לאנשים שכר גבוה בגלל השכלה שיש להם, גם אם העבודה שהם עושים מועטה וקלה, או לא מוצדק?
עד לכמה אחוזים זה מוצדק? (כלומר, נניח שעל המאמץ יש לשלם לכל אחד סכום בסיסי כזה-וכזה, עד איזה אחוז מסכום זה תוסיפו לאדם מלומד יותר)
מדוע?
תודה.
לאנשים שכר גבוה בגלל השכלה שיש להם, גם אם העבודה שהם עושים מועטה וקלה, או לא מוצדק?
עד לכמה אחוזים זה מוצדק? (כלומר, נניח שעל המאמץ יש לשלם לכל אחד סכום בסיסי כזה-וכזה, עד איזה אחוז מסכום זה תוסיפו לאדם מלומד יותר)
מדוע?
תודה.
רמטכ"ל למרות שעבודתו הפיזית היא קלה יחסית, אין לי בעייה שיקבל שכר גבוה.
ח"כ-כן, לדעתי אין שום הצדקה שח"כ שיש לו כמה חודשים בשנה חופש, הוצאות על חשבון המדינה, פלא' חינם, רכב, טיסות, ועוד, יקבל בנוסף שכר של 30.000+ לחודש- זה לא מצדיק את העבודה(או החוסר עבודה) שלו.
רופא(משפחה לצורך העניין) בכוונה לא הבאתי כדוגמא רופא בבי"ח כי שם העבודה קשה מאד, אבל רופא משפחה זה יחסית עבודה סבירה, אבל הם עושים עבודת קודש, והשכר שהם מקבלים (10 בחודש) קטן לדעתי..
הוא לעודד אנשים כשרוניים לרוץ לכנסת
כיוון שבד"כ האנשים האלו היו יכולים להרויח הרבה הרבה יותר
ואנחנו רוצים בכנסת אנשים כשרוניים לא שוטפי כלים
אדם שרכש השכלה וכלים מצפה להחזיר את ההשקעה הכספית שלו על לימודים וכו' ע"י שימוש בידע הזה ומגיע לו.
עצם הלמידה שלהם מתרצץ את זה.
ככה זה מעודד השכלה
איכות ההשכלה הידע והניסיון של האדם- היא שגורמת לעבודה שהוא עושה להיראות "קלה"
האדם המלומד השקיע המון בלימודיו למקצוע והמון כסף ולימוד ושינון החומר וכו',
אז ברור שכל הטרחה אמורה להשתלם ,על אף שעבודתו ניראת קלה בעיני אחרים.
הנחה ראשונה: קביעת גובה המשכורת לא יכולה להתבסס על נתונים יבשים שנקבעים על ידי פקידים ממשלתיים או מסחריים.
דוגמא: דמיינו לדוגמא את ההשלכות, אילו הממשלה קבעה שכל טלר בבנק צריך לקבל משכורת של 18,000 בחודש, מה היה קורה? הבנקים היו צריכים לפטר טלרים רבים, משום שעלות הטלר יקרה מידי לבנק, ומעבר לפגיעה בטלרים, הרי הציבור היה ניזוק, משום שהתורים בבנק היו מתארכים בצורה דרמטית.
הרחבה: ככלל, זה לא טוב כאשר איזשהו גוף חיצוני קובע בצורה שרירותית מחירים, לרוב זה פוגע רבות בציבור. ישנם מקרים יוצאים מן הכלל, לרוב חוקי הגנה מבוססי רווחה כמו שכר מינימום, הפרשות חובה לפנסיה, ומחירים קבועים על מוצרי בסיס, שאומנם יש מחלוקות כלכליות רציניות אם זה עוזר או פוגע, אבל לכל הפחות, צריך להכיר בכך שהם יוצאים מן הכלל. (אישית, אני תומך בחלק מהם במצבים של כשל שוק, כמו המציאות העכשווית בישראל, אבל במצב תקין, הם לא אמורים להיות נצרכים).
הנחה שניה: אז כיצד יש לקבוע את גובה המשכורת? בפשטות על ידי היצע וביקוש.
דוגמא: במידה ויש מהנדסים רבים שמתחרים על אותה משרה, ברור שהחברה יכולה להרשות לעצמה להציע להם משכורת נמוכה, ועדיין לקבל מהנדס איכותי. מאידך, במידה ויש יותר משרות מאשר מהנדסים, החברה תעלה את המשכורת בכדי למשוך אנשים לתחום. וכך, כאשר יש מחסור בעובדים יעלו את המשכורת, וכאשר השוק יהיה מוצף עובדים, יהיה אפשר להוריד את התנאים והמשכורות. (והדבר נכון כמובן לכל מוצר שצורכים ולא רק למשכורות).
דיון: האם זה מוצדק לשלם לאדם משכיל משכורת גבוהה יותר? לא! אין קשר בין ההשכלה לגובה המשכורת. בתור מעסיק, זה לא בעיה שלי שהעובד למד הרבה, שאמא שלו גבוהה ושהוא מתקשה בשינון חומר. בתור מעסיק, אני רוצה את העובד האיכותי ביותר שאני יכול להשיג - תמורת המחיר הנמוך ביותר שאני יכול לשלם (בדיוק כמו כל צרכן שמחפש לקנות מחשב איכותי במחיר הזול ביותר). הרדיפה אחר איכות במחיר זול מביא להתייעלות החברה, דבר שמאפשר לה ליצור רווח, לשלם מיסים, להתחרות בשוק, להעסיק עובדים ולפרנס את המשפחות שלהם, להתרחב, וכמובן להתחרות בחברות אחרות - דבר שיתורגם במחירים זולים יותר, וחווית קניה נעימה יותר.
מסקנה: קביעת משכורת שלא על בסיס היצע וביקוש, עלולה לפגוע בחברה, בעובדים, בצרכנים וכמובן בחברה עצמה.
ביקורת: אבל זה לא צודק שאדם עבד קשה ולא מתוגמל בהתאם.
פתרון: לעבוד קשה בתחום שיש לו ביקוש בשוק, ולא ללכת אחר הלב לבד בבחירת המקצוע.
למשל הדוגמא שהבאת -בנקים
יש אתה מנהלים הבכירים שמקבלים מעל לכל פורפורציה ואת העבודים הזוטרים ששמקבלים אותו שכר של מנקה רחובות
ידע וניסיון שווים כסף וצריך לתמחר אותם - זה שבמקומות מסויימים מתמחרים בצורה מושחתת זו באמת בעיה
מאריך מאד שכיון שפרנסה מן השמים, ואנחנו עושים רק השתדלות, צריך לחפש עבודה שמתאימה ללב, ולא עבודה שחושבים שירוויחו בה הרבה כסף, כי בל עבודה אפשר להרויח הרבה, ובכל עבודה אפשר לא להרוויח, ויוצאים ידי חובת ההשתדלות בכל עבודה שעפ"י דרך הטבע אפשר לפרנס בה משפחה, ואם הקב"ה רוצה לתת הרבה כסף, הוא ישלח ברכה במה שאתה עושה
מושיקו - לגבי הפערים בשכר בין עובדים זוטרים לעובדים בכירים, אני מסכים שהפערים הזויים, אבל הם לא צריכים הצדקה הגיונית. אני לא רואה כל בעיה בקיומם של פערים בין עשירים לעניים ובין עובדים בכירים לזוטרים.
בזווית הזו אני שואל שתי שאלות בלבד:
1. מאיפה מגיעה המשכורת הגבוהה בצורה הזויה? במידה וזה מגיע מהבעלים או בעלי המניות של החברה - אז לא אכפת לי, זה הכסף שלהם ושיעשו איתו מה שהם רוצים. אם זה מגיע מהציבור, אז זה מעצבן אותי (למשל ממיסים או מצדקה לעמותות).
