מכון סת"ם ביד רמ"א ישיבת אורות האר"י צפתביד רמ"א

אנו במכון ביד רמ"א נביא כאן לדיון שאלות שנשאלו גדולי הפוסקים בתחום ע"י הרב מאיר סגרון מורה הוראה במכון , והנה שאלה ראשונה שאלה: האם יש דין קובה בתפילין?

נראה שרק במזוזה אולם..אילן ח.
בבית יוסף כתב שיש מקום להחמיר בתפילין וכן בספר דעת תורה כתב שדין זה שווה גם בתפילין ומסקנתו שפסול ודייק מלשון רש״י עי״ש.
אולם להלכה אין אנו מחמירים בזה ואם עשה קובה או זנב בתפילין כשר ומותר לתקנם ללא כל חשש.



וכן בספר עולת יצחק -רצאבי דף קמז ס״ק יא האריך בזהאילן ח.
וזה מסקנת העולץ יצחק הנ״לאילן ח.



ויש עוד פוסקים אבל קצר הזמן...
וכמותו פסק הרב מועלם אך המעיין בגמראאריק אלחרר
יראה במנחות לב: שמזוזה נקראת ספר ולכן יש בה הקפדה זאת משא״כ תפילין שנקראים איגרות לכאורה כשר ולכן הקילו בלא שירטוט
תשובהביד רמ"א

תשובה:המשיב נוטה לומר שאין דין קובה בתפילין משום שהן בש"ס והן בשו"ע נזכר דין  זה רק במזוזה אולם הר' שטרן מבית דינו של הרב וואזנר שליט"א סובר שכן וחילו  ממה שכ' מאסף לכל המחנות על סעיף לה' שהביא בשם שו"ת זית רענן ח"ב סי' א'  לפסול אף בתפילין (א"ה עיינתי בשו"ת זית רענן ולא מצאתי שדן בזה ושאלתי בזה   את הר' אברהם חפוטא שליט"א וס"ל שיש דין קובה אף בתפילין וחיליה ממש"כ    מעדני יו"ט בשם סה"ת עיין במכתבו אלי מ.ב.ע) (הר' דוד גרינפלד שליט"א) 

{התשובה נכתבה ע"י הרב מאיר סגרון רב הישוב בר יוחאי וראש כולל ישיבת אורות האר"י]

 

 

מחילה מכבודו.. הנה הזית רענן שכבודו לא זכה לראותאילן ח.
שדן בזה..וכבודו יעיין הייטב.. וכל המקורות שכבודו הזכיר מובאים בלינק שהובא בתגובה לעיל..






והנה הלינק הכללי.. זית רענן.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=768&st=%u05D6%u05E0%u05D1

יישר כח ובהצלחה.
אילן, אתה גדולאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ו בתשרי תשע"ד 12:44

וזה מאמר שהתפרסם בקובץ לשכת הקודש, לשיטתו של הרב אלישיב

 

 20130930123746.pdf

לאילן ידידנו לא מצא כוון שחיפש בזית רענןאריק אלחרר
לחכמי תימן ואתה מצאת אצל חכם אשכנזי זילברברג
שאלתי את הרבאות והדר

האם אפשר להקל ללא תיקון וזאת תשובתו: 

"אם התפילין מהודרות יש לתקן.
ובתפילין כשרות רגילות, כשא"א לתקן, אפשר להקל ולסמוך על דעת שבט הלוי שדוקא ביציאת מילה ומילה זה קובה וזנב, וכ"כ לדעת הגר"י רצאבי שליט"א (בשו"ת עולת יצחק) בדעת הרמב"ם( דוקא כשהיציאות בשני הצדדים.
 
הוא אשר דברתיאריק אלחרר
חזק וברוךביד רמ"אאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ז בתשרי תשע"ד 22:22
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ז בתשרי תשע"ד 22:21

אני אדפיס את המקור ואוסיף לתשובה.

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך