שלום! האם יש כאן סופרי סתם שעוסקים בתחוםאנונימי (פותח)
בתמורת תשלום?

ואם עניתם חיובי אז שאלתכם מופנת אליכם,
אני שואלת בשם הבעל

שאלה : "האם בעבודת ספרות סתם, יכולה לקרות טעויות בכתיבה? ואם כן, מדוע זה קורה?? מדוע העבודות של הלקוחות חוזרות לבית הסופר? יש סיבה לעניין? "

בתור סופרים המקצוע אשמח לשמוע את דעתכם.
בתודה מראש.
וודאי - זה עבודה שדורשת המון ריכוזנחשון מהרחברון

טיפה חוסר ריכוז ויכולה להיות טעות שלא שמים לב אליה, וגם אם מרוכזים - זה עבודה מאד מדויקת - וודאי שיש טעויות.  "עבודות" חוזרות בדרך כלל מהמגיה - שבעלך משלם לא\ו שיבדוק את הדברי סת''ם 

 

מגילות אם יש טעות חוזרים לסופר מתקנים ואין בעיה, מזוזות ותפילין לא תמיד מותר (כן ואז זה מבאס כי צריך להכין אחד חדש - ניסיון קשה) וספר תורה - מתקנים בבית כנסת - לרוב לא הסופר שכתב.

 

אה, ותביני, לכולם יש טעויות... אין מישהו שאין לו טעויות ופספוסים השאלה היא אם זה חוסר שימת לב (החלפת אותיות, דיבוק וכו) או רכישת מיומנות (ואז זה דיבוקים, צורת אותיות וכו') אם הוא בהתחלה אז לא הגיוני שלא יהיו טעויות...

(התחלה - כמה שנים)

מקווה שעזרתי

אז ככה תודה על התשובה אם כן,אנונימי (פותח)
בעלי מעל 10 שנים כותב סת"ם ...
עבודות המזוזות מידי פעם חוזרות מהלקוחות.
המגיה לא מגיה נכון??
בעלי לא מרוכז כלל בכתיבה? והוא אכן מדבר בזמן כתיבה זה מותר? (אמר לי שהוא אינו כותב את שם ה' משאיר חלקים רקים ואז שהוא צריך לכתוב שם ה' הוא לא מדבר ומשלים את החלקים הריקים) .

אם נניח המגיה לא מהגה נכון? אני יכולה להגות?
תשובות כנסי דחוףנחשון מהרחברון

מידי פעם זה נורמלי כתבת בעלי לא מרוכז כלל בכתיבה? והוא אכן מדבר בזמן כתיבה זה מותר? (אמר לי שהוא אינו כותב את שם ה' משאיר חלקים רקים ואז שהוא צריך לכתוב שם ה' הוא לא מדבר ומשלים את החלקים הריקים) .

אם זה במזוזה המזוזות פסולות ללא שום היתר והמגיה לא יכול לעלות על זה!!!!(גם בתפילין)

זה דין כסדרם וזה ברכות לבטלה!

 

אם המגיה לא עושה את העבודה כדאי לחפש מגיה אחר לא יודע מה הריכוז שלו זה תלוי בשכיחות של הטעויות מותר לדבר  ואת לא לכולה להגיה - יש המון הלכות וצריך לקבל הסמכה לזה (מקצוע נפרד מכתיבה - לא כל סופר הוא מגיה)

 

ותבדקי את הקטע של להשאיר את החלק של שם ה', כי זה פסול לגמרי ואין דרך לעלות על זה 

חייבים לכתוב לפי הסדר ולכן אפילו אם יש אות פסולה(בפסול מסוים שנקרא משנה צורה)  או שחסרה אות והמשכנו עוד אות אחת אפילו - אסור לחזור ולתקן - חייבים למחוק את כל מה שנכתב אחרי הטעות ורק אז לתקן ואם יש שם ה' אז או שקולפים אותו או שזורקים לגניזה ומתחילים מחדש. אז אם הוא משאיר את שם ה' ואחר כך משלים זה פסול ושום מגיה לא יכול לעלות על זה וזה ברכות לבטלה, ובית בלי מזוזה ככשירה/אדם מניח תפילין פסולות....

 

 

אוקיי לגביי עיניין הדיבור איני יודעת אם זהאנונימי (פותח)
במזוזה או בתפילין..
אבל בכתיבת ספר תורה וודאי לי שהוא מדבר.. על זה יש מה לסמוך?

