ועוד מאמר אחד...קשקשן

חסידים עסוקים כל הזמן בעצמם

בעצם ההוויה, כאשר עוצרים לחוש את טעמה, יש משהו כה נסי, כה מופלא וכה בלתי-נתפס, שברור שקודם כל יש אלוקות. אחר כך באות השאלות: מדוע השם הגדול ברא אותי הקטן? מה השליחות שלי בעולם? כיצד אני מצדיק את קיומי לאור מופלאותו של הבורא?

ניר מנוסי | 18/12/2008 9:05 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בקשר עם הבורא. חסיד
בקשר עם הבורא. חסיד יצחק מולי, www.hasidicpopart.com

השבוע נתבונן בסיפור חסידי.

כאשר החלה החסידות להתפשט היא עוררה התנגדות רבה מצד זרמים שמרניים ביהדות, והדבר אף הגיע לרדיפות והתנכלויות לגדולי החסידים. חשש המתנגדים היה, שהדגש שהחסידות שמה על עבודה מאהבה ועל דבקות רגשית בהשם יוביל לנטישת המחויבות למצוות ולהלכה. הרקע לחשש היתה הטראומה הכפולה של שבתי צבי ויעקב פרנק, שני משיחי שקר שאך דור קודם לכן פיתו המונים אחר חוויות של ריגוש חיצוני ולבסוף כפרו לגמרי בתורה וביהדות.

ניתן להבין את הפחד, אך במקרה של החסידות הוא לא היה מוצדק: החסידות היתה אמנם מהפכה, אולם כזו שניתן לכנותה 'שמרנית' – מהפכה שלא מפרה אף אות מהתורה וההלכה, אלא פשוט מבקשת כי ילמדו ויקיימו אותן מתוך חיבור אמיתי לפנימיות הדברים, בשמחה ובטוב לבב (כפי שהתורה עצמה מצווה). אף על פי כן, הפחד מהחדש והנסיון הצורב מהדור הקודם גברו על שיקולם הטוב של רבים, והחסידות נאלצה להתמודד עם הרבה חשדנות והתנגדות.

סיפורנו נפתח כאשר חסיד נודד אחד הגיע לעיירה של מתנגדים לחסידות, ונאלץ להסוות את זהותו האמיתית...
 
החסידים עסוקים כל הזמן בעצמם

החסיד נדד בין העיירות במטרה לגייס כספים לצדקה. בעיירות רבות האירו לו פנים ותרמו לו בנדיבות, אך העיירה אליה הגיע כעת היתה מעוז מובהק של מתנגדים לחסידות, והוא ידע שאילו תתגלה זיקתו אליה איש לא יתרום לו. הוא בחר איפוא להצניע את זהותו ולהתמקד בגיוס הכספים. ברם, משהו במראהו עורר את חשדו של ראש הקהילה, והלה החליט לבחון אותו. הוא ניגש אליו, ולאחר כמה דברי נימוסין שאל אותו ישר ולעניין, "מה חושב כבודו על הכת"? ה"כת" היה הכינוי שהעניקו המתנגדים לחסידות. חשב מעט החסיד והשיב: "הכת? כן, אני מכיר כמה מהם... כל היום הם עסוקים רק בעצמם". תשובתו מצאה חן בעיני ראש הקהילה, אך רק כדי להיות בטוח הוא שאל, "ומה דעת החכם הנכבד על המתנגדים לחסידות"? "המתנגדים", השיב החסיד, "הם בדיוק הפוכים – כל היום הם חושבים רק על הקב"ה". ראש העיירה זרח כולו: האורח התגלה כמתנגד מובהק! הוא מייד עודד את כל אנשי העיירה לתרום לו בעין יפה, ואף בעצמו העניק לו סכום נכבד.

שהה החסיד מספר ימים בעיירה עד שגייס את כל הסכום שהיה צריך. לפני שעזב, נכנס עוד פעם ללשכת ראש הקהילה כדי להודות לו על הכנסת האורחים הנאה. רגע לפני שיצא, הסתובב לאחוריו ואמר: "דרך אגב, רק כדי לוודא שאין בינינו אי-הבנות רציתי להסביר למה בדיוק התכוונתי בתשובתי על החסידים והמתנגדים". ראש הקהילה הרים גבותיו. "עבור החסידים", המשיך החסיד, "מציאותו של הקב"ה היא מובנת מאליה. אין להם שום ספק בקיומו, כי הוא זה הכל והכל זה הוא. מה שהם מופתעים ממנו ומשתוממים עליו זה העובדה שהם קיימים – לכן הם עסוקים כל היום בעצמם. המתנגדים לעומת זאת, חשים קודם כל את קיומם הם. העובדה שהם ישנם היא הוודאית עבורם, ומה שמפתיע אותם זה שהקב"ה קיים ושהוא זה שברא את העולם. לכן הם עסוקים כל היום בו".

