עבר עריכה על ידי Diesel-man בתאריך ג' בניסן תשע"ד 21:24
נתחיל בהנחת יסוד:
לכל סולם מזורי יש סולם מינורי מקביל אליו = הצלילים שלהם זהים
הסולם המינורי נמצא טרצה קטנה מתחת לסולם המז'ורי (טון וחצי)
כלומר הסולם המקביל של סול מז'ור הוא מי מינור...
וכך גם הסולם המקביל של דו מז'ור הוא לה מינור עד כאן יש?
בכל סולם יש לנו טוניקה שזה הצליל הראשון של הסולם שהוא בעצם הפתרון הסופי של הצלילים
ויש טון מוביל שהוא נמצא חצי טון מתחת הטוניקה וזה הצליל שיוצר הכי הרבה מתח בסולם והוא נפתר ע"י הטוניקה.
בעצם בכל אלתור אנו מנסים לבנות מבנה שיוביל אותנו אל הטוניקה (לפעמים מחליטים לסיים בצליל שהוא לא טוניקה אבל בד"כ לא) את זה כבר קשה יותר להסביר כאן ...
עכשיו: אם נאלתר על דו מזור במקום לה מינור או להפך אז האלתור יהיה במקרה הטוב משעמם מאוד כי בעצם לא תהיה שם שום מערכת בנויה...
במקרה הרע זה ישמע זיוף מוחלט כי לא ידעת איך להשתמש בצלילים בצורה נכונה...
עכשיו נחזור להתחלה: בסולם מינור טבעי אין לנו טון מוביל מכיוון שהדרגה השביעית נמצאת טון שלם לפני הטוניקה ולא חצי טון ולכן צריך להפוך את הסולם למינור הרמוני שאני מקווה שאתה יודע לעשות את זה...
עכשיו תנסה לאלתר על מינור הרמוני ועל מז'ור מקביל ונראה לי שתבין יותר טוב