בס"ד
אחרי ויכוח בנסיו"פ..כתבתי את זה וחשבתי שיהיה נחמד להעלות את זה גם כאן.
אמת מארץ תצמח – על ריבוי אמיתות
בתור הקדמה, הדברים שאני אומר כאן הם ממש על רגל אחת והידע שלי הוא ממש מצומצם- ואני באמת לא אומר את זה מענווה. יש לי המון מה ללמוד בנושאים האלה והמון לאן העמיק ולחקור.
העמקה בנושאים האלו אפשר למצוא במהר"ל, הרב קוק, הרב שג"ר, ר' נחמן ואני מניח שגם ברב סולבייציק, במסילת ישרים ובעוד מקורות.
העניין הוא כזה, יש ריבוי אמיתות והאמיתות האלה הן אמיתיות.
אבל מה?
לפעמים אמיתות שונות סותרות אחת את השנייה.
אם ניקח את דרך החרדים, הם אומרים שבסולם העדיפויות שלהם יש דברים שכדאי לבטל עליהם תורה ויש כאלה שלו. בהנחה שהם הולכים עם אמת עמוקה ולא מוטים משיקולים זרים, שקריים ופוליטיים (ואני לא יכול לחתום על האמירה הזו)- אז האמת שלהם היא אמת. הם פשוט מאמינים בסדר עדיפויות שונה משלך וזה אמיתי, מסודר ועמוק- הם לא אומרים שדברים חשובים ואחרים לא ולא סותרים את התורה- הם פשוט רואים את התורה בצורה אחרת מאשר את.
ועכשיו אם נפרוש את הרעיון הכללי זו באמת הנקודה- הקב"ה הוא כל האמיתות ללא סתירות. בתפיסה שלו כל האמיתות משתלבות יחדיו לכדי אמת אחת ברורה- זו היא האמת של התורה.
אנחנו בני אדם ומטבענו המוגבל והמוטה אנחנו מצליחים לתפוס את התורה בצורה מאוד מוגבלת ושטחית- בדיוק בגלל זה נוצרות סתירות. אנחנו מפתחים אמיתות שהן אמיתיות- הגיוניות ומוארות, אבל הן סותרות אמיתות אחרות מוארות באותה המידה- זה לא דבר רע, זו פשוט דרך הטבע וההגיון האנושי.
הדוגמא הקלאסית היא התפיסות השכלתניות-ליטאיות מול התפיסות הרגשיות-חסידיות.
עבודת ה' יכולה להתבצע דרך השכל והרגש- מקורות לכך נמצאים בכל מקום, אבל לבני אדם שונים יש דגש על עניינים שונים- הכל אמת, הכל נכון- אבל לפעמים זה סותר.
אפילו בהלכה זה ככה, אם מסתכלים על פסיקתו של הרב אליהו מול פסיקתו של הרב עובדיה- הם מתייחסים לקבלה בצורה שונה שבאה לידי ביטוי בפסיקות הלכתיות משמעותיות מאוד שלהם. זה אומר שאחד מהם טועה? לא. זו המשמעות של "אלו ואלו דברי אלוקים חיים". הקב"ה הוא שתי הדעות- אבל בתפיסה שלנו הן סותרות.
כאן יש מקום להוסיף ולהרחיב על מהות המחלוקת- בסופו של דבר, ברמה העקרונית, המחלוקות הן לא מאוד גדולות הבעיה היא העניין של בעיות בהבנה שהחלו מיד אחרי הלל ושמאי "משרבו תלמידי בית שמאי ובית הלל שלא שמשו כל צרכן, נתרבו מחלוקות בישראל ונעשתה התורה כשתי תורות" יש מחלוקות שבסיסן הוא פחות בגלל אמת טהורה אלא בגלל סיגים בהבנת האמת, המחלוקת בין בית שמאי ובית הלל (לא הלל ושמאי עצמם) היא בחלקה הגדול כזו- וגם פה נכנס "אלו ואלו דברי אלוקים חיים" כי בבסיסם הם מאוד דומים אבל בגלל הגלות, תהפוכות הדורות והשינויים הגדולים שהם עשו ביהדות הם התרחקו והפכו גרועות יותר- כאן למשל, לדעתי, נכנסים חלקים ממחלוקת קו-גוש, למרות שחלקים אחרים הם הלל ושמאי בעצמם.
אבל שוב, המחלוקת עצמה היא חלק מאוד חשוב מהדת. היא בדיוק החלק בו בני אדם, חברות ותקופות באים לידי ביטוי אישי ועצמי ודרך בה התורה באה לידי מיצוי בכל המישורים והדרכים.
זה מה שבעייתי בפסילה- כשאתה פוסל דרך הסותרת את שלך מכל וכל לא רק שאתה פוגע בעצמך בצורה רגשית ורוחנית כאחד- אתה גם פוגע בהתקדמות הטבעית של התורה. אתה לא מאפשר מחלוקות ובכך אתה מקפיא את היהדות על שמריה.
דווקא העניין הזה של המחלוקת הוא אחד הגורמים המייחדים את היהדות מהדתות אחרות. בנצרות ובאיסלאם, לעניות דעתי, המחלוקות היא מינימלית. במקומות שיש מחלוקת עקרונית- מתפלגים לגמרי. באיסלאם זה מאוד בולט שהשיעה והסונה המקבילות אצלנו לחסידים ומתנגדים (בסדר זה) לא רק שלא חיות ביחד אלא מכנות אחת את השנייה ככופרות ואף מנהלות מלחמות עד ימינו אנו (זה מה שעומד מאחורי האביב הערבי, אם תהיתם). גם בנצרות יש חלוקה בין פלגים על רקע דומה. היהדות לעומת זאת, מקדשת את המחלוקת ורואה בה בסיס להתגדלות ולקדושה וחלק לגיטימי מחיי היום-יום היהודים.
ונסיים במשהו שבננית הזכירה.
הרב שג"ר אומר שהפוסט מודרניזם, ריבוי האמיתות, הסובלנות והפלורליזם הם הידבקות במידותיו של הקב"ה.
מתוך זה שאני מבין את אפסותי המוחלטת אל מול האמת המושלמת של הקב"ה אני מבין את העובדה שדעתי שווה לדעת האחר ושהאמת שלי לא יותר טובה מהאמת שלו- זה מוביל לענווה וליראה.
אבל זה לא מוביל לאפסות ולאנמיות- ההפך. בגלל שאני אוהב את האמת שלי, דבק בה ומואר ממנה אני חפץ להפיץ את האור שבי החוצה- לא בהכרח כסתירה של אמת אחרת אלא כחסד אמיתי שאני יכול לעשות לסובבים אותי. מתוך כך אני לא מתלהם ולא מתרגז- כי על מה יש להתרגז כששני הצדדים (או אפילו אחד מהם) שואפים לעשות חסד לצד השני?
שנזכה. באמת.

