מתקרב לעשר פוסקים
לכבוד החג אני אוסף חומר להקל בפנים חדשותאריק אלחרר
מתקרב לעשר פוסקים
אריק מסיטרא ימינאאות והדר
באחד התפילין הראשונות שכתבתי, כתבתי את המילה חקה מלא (חוקה), מחקתי את ו"ו הרחבתי את החי"ת יפה כנראה גם עברתי את "פנים חדשות". כאשר שמעתי על הדין פנים חדשות שאלתי את הרב גרוס אם צריך להחליף פרשיות לאותו יהודי, ואמר לי שאני יכול לסמוך בזה על המקלים...
בחג ראיתי עוד פוסקים שמקילים ואריק עוד לא הזכירםאילן ח.
חסד לאברהם תאומים מהדורא תנינא סימן דאריק אלחרר
מאסף לכל המחנות סימן לב אות רלד
דעת כהן יורה דיעה סימן קסג
בנתיים וכל המוסיף
חבריםהלוי מא
אשמח לדעת מהו דין פנים חדשות?
כשמעבה אות מצד אחד ומגרד מצד שני עד שנשאראילן ח.
ועוד עיין בספר דברי יעקב - סת״ם שהביא מהמקיליםאילן ח.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46102&hilite=c0489b01-3bad-4dbe-9d29-6f140df59acd&st=פנים+חדשות&pgnum=78
וכן אמרי יושר ח״ב ס״ סד אות גאריק אלחרר
אילן חזק לכל החברים לחפור בבקשהאריק אלחרר
ועוד אפשר להקל בספק שלפעמים חוזרים ומעבים ואחר מסתפקים אם נשאר הקו הראשוני
וכן מכשיר בספר- מספר הסופר- ר יצחק סופראילן ח.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=22481&hilite=fb8b2cc0-c6ce-4e8e-9d86-388335143e16&st=פנים+חדשות&pgnum=282
עדיין אין להתיר לכתחילהאות והדר
יש גם הרבה אוסרים, בעלי משקל וכן התקבל הדין פנים חדשות אע"פ שאין לו כ"כ מקור לא בתלמוד ולא בראשונים...
לענ"ד להקל אולי בדיעבד רק אחרי שאלת חכם
כמובן שדיעבד אבל לא לפסול כמו שמוריםאריק אלחרר
אני לא מכיראות והדר
שמי שהוא מקל בפנים חדשות אף בדיעבד
אולי מי שהוא מכיר, מבני דורנו? אולי הרב עובדיה? (שה' ישלח לו רפואה שלימה)
מעניין מה אומר הרב יוסף כהן?
אמרת שהרב גרוס הקל לךאריק אלחרר
נכון אבלאות והדר
אחרי שהתפילין בתוך בתים והיהודי הניח אותם כבר כמה שנים.
לא נראה לי שזה דעתו הרשמית.
אשאל אותו בלי"נ
אריק אינני מבין אותך!הלוי מא
לאחר לימוד הנושא בשטחיות
מיריעות שלמה קו"י וקה"ס מהיכן הצורך/הרצון בהליכה בשביל שחסמו אותו גדולי עולם?
כמו שאמרת בשטחיות זה חסוםאריק אלחרר
האמת אריק שחשבתי על משהו מענייןהלוי מא
כשיש מילה מיותרת וגררתי אותה ואז יש במילה הקודמת אות שניתן למשוך כגון פעמיים מטר
ואז אני מושך את הר אזי הכשרתי את המזוזה על ידי "פנים חדשות" שלא היו פה ומה משנה לי סוף סוף
לפני זה זה פסול
במקרה שלך האות ריש היתה כשרה מלכתחילהרחמים-
ומשכת אותה ואך לא הזזת אותה ממקומה ולכן זה לא פנים חדשות
אכן זו מחלוקת ראה בסימן לב סעיף כגאריק אלחרר
מ״מ לשיטה זו יוצא שכל חיבור של פירוד הוי פנים חדשות
רציתי להוסיף שבמטר רק הוסיף ולא גרד כלוםאילן ח.
אני רוצה לעשות ק"והלוי מא
ומה אם הקו של ר דמטר לא היה שם והמזוזה הייתה פסולה מדין מרווח בין תיבות ומותר לכתחילה לעשות כן (עכשיו התנועה הלמדנית עם היד)
ירך אות שהייתה שם ורק החלפתי אותה באחרת אינו דין שמותר???????????
יפה דרשת כך כותב השלטי גבוריםאריק אלחרראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.
