אשמח לחוות דעתכם היקרהאיתן בן דוד
יש לי חלישות הדעת כמה זמן אתה כותב?הלוי מא
2 הערות להידור הלכתי
1. לתייג יודין
2. לתייג יוד וואו בהויה
יפהפהאות והדר
כמה הערות קלות לשיפור
מ"ם, יש כאלה מקפידים לעשות פינה למטה בצד ימין
לגבי חי"ת, זי"ן השמאלית עגולה יפה אבל יש לה קוץ מיותר שיורד למטה, לא צריך להיות שם קוץ.
שי"ן, הירך של יוד ו"ו השמאלי לענ"ד גסה מדי ופונה יותר מדי ימינה. (זה עניין אסטתי)
זוית בימין תחתון של מ'.הרש
למרות שזה לא נהוג בדורי דורות.
אך עקב זה שהיום הרב מועלם נכנס חזק, כדאי ליישר איתו קו - והוא לוקח את החומרא הזו מהמשנ"ב.
לגבי תג שוא"ו של שם הוי"האות והדר
ספרדים לא נהגו לשים שם תג אלא רק בבלים וחלאבים.
אני גם עושה שם תג כדי שלא ישגעו אותי אע"פ שאני ממש לא מחזיק בזה...
וכן במאות ס"ת ספרדים שראיתי וצילמתי, לא ראיתי אפילו אחד עם התג הנ"ל.
אות.. בספר קול הרמ״ז של הקובל האלוקי..אילן ח.
חוץ מזה שאני לא ראיתיאות והדר
גם הרב גרוס אמר לי שלא נהגו הספרדים (והוא קיבל מכמה חכמים ספרדים כמו חכם ששון מזרחי והרב בן ציון אבא שלום, אני לא יודע מה דעתם לגבי הנידון הספציפי).
לא כל מה שכתוב בספרים (ומיוחד בספרי מקובלים) נהגו בפועל.
אות אתה צודק לא אמרתי שחייבים לתייג..אילן ח.
והנה מה שהבטחתי... קול הרמ״ז זכותאילן ח.
לאילן ארי שבחבורה משנתך סדורה אבלאריק אלחרר
ועוד שהרש״ש כתב לשון חריפה חס ושלום להוסיף או לגרוע משעטנז גץ בדק חיה
מ״מ נראה שחכמי בגדד נהגו בזה זכור לי שראיתי ס״ת של הרב פתיה עם תג הנזכר על כן דעתי לא לעשות
וכן דעת הרד״ך שהוספת תג מיותר פוסלת
אריק אשריך... אתה יודע שבמקורות אני לא מתווכחאילן ח.
א) למה לא לסמוך ומי אמר שלא סומכים על גורי הארי יש לנו צילומים של גורי האר״י שעליהם כתב מרן החיד״א שכשיכתוב יבדוק אם האותיות הם כמו שכתבו מהר״ם זברו ורבינו סולימאן אוחנה ועוד.. שכידוע שבספריהם לא נמצא שום פסול.. עי״ש. והם הנה גורי האר״י ז״ל כאמור.
ב)וזה שזה חידוש ולא מופיע בראשונים כלל... אדרבא הם חידשו ולהם נאה לחדש כמו שלכל אחד מותר לחדש.. ואנו עושים המון דברים שלא מוזכרים בראשונים כשיש להם מקור באחרונים. במיוחד שמדובר בדברי קבלה.. שהוזכרו ביותר וחודשו דווקא באחרונים ולא בראשונים. ומה שהרש״ש ודעימא דיברו זה ודאי על שאר מלאכת סופר וכו.. אבל אין ספק שעל הואו של הויה לא דיברו..שהוא שם מיוחד ודווקא בו יש עניין שכל ה׳ יהיה מתויג .. מה שאין כן בשאר ווין.. דודאי לא מתייגים. וכן מסכים הרמ״ז בעניין הנ״ל וכתב מפורש שלא מתייגים מלאכת סופר. חוץ מהויה כנ״ל. וכן הרד״ך שפוסל תגים מיותרים לא על כהאי גוונא דיבר ופשוט.
ובודאי שאין לפסול ומהודר לכתחילה !! שכן יש לנו מקורות חזקים להשען עליהם כנז״ל! על כן אני על משמרתי אעמודה.. שמי שיכול אדרבא יהדר בזה ויתייג את כל ההויה בלבד..וכל אחד ינהג כמנהגו ושנזכה להחזיר עטרה ליושנה. לעד״כ.
אלו ואלו דברי אלהים חיים והבוחר יבחראריק אלחרר
אני סופר בן שנה וחצי תמיד אני מתייג בסוד בעטרההלוי מא
שעיטרה לו שכך מקובלני מידיד סופר שהדריך אותי לאחרונה
תודה רבה לכל המאירים אותי במאורות חביביםאיתן בן דוד
איתן החביב.. תם ולא נשלם עוד נביא ראיותאילן ח.
תלמיד הרש״ש מסביר דברי הרש״שאילן ח.אחרונה
עוד שאלו בעניין התגין החכמי המערב הנז׳(בסימן ע׳)תגין היתרים של המזוזה והתפילין שכתב הרב מצת שימורים משם הרב ז״ל והסכים מורנו הרב ז״ל עמהם שלא להוסיף מן ג׳ בשעטנ״ז גץ. ואני ראיתי מבין ריסי עיניו שלא היה דעתו כן כי ענותנותו עצמו מספר והעניין נראה שהאמת הוא שלא יש יותר מתג אחד בבדק חיה אבל זה התג כלול מי״ס וכו.. עיין שם.
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.