2. האם העובדים הזוטרים מרוויחים משכורת סבירה ביחס למקובל באותה מדינה? ולפי רמת איכות חיים סבירה? במידה וכן, החברה יצאה ידי חובה מבחינתי. הם אולי לא צדיקים גדולים, אבל גם לא רשעים, הם בינוניים. ודווקא במציאות כזו, אני תומך בחוקי הרווחה, שיגבילו את כמות השעות החודשיות של משרה מליאה, תשלום על שעות נוספות, חופשות, הפרשות לפנסיה ופיצויים, וכו.. דברים שניתן להשוות בקלות לתנאי העובדים לפני מהפכת וועדי העובדים לפני מאה שנים בקירוב. (תפתחו ספר של דיקנס או סטיינבק לדוגמא ותראו ניצול עובדים בצורות מחרידות).
מופים - אני רוצה להציע הבנה אפשרית של חובת הלבבות ביחס לשני המושגים משכורת מחד ופרנסה מאידך. בעוד שגובה המשכורת זה דבר שנקבע אצל האדם (כמה הוא מקבל מהמעסיק), הפרנסה בפועל נקבעת אצל הקב"ה (האם יש לו מספיק כסף בפועל או שהוא לא מצליח לסיים את החודש, או שנופלים עליו הוצאות כבדות, האם יפוטר, וכו).
בנוסף, בדומה להשלמת החיסרון בתניא, גם חובת הלבבות מתבסס על החיסרון כמוטיב ליציאה לעבודה, לתיקון העולם וקידומו. וכפי שאמרת, מבין התחומים הנצרכים, האדם יכול לבחור את המקצוע שאליו הוא מתחבר. אבל הטענה הזו, לא מקדשת את כל המקצועות, אלא מתייחסת רק למקצועות שיש בהן צורך משום חיסרון העולם.
ואולם, אני מעדיף להתמקד בתורה עם דרך ארץ. באבחנה בין עיקר לטפל בעולם המודרני, בשעבוד לקב"ה ולא שעבוד לקריירה, לקידום ולהישגים. כל עוד האדם יודע מה מקומו ומשקלו של כל דבר, ופועל מתוך נפש בהמית ואלוקית, אז בסדר (או אידיאות לראי"ה).
בנוסף, אישית אני חושב שכל זוג יכול להסתדר מבחינה כלכלית כל עוד יקבל החלטות נבונות, וידע לתקצב נכון את משק הבית ולחיות לפי רמת החיים שמתאימה להכנסה שלו. ויפה עושה עמותת פעמונים שמנסה להבהיר למשפחות את העיקרון הזה.
שרירי החפירה שלי מנוונים
(או שזו סתם השעה..)
מסכימה בכללי, אבל לא מסכימה עם הסוף.
בתור זוג שב"ה מצליחים להסתדר עם משכורת אחת (חצי באוניברסיטה) יש מינימום שצריך כדי באמת להצליח לחיות נכון לטווח ארוך.
שתי משכורות מינימום- לא יעזרו לך להגיע לבית משלך. בטח שלא לחסוך לשמחות עתידיות וליום סגריר..
אז נכון, ביוםיום עם תקצוב וחשיבה והכל- אפשר לא להגיע למינוס, אבל האם אפשר להגיע למצב של רוגע ורוחה?
בשביל 3 שנים- זה סבבה.
בשביל כל החיים? זה מסוכן.
עם הזמן ההוצאות גדלות- צריך שגם ההכנסות יגדלו עם הזמן. (או שיהיו מספיק גדולות מלכתחילה)
ואני מאמינה בהחלט שהקב"ה למעלה מחליט כמה לפתוח בשפע, אבל אם אנחנו לא נכין לו פה כלים- הוא ישאר שם...
(כלים- דרכים לקבל כסף לא בניסים ותכנון יעיל של הוצאות וחסכונות)
וזה שהוא למעלה נותן לי מיליון דולר- לא יעזור עד שלא יהיו לי כלים לקבל אותו (בעיקר כלים נפשיים..)
זה לא הוגן, אני בקושי כותב חצי עמוד, ודואג לצנזר ולמחוק, ועדיין מאשימים אותי, אולי אשחרר כל רסן, ואכתוב כמה שארצה?
אני מסכים איתך. אומנם עליית ההוצאות אמורה להתלוות לעליית ההכנסות עם הזמן. למשל, לעבור למשכורת וחצי או שתי משכורות, או לחילופין כאשר הסטודנט מתחיל לעבוד במשרה מליאה בתחום, מתקדם בעבודה, צובר וותק וכו.
עניין החשיבה לעתיד היא הרבה יותר קשה.
צבירת הון ראשוני לקניית דירה, היא קשה במיוחד, לצד חסכונות פנסיוניות (בתודות לחוק, הדאגה היא העיקר לעצמאיים, לפחות לגבי פנסיית בסיס) וחסכונות לילדים, וחסכונות כלליים לדברים צפויים ולא צפויים. והקושי הוא לא רק בהעדר הכנסות, אלא גם בהגדלת הוצאות בהעלאת רמת החיים. לדוגמא, קניית רכב ואחזקתו שעלולים לנגוס באחוז נכבד מתקציב הבית.
כאנקדוטה - זו יכולה להיות הברכה של רווקים שמתחתנים בגיל מבוגר יותר. הם יכולים להתגורר בבית, לעבוד ולחסוך סכומים משמעותיים. מאידך, הם יכולים לסיים את הלימודים האקדמיים בשלב הזה, כדי שיוכלו לעבוד ולפרנס לאחר שיתחתנו. ובקיצור, הם יכולים להיות בני ובנות זוג מבוססים, ולהיכנס לנישואין בצורה בריאה הרבה יותר מבחינה פיננסית. (כמובן שההפרשות הפנסיוניות בגיל צעיר, מגדילות בצורה משמעותית את הקרן הפנסיוני בהמשך).
אומנם, אין תחליף להחלטות תבוניות ושמירה על תקציב הבית ורמת חיים שמתאימה למצב הספציפי של האדם\זוג\משפחה (עם ראיה לעתיד כמו שאמרת). מאידך, לא יזיק קצת יצירתיות כלכלית שתבוא לידי ביטוי בחיפוש מקורות הכנסה נוספים.
הריבית על החסכון הפנסיוני לרוב נמוכה מעלויות הריבית על המשכנתא בסכום זהה לזה הנחסך.
לא בטוח שמבחינה כלכלית משתלם לחסוך לפנסיה בגיל צעיר, יכול להיות שעדיף יותר להשקיע את הכסף הזה בלהיות עבד משכנתא פחות שנים (וכפועל יוצא - להוריד משמעותית את סכומי הריבית המשולמים עליה, שהם יותר פועל יוצא של מס' השנים מאשר של הסכום הנלווה).
אבל הסיבה שבעטייה מכריחים אנשים לחסוך לפנסיה היא פוליטית, ולא כלכלית.
בהשוואת ריביות אתה כמובן צודק.
אם היה מדובר במינוס בבנק לצד חיסכון - הייתי מסכים שיש לחסל את המינוס קודם.
אולם אני תומך בחיוב הפנסיה מסיבות מערכתיות. לפני החלת החוק, מרבית האנשים לא צברו פנסיה כלל, והכסף העודף (לפחות בנטו) הלך לעובר ושב והתנדף.
בשבוע שעבר הלמ"ס פרסם ש-54% מבני 65 ומעלה הם ללא הסדר פנסיה ונתמכים על ידי שירותי הרווחה (מבלי לדון בהשלכות בשל הזדקנות האוכלוסייה הישראלית). ואני מוכן לשער שחלק גדול במיוחד מאלו שיש להם הסדרי פנסיה, מבוססים על פנסיה תקציבית ולא אמיתית (ולזה אפשר להוסיף את משבר הפנסיות וההלאמה).