פיו הפעור של ראש הקהילה נסגר ונפתח לסירוגין מבלי שעלה בידו להפיק צליל. "בכל אופן", הזדרז לסיים החסיד, "אני שמח שיישרנו את ההדורים. תודה רבה על כל התרומות!" חייך החסיד בביישנות, סבב על מקומו... ונמלט כל עוד נפשו בו. סוף הסיפור.

אלוקות בפשיטות, עולמות בהתחדשות

מה קרה פה? מה ניסה לומר החסיד למתנגד וכיצד עלינו להבין את דבריו?

ראשית כל נבהיר, שבהגדרת החסידים והמתנגדים בסוף הסיפור ערך החסיד הכללה, שכמו כל הכללה אינה מתייחסת לפרטים יוצאים מן הכלל. ישנם חסידים שונים ומגוונים וכן מתנגדים שונים ומגוונים, ומטבען של הכללות שאין הן משקפות מורכבויות כאלה. עם זאת, הכללתו כן תקפה לגבי החסידות וההתנגדות כשתי קריאות כיוון. דבריו הם תשובה לשאלה, איזו מין תודעה מעצבת תורת החסידות, ואיזו תודעה מעצבת היהדות הטרום-חסידית? ההכללה תקפה לגבי החסידים והמתנגדים עצמם בה-במידה שהם מושפעים משתי הגישות.

כשדברים אלו שורים ברקע, ניגש לניתוח הסיפור. כאשר נשאל החסיד לדעתו אודות החסידים והמתנגדים, הוא לא רצה לשקר. דבריו היו אמת לאמיתו, אלא שהם היו ה'שורה האחרונה' של רעיון רחב יותר, שרק בהנתן הרקע שלהם ניתן להבינם לאשורם. בטור הקודם ראינו שכל חידושי החסידות נבעו מפירוש הבעש"ט לרעיון הצמצום של האר"י. האר"י תיאר את האלוקות כהוויה כוללת-כל המשולה לאור אין סופי, ואת בריאת העולם כצמצום האור ויצירת חלל של חושך בקרבו. ההבדל היסודי בין החסידות לבין מתנגדיה נעוץ בשתי דרכים לפרש רעיון זה: לפי הגישה המסורתית הצמצום התרחש "כפשוטו": האור האלוקי הסתלק ממש, והקב"ה כעת משגיח מלמעלה איך אינו נוכח בפנים. לפי החסידות לעומת זאת, הצמצום "אינו כפשוטו": האור לא סולק אלא הוסתר, הוא עדיין נוכח בבריאה בהעלם, ועלינו לחפשו.

משני פירושים אלו נגזרות שתי חוויות החיים השונות המתוארות בסיפור. מהגישה לפיה הצמצום הוא כפשוטו והבריאה והבורא הם נפרדים, חווית החיים נקראת "עולמות בפשיטות ואלוקות בהתחדשות". המונח פשיטות מתאר את מה שהוא 'פשיטא', כלומר מובן מאליו, אקסיומטי וגלוי, ואילו המונח התחדשות מתאר את מה שהוא 'חידוש' – כלומר מסקנה מפתיעה ולא צפויה. "עולמות בפשיטות" פירושו שאנחנו תופסים את חיינו בעולם הזה כמשהו מאוד ארצי, ריאלי ונטול-קדושה. האלוקות לפי תפיסה זו היא משהו רחוק ונסתר שבאופן טבעי לא חווים אותו או מאמינים בו. "אלוקות בהתחדשות"  פירושו שהאמונה בתפיסת עולם זו מופיעה כרעיון אקזוטי ומפתיע: פְּשִי, יש כוח רוחני על טבעי המושל בעולם! הוא ברא את הכל ואפשר לעבוד אותו ולחיות אתו!

במקרה הטוב, תפיסה זו היא שלב התפתחותי מובן. אך אם נשארים בו, מעיד הדבר על חוסר התקשרות אמיתית לאלוקות. כל עוד חווית החיים היא של עולם ארצי ורגיל אזי האלוקות איננה חלק מחיינו, אלא אידאה מרוחקת שאנחנו צריכים לשוב ולהזכיר לעצמנו את קיומה. לכך התכוון גיבור סיפורנו באומרו כי הרחוקים מהחסידות עסוקים כל הזמן בקב"ה: מכיוון שהוא נחווה כרחוק הם זקוקים להוכחות לקיומו, ומכיוון שאינם מזדהים עמו הם רואים במצוותיו כעול זר שיש לכפות על עצמך בכוח.

