[הפעם זה טיפה הרבה מבולגן. מקווה שתסלחו לי. רמת הריכוז שלי לא הייתה בשמים.
ותודה למישי אחת מתוקה שעזרה לי להשלים פערים. 
שבת שלום. ]![]()
בפרשת השבוע, עמ"י עוזבים את מצרים. וגם מי זה, כרגיל יש מה ללמוד.
בתחילת הפרשה, ה' אומר אל משה: "ואמר ה' אל משה, בא אל פרעה". ה' מגיע יחד עם משה, לפרעה.
זה לא שמשה חושש, ומבקש מה' לבוא עמו. אלא ה' בעצמו מזמין את משה לבוא עמו.
וגם לנו, יש את הפרעה הפרטי. המצרים הפרטית. היצר הרע הזה, שמשגע אותנו לגמרי.
אבל בעצם, היצר הרע יש בו גם טוב. מבלעדיו, לא הייתה לנו את נקודת הבחירה. כי בלי יצר הרע, אין משיכה לכיוון השלילי. אבל גם אין משיכה אל הטוב.
בעצם, התפקיד שלנו איתו הוא לבחור לא להיות חברים שלו. להתנגד אליו.
"ברוך אתה ה' אלוקנו , ואלוקי אבותנו". קודם האלוקים שלנו. ואז שאר השושלת.. אלוקי אברהם, יצחק ויעקב.
התפקיד שלנו, הוא לבחור לעבוד את ה' מעצמנו (!!) לא כי אבאמא שלי דתיים.. אלא מתוך נקודה של עבודה. הבנה בעצמנו.
ומה עושה היצר הרע כדי להקשות עלינו?
הוא מנסה להרחיק אותנו מנקודת הבחירה שלנו.
הוא מייאש אותנו. הוא יודע שהיכולת לבחור, היא יכולת מדהימה. שיכולה להרים אותנו. לכן, הוא גורם לנו להתייאש. ומבהיר לנו כל הזמן שאין מצב. שאין סיכוי. ולא כדי.
הוא גם יודע שאנחנו מחפשים את הריגוש. החוויה. את הכאן ועכשיו.
וכאן, ניכנס פרעה. שמייאש אותנו. והחכם הזה, לא נמצא רק אצל 'הלא דוסים'. הרצון לריגוש הזה. הוא לא נימצא רק בדברים שכולנו יודעים שהם רעים כמו סמים ואלכוהול. גם לעצב יש אנשים שמתמכרים.
יש בו מעין ריגוש כזה, ודרך יעילה למצוא צומי..
ולבד, אין לנו סיכוי להתמודד איתו. לכן, "בוא אל פרעה". ה' עם משה. כי ללכת לבד, כנגד היצר הרע, בלי ה' יתברך זה לא אפשרי. לכן, הוא תמיד שם איתנו.
והרבה פעמים, זה מבאס אותנו שה' איתנו גם במצב הזה. כי אז אי אפשר להנות עד הסוף. יש יסורי מצפון.
אנחנו ממש הופכים להיות צדיקים. "הולכים באמונה תמימה לרע" לא שואלים שאלות.
וכן.. לפעמים קשה להגיע אל הטוב. לרצות להגיע אליו. כי אם נשאל שאלות, נחקור - נמצא שהמקום שאנחנו בוא הוא לא משו. ושצריך לשפר.
לכן, הרבה פעמים אנחנו מעדיפים להישאר ברע..
וגם לעצב, יש כוחות. גם אליה אפשר להתמכר.. והיצר הרע, לא נותן לצאת..
והוא גם ממש ממש חכם. הוא יסביר לנו בצורה דוסית, הוא ישים כיפה ויסביר לנו כמה אנחנו דפוקים. וכמה ה' שונא אותנו.
כי בואו תקשיבו.. "אני מדברת לשון הרע" , "כיבוד הורים לא משו" , "ולא תמיד אני מצליחה בהכל. ולפעמים נופלת.. אז ברור שה' שונא אותי".
אפילו כשאנחנו חוזרים בתשובה, שה' סולח לנו - אנחנו הרבה פעמים לא מסוגלים לסלוח לעצמנו.
[וזאת גאווה! מה, אנחנו יותר מאלוקים?! הוא סולח, ואנחנו לא?!
ונחזור לעינין..
כבר אמרנו שפרעה, הוא סוג של יצר הרע. והוא רצה לייאש את עמ"י.
אז מה הוא אומר למשה ואהרון על הבקשה לצאת ממצרים?
"וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, יְהִי כֵן יְהוָה עִמָּכֶם, כַּאֲשֶׁר אֲשַׁלַּח אֶתְכֶם, וְאֶת-טַפְּכֶם; רְאוּ, כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם".
פרעה יודע שה' הגיע עם משה ואהרון. אבל הוא רוצה לייאש אותם!
אז מה הוא אומר להם? תראו, אני מרשה לכם ללכת. אבל שתדעו, שה' לא סלח לכם באמת.
אתם במ"ט שערי טומאה. ה' לא סולח לכם. הוא פשוט רוצה למצוא שיטה יעילה להרוג אתכם. במדבר.
אז אתם תצאו.. ה' כביכול סלח לכם, אבל בעצם במדבר הוא יהרוג אתכם.
פרעה מנסה לייאש אותם!
וככה הוא בא גם אלינו. תקשיבו, אין מצב.. ה' לא סולח לכם. תשארו ב'דאון', כי אין מצב לעלות.
קשה לנו לקבל את החסרון.
אנחנו מחפשים רק תוצאות. תוצאות. תוצאות.
התרבות היום אומרת, שכל מה שהוא לא פרפקט - הוא דפוק.
אבל ביהדות. זה לא ככה. ובכל דבר. במה אפשר
בתרבות של היום, הדרישה שלנו היא תוצאות, וכמה שיותר.
אנחנו לא מחשיבים תהליך. עבודה. רק תוצאות מעשיות.
אבל בעצם, החסרון הוא כלי קיבול לכוחות עוצמתים שלי שמתגלים דרכו.
כמו שבשביל להכין כוס תה, צריך כוס ריקה- חסרה. לא מלאה. 
אנחנו צריכים להתחיל להבין את חשיבות התהליך. היום, הפכנו מאנשים שבונים בעצמם כוחות, עובדים על עצמם - למכונת לקיחת כדורים.
קשה לי בלימודים - רטלין. אני לא נרדם - כדור שנה. דיכאון - כדורים.
בסופו של דבר, אנחנו נהיים תלותים בכדור. בורחים אליו במקום להתמודד. כי הכל צריך להיות פרפקט, ומהר.
כל העסק הזה של תוצאה בלי תהליך זה דבר דפוק שסיגלנו בתרבות של היום.
הפתרונות טמונים בתוכנו! אנחנו רק צריכים לחפש אותם..
כי בלי כשלון, אין הצלחה. בזכות הכשלון, אני בונה בעצמי כוח חדש.
די, בואו נפסיק לדרוש תוצאות. הן לא המטרה. הדרך היא המטרה.
[והלוואי שאת זה יפנימו שם במשרד החינוך שאנחנו לא מכונות לחרישה, ושאם אנחנו לא 100 במבחן אנחנו דפוקים.]
המדרש מספר לנו שלפני שהיו משליכים את הילדים ליאור - היו עושים להם ברית מילה.
ולמה? למה? זה לא יעזור. לא תהיה תוצאה. הילדים ימותו.
אבל מה העינין? הם ימותו כיהודים. וכי ככה ה' אמר. ומה המצרים אמרו? אם לא תמולו את הילדים, נוריד בעול העבודה. תהיה לכם תוצאה! זה יהיה שווה את זה. ובכל זאת היהודים לא הסכימו. למה? כי ה' אמר. ככה.
"אשרי העם שככה לו". עובד כי ה' אומר, ולא כי תהיה לו תוצאה טובה מיזה.
הבעש"ט בשם הארי הקדוש אומר שראשי תבוא של ככה- כתר כל הכתרים! זאת המעלה הכי גדולה.
זה לא אומר שלא צריך לחקור ולהעמיק. אבל גם אחרי שנעמיק - אנחנו צריכים להבין שאנחנו לא מבינים כלום. קצה קרחון של הסיבה האמיתית. לומדים שנים, כדי להבין שאנחנו לא מבינים.
הנסיונות, והשאלות באות כדי לראות אם אנחנו עובדים אותו באמת. כי זאת האמת. ולא בשביל התוצאה.
כמו אהבה.
מהי האהבה הכי גדולות? האהבה של 'ככה'. בלי סיבה.
כי אם יש סיבה. אם האהבה באה בגלל דבר מסוים, בטל דבר - בטלה אהבה.
וככה עם ה'. הלוואי ונגיע למצב של עבודת ה' אמיתית. עשיית רצון ה' כי הוא אמר, וזה טוב לנו.
אמונה- בתרבות של היום אמונה זה דבר שהוא מתחת לשכל.
לא הבנו משו, אז אנחנו מאמינים בו. [אלא אם כן, השכל יוכיח אחרת.]
ביהדות - האמונה היא מעל השכל! אני מבין, שאני לא מבין בשכל האנושי שלי. כי זה גבוה מימני.
אמונה לא מקטינה, אלא מגדילה אותי.
שבת שלום.
שבת שלום!
)