אומנם אפשר לדגול בחינוך הציבור לחסכון עתידי, אבל יוכיחו העצמאיים שזה לא ממש עובד, במיוחד בחציון המשכורות הנמוכות, שלמרות הטבות המס, צריכים את הכסף ביומיום, ולא מוכנים לוותר על 16% מהמשכורת.
אני מרגיש חופשי להתעלם מהשלכות המדיניות הפיסקלית\מוניטרית על השוק, בחיוב מעסיקים בתשלומי פנסיה של עובדיהם. וכל עוד גורמים ליברנטאניים לא ייכנסו לשרשור, ארגיש עצמי בר מזל.
*היתרון שעליו דיברתי בהפרשה פנסיונית בגיל צעיר היא לא בגובה הריבית, אלא בריבית המצטברת לאורך הרבה מאוד זמן. סכומי הכסף שמכניסים לפנסיה עד גיל 30, יזכו לריבית דריבית של 40 שנה.
(מה זה בכלל???)
אני חולקת על מה שכתבת לעיל- הייתרון הכלכלי של רווקים זקנים= מקימי משפחות לאחר הבשלה כלכלית מלאה
מצד זה שהקמת משפחה- צריכה אובייקטיבית (ביולוגית) אנשים צעירים (אם אתה חייב לעשות הערכה כלכלית של שווי פוריות צעירה לאומת שווי פוריות בוגרת- אפשר... אני בטוחה שיש נתונים "כמה עולה לעשות ילד")
(אני לא מצליחה לתפור את הרעיון לכדי מהלך מחשבתי שלם... תבין לבד... )
את מכירה לא מעט גורמים שכאלו (רק לא התואר הזה
)
לגבי רווקים מבוגרים - אני לא מדבר מצד המהות של רווקות מאוחרת - שזה נושא ערכי\דתי\חברתי (וראית שלא הבאתי את משלי, סוטה או רמב"ם, או שום מקור מהאזור ההוא של הארץ). כוונתי הייתה להצביע על נקודה טובה שיכולה לצאת מהמציאות הזו, נקודה שיש לעודד ולעורר אליה מודעות. במיוחד שאני מגדיר 'רווקות מאוחרת' לאחר סיום המסגרות הדתיות (ישיבה\מדרשה\ש"ל\צבא).
את הדיון המהותי, אני משאיר לכל מקום, חוץ מהשרשור הזה.
שישנו אינטרס כלכלי בגידול אוכלוסין, שמיושם פחות בנישואין בגילאים מאוחרים יותר (ולכן משפחות קטנות יותר)? (יש אינטרס כזה?)
למרות שאני חוזר ומדגיש שלא דיברתי על פערים של שנים, כוונתי הייתה שכל צעיר\ה משנות העשרים המוקדמות בחייו יעשה טוב אם יתחיל להתבסס כלכלית.
בחור שיחסוך כמה משכורות לפני הנישואין או בחורה שתתחיל לימודים אקדמיים מוקדם יהיו במקום הרבה יותר טוב. (וכנ"ל צעירים שיפרישו לפנסיה בשנים האלו).
תיאורטית: בחור ובחורה שיחסכו שנתיים משכורת לפני הנישואין יוכלו לשים את הסכום הראשוני על דירה כשיתחתנו.
בהתחשב בעובדה שהיא ביקשה במפורש שננסה להבין לבד רעיון שהיא לא כתבה במדויק.
לשתות נס קפה... צר לי...
ריבו- תודה, זה אכן מה שהתכוונתי. מאידך- אין לי ידע או כלים או עניין לנתח ולנמק את הנושא-
כיצד ילודה בגיל יחסית צעיר (20 ולא 30) היא חיסכון כלכלי, או שילוב ראוי של תהליכים כלכליים בעסק הצומח שנקרא משפחה.
למה מברכים הטוב והמיטיב שנולד בן?
כי יהיה ממנו תועלת כלכלית
למה מברכים שהחיינו כשנולדת בת?
כי שמחים בה.
(חוץ מזה שהמשכנתא כמובן זולה יותר)
מה שאתה אומר על אנשים שלא חוסכים זה נכון, אבל המצב לא משתנה, והמצב המעוות בו אנשים לווים מקנות הפנסיה שלהם את הכסף שלהם, יוכיח.
במצב הקיים: משכנתא ארוכה יותר ופנסיה גדולה יותר מאשר משכנתא קצרה יותר ופנסיה קטנה יותר- למרות החיסכון מריביות.
כי בסופו של יום, אנשים מגיעים לגיל 65-70 ואין להם כסף או הכנסות.
בתחומי רווחת העובדים, מונופולים, קרטלים ועוד.
אם מדובר בדבר שיכול לעשות רק מי שהוא בעל ההשכלה הרלוונטית, אז סביר לתת שכר גבוה לבעל ההשכלה הרלוונטית,
מה האפשרות האחרת? להעסיק מישהו שלא יודע את העבודה?
אם מדובר בעבודה שלא רלוונטי אליה ההשכלה המדוברת, אז אני אישית הייתי מעדיף לשלם פחות למישהו שיעשה את העבודה באותה רמה אך בלי השכלה.
הבעיה היא שתואר אקדמי נהיה תנאי גם לקבלת עבודות שבכלל לא מצריכות את הידע הזה.
שיטה מעניינת של הדרת חרדים, אגב.
אנחנו לא קונים מוצר או שירות אלא אם כן אנחנו חושבים שאנחנו צריכים אותו.
חשיבות הצורך (בעינינו) וכמות הכסף שיש לנו הם הגורמים היחידים לבניית "סדר עדיפות" המתאים לנו.
לפי סדר עדיפות זה אנחנו קונים בפועל. (יש שירותים/מוצרים חליפיים ביניהם אנחנו בוחרים ואין זה מקום להרחבה)
המוכר שירות או מוצר מבצע שיקול הפוך וינסה למקסם את רווחיו.
ולכן התשובה לשאלה היא 'המחיר נקבע בשוק החופשי'. לדוגמה: ישנו זמר שרבים רוצים אותו - הוא ידרוש מחיר גבוה
עד שאם ידרוש יותר לא יזמינו אותו. ללא קשר למספר השנים שלמד לשיר.
הסיבה שמעדיפים פרופ' מנוסה לניתוח למשל היא בהחלט בגלל השכלתו אבל עוד יותר בגלל כשרונותיו
גם הוא יקח את המכסימום שיסכימו לשלם לו (לפעמים יש פיקוח ממשלתי).
קיצורו של דבר - בסיס המסחר הוא השוק החופשי (התערבויות רגולטוריות צריכות להיות מינמליות)
שקיימת בטהרתה אולי רק באינטרנט, ובתחומים רבים נעדרת לחלוטין.
אם אנו זקוקים שהמנקה שלנו יהיה לכל הפחות דוקטורנט לפיזיקה גרעינית,
כמובן שמוצדק לשלם לו יותר!
אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?
רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.
מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.
הריון ולידה
פה זה פחות רלוונטי
מה שיעזור זה להחזיר כל פעם
כל פעם
אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון
עם הזמן זה עובר.
ואתם כהורים.
אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה
מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?
יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.
האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?
תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים
באיזה הקשר זה פורום?
ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.
זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.
מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.
זו פרשנות בלבד.
כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.
חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.
בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.
אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.
לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.
עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר 
יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?
משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...
אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..
ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים.. מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?
לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++.
אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...
נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...
מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.
נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.
הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה
לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.
עלה 7000+
שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש
לעומת זאת.
אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת.
כל מה שכתבת גם מכשיר ב-1000₪ יכול לתת, חוץ מסים וירטואלי שזה שמור למכשרים יקרים.