עכשיו שאלה מאחורי גבו של בעלי ולכן אני באנונימי מפני כבודו..
יכול להיות שהפרנסה דועכת ויורדת מצידו כי יש בעיות בכתיבתו? זה משפיע? אני כבר מאוד מאוד מבולבלת מצד הרוחני שבו או איך שנקרא לזה "יראת שמיים שלו "...
בספר תורה אין בעיה- זה רק הידור לא לדברנחשון מהרחברון

ואין בעיה בספר תורה להשאיר מקום לשמות ולמלא אחר כך, הבעיה קיימת בתפילין ומזוזות בלבד. וגם שם דיבור לא פוסל רק עדיף לא לדבר(ריכוז...)

 

האם הפרנסה מושפעת מהיראתת שמים שלו? זה חשבונות שמים... לא יודע. האם יכול להיות שבגלל חוסר שימת לב/עצלות הוא כותב פחות/טועה יותר - הגיוני שזה יפגע בפרנסה

 

קטונתי מלדבר על אנשים אחרים אבל אולי להתייעץ עם רב שמכיר אישית?

מה עורר אותך לחקור את בעליך?אות והדר

לשאלות שלך, כמו שכתב קודמי, וודאי שקורה ויש טעויות, לפעמים טיפשיות ולפעמים מצערות ואפילו כשמרוכזים ולא מדברים זה יכול לקרות. אבל זה חמור מאוד שמזוזה או תפילין כאלה יגיעו לידי שימוש חלילה. 

יש סדר של הגהה, שסופר חייב לקרוא בעצמו את מה שכתב ואח"כ להעביר להגהה. רצוי מאוד כמעט חובה לעשות גם הגהת מחשב. ואחרי הגהה לעשות את התיקונים בנחת ורצוי שוב לעבור. היום מגיהים טובים בישראל זה מוצר נדיר מאוד לכן סופר חייב לקחת אחריות על מעשיו. 

מותר לדבר בכתיבה אע"פ שזה לא מאוד רצוי אבל אי אפשר לחנוק את הבן אדם שעות.

לענ"ד תתני בו אמון מלא ותחזקי אותו ותביעי הרבה הערכה שהוא עובד קשה ומפרנס את המשפחה. 

סמכי על אלוף נעוריך רק שילמד הלכותאריק אלחרר
לגבי פרנסה מהאישה הברכה תתחזקי בצינעות ושמירת הלשון
טוב עונה לכולכם...אנונימי (פותח)
תודה רבה על התיחסות לשאלותיי.
החכמתי.
לגבי בעלי - כמה שזה לא יפה אבל קצת מאוכזבת מאופן התנהגותו מבחינה רוחנית.
אני מרגישה שהוא לא כ"כ אמיתי בדת. והכל משחק. פשוט היו כמה סופרים שזילזלו בכתבו לא מזמן הכניס ספר לבית כנסת שבו מתפלל ומצאו בו הרבה טעויות.. ..
אנשים לצערי מבינים שהוא לא מספיק ברמה גבוהה למרות עיסקו מספר שנים.
וזה עצוב לי שפשוט הוא לא מוכן לקבל ביקורת ואנשים מבקשים את כספם חזרה..
ויש לנו ילדים לפרנס.. אז ה' מעמיד אותנו בניסיונות.. אני מבינה את חומרת המצב אבל הוא לא מספיק מבין למרות שאני מחזקת אותו. ואני לא שואלת את הלכות הסת"ם כי גם ככה פה ושם הוא מחפף.. זהו. בגלל זה שאלתי כאן.
רק תפילות קרוב השם לכל קוראיואריק אלחרר
תגידי לבעלך שיש מי שיכול לעזור לו...אילן ח.
אם רוצה עזרה שיתקשר נכוון אותו.. הטלפון שלי אצל מנהל האתר אות והדר. בהצלחה
תודה רבה...אנונימי (פותח)
למרות שקשה לבעלי לקבל ביקורת.
שמחתי לקבל מכם מענה לשאלותיי.
וכמו שאריק אמר, רק תפילות! כנראה אלו הם נסיונותיי...

שבוע טוב.
הערה קטנהאות והדראחרונה

קודם כל כמו שכתב אילן, נשמח לעזור במה שאפשר. 

לגבי סופרים שזלזלו בו, כאב לי לשמוע אנשים לכאורה יר"ש מזלזלים ביהודי אחר ומלבינים פניו בציבור.

אפילו שזה חמור שס"ת שכתב הסופר לא נבדק כדבעי, במקום להתייחס בכובד ראש ולתקן את המעוות מעוותים עוד יותר על ידי זלזול ולגלוג.

מוזמנת לפנות בפרטי, אולי מעז יצא מתוק 

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך