניח לה לעשות כן, אלא יתן לה ממונו והוא יחזר על הפתחים. ערוה"ש סעי' כב'.
[14] בא"ח פר' שופטים אות ח'.
[15] ובשו"ע סעי' ח' שאע"פ שאינו חייב מן הדין לחזר על הפתחים בשביל אביו ואמו, חייב לכבדן בגופו דהיינו שיטפל בהם כל צרכם אע"פ שמחמת כן יאלץ לירד מנכסיו ולחזר על הפתחים. ובחזו"א יו"ד סי' קמט' שכן מחוייבים הבנים לדאוג שהוריהם יקבלו מקופה ותמחוי של צדקה.