כמו שכתבת בעצמך, המכשירים הפשוטים היום הם הכי טובים שהיו לפני 5 שנים.
ההבדלים בעיקר הם "הפרמיום", ועל זה משלמים הרבה מאוד.
לדוגמא, אם המכשיר מפלסתיק או מאלומיניום מוסיף עלויות ייצור של בערך 30$, האם זה משנה? כנראה שלא, עוד לא הכרתי מישהו שלא משתמש בקייס (חוץ ממני).
כנ"ל לגבי מסך אם הוא LCD או OLED מדובר על הפרשים של 100$ לפחות עבור היצרן, אני אישית לא רואה הבדל בצבעים או בבהירות גם באור שמש.
כנ"ל לגבי המצלמה, אם אתה מצלם צילומים קלים (ללא תנועה, אור טוב) ולא אכפת לך ש-AI ישפר את הצילומים, לא תוכל להבדיל בין תמונה שצולמה למכשיר יקר או זול.
כנ"ל לגבי איטום למים, כל המכשירים שראיתי מבפנים היו חסינים למים, זה בסה"כ אטמי גומי פשוטים יחסית, אבל לזה שאין תקן אומר שהיצרן לא לוקח אחריות ולא משלם תמלוגים עבור ההסמכה.
יש עוד הרבה הבדלים כאלו, היצרנים יודעים את זה ולכן המכשירים הזולים פשוט חותכים את על הפינות האלה.
כל האמור לעיל לא מנע ממני לקנות את מכשיר יקר מאוד מאוד.
אגב, סים וירטואלי לא יותר זול מסים רגיל מחברה מקומית או סים רגיל גלובלי שתזמין מאליאקספרס, הוא רק יותר נוח, זה יותר זול רק עבור סים עם חבילת גלישה בלי מספר.
כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.
אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.
זה תלוי למה את משתמשת...
וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות
אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם
אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל
אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק
אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי
מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.
נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה..
שלך באופן שוטף
וגיבוי שלו (באמצעי חיצוני, כלומר קובץ טקסט) בעיניי זה די קריטי.
יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?
כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.
איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?
לשנות הרגלים רעים
ליצור הרגלים טובים
כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל
ממליצה על ספר כוחו של הרגל
הוא מסביר את הרעיון של
טריגר- פעולה- תגמול
איך להיפטר/ ליצור הרגל
או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך
הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו
לא אוהבים תהליכים
וזה גורם לקושי בהשגת דברים
אני כן אוהבת תהליכים
מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות
לרוב גם נהנת מהדרך
לכן בעיניי זה לא קשה
אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים
ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר
ללכת בצעדים קטנים
ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע
לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות
ופירט איך לעשות את זה צעד צעד
זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.
לגבי הצעדים הקטנים-
נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז
קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)
לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)
כשהייתה לי מטרה גדולה
השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....
היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי
רק צריך לרצות
ולעשות משהו קטן בכיוון.
ומוסיפים כמה שיכולים
יש פורום לנו שנועד לזה.
לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.
ו...
בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭
מגבשים וכייפים ששווה לקנות?
תודה
שם קוד,
אליאס,
דיקסיט,
עידן האבן,
טיקט טו רייד,
Robo rally,
The crew,
Avalon,
Shadows over Camelot,
Nefarious,
Colloretto,
סושי גו,
אזול,
Draftasorus
מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂
ממש תודה!
מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)
ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.
תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?
האורך? מספר השחקנים?
טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.
לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4
שם קוד (יש לו גרסה לזוג),
אליאס,
דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),
Avalon,
Shadows over Camelot
סושי גו,
ולא בטוח לגבי Draftasorus
תלוי איזה סגנון אוהבים
סבלנות, מונופול, דמקה, רמי קוביות, המשחק עם הרכבת מילים - שכחתי את שמו ועוד