אות אלף במגילת אסתרסתם ישעיהו
 
מה דעתכם על האות 'א' כיצד אני מתקן?
 
תודה
אם אתה ספרדי -תפריד. ואם אשכנזי תבטל מצורתה ותשליםאילן ח.
יש מהפוסקים שסוברים שכאילו נתמלא כל חללה דיו
והיות וזה מגילה אם אתה אשכנזי תחשוש לפוסקים אלה ותקן כפי שהזכרנו.
לפי משנה ברורהאות והדר

אפשר להפריד לכתחילה (בביאור הלכה כל שהוא),

 לפי דעת קסת הסופר (נדמה לי באחד החקירות) לפסול ולחבר. 

די להחמיראריק אלחרר
אני אמרתיאות והדר

שאתה מסטרא דימינא...

המור וקציעה סובר שזה שנויי צורהאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"ח בתשרי תשע"ד 00:14
המגןצורה מגן אברהם סובר שזה כשר כך ועיין מהרלב״ח סימן א תשובה כאורך הגלות להכשיר וחלק עליו רבי אברהם הצרפתי
ודין זה של נגיעת האות לעצמה נלמד
מדיבוק אות לאות ודיו לבא מן הדין להיות כנידון להפריד ודיו
חחח.. אריק. אל תשכח שבפורום צריך לענותאילן ח.
תשובות שכל אחד ינהג כמנהגו..גמני יכולתי לכתוב ״גרד״.... אבל אז נזכרתי שאנחנו כאן לא לבד והיות ויש מחמירים לפי כלליהם בפסיקה יש להעלות את תשובתם וכך שלא תיטוש תורת אמך יתקיים במלואו...
עיקר הבעיה הזאת היא בדרך כללאריק אלחרר
אצל האשכנזים שעושים קוץ ר״ת ליוד העליונה והמשנ״ב כתב להחמיר להפריד וכן הם נוהגים
דרך אגבאות והדר

שולחן ערוך הרב כתב כמגן אברהם שכשר ללא תיקון.

היה לי מעשה כזה שרצו להוציא ס"ת אחר בשבת בבוקר בבית חב"ד (להביא מבית כנסת שכן) אמרתי להם שאין צורך, כשר כמו שהוא,  וכמעט יסקלוני, עד שלא פתחתי את שו"ע הרב לא האמינו בי.

פסקת נכון כל מחלוקת הפוסקים לא מורידיםאריק אלחרר
אריקאות והדר

יש דבר שאין בו מחלוקת?

אדרבא תשמח לא משלי המקור הואאריק אלחרר
הרב עובדיה קול יעקב ועוד הרעיון ס״ס שמא כשר ושמא כהרמבם המפורסם
מפורסם למי?אות והדר

איזה רמב"ם? שמותר לברך על ס"ת פסול?

שמת לב שאתה כותב בערך כמו ביאור הגר"א?צוחק

כן הרמבם הזהאריק אלחרר
לגבי הגר״א הוא גאון אני עצלן
אז לסיכום גם לאשכנזים וגם לספרדים ״גרד״ ?אילן ח.
מסכים ועוד שמדובר במגילת אסתראריק אלחרר
אפילו למחמירים יש להקל
היכן מופיע הרמב"ם המפורסם???הלוי מא
עיין רמבם הלכות סתם פרק עשיריאריק אלחרר
בכסף משנה הראשון וכן שו״ת הרמבם סימן רצד וכן ב״י יורה דעה סימן רעט יביע אומר חלק כאורח חיים סימן סימן טו וכן בחלק ד וגם ו וגם ז וגם ח וכן יחווה דעת 5מקומות ועוד הרבה בשאר פוסקים
אריק... חחחח.. מי יכול עלייך ..חזקאילן ח.
אות א דבוקהסתם ישעיהואחרונה

תודה לכולם.

אז המסקנה מהדיון פה שאפשר לגרור את הדיבוק.

 

ושוב תודה

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך