לכבוד החג אני אוסף חומר להקל בפנים חדשותאריק אלחרר
והיום ראיתי שכותב הרב דוד יוסף חלק ב דף שנד לסמוך להקיל בדיעבד ושמחתי כי עד היום החמרנו ומהיום אפשר להקיל במקומות שחיובם דרבנן וכדומה ומקורו הרב ווזנר וכן בספר חסד לאלפים תאומים אשמח לשמוע עוד
מתקרב לעשר פוסקים
אריק מסיטרא ימינאאות והדר

באחד התפילין הראשונות שכתבתי, כתבתי את המילה חקה מלא (חוקה), מחקתי את ו"ו הרחבתי את החי"ת יפה כנראה גם עברתי את "פנים חדשות". כאשר שמעתי על הדין פנים חדשות שאלתי את הרב גרוס אם צריך להחליף פרשיות לאותו יהודי, ואמר לי שאני יכול לסמוך בזה על המקלים...

 

בחג ראיתי עוד פוסקים שמקילים ואריק עוד לא הזכירםאילן ח.
לא יכולתי לצלם.. אביא בהמשך.
חסד לאברהם תאומים מהדורא תנינא סימן דאריק אלחרר
ארץ צבי סימן ג
מאסף לכל המחנות סימן לב אות רלד
דעת כהן יורה דיעה סימן קסג
בנתיים וכל המוסיף
חבריםהלוי מא

אשמח לדעת מהו דין פנים חדשות?

כשמעבה אות מצד אחד ומגרד מצד שני עד שנשאראילן ח.
רק הצד החדש זה פנים חדשות וחשש האיסור משום לא כסדרן
ועוד עיין בספר דברי יעקב - סת״ם שהביא מהמקיליםאילן ח.
בפנים חדשות..חסד לאברהם תנינא כפי שהזכרת. וכן בשו״ת שבט הלוי ח״א סימן יב וח״ה סימן יא וח״ז סימן קמה סעיף ב פסק להכשיר בזה כדברי החסד לאברהם הנ״ל אולם מ״מ בדיעבד ע״ש. וכן הבין החס״ל מהתרומת הדשן להכשיר.. ע״ש. וכן בספר מצות היום העיר בזה על החת״ם סופר להכשיר. ועוד...ע״ש.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46102&hilite=c0489b01-3bad-4dbe-9d29-6f140df59acd&st=פנים+חדשות&pgnum=78
וכן אמרי יושר ח״ב ס״ סד אות גאריק אלחרר
וכן משמע בכנסת הגדולה
אילן חזק לכל החברים לחפור בבקשהאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ' בתשרי תשע"ד 11:56
ראיה ברורה מהראשונים שהעיקר תשאר בצורתה כל עת
ועוד אפשר להקל בספק שלפעמים חוזרים ומעבים ואחר מסתפקים אם נשאר הקו הראשוני
וכן מכשיר בספר- מספר הסופר- ר יצחק סופראילן ח.
שמסביר בדברי החת״ם שאוסר.. ומחלק בדינים ומכשיר לכתחילה עי״ש.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=22481&hilite=fb8b2cc0-c6ce-4e8e-9d86-388335143e16&st=פנים+חדשות&pgnum=282
עדיין אין להתיר לכתחילהאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ג בתשרי תשע"ד 09:56

יש גם הרבה אוסרים, בעלי משקל וכן התקבל הדין פנים חדשות אע"פ שאין לו כ"כ מקור לא בתלמוד ולא בראשונים...

לענ"ד להקל אולי בדיעבד רק אחרי שאלת חכם

כמובן שדיעבד אבל לא לפסול כמו שמוריםאריק אלחרר
אצל הרב מועלם
אני לא מכיראות והדר

שמי שהוא מקל בפנים חדשות אף בדיעבד

אולי מי שהוא מכיר, מבני דורנו? אולי הרב עובדיה? (שה' ישלח לו רפואה שלימה)  

מעניין מה אומר הרב יוסף כהן?   

אמרת שהרב גרוס הקל לךאריק אלחרר
נכון אבלאות והדר

אחרי שהתפילין בתוך בתים והיהודי הניח אותם כבר כמה שנים.

לא נראה לי שזה דעתו הרשמית.

אשאל אותו בלי"נ

אריק אינני מבין אותך!הלוי מא

לאחר לימוד הנושא בשטחיות

מיריעות שלמה קו"י וקה"ס מהיכן הצורך/הרצון בהליכה בשביל שחסמו אותו גדולי עולם?

כמו שאמרת בשטחיות זה חסוםאריק אלחרר
בעומק זה ברור וזה בדיוק כמו הדיבוק למעלה שאמרתי ש״ת וכשאילן הגדיל נראה ברור שמותר להפריד
האמת אריק שחשבתי על משהו מענייןהלוי מא

כשיש מילה מיותרת וגררתי אותה ואז יש במילה הקודמת אות שניתן למשוך כגון פעמיים מטר

ואז אני מושך את הר אזי הכשרתי את המזוזה על ידי "פנים חדשות" שלא היו פה ומה משנה לי סוף סוף

לפני זה זה פסול

במקרה שלך האות ריש היתה כשרה מלכתחילהרחמים-

ומשכת אותה ואך לא הזזת אותה ממקומה ולכן זה לא פנים חדשות

 

אכן זו מחלוקת ראה בסימן לב סעיף כגאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"א בחשון תשע"ד 00:01
המחמירים שערי תשובה בשם הדבר שמואל וכן ביד המלך הלכות גירושין פרק ד הלכה ו על הרמבם
מ״מ לשיטה זו יוצא שכל חיבור של פירוד הוי פנים חדשות
רציתי להוסיף שבמטר רק הוסיף ולא גרד כלוםאילן ח.
מנגד ופנים חדשות זה שלא רק מוסיף אלא גם מגרד עד שלא נשאר אפילו פס דק מהדיו הקודם. לא לשכוח.
אני רוצה לעשות ק"והלוי מא

ומה אם הקו של ר דמטר לא היה שם והמזוזה הייתה פסולה מדין מרווח בין תיבות ומותר לכתחילה לעשות כן (עכשיו התנועה הלמדנית עם היד)

 

ירך אות שהייתה שם ורק החלפתי אותה באחרת אינו דין שמותר???????????

יפה דרשת כך כותב השלטי גבוריםאריק אלחרראחרונה
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך