אשמח לחוות דעתכם היקרהאיתן בן דוד
יש לי חלישות הדעת כמה זמן אתה כותב?הלוי מא

2 הערות להידור הלכתי 

1. לתייג יודין

2. לתייג יוד וואו בהויה 

יפהפהאות והדר

כמה הערות קלות לשיפור

מ"ם, יש כאלה מקפידים לעשות פינה למטה בצד ימין 

לגבי חי"ת, זי"ן השמאלית עגולה יפה אבל יש לה קוץ מיותר שיורד למטה, לא צריך להיות שם קוץ.

שי"ן, הירך של יוד ו"ו השמאלי לענ"ד גסה מדי ופונה יותר מדי ימינה. (זה עניין אסטתי) 

 

זוית בימין תחתון של מ'.הרש

למרות שזה לא נהוג בדורי דורות.

אך עקב זה שהיום הרב מועלם נכנס חזק, כדאי ליישר איתו קו - והוא לוקח את החומרא הזו מהמשנ"ב.

לגבי תג שוא"ו של שם הוי"האות והדר

ספרדים לא נהגו לשים שם תג אלא רק בבלים וחלאבים. 

אני גם עושה שם תג כדי שלא ישגעו אותי אע"פ שאני ממש לא מחזיק בזה...

וכן במאות ס"ת ספרדים שראיתי וצילמתי, לא ראיתי אפילו אחד עם התג הנ"ל.

אות.. בספר קול הרמ״ז של הקובל האלוקי..אילן ח.
ר׳ משה זכות.. כתב סודות עילאיים על התג של הוואו של שם הויה ושיש עניין גדול שכל השם הויה יהיה מתויג וכו.. עי״ש. ובלי נדר אביא צילום לזה כאן לזיכוי הרבים. וכן הביא בקול יעקב שיש לעשותו וכתב וזה לשונו.. ״ ויזהר בתג שעל האות יוד ועל האות ואו..וכו..עי״ש.. ונכון שכבודו לא ראה במאות ספרים.. אמנם יש וראוי להחזיר עטרה ליושנה. ולא ראיתי אינה ראיה.. והנלעד״כ.
חוץ מזה שאני לא ראיתיאות והדר

גם הרב גרוס אמר לי שלא נהגו הספרדים (והוא קיבל מכמה חכמים ספרדים כמו חכם ששון מזרחי והרב בן ציון אבא שלום, אני לא יודע מה דעתם לגבי הנידון הספציפי). 

לא כל מה שכתוב בספרים (ומיוחד בספרי מקובלים) נהגו בפועל. 

 

אות אתה צודק לא אמרתי שחייבים לתייג..אילן ח.
אלא אמרתי שיש מקורות לזה למי ששואל ושיסודותם בהררי קודש. ואדרבא ראוי להדר אדם במה שיוכל. גם אני לא עושה כל מה שהמקובלים עושים אבל אם זה קל לעשות ובמיוחד שיש עניין שכל ה׳ יהיה מתויג אני עושה גם אם אני לא מבין את כוונת העולמות בעניין.. וכל אחד ינהג כמנהגו והלוואי שנחזיר עטרה.. כמנהג רבותינו הקדושים.
והנה מה שהבטחתי... קול הרמ״ז זכותאילן ח.

לאילן ארי שבחבורה משנתך סדורה אבלאריק אלחרר
אחר המחילה הרמ״ז הוא מגורי האר״י ועל קבלתם אין לסמוך בפרט שדבר זה חידוש ולא מופיע בראשונים כלל
ועוד שהרש״ש כתב לשון חריפה חס ושלום להוסיף או לגרוע משעטנז גץ בדק חיה
מ״מ נראה שחכמי בגדד נהגו בזה זכור לי שראיתי ס״ת של הרב פתיה עם תג הנזכר על כן דעתי לא לעשות
וכן דעת הרד״ך שהוספת תג מיותר פוסלת
אריק אשריך... אתה יודע שבמקורות אני לא מתווכחאילן ח.
איתך.. אבל כאן אני נשאר בדעתי..
א) למה לא לסמוך ומי אמר שלא סומכים על גורי הארי יש לנו צילומים של גורי האר״י שעליהם כתב מרן החיד״א שכשיכתוב יבדוק אם האותיות הם כמו שכתבו מהר״ם זברו ורבינו סולימאן אוחנה ועוד.. שכידוע שבספריהם לא נמצא שום פסול.. עי״ש. והם הנה גורי האר״י ז״ל כאמור.
ב)וזה שזה חידוש ולא מופיע בראשונים כלל... אדרבא הם חידשו ולהם נאה לחדש כמו שלכל אחד מותר לחדש.. ואנו עושים המון דברים שלא מוזכרים בראשונים כשיש להם מקור באחרונים. במיוחד שמדובר בדברי קבלה.. שהוזכרו ביותר וחודשו דווקא באחרונים ולא בראשונים. ומה שהרש״ש ודעימא דיברו זה ודאי על שאר מלאכת סופר וכו.. אבל אין ספק שעל הואו של הויה לא דיברו..שהוא שם מיוחד ודווקא בו יש עניין שכל ה׳ יהיה מתויג .. מה שאין כן בשאר ווין.. דודאי לא מתייגים. וכן מסכים הרמ״ז בעניין הנ״ל וכתב מפורש שלא מתייגים מלאכת סופר. חוץ מהויה כנ״ל. וכן הרד״ך שפוסל תגים מיותרים לא על כהאי גוונא דיבר ופשוט.
ובודאי שאין לפסול ומהודר לכתחילה !! שכן יש לנו מקורות חזקים להשען עליהם כנז״ל! על כן אני על משמרתי אעמודה.. שמי שיכול אדרבא יהדר בזה ויתייג את כל ההויה בלבד..וכל אחד ינהג כמנהגו ושנזכה להחזיר עטרה ליושנה. לעד״כ.
אלו ואלו דברי אלהים חיים והבוחר יבחראריק אלחרר
אני סופר בן שנה וחצי תמיד אני מתייג בסוד בעטרההלוי מא

שעיטרה לו שכך מקובלני מידיד סופר שהדריך אותי לאחרונה

תודה רבה לכל המאירים אותי במאורות חביביםאיתן בן דוד
איתן החביב.. תם ולא נשלם עוד נביא ראיותאילן ח.
בעז״ה להקים שכינתא מעפרא ולהחזיר העטרה ליושנה..בסוד בעטרה שעיטרה לו אמו.. וגם את הרש״ש האמור בעזרת ה׳ נלמד במקור והכל יתיישב על מקומו בשלום..
תלמיד הרש״ש מסביר דברי הרש״שאילן ח.אחרונה
בספרו תורת חכם וזה לשונו :
עוד שאלו בעניין התגין החכמי המערב הנז׳(בסימן ע׳)תגין היתרים של המזוזה והתפילין שכתב הרב מצת שימורים משם הרב ז״ל והסכים מורנו הרב ז״ל עמהם שלא להוסיף מן ג׳ בשעטנ״ז גץ. ואני ראיתי מבין ריסי עיניו שלא היה דעתו כן כי ענותנותו עצמו מספר והעניין נראה שהאמת הוא שלא יש יותר מתג אחד בבדק חיה אבל זה התג כלול מי״ס וכו.. עיין שם.

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך