שכטמן: "צריך זמרים, לא רק מעדות המזרח" כותרת היוםב*תי!!ס

באחד מאתרי החדשות...

אז זמרים זה לא טוב שיהיו רק מעדות המזרח...

ומה עם ההיסטוריה לבגרות??!

בתור אחת שעשתה יחידה אחת בהיסטוריה ועושה את השניה השנה, שמתי לב לזה שרוב, אם לא כל החומר בהיסטוריה הוא על האשכנזים!! (ואני יודעת שזה נשמע גזעני!!!) במדינה שלנו חיים אנשים מכל העדות והדתות, למה החומר שלי לבגרות בהיסטוריה (בתור ספרדייה! ולא רק בתור כזאת) כולל את כל ההיסטוריה האשכנזית, ומדינה אחת של הספרדים?! גם להם הייתה היסטוריה, ויש היסטוריה!!! למה אני צריכה ללמוד על כל ההשתלשלות של האשכנזים במדינתם ומילה לא על המשפחה שלי שהגיעה לארץ לפני שני דורות אם לא פחות?! למה הספרדים צריכים ללמוד על כל ההיסטוריה האשכנזית, אבל ברגע שזה מגיע להיסטוריה הספרדית גם הם וגם האשכנזים נעלמים?! למה כשאני שואלת את המורה שלי להיסטוריה בשיא התמימות- למה לא לומדים גם על ההיסטוריה הספרדית, כי באמת מעניין אותי מה היה שם וחשוב לי לדעת את ההיסטוריה של המשפחה שלי, היא אומרת לי שאני גזענית?!?!?!

 

 

אני לא אומרת את זה ממקום גזעני, בכלל לא! אני רק מנסה להבין- למה שירים ספרדיים אסור והיסטוריה לא מלמדים?! סתם נקודה למחשבה...

האמת היא שגם את הפרק המסכן על ארצות האסלם הורידו במשהו בעולם הזה
במיקוד.
וכן, גם אותי זה מתסכל... ולא בגלל גזענות או משהו. אני פשוט רוצה לדעת את העבר של המשפחות שלי
כדי לעודד אותך -מתחברת=)

את לא היחידה שחושבת ככה:  זה אפילו במודעות הציבורים של אנשים.

היצירת אומנות הזאת היא בחומר לבגרות בתולדות האמנות, שימי לב:

מאיר גל, תשעה מתוך ארבע מאות (המערב וכל השאר - המזרחים על פי קירשנבאום), 1997.

תשעה מתוך ארבע מאות (המערב וכל השאר - המזרחים על פי קירשנבאום)
 
את כבר יכולה לתאר לעצמך על מה זה מדבר......
מזעזע.
 
אממ..ב*תי!!ס

לא ממש הבנתי למה הכוונה...

שכאילומתחברת=)

מכל הספר הזה, ספר היסטוריה שלומדים כבר איזה 20 שנה ועדיין - 9 עמודים מתוך 400 הם על המזרחים.......

 

לאמשנה

אני לגמרי איתך..מקום בעולם

כל פעם מחדש אני שואלת את זה ואומרים לי כי זה היה ממש בקטנה וזה..

אבל תכלס,גם אם זה היה קטן-למה שאני לא אלמד על זה? אנחנו לא חלק מעמ"י?

לומדים יותר ויותר על המזרחים, אך ההדרה קיימתResiste

כמו שנשים מודרות...

 

כל מי שחקר את ספרי הלימוד שם לב לדפוסים הברורים.

מתחילים לשלב יותר נשים ומזרחים, וגם יותר חומר על ערבים.

 

אלה שקבעו מה שנלמד היו גברים אשכנזים, אז זה הגיוני.

הרי ההדרה היא לא רק בהיסטוריה, מה עם ספרות? נתן זך יצא מכל החורים. חוץ מארז ביטון שנלחם לא מעט.

 

אין מה לעשות, האשכנזים היו פה קודם. לכן כל האפליה נוצרה.

אם המזרחים היו קודם, הם היו שולחים את האשכנזים למעבורות ופחונים.

התרבות השלטת הייתה האשכנזית, והמזרחים היו צריכים לנטוש את שלהם. עלק כור היתוך...

בקיצור, לאט לאט זה משתנה הרי הדור השלישי כבר לא "פולני שלם" או "תימני שלם" אלא רבע, או חצי...

זה יעלם עוד מספר שנים, אבל בינתיים האפליה קיימת. את צודקת.

זה לא ממש מדויקחלולה
אם אני לא טועה הראשונים שעלו היו התימנים ויוצאי מזרח אירופה (בשנת תרמ"ב).
אז כביכול מי שהיה אמור להיות 'עילאי ומתנשא' הם יוצאי רוסיה ותימן...

בתכלס זה לא ממש ככה (;
זה לא מדוייק שהאשכ' היו פה קודםנפש חיה.

תקנו אותי אם אני טועה- וכאשר תלמידי הגר"א רצו לעלות ע"מ לבנות [בנוסף- את בית הכנסת 'חורבת ר' י הודה החסיד' שבעיר העתיקה]- היו פה הטורקים . התורכים לא הרשו שאשכנזים יעלו לארץ- ואם היו 'תופסים' אחד כזה- היו מגרשים אותו. [כן כן- כמו שלא עושים למי שלא אמור להיות היום בארץ- אבל זה סיפור אחר]- לכן-  מה עשו תלמידי הגר"א? [אם המינוח לא מדוייק- מחילה....] התלבשו כמו יהודים ספרדיים שהיו אז בירושלים- לבשו ג'לביות וכד' על מנת להידמות להם.
מי שרוצה- יכול לראות פה- http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%AA_%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%99_%D7%94%D7%92%D7%A8%22%D7%90
אבל היו את התימנים [תרמ"ב] , היו יהודים ספרדים בירושלים - עוד מהמאה ה - 15[ למניינם- בין השנים  1401-1500] כמו שאפשר לראות פה-
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%9D_%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%9D_%D7%91%D7%9E%D7%90%D7%94_%D7%94-15_%D7%95%D7%94-16

חלולה- האשכ' יצרו את האליטיסטיות כדי לחפות על הרגש הנחות כי לכאורה הם היו פה מיעוט.
כמו שמספרים על נפוליאון להבדיל- ידוע שנפוליאון היה אדם נמוך קומה.
אז מספרים שפעם הגיע איזה גנרל לפגוש אותו, וכשהוא ראה כמה נמוך נפוליאון, הוא אמר לו בגאווה: אתה נפוליאון? אני יותר גבוה ממך בראש כמעט.
שלף נפוליאון את חרבו, ערף את ראשו של הגנרל ואמר: כבר לא...
 

בכל העליות- הראשונה, השניה, השלישית וכו'ב*תי!!ס

היתה עליה של רוסיה, פולין, ליטא.. וגם מתימן! (היה מבחן לפני שבועיים...)

זה פשוט שהספרדים עשו פחות רעש והגיעו מחיים פחות מפונקים מהאשכנזים! הם היו רגילים לעבוד וקשה כדי לחיות ולהתקיים, והאשכנזים- כל אחד היה יותר טחון מהשני...

 

ועוד סיפור אמיתי שקרה למישהי שאני מכירה- אשכנזיה שהתחתנה עם ספרדי והשם משפחה שלה הפך לספרדי רצח. ניסתה להתקבל לאיזשהי עבודה חשובה- נראלי למשרד עורכי דין אבל אני לא בטוחה.. קיצר לא קיבלו אותה. אחרי פחות מחודש היא שלחה שוב את אותם קורות חיים עם השם משפחה הקודם והיא התקבלה!!

אז בבקשה לא להגיד שכבר כמעט אין הדרה! יש! והרבה!! זה לא הסיפור היחיד שאני מכירה- פה פשוט אני מכירה ת'בנאדם עצמו!!

^ בהחלט. ע"פ מחקר ראו שלבעלי שם מש' "אשכנזי" ישנפש חיה.

יותר  סיכוי להקבל - מאשר מי שעם ש"מ "לא נכון".....
עצוב אבל זה ככה.

 

תכלס נכון, אפשר אולי להגיד ש...ישי .א.

ההסטוריה של אירופה הייתה יותר מעניינת משל אפריקה. (שואה גירושים וכו' וכו')

אבל באופן כללי זה די נכון שהאשכנזים יותר. (זה די הזכיר לי את הפולמוס שהיה על השטרות, כל האנשים שמופיעים ממוצא אשכנזי, והועדה שבחרה כולה הייתי גם אשכנזית)

מי אמר לך שזה יותר מעניין?!לא רוצה שתזהו!
העליות התימנית, הציונות בעיראק, העליות מאתיופיה... סיפורים שאני מכירה אישית והם מעניינים מאוד!!
גירוש ספרד לא מספיק מעניין?מקום בעולם

שהשואה כמעט הגיעה גם למצריים-לא מעניין?

עליית יהודי מרוקו,תימן ואלג'יר זה עמוד וחצי. אבל אירופה?! כל המחברת חושב

אני ממש בארטף על זה,סליחה...

 

ודרך אגב,ביחסיות של הרוגים בגירוש ספרד הוא אותו דבר כמו בשואה..

[המצריות שבי זועקתתת]

אם שואה צ' אפריקה עמוד,על ארופא צריך 100000 עמודיםלהתראות

תעשה חשבון בארופא נרצחו 6 מליון יהודים , בצ' אפריקה   כמה ?

 

אם תחשב תראה שאם נתנו עמוד וחצי לכל כך קצת היהודים שנרצחו בצ' אפרחקה אז על אירופא צריגכים לתת המון אלפי דפים .

השואה גם כמעט הגיעה לא"י..אבודה!

והיה את כל תכנית מצדה לכרמל..(http://www.mkm-haifa.co.il/intel/smc/7.htm)
אבל אנחנו לא לומדים על זה בהסטוריה למרות שזה מאוד מעניין.. כי הנאצים לא הגיעו לא למצרים ולא"י..אז על מה יש ללמוד על כמעט הגעה?????

אין מה להשוות את גירוש ספרד לשואה.

ולומדים על גירוש ספרד. בפעם האלף!
עליית הספרדים הייתה יחסית קטנה לעליית יהודי אירופה וכל הדילמות מסביב, והגורמים מסביב...

(בהנחה שרוב המגיבים כאן לא מרוצים מהמצב הקיים)חלולה
איך אנחנו משנים את זה חזרה? אפשר לשנות בכלל?
ואני לא מתכוונת שנשאף לאיזו אפליה מתקנת או משהו. וגם לא לאחידות וטישטוש של העדות... אני מתכוונת למציאות שבה יש מודעות לשוני בין עדה לעדה, ועם זאת כבוד לכולן. בלי ביזוי/קיפוח של אחת מהן (לא משנה איזו).
מה אתם חושבים? אפשרי?
(מחילה שאני מנצל"שת.. אבל באמת מסקרן אותי לדעת)
^ היה בעיתון "מוצ"ש" כתבה על זה לפני כמה זמן......נפש חיה.

בגדול- כן! בטח!
אפשר ורצוי וכדאי.
שם היה מתואר מצב של נסיון לשיקום ושיפור המצב העכשווי.
 

אתם צודקים, רק נקודהנפתלי הדג

ביחידות ההשלמה ל5 בהיסטוריה יש נושאים לבחירה.

2 מתוך תשעת הנושאים הם על יהודי ארצות האסלאם- וזה סכום לא מבוטל בכלל.

אז כך, המצב ביחידות הרגילות בעייתי אבל ביחידות ההשלמה עוסקים בדיוק בנושאים האלו- הציונות בארצות האסלאם, הרדיפות, העליות וההשתלבות בארץ.

זה באמת משמח שאכפת לך מזה!אבודה!

א. יש בכל יחידה בהסטוריה חומר על עדות המזרח.ולפני כל העליות היו בארץ ספרדים וגם עליהם לומדים.
ב. בשנה הראשונה (כיתה י') לומדים על הפרעות, היו פרעות נוראיות ברוסיה! נהרגו אלפי אנשים בצורה מזעזעת,ולומדים גם על העליות הראשונות שהיו ברובם אשכנזיות, לקונגרסים הציונים שגם עליהם לומדים באים נציגים בעיקר מרחבים אירופה. בשנה השניה לומדים על השואה שמה לעשות זה הדבר הכי גדול שקרה בהיסטוריה ומה לעשות זה היה אצל האשכנזים(וטריפולטאים טיפה )ועל הקמת המדינה, שנעשתה ברובה הגדול, ע"י אשכנזים! האשכנזים הם אלה שברובם יישבו את הארץ,בצפון אפריקה לא קרה כלום! אז על מה יש בדיוק ללמוד? על החיים שלהם? לומדים את זה, ואין יותר מה להוסיף, הם פשוט חיו בקהילותיהם בנעימים, לא היו פוגרמים, והם לא עלו לארץ,ולא היה כמעט אנטישמיות אז אין כ"כ על מה ללמוד.. מבינה?
אני מאוד אוהבת הסטוריה, וזה מקצוע שמאוד מעניין אותי, ושאלתי רבות את השאלה זאת, וזו עיקרה של התשובה!
כשתהיי גדולה ותרצי לכתוב הסטוריה, אני אשמח לעזור לךקורץ
ואם תרצי לעשות 5 יח"ל בהסטוריה תמיד תוכלי לבחור את הנושא של יהדות המזרח..

שאני אבין שניה..מקום בעולם

בגירוש ספרק הם חיו בנעימים?? לא היו פוגרומים?? לא הייתה אנטישמיות?

במרוקו לא היו צריכים להתחוות מול כל מוסלמי? לא היו חיים שם בגטאות?

 

אז כן,יש הרבה על מה ללמו לדעתי..

להתחוות?אבודה!

במרוקו אנשים היו ידידים קרובים רוב הזמן עם המוסלמים...וובמרוקו היהודים לא חיו בגטאות אלא ב"מלאח" אאל"ט
על גירוש ספרד, לומדים.

להשתחוות *מקום בעולם

ולא,במרוקו הם לא היו ידידים שלהם..

וכן,מלאח זה סוגשל גטאות. מבחינת מקום מסויים שבו הם גרים,שהם לא יכולים לצאת ממנו..

רוב הזמן הם היו ביחסים טובים..אבודה!

תבדקי!

ממליצה גם לך לבדוקחלולה



יחסים טובים?!
מדובר על יהודי בגדד בסרטון...אבודה!

אני דיברתי על יהודי מורוקו

בסדר, בגדד זה עדיין עדות המזרח.ט!הר
בחייאת תקראי מה שרשמתי!אבודה!

במרוקו אנשים היו ידידים קרובים רוב הזמן עם המוסלמים...
אז על מי דיברתי? ועל מי הסרטון?

 

נשמה, סליחה שאני מתערבת. דברים כאלו קרו בכל מקוםחלולה
הבאתי דווקא את העדות הזו כי לא הרבה קיימות. אבל גם אני חשבתי שליהודים עיראק היה נפלא וכיף ושקט (כמו שהמורה להסטוריה הסבירה בכיתה) עד שהסבירו לי על הפרהוד...

וכמו שאמרתי כבר קודם. היו עוד מאות אירועים כאלו.
ליהודי עירק היו גם פרעות...אבודה!

דברים כאלה לא היו ביומיום במרוקו! את מוזמנת לבדוק, אולי היו פה ושם, אבל יהודי מרוקו בעצמם אמרו שהם היו חברים טובים של המוסלמים.

זו דוגמא אחת. יש עוד מאותחלולה
לא מסכימה..בדד...

גם הם סבלו, גם להם היו פרעות, גם הם עשו עליות, גם הם סבלו מאנטישמיות...

יש הרבה מה ללמוד פשוט את אפחד זה לא מעניין..וזה מה שעצוב בכל הקטע הזה..

נכון, גם להם היה אנטישמיותאבודה!

אבל ממש א"א להשוות...
על העליות? רשמתי..
אבל עובדה שיש פה מלא אנשים שזה מעניין אותם, פשוט הרבה תלמידים רואים את ההיסטוריה כמקצוע קשה שלא צריך להתעמק בו, וזה מאוד משמח שיש פה ילדים שזה מעניין אותם, מה קרה לאבותיהם.

לגבי השואה-הגרמנים הגיעו גם למרוקו, תוניס, יווןחופשיה לנפשי

ואני לא יודעת לאן עוד

אבודה! את אשכנזיה נכון?!ב*תי!!ס

למה העליות מתימן לא היו מעניינות? מרבד הקסמים?!  ואני לא יודעת מה עוד.. ולמה אני לא יודעת?! כי ללמוד עצמאית היסטוריה- גם של המשפחה שלי אני אלמד כשיהיה לי זמן, ובינתיים אין לי!!

הציונות בכל ארצות האיסלם?! נחמד באמת שמשרד החינוך הכניס לי מדינה אחת (!!!!!) למיקוד! ובגלל שיש בחירה בבגרות, לא חייבים ללמוד את זה בכלל?

למה האתיופים מקופחים (*לא המילה הכי מתאימה אבל אין לי אחרת)??!  למה להם לא היתה היסטוריה מעניינת? השמירה על היהדות, ההגעה לארץ והגילוי שאין בית מקדש... למה אני אמורה ללמוד את זה משיחות שמעבירים אצלנו בנוער ולא בתור היסטוריה של עם ישראל?!!!

ביתיה...אבודה!

על העליות של התימנים לפני קום המדינה רשמתי, בקשר למרבד הקסמים(או כנפי נשרים), לא לומדים על שום עלייה לאחר קום המדינה וזו הסיבה שלא לומדים על עלייה זו..
אני חושבת שאם משהו מעניין אותך, במיוחד דבר חשוב כמו ההיסטוריה של עמך ומשפחתך זה יותר חשוב מלימודים אחרים, ולכן תקדישי לזה זמן(גם על פני לימודים, זה לא הדבר הכי חשוב) אם תצטרכי עזרה בספרים והיסטוריונים, אשמח לעזור לך.
ההיסטוריה של האתיופים ועלייתם ארצה לפי דעתי ייכנס בעוד כמה שנים לספרי ההיסטוריה... גם להם יש סיפורים מאוד מענינים וב"ה שמביאים לכם שיחות שלהם.
[השאלה שלך בכותרת באמת אבל באמת לא שייכת]

הגרמנים הגיעו למרוקו ותוניס,אבל ממש לא היה שם שואהאבודה!
זה כאילו שטויות. למה אתם חושבים שמפלים אותכם?!?לבד

קודם כל, כל הסיווג הזה של אשכנזים ספרדים קצת מצחיק, בגלל שהיום אין כ"כ הבדל בין האשכנזים לספרדים מבחינת רוב החיים שלהם - לומדים באותם בתי ספר, עושים את אותם מסלולים, עובדים יחד...

 

וכל השטויות האילו על אפליות - זה קיים בכ"כ מעט מקומות, ובאותה מידה של האפלייה על הספרדים יש גם לאשכנזים. זה כ"כ כ"כ נדיר האפלייה הזאת על הרקע הזה... יש אולי אפלייה של רוסים ואתיופים - של העולים החדשים.

בחייאת שמי שרוצה להמשיך להישאר באותם אמירות מטומטמות של "כולם מקפחים אותנו" וש "הם בטוחים שהם יותר טובים מאיתנו" זה רק כי הוא חושב שהוא פחות טוב. זה כבר כ"כ לא קשור לעדה, מה גם שרוב האוכלוסייה היא מעורבת - חצי אשכנזי חצי ספרדי וכו', שזה כבר כ"כ לא משנה לאף אחד...

 

הסיבה שבגללה רוב הדברים בארץ מונהגים ע"פ האשכנזים כפי שהתלוננו פה מקודם זה בגלל שהאשכנזים הגיעו לארץ ו - מה לעשות, לא בקטע גזעני או משהו פשוט באמת - הם היו יותר נאורים מהספרדים.

זה לא משהו נגד, וזה לא שהספרדים פחות חכמים - פשוט אצל האשכנזיים הפיתוח של השכל והמדע והחכמה היו יותר חשובים, ולכן האשכנזים יותר פיתחו את זה ולמדו, ולכן כשהגיעו לארץ והאשכנזים היו נאוריים יותר - הם אילו שהנהיגו את הדברים. כי הם באמת היו יותר משכילים. לא יותר חכמים. יותר משכילים.

 

חוץ מזה, רוב החלוצים היו אשכנזיים, והם אילו שהקימו את הארץ. ברור שהם ינהיגו לעצמם את ההנהגות של עצמם. אין מה לעשות נגד העובדה הזאת - האשכנזים היו יותר, הם היו החלוצים, והם היו משכילים יותר והם הגיחו פתאום לארץ עם מטרה מול העניים - בניגוד לספרדים שכבר ישבו פה וחיו להם בנחת ובשלווה. האשכנזים הגיעו אחרי השואה, אחרי שהם ראו את זוועות השואה והיתה להם מטרה מול העיניים - להקים מדינה ולהחזיר לתפארתה את מסורת קהילות אשכנז שנטבחו. רק טבעי ומובן שהם קבעו איך הדברים יתנהלו.

 

ובקשר להיסטוריה - אני חושבת שהסיבה שפחות לומדים על הספרדים זה פשוט בגלל שיש לנו פחות תיעודיים על מה שקרה שם - ההיסטוריה של הספרדים הרבה יותר מעורפלת וחסרת ממצאים ארכיאולוגיים ותיעודים. על מה שיש תיעודים לומדים - אנחנו  למדנו על גירוש ספרד, ועל תור הזהב וכו'...

חוץ מזה, הרבה מהחומר בהיסטוריה הוא על ארץ ישראל - מה לעשות שמי שהיה בארץ היו האשכנזים?? אם היה ספרדים היינו לומדים גם עליהם.

 

תפסיקו לחשוב שכל היום מפלים אותכם תפסיקו לחשוב שהאשכנזים מרימים עליכם את האף - כי זה אתם שמתכופפים. תפסיקו לחשוב שאתם פחות שווים. אף אחד לא מנסה להפלות אותכם, אף אחד לא חושב שאתם פחות טובים. תפסיקו לחשוב את זה אתם, כי אתם אילו שמפלים את עצמכם עם המחשבות האילו.

 

סליחה אם זה יצא קצת חריף, אבל זה באמת עיצבן אותי לקרוא את כל התגובות פה, שכל אחד בטוח שהוא יותר מקופח מהשני. חלאס. תפסיקו להיות בטוחים שאתם שווים פחות.

 

וכיום הרוב של אילו שגזענים זה הספרדים - שמעתי הרבה יותר אמירות של "אני בחיים לא אתחתן עם אשכנזי" מאשר "אני בחיים לא אתחתן עם ספרדי". יכול להיות שזה סתם רק בכל המעגלים שאני שומעת (שהם לא כ"כ מועטים).

 

חלאס לאמירות המטומטמות האילו.

 

 

ואי, איך את באה ממקום מתלהם.ט!הר

את בכלל לא הבנת מאיזה מקום נבעו הדברים שלה!

אני בניגוד אלייך מצליחה מאוד להבין את פותחת השרשור.

 

בתור אחת שבאולפנה למדה בשיעור תושב"ע הלכות של אשכנזים, שלא היה שם שום מקום להוספת הדעה הספרדית- זה כבר מתחיל לעצבן. אני לא באה ממקום של "אני מקופחת, ושונאים אותי, והאשכנזים האלה שולטים.." זה בא ממקום נטו שאפילו את ההיסטוריה הבסיסית, את המנהגים הבסיסיים של העדה שלי אני לא לומדת. 

לא באתי עכשיו בצעקות ובחרמות על חומר הלימוד הקיים, אני פשוט חושבת שיש מקום להוסיף בתוך מערכת הלימוד את הדעה הספרדית- לומדים הלכות? אז, בחיאת, לא יקרה כלום אם תוסיפו מה דעתם של גדולי ספרד.. 

 

אני לא זוכרת שבימי האולפנה שלי למדתי על גירוש ספרד, או על העליות של התימנים/עדות המזרח.. ברגע שהגענו בספר לחומר הזה משום מה המורה הרשתה לעצמה לדלג על זה וישר לעבור לחומר היותר מעסיק ונחשב- "עליית יהודי אירופה..". במקרה הטוב היינו צריכות ללמוד את זה לבד בבית. 

השאלה שזועקת פה- זה למה אין מקום ללמד גם קצת מסורת על עדות המזרח?

ואת/ה, באה במקום זה, ומרשה לעצמך להשמיץ עם משפטים כגון :"אין מה לעשות נגד העובדה הזאת - האשכנזים היו יותר, הם היו החלוצים, והם היו משכילים יותר והם הגיחו פתאום לארץ עם מטרה מול העניים - בניגוד לספרדים שכבר ישבו פה וחיו להם בנחת ובשלווה."במשפט כזה את כביכול מרשה לעצמך למחוק מתודעת התלמידים בישראל הסטוריה מפוארת וכל כך חשובה!!  את אומרת את זה בדיוק בגלל שאת לא יודעת!! בבית הספר לא לימדו אותך על זה..!!! לימדו אותך רק על הנאורות האשכנזית וההשכלה האשכנזית.. אין לך מושג מכלום!

 

מרגיש לי שבאת פה להתנגח ולהתלהם, אם תביני שזה בא ממקום של "אנחנו רוצים לדעת קצת יותר על הדורות שלנו" אני בטוחה שהתגובה שלך היתה קצת שונה..כי זה לא בא ממקום מתמסכן, זה פשוט בא ממקום שאנחנו רוצים לדעת עוד, ללמוד עוד. כי גם לנו מותר!!!

 

ואני לא נוהגת להגיב פה.. רק שממש הפעם זה דרש תגובה נגד. 

רק רוצה להגיד משו..מישישו

אני אשכנזייה.

ומאז שאני זוכרת את עצמי ירדו עלי והעליבו אותי שאני אשכנזיה.

אחים שלי מספרים שבהסעה מבית ספר מקללים אותם בגלל שהם אשכנזים.

אני שומעת הרבה בנות אומרות "אני בחיים לא אתחתן עם אשכנזי"

"איכס אשכנזים" יצא לי לא מעט פעמים לשמוע.

יורדים על הרבה מסוגי האוכלים שלנו אבל מטבוחה או כל מאכל ספרדי אחר זוכה להרבה כבוד.

 

 

זהו נקודת הראייה שלי ונקודה למחשבה.

זה ידוע..אבודה!

בן דודי ז"ל סיפר לי שכשהם שיחקו כדורגל חילקו את הקבוצות לפי ספרדים מול אשכנזים.
כואב.
יש בתים שאני אישית מכירה שמחנכים את הילדים שלהם להתבדלות מאשכנזים, ואפילו לשנאה להם, אז לא פלא שילדהם מתנהגים כך.
כשהייתי קטנה, 3 סבתות מרוקאיות היו יושבות בספסל שמתחת לסניף בנ"ע במקום מגורי, וכל פעם שעליתי הם היו רואות אותי שואלות אותי: למה את הולכת לאשכנז'ים האלה? (לסניף בנ"ע) חינוך להתבדלות.
שמעתי משפטים כגון: "עוד מעט המרוקאים ישלטו בעולם"
"מגיע לאשכנזים שהייתה להם השואה"
ועוד כאלה מזעזעים.. אך אני יודעת שזה מעט אנשים טיפשים ואווילים עם חינוך לקוי מיסודו.

לא דיברנו פה על ההעלבותמקום בעולם

ועל ההתבדלות פה.

אלא על העבר שלנו,מה שהיה פעם. אני לא מדברת איתך על כרגע,אבל זה העבר של עמ"H,גם אנחנו חלק ממנו.

מה שיש בהווה,זה מה שיהיה בעתיד,בלימודי ההסטוריהאבודה!
אנחנו בתושב"ע לומדים בעיקר הלכות של רבנים ספרדים.אבודה!

בקשר להסטוריה רשמתי למעלה, מה שכן עצוב זה שאכפת לכם רק מההסטוריה של אבותיכם ולא של כלל העם.

הוכחה לכך שלא קראת את כל דברי נעוצה בדברים שלך-ט!הר

אני הסברתי ואמרתי ואני אדגיש- אין לי בעיה עם החומר הנלמד כרגע במוסדות החינוך, אני חושבת שיש מקום אבל להוסיף יותר חומר לימוד ששייך לעדות המזרח. וזה לא נובע ממקום שאנחנו מסתכלים רק על ההסטוריה שלנו- אנחנו רוצים לדעת אותה! (לך זה כנראה מובן מאליו, את לא תצליחי להבין את זה משום שבתור אשכנזיה את יודעת את ההסטוריה והעבר של הדורות שלך- אני לא למדתי את זה!)

כתבתי לכולם לא רק לך...אבודה!

וזה באמת גובל בבעיה שלך אם את לא לומדת את ההסטוריה של משפחתך...

אז בבית ספר שלכם לא למדו.ענבל

בס"ד

 

אצלי בבית ספר למדו בעיקר את הלכות הספרדים...

 

והמורה שלנו דווקא מאוד שם דגש גם על ההיסטוריה של ארצות המזרח.

 

מה שהיה בחומר.

 

ומאוד מסכימה עם מי שכתב שבהיסטוריה של ארצות אשכנז יש יותר מה ללמוד..

 

אז כן, לומדים על החיים בארצות המזרח, על גירוש ספרד כמדומני שגם לומדים,

 

ו...?

 

על מה עוד אתם רוצים שנלמד?

מה לעשות שרוב היהודים היו אשכנזים?

מה לעשות שרוב הפרעות שקרו לעמ"י קרו בארצות אשכנז?

 

לא מזלזלת חלילה, ברור שיש היסטוריה גם לספרדים, אבל גם אי אפשר להכחיש שרוב החומר הוא על האשכנזים כי מהם גם יש יותר חומר.

 

[תבדקו. לכו ותחפשו ותראו כמהחומר יש על ספרדים לעומת אשכנזים.].

 

אם יש בעיה עם בית ספר ספציפי שממש לא מזכיר ספרדים אז טפלו בו אבל אני לא חושבת שזה נכון לגבי כל בתי הספר.

את האמת-ט!הר

איתך כבר נמאס לי להתווכח על הנושא מעל גבי הפורום.

 

אבל יש לי כל כך הרבה לומר לך כתגובה להודעתך- לא מסכימה איתך בכלל. 

מי קבע שההיסטוריה של עדות המזרח מסתכמת בגירוש ספרד? את אומרת את זה בדיוק בגלל שאת לא יודעת מהי ההסטוריה של עדות המזרח!

עליית התימנים לצד עליית האשכנזים, מסעות הצלב, השואה שהתפשטה גם לאזור מרוקו וכו', ועוד הרבה דברים שאני בעצמי לא למדתי!

 

ותבינו- ונמאס לי שנשמע מדברי שאני עושה את ההפרדה הזאת- לא, אתם בעצמם בהתבטאויות שלכם יוצרים הפרדה בין העדות! רוח הדברים בכללותה היתה נטולת הרגשת קיפוח וגזענות.

סליחה? מתי פעם אחרונה התווכחת *איתי* מע"ג הפורום?ענבל

בס"ד

 

וטוב.

אם ככה אין לי מה להגיב לך.

וכנראה שגם את לא היית צריכה להגיב.

מצטערת שנמאסתי עלייך.

הבהרה: לא נמאסת עלי-ט!הר
אלא שהויכוחים הפומביים האלו איתך נמאסו עלי.
אני לא בורחת מזה אפשר בכיף לדון באישי.

מתנצלת אם נפגעת.
ט!הר - קצת ארוך, אבל מקווה שיובן.לבד

א. באמת לא באתי בקטע של להיתלהם, אבל זה באמת הרגיז אותי כל הטענות שעלו פה לפני זה, שמה שאני הבנתי מהם זה "האשכנזים בטוחים שהם יותר טובים מהספרדים ומפלים אותם" ובתור התחלה נורא הפריע לי בכלל עצם החלוקה.

וגם בכללי - הפריע לי מאוד ההרגשה הזאת של הקיפוח, ואם תקראי שוב את הדברים - ולא רק את התחלת השירשור אלא את כל התגובות, כי הם אילו שצרמו לי ועליהם הגבתי - זה די ההרגשה שעולה מהדברים.

מתנצלת אם זה יצא מתלהם - זה באמת הרתיח אותי.

 

ב. אצלנו לומדים תמיד גם את ההלכה של האשכנזים וגם את של הספרדים. זה באמת ניראה לי נורא תלוי בביה"ס. וכנראה שגם בהיסטוריה זה תלוי בביה"ס... וזה תמיד נכון. כי אני מכירה בתי ספר שלומדים רק את של הספרדים. יש מקום ללמוד על עדות המזרח, אבל אם את טוענת שיש תיעוד ויש הכל וסתם לא מכניסים את זה לחומר אז את מוזמנת להראות לי על איזה חומר בדיוק את מדברת.

גם אצל האשכנזים לא הכניסו את כל הפרעות שקראו להם מאז הגלות. הכניסו את הדברים העיקריים, הגדולים ביותר. ועשו את זה גם לספרדים - פשוט כמסתבר לעדות המזרח היה פחות. כנראה שלעדות המזרח זה הגיע פחות בבומים, יותר מחולק, יותר בקטן - וכמסתבר לא כ"כ טרחו לתעד אותם.

אין מה להאשים בזה את האשכנזים... אני אישית הייתי מעדיפה שלא היה קורה כלום. לאיודעת מה איתך... הייתי מוכנה לשבת ללמוד על ההיסטוריה של רומא ושליהודים תיהיה איזשהי כוכבית קטנטונת של "והם חיו בארץ ישראל בלי מלחמות ובלי פרעות והם קיימו את עבודת המקדש ולמדו תורה וקיימו את כל המצוות". באמת שזה נראה לי עדיף. אבל זה לא ככה.

 

ושוב, אני לא אומרת שלספרדים לא קרו דברים!!! קרו להם דברים, ודברים שצריך ללמוד עליהם. והנה - ברוב המקומות לומדים. יכול להיות שאצלכם היה איזשהי פשלה. לא יודעת. אבל זה נמצא בחומר. 

וכן, מה לעשות שעל עדות המזרח לומדים פחות כי באמת קרו להם פחות דברים גדולים כאילו שאנחנו יודעים עליהם.

זה לא הופך אותם לפחות טובים או משהו.

זה לא שאנחנו מנסים לדלג על ההיסטוריה שלהם.

זה לא שהפרעות שהיו לנו יותר נוראיות כי הדם שלנו כחול יותר.

ממש לא.

 

ואני לא משמיצה חס וחלילה. לספרדים היו המון רבנים חשובים וחכמים, וקרו להם הרבה דברים. 

ואני יודעת את זה כי ישבתי לשנן אותם ואת התקנות שלהם בע"פ לפני המבחן.

וממש לא חשבתי לעצמי בראש "את מי זה מעניין ההיסטוריה של הספרדים? זה לא קרה למשפחה שלי, אז מה אכפת לי" (אני בכוונה מקצינה. אני יודעת שזה לא מה שאמרת. אבל בכוונה אני מקצינה כדי שזה יהיה יותר מובן) ממש לא.

זה עניין אותי, כי זה העם שלי, וזה לא משנה אם זה קרה למשפחה שלי או לא. 

זה העם שלי.

 

אני לא מנסה למחוק את ההיסטוריה של הספרדים - אבל באמת, תני לי דוגמא למשהו שצריך להכניס לחומר ולא קיים.

מה את רוצה שנלמד?

את רוצה שנמציא לספרדים היסטוריה חדשה כדי שיהיה לנו על מה ללמוד?

 

זה לא שלספרדים אין היסטוריה של פרעות לצערי הרב, ומה שיש - לומדים. אבל באמת - מה את רוצה שנעשה?

גם על האשכנזים אנחנו לא לומדים כשהם חיו להם באושר ואושר.

וכן, מה לעשות שהשואה, ומאורעות תרפ"ט זה באמת חלק גדול מההיסטוריה של עם ישראל?! מה אפשר לעשות?! שלא נלמד על זה?!

גם על גירוש ספרד לומדים. גם על תור הזהב. ואפילו לומדים הרבה.

 

אם תמצאי משהו גדול ומשמעותי שקרה ליהודי המזרח ולא נמצא בתוכנית הלימודים (על בתי ספר יחידים אני לא יכולה לעשות כלום. זה באמת לא בסדר.) ויש לנו עליו מידע - אני מוכנה להגיש איתך על זה עתירה לבג"ץ.

אבל קודם תמצאי, אחרי זה תפריחי לאוויר האשמות.

אשמח לדון על זה באישיט!הר
יש מה לומר על תגובתך פשוט אין לי את הזמן להגיב.
גם להעיר משו..מקום בעולם

הספרדים היולפני האשכנזים פה. ואת זה אני יכולה להראות לך מהחוברת מושגים.

ועוד משו,מה ההבדל בדיוק בין התיעודים של האשכנזים לספרדים? למה מי תיעד אצל האשכנזים? הם. ככה גם אצל הספרדים יכל להיות.

12 השבטים היו בארץ לפני האשכנזים והספרדים...אבודה!

מה הטיפשות?
 

סתם נקודה מעניינתנפתלי הדג

כאמור, דעתי היא שכן, יש עניין להעלות את כמות הלימוד ליחידות הרגילות וכו'

אבל רפרוף קצר על כמות היהודים בעולם לפני השואה תוכל אולי להסביר לנו את ההבדל בכמות ההיסטוריה

(שימו לב- אסיה כוללת גם את יהודי רוסיה האשכנזים..)

 

 

               

שנה נוצרית

סה"כ יהודים בעולם

בארץ ישראל

באסיה, אפריקה, וטורקיה

באירופה

בצפון אמריקה

בדרום אמריקה, אוסטרליה ודרא"פ

אוכלוסיית העולם מליונים 

אחוז היהודים בעולם

1939

16600000

450000

1155000

9500000

4900000

595000

2295

0.72

 

 

מממ?!?? ממש לא רוב החומר על אשכנזים...לולית10
בעיקרון זה יש כאלה שאומריםRRRR53

שבן גוריון שיכתב את ההיסטוריה, הוריד ממנה נשים, מזרחים ואנשי אצ"לקורץ. ודאג להאדיר את אנשי הפלמ"ח ולהפוך אותם לאתוס..ככה שנראלי שזה די מסביר. שמעתי את זה מכמה אנשים ויש ספר על רבין שגם מדבר על זה.

ובנוגע לשואת ארצות האיסלם, בלוב לדוגמא השואה הייתה חזקה כמו באירופה ובטוניס אם הבריטים לא היו כובשים אותה גם שם הייתה שואה.בעיקרון הגרמנים כבר תכננו את זה..

ממ.. עצוב לומר, אבל הקטע עם בן גוריון נשמע הגיוניחלולה
עם כל מה שהיה אז, הילדים התימנים וכיו"ב...
רצו. אבל תכלס - זה לא קרה.לבד

על מה ילמדו, על זה שהיו תיכנונים?!

זה לא שחסר לנו חומר על דברים שקרו בפועל בשואה... אנחנו לא צריכים לחפש חומר ולהוסיף גם אתמה שהנאצים ימ"ח תיכננו, אם תכלס זה לא יצא לפועל.

כל מילה של לבד..ועוד משו..אבודה!אחרונה

ההסטוריה שבן גוריון כתב ,כבר שודרגה במליון ספרים..

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך