בס"ד.
קראתי את שאלתך ואמרתי אענה חלקי גם אני, ובמקום שאין איש אשתדל להיות איש.
ראשית יש לברר, מה התוקף של תקנת האולפנסטיות. ידוע בשער בת רבים שכדי לתקן תקנות על כלל הציבור צריך לאנשי אמת יראי אלוקים היושבים בלשכת הגזית. ויש לדון מי תיקן תקנה זאת לבנות האולפנה. מכיוון שמעודי עד היום הזה באולפנה לא למדתי, ובין סורגות כיפה לא ישבתי, נתעלמה ממני הלכה עצה ותושיה ואיני יודע תקנה זאת מדוע ולמה.
יסוד וסוד ידוע כי מנהג ישראל דין הוא, וספק מנהג לחומרא, ולכן מכיוון שאיני יודע מי תיקן תקנה זאת, מספק נחמיר ונחייב את כל האולפנסטיות להתנהג על פיה, והמוציא מחברו עליו הראיה.
אולם נראה שיש להתיר, מתוקף הדין שתקנה שלא התקבלה בעם ישראל ולא נתקנה ע"י ביה"ד הגדול, בטלה ומבוטלת. ומכיוון שגלוי וידוע לפני כסא כבודי, שאי אפשר לבנות האולפנות להתקיים ולעמוד אפילו שעה אחת בהאי תקנתא אכזרית, הקילו בנות ישראל על עצמם אפילו בגירסא בעלמא, ולא נהגו איסור בלשון אחרת.
אולם, על אף הדברים הנ"ל צריך לברר האם אין תקנה של הצבא שלא להשתמש בלשון זאת. הן ידוע לכל בר בי רב דחד יומא, שזעקת "עד מתי" תשמע רק מפי חייל ותיק ורגיל, וחייל צעיר אינו רשאי לומר כן, א"כ צריך לברר האם מצד חוקי הצבא חל איסור על אולפנסטיות להשתמש בשפה צבאית כדוגמת סגמ"מ-רל"ש-קמנ"ר (סגן ממלא מקום ראש לשכת קצין מודיעין ראשי) ושאר ירקות, או דשרי להו משום דלא שבקת חיי לכל בריה ובריה.
ויש לומר, שתקנות הצבא תקנתא אלימתא הויין דאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצן לא בימות החמה ולא בלילות הגשמים. ועל כן יש לאסור שפה צבאית הנ"ל.
אולם, בייסוד שאלתך מונחת ההנחה ששפת הצבא אינה שפת קודש. ואנו שממלכתים אנו כמו שנאמר "נקי אנוכי וממלכתי" גורסים דצבא קודש הוא, המרבה סלנגים בעולם, ומכיוון שכך ליכא חששא כלל דשפת קודש שפתם ובקצה תבל מיליהם.
והמורם מכל האמור, דמותר להם לבנות ישראל להשתמש בשפה צבאית (הנקראת בלשונם סלענאג) וליכא למיחש מידי, וה' יצלינו מכל מכשול וטעות.
---
שאלה שנותר לברר: האם בשימוש בשפה צבאית שייך איסור "אין דרכה של אישה לכבוש"?
***********
מאיר - אתה בטח היחיד שיודע איפה כל הפסוקים כתובים....