לא נעים לי לשבתנועם ה
אני באוטובוס צפוף, הרבה אברכים או ביינישים עומדים להם ואני יושבת...
יש לי קוצים, כי לא נעים לי שהם עומדים ככה ואחד אפילו עם ספר ביד ואני יושבת, מצד שני לא בטוחה שאני צריכה לפנות את המקום בשבילם ואין לי כוח לעמוד... חוצמזה שיש שם בנים אחרים שיכולים לעמוד.

אז למה אני מרגישה לא בנוח??

מה באמת?
גם אני מרגישה לפעמים אגואיסטית כשכולם עומדיםלבי ובשרי
בצפיפות ואני יושבת, אפילו כשאין שם מבוגרים..

בכל מקרה, הייתי מתפדחת אם בחורה היתה קמה בשבילי
את מרגישה ככה כי את רגישה למה שאחריםלשם שבו ואחלמה
מרגישים, את מודעת מאוד לתחושות של הזולת.

אצלי באופן אישי זו תכונה שעברה את הגבול ובאה גם על חשבוני, ולכן אני משתדל לחשוב יותר עלי מאשר על אחרים,
אבל בעקרון זו תכונה חיובית מאוד....
אממ הלוואי...נועם ה
השאלה היא מה באמת עושים במצב הזה?
קורה הרבה...
השאלה מה הבעיה שלך? ייסורי מצפון?לשם שבו ואחלמה
אם כן זה בגלל שתכונת ההתחשבות שלך עברה את הגבול, החסד והגבורה לא מאוזנים..
כי את בנאדם מתחשב..יעל מהדרום
לק"י

ומותר לי להתבכיין פה על מר גורלי מהאוטובוס הבוקר?
עלו אנשים לאוטובוס ואחד החליט חהתיישב דוקא לידי (והיו עוד כמה מקומות ליד אנשים אחרים), והיה לי תיק גדול..
הוא לא יכל להתחשב בי ולהתיישב ליד מישו שאין לו תיק גדול?!

אני יודעת שזכותו לשבת לידי, אבל הוא עצבן אותי בכל זאת.
כי יש לך מידות טובות. וכבוד הבריות.ד.

ובכללי - באוטובוס צפוף בגברים, עדיף לטובת כולם שהבחורה תשב.  יש להניח שגם לביינישים זה טוב.

את צריכה לעשות מה שנראה לך נכון ולהיות שלמה עם זה.ראובן בטאט
דווקא מידות טובותארוון

זה כשמדובר בזקנים/מבוגרים.. שאז זה אפילו הכרחי.

[יש אנשים שבא לי להעמיד כשאני רואה זקן שבקושי עומד וכל הצעירים יושבים..].

 

בחורים צעירים? קצת ג'נטלמניות..לא מזיק... וההפך כשאני רואה אותם יושבים בנוחות ונשים עומדות- זה מכעיס! דווקא טוב שגברים צעירים יתרגלו לתת לנשים לשבת, בד"כ זה לא קורה לצערי...

אז אין לה מה להרגיש רע... היא בסדר גמור! ואין מה לטפח אצלה רגשות אשם בזה...

למה לקשר כל דבר לגברים ונשים?ראובן בטאט
בכלל, חבל שלפותחת השרשור יש אובססיה לנושא.ראובן בטאט
צר לי שאני אומר זאת, אבל הדיונים כל הזמן על חרדים שנבהלים מנשים כבר מיצו את עצמם.
אכן נכוןדינה ל.

אין סיבה לקום לבחורים צעירים.
תרתי בלבי אחרי סיבה, ולא מצאתי. חשבתי שזה קשור לספרים, או להיותם בינישים (כי נעם הזכירה והדגישה זאת) ועדין לא מצאתי סיבה או קשר.


(בדיוק היום רמזתי לאיזה בחורה שתקום לפני שהאשה הקשישה תיפול.)
אתן צריכות להחליטיהושפט

פמיניזם או ג'נטלמניות?

באמת אין סיבה לקום, אז למה לפתוח בדיון כזה?ראובן בטאט
לא סותר....ארוון

סליחה שאני מתערבת, אבל ברור שזה סותר!!נועם ה

א"א לדגול בשוויון ולצפות מהצד הגברי להתחשב יותר ולדאוג יותר. למה מה קרה?!

 

כל הפימניזם הזה שטות אחת גדולה, ובעיני גם מבזה את בעליהן.

 

(ואני לא שובניסטית. מבחינתי היהדות מתייחסת ליחס הזה הכי נכון [סוג של "הרמוניה" כזאת])

 

 

א. תודה שאת חושבת שאני מבזה את עצמיארוון

ב. זה ממש לא סותר שלאישה יש יכולות בפני עצמה..ועדיין, לא יקרה כלום וזה אפילו מכובד שגבר יקום לאישה...

א. לא דיברתי עליך ספציפית.נועם ה

אבל סליחה שזו דעתי... אני לא מבינה מה שורש הצורך בשוויון... טוב לי במקום שלי. מאוד אפילו.

אנחנו לא שווים, ולכן הצרכים שלנו שונים. (ולכן יהיה יפה שגבר ילווה בחורה הביתה. כי אנחנו שונים.)

 

ב. למה מכובד שגבר יקום לאישה ולא להפך? שוויון?- זה שוויון. עד הסוף.

 

 

את הצלחת לעוות את הפמיניזם יופיארוון

מכיוון שהסברתי את זה כמה פעמים- ואין לי עניין להטריח את הפורום.

את מוזמנת להסבר באישי

 

בעניין טוב לך איפה שאת? מעולה. אבל יש נשים שמעוניינות להתקדם והמציאות חוסמת אותן בגלל תנאים שקשורים להיותן נשים.

זה בסדר, הפורום לא חייב להקשיב נועם ה

אני באמת לא מבינה מה מונע אותן מלהתקדם.

 

בינתיים כל מה בא לי אני יכולה לעשות.

אני לא בעניין של ליצור שרשורפלצת בנושא שטחנוארוון

כאמור- באמת מעניין דברי איתי באישי...

 

 

[אבל כנראה מעבר להתרסה נגד זה לא מעניין]

את מוזמנת מראש לכתוב לי באישי. תמיד.נועם ה

פשוט באישי, לרוב, אני מדברת/מתדיינת על נושאים אישיים.

 

זה נראה לי נושא כללי..

כאמור אני מודעת לנושא הזהארוון

את התחלת בדעתך על אנשים כמוני...

והסברתי לך שכבר טחנתי בזה.

אין שום סיבה שאפנה למי ששואל שאלות והוא זה שכביכול מתעניין נכון?

ככה שכן- מי שיש לו עניין אמיתי פונה באישי ולא מפתח שרשורפלצת..... ברגע שכבר כתבתי זאת פעם אחת- הבנתי בפשטות שזה לא מעניין אותך באמת מעבר לכתיבת דעתך בפורום.

 

מצטערת אם נפגעת...

ערכתי את ההודעה. תקראי.נועם ה

ולא שמתי לב שאת פמיניסטית עד כה (דווקא הייתי חושבת עליך הפוך)... [לא שזה משנה את המציאות... אולי היה קצת משנה את הניסוח]

 

 

 

 

אבל הגבתי הרבה לפניארוון

שזה נושא טחון,

לא בא לי לעשות שרשורפצת בגללו שוב...

בדיוק!לבי ובשרי
הייתי נפגעת אם מישהו היה קם בשבילי.
מה אני, זקנה? לא יכולה לעמוד על הרגליים?
עדיף ממראות שנצפים לעתים באוטובוסארוון

של גבר צעיר שאינו חייל עייף מתרווח על 2 מושבים.

ועל המדרגות יושבת בחורה במשך שעתיים...

וזה קשור לעובדה שהוא בן והיא בת?לבי ובשרי
מופים

למה שאני אקום לאשה?

היא בהריון?

מעולם לא שמעתי על דבר כזה שאני אצטרך לתת את המקום שלי לאשה 

יש לה זכויות יתר?!

 

מאיזה סיבה? אז מה אם היא אישה?

לא מבין בכלל!

 

(האמת שגם לנשים בהריון אני לא קם, אבל זה בעיה טכנית, אני פשוט לא רואה אותה... כשאשתי איתי היא תאמר לי.)

מעניין אותי מה אתה חושב...נועם ה

אבל אישה כן צריכה לקום לאיש?

לא!מופים

למה מה קרה?

 

אם הוא ת"ח זה דין אחר, אבל סתם כי הוא איש?

 

מה, יש מצוה "לכבד גברים"?

מאיפה המציאו את זה?

(אשה צריכה לכבד את בעלה, לא את "הגברים")

לא הייתי נפגעת...נועם ה

הייתי חושבת שהוא מתחיל איתי

 

ׁ(אני לא מוצאת סיבה לכך שבחור יקום לבחורה זרה רק בגלל עצם היותה בחורה. ולא להפך...)

לא מובן..ד.

היכן מצאת רמז בדברי שהיא צריכה "להרגיש רע" או "רגשי אשם" שהיא לא קמה?...  אדרבה, כתבתי מפורש ההיפך.

 

אבל ברור שההרגשה הלא-נוחה שלה באה ממידות טובות שלה, ומתחושה טבעית של כבוד שיש לה למי שהיא מזהה כלומדי תורה. 

 

היא שאלה מהיכן באה התחושה - התחושה באה מזה.  האם זה אומר שהיא צריכה לקום בגלל זה או להרגיש "אשם" - בוודאי שלא. איך אפשר בכלל להוציא מהדברים מסקנה כזו?...

 

ובוודאי נכון שראוי לפנות מקום לזקנים, נשים בהריון וכד'. סתם לנשים צעירות - אין ענין מיוחד, אלא אם כן רואים שקשה להן.

 

וכבר כתבתי - באוטובוס צפוף בגברים, עדיף לא-פעם שבחורה לא תעמוד גם בפני מי שהיתה עומדת באופן רגיל.

 

 

 

הכוונהארוון

שאתה הופך את רגשי האשמה למידה טובה...

היא לא צריכה להרגיש אשמה.

 

ולגבי לפנות לנשים? כן..קצת ג'נטלמניות...

לא...ד.

זה בגלל שאת מפרשת לא נכון תחושת "אי נעימות".  

 

תחושת אי נעימות אינה רגשי אשמה. הרבה אנשים מרגישים "לא נעים" שכולם מסביב עומדים והם יושבים - למרות שהם יודעים שאין סיבה שיהיה הפוך, ואין ברירה - אין מקום לכולם.  זו תחושה שנובעת מאיכפתיות ועדינות מוסרית. צריך להוקיר אותב בפני עצמה, ללא קשר למה שעושים בפעל.

 

ולגבי ה"ג'נטלמניות" - נו, כבר הבעתי דעתי. דומני שאלו שהם סתם בעלי מידות טובות ואינם קמים לאישה רק כי היא אשה והם כביכול "ג'נטלמנים", יכבדו יותר מי שבאמת צריכה ויעזרו לא בגלל חשבונות "צדדיים"..

השאלה מי הם העומדיםארוון

גברים צעירים זה לגיטמי...

 

א. לגיטימי,ד.

אבל גם לגיטימי להרגיש לא נוח שהם עומדים ואני יושב, על אף שלא אקום בגלל זה. מי שחשה כך - ענין של תחושה עדינה. זה לא שולל את מי שלא (הנושא היה, שתחושה כזו אינה "רגשי אשמה" אלא עדינות הרגשה).

 

[ב. אי אפשר לתפוס את החבל בשתי הקצוות.. כל ה"ג'נטלמנים" שקמים לאשה צעירה, זה מורשת ההסתכלות עליה כעל יצור חלש שצריך הגנה.. אז אי אפשר באותה נשימה גם לדרוש להתייחס אליהן כ"יכולות הכל"...  אין צורך לקום למישהו שעומד טוב, בחור או בחורה. וצריך להתחשב במי שקשה לו - כנ"ל. ואם באמת רואים שהדרך ארוכה וקשה למישהי לעמוד כי יש לה פחות כח פיזי - אז באמת יפה לקום. "ואהבת לרעך כמוך", ממש משלנו - ללא כל תערובת זרה...]

נראה לי ב'ארוון

לא קשור לתגובה שלי....

מסכים..ד.

אפילו חשבתי לציין שאת הזכרת רק את הצד ה"ג'נטלמני" ולא את הצד השני שהזכרתי..

 

[כבר "תפסתי טרמפ" על חידוד הנושא הזה. לא נוגע אלייך כמובן]

ג'נטלמניות זאת התנהגות מכובדת לנשיםארוון


צריך לכבד כל אדם כעניינו.ד.
ארוון, אין גבול לצביעות?שפאן המקצוען
לקום לאישה רק כי היא אישה?
אם היא חלשה, אז שלא תלך לצבא גם.
רק זכויות?
ולזה ייקרא שיויון?
צריך לכבד כל אדם.אלעד

לדרוש שיוויון, בגיוס תעסוקה והכל,

ויחד עם זה לקום לבחורה החלשה והענוגה זה לאחוז את החבל משני קצותיו

 

לא קונה את זה

^^^יעל מהדרום
לק"י

צריך לקום למי שקשה לו..
זה שאני אשה, לא אומר שאני יצור חלש ומסכן שצריך לקום לו (רק מפאת היותי אשה..אם יש לזה סיבות אחרות אז זה משו אחר).

למרות שבדרך כלל מבחינה פיזית- לגברים יש יותר כח מנשים.
(אבל אם מישו דורש שוויון מלא גם בצד הפיזי- אז שיתמודד..).
אנחנו נגד הפליית מבוגריםהרועה
הפלייה בקבלה לעבודה על רקע גיל היא לא חוקית ועדיין נקום למבוגר, יש הבדל בין שיווין הזדמנויות ליחסים בין אישיים.
^^^בדיוק-בדיוק.מוטיבציה
אם קמים לאישה בגלל שהיא חלשה יותר,שפאן המקצוען
אז מדוע אותם נשים הדורשות זאת טוענות שאישה יכולה לעשות בצבא כל דבר כמו גבר?

אי אפשר לאחוז את החבל בשני קצותיו.
רק היום התאבד גבר גרוש בשל הפמיניזם הרצחני שמונהג פה.
גם גברים הם בני אדם.
הרצון לשכנע שגם היהדות רואה באישה כנעלה מהגבר נובע כולו מחנופה. יש לאישה דברים שהיא טובה בהם מהגבר, ולהיפך.
הפמיניזם דורש את עליונות האישה, וקורא לזה פמיניזם, כלומר, משקר במצח נחושה.
למי שבאמת דורש שיוויון, הם קוראים שובניסט.
אני מסכימה..יעל מהדרום
לק"י

אבל כשמישו מתנגד לזה שגבר ואשה שווים ב ה כ ל, וזה כולל גם את הצד הפיזי- אז למה לאשה תמיד צריך לקום?!

בכלל אני חושבת שצריך לקום לאדם בגלל סיבה ספציפית ולא בגלל המגדר שלו.
גם אשה בריאה עם כוחות מסוגלת לעמוד באוטובוס..
וגם גבר חולה לא תמיד יוכל לעמוד.
לא אמרתי שצריך לקום לאישה או שגבר שווה לאישה בהכלהרועה

הענייו הוא שפמניזם הוא קשת רחבה ואפשר גם להיות פמניסט וגם לקום בשביל אישה.

יש הבדל בין שיוויון זכויות לבין התנהלות אישית

מסכימה.יעל מהדרוםאחרונה
הם מבוגרים?עם ילד קטן?הלליש

אם כן- תקומי.

 

אם לא- לא רואה סיבה...

אולי מצד תלמידי חכמים אם בזה מדובראיש השקים
סורי, לא מחשיבה ביינישים כת"ח. עם כל הכבוד.הלליש

ואני מאוד מערכיה בינישים, כן?

 

רק שלא ארגיש שום סיבה לאי נוחות כשהם עומדים.

 

אם יהיה שם רב- ת"ח, וודאי שכן.

 

אבל ממש לא כל בייניש/אברך צעיר הוא כבר ת"ח...

אברך צעיר יכול להיות אחד שלמד כמה שנים טובותאיש השקים
אולי הוא לא בגדר תלמיד חכם שקמים בפניו. אבל זה שמרגישים אי נעימות למי שיש נפש רגישה זה יתכן
טוב.הלליש

אני חושבת שזה אולי מראה על תכונה טובה אבל לא מאוזנת...

 

אז אשה צריכה לקום בפני אברך צעירדינה ל.

כי יש מצב שהוא למד תורה כמה שנים וכעת הוא אולי ת''ח?




עולם הפוך ראיתי......

אולי את מסתכלת הפוך.איש השקים
זה לא מה שרשמתי
וואי וואי מה התפתח כאן...נועם ה

לא התכוונתי לשאול ממה זה נובע...

 

התכוונתי לשאול אם זו הרגשה בריאה ואיך מצד האמת צריך לנהוג... (כי אני שואלת את עצמי לא פעם...)

אני דוקא התרשמתימופים

שזה נובע מכבוד לתורה

וזה הרגשה בריאה

למעשה יש בעