לכבד את אביו או חמיו כשמארחם בביתו. לנשק ידי אביו כשיורד מהעליה לתורה.
אם[1] אביו (או חמיו) מתארחים אצל בנם ראוי שיושיב אותם במקום החשוב ביותר כגון בראש השולחן, וכן[2] שיטול אביו היידים בראשונה ויקדש על היין ויברך ויבצע הפת[3], ויגיש[4] לו המנה בסעודה תחילה. וכן ראוי שלא יתחילו הבנים באכילתם קודם שהחל האב[5]. ומנהג[6] רבים שכשאביו יורד מהעליה לתורה מנשקים הבנים את ידיו[7].
הלכות קודמות: http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t572665#6334972
מקורות והערות לעיון והרחבה, השתדלתי להדגיש את מה שחשוב:
[1] שערים המצויינים בהלכה סי' קמג' סק"ב. אומנם ע' בערוה"ש סעי' יא' שמהדין אין חיוב להחמיר בזה כיון שהוא מקומו התמידי.
[2] ע' בכ"ז בערוה"ש סעי' יא' ובילק"י כבוד הורים עמ' רטז - ריז'.
[3] ואם הבן מברך ובוצע על הפת יתן הפרוסה לאשתו תחילה ואח"כ לאביו ולאמו, וטוב שיבקש את סליחת הוריו על כך, או שיתן לאשתו ולאביו שניהם יחד. ילק"י שם.
[4] והיינו שאם הבעל מגיש האוכל יגיש לאביו או לחמיו תחילה. ואם האשה מגישה האוכל כנהוג אז תגיש תחילה לבעלה ומן הראוי שבעלה יאמר לה הגישי תחילה להורי או להורייך. וכשמארחים גם הורי האשה וגם הורי הבעל יחד, ינהגו האשה ובעלה בחכמה ויגישו להורי הבעל והורי האשה ביחד.
[5] וזה גם כשאוכלים בביתו של האב. אבל באמא אין צריך להקפיד בזה כשן מצוי שעסוקה בהגדה, וגם רצונה שיאכלו הבנים לפניה.
[6] בא"ח פר' ויקרא אות יא' והוא הדין לשאר קרובים שחייב מן הדין בכבודם.
[7] אבל מה שנוהגים קצת מן האנשים להתנשק עם העולה לתורה, הוא מנהג טעות. ע' ברמ"א סי' צח' סעי' א' ובשו"ת אורח משפט סי' כב' ובשו"ת יחו"ד ח"ד סי' יב'.