ההסתכלות החסידית לפיה הצמצום אינו כפשוטו מולידה חוויה הפוכה: "אלוקות בפשיטות ועולמות בהתחדשות". בחוויה זו האלוקות אינה מסקנה שמגיעים אליה בעקבות טיעון או מופת אלא נקודת מוצא. בעצם ההוויה, כאשר עוצרים לחוש את טעמה, יש משהו כה נסי, כה מופלא וכה בלתי-נתפס, שברור שקודם כל יש אלוקות. אכן, הדבר תקף גם לגבי התורה, שלעד חומקת מכל המשגה פילוסופית או משנה אידיאולוגית. אדרבא, הוכחות ותזות למיניהן רק מגמדות ומגחיכות את האלוקות והתורה. מה ששב ומפתיע את מי שחווה כך את הדברים הוא שיש עולם. הוא צריך מדי פעם לצבוט את עצמו כדי לשכנע את עצמו שהוא והעולם קיימים.

חוויה כזו מעידה על הפנמה אמיתית של מציאות הבורא, חוויה פשוטה שהוא המצוי הראשון והמוחלט. לכך התכוון החסיד באומרו כי החסידים עסוקים כל הזמן בעצמם: מי שחווה כך את הדברים, עיקר מעייניו נתונים לשאלה – מדוע השם הגדול ברא אותי הקטן? מה השליחות שאני אמור לבצע בעולם? כיצד אני מצדיק את קיומי לאור מופלאותו של הבורא?

מעבר לאלוקות בפשיטות

למעשה, שתי החוויות המתוארות כאן הן רק חלק מסולם שלם שבו חמש מדרגות. מפאת חוסר מקום נתארן בקצרה בלבד, וכל המעוניין יכול להרהר בעצמו אודות משמעותן.

ראשית כל ישנה מדרגה הנמוכה מאלו שתוארו כאן. במדרגה זו אין אלוקות כלל, רק עולמות. זוהי כמובן תפיסה חילונית שכלל לא נעורה לחוש בפלא הנשגב שמעבר למציאות הארצית. (האם העולמות בדרגה זו הם בפשיטות או בהתחדשות? דומה כי אצל השפוי הם בפשיטות ואצל המשוגע בהתחדשות. אכן, בנקודה זו דומה המשוגע לחסיד, שכן שניהם חווים את העולמות בהתחדשות; מה שמציל את החסיד זו האלוקות שהוא נשען עליה, המחדירה שפיות לחייו).

שתי המדרגות הבאות תוארו במאמר – תחילה "עולמות בפשיטות ואלוקות בהתחדשות", ומעליה "אלוקות בפשיטות ועולמות בהתחדשות" – וכעת יש שתי מדרגות נוספות. במדרגה הרביעית חווים את הכל בפשיטות, גם את האלוקות וגם את העולמות והאדם, הנחווים כעת כחלק ממנה. היינו מצפים שזו תהיה המדרגה הרוחנית הגבוהה ביותר, אך ישנה מדרגה חמישית ואחרונה: מצב בו רואים את הכל – אלוקות ועולמות גם יחד – בהתחדשות. "תן לחכם ויחכם עוד".

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
או לא מתגייסים כמו חרדים?
לא זה ולא זהתות"ח!

הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.

אממתמימלה..?

אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...

אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?

נכון, את צודקתתות"ח!

חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.

נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.

תודהתמימלה..?
השאלה היתהבישיבות חרדיות אסור להתגייס, בהסדר חלק מהישיבה זה הצבא, איפה חבד ממוקמות על הרף של אסור עד חובה?
בשמחהתות"ח!

אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)

איפשהו באמצעפונקציה

יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)

שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.

אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.

באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.

רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה

לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.

אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.


התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.


לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).

ממ מענייןתמימלה..?אחרונה

תודה

מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda

היי,

במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש  שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.

תודה!

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai

תקציר:


האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -


"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.


דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇


לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.

https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267


מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.


נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.


נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.


הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.


אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו

ספריית ליובאוויטש

"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".

מבקשת עזרה במזוןiskabelka1

שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .

עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .

כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !

לילד אין אבא - לכן  אין מזונות .  נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה  . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏

תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai

המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.


75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.


כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.


מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.


ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.


אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.


אולי יש פה מסר מן השמים:


וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).


לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.


כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.


סימוכין:


הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."

האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד


שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.


זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).


והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:


"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".

זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה

ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.

אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.

מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.

מחפש ספר בנרותיונה ב

אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב

גם יד שניה

מישהו יודע היכן ניתן להשיג?

אולי יעניין אותך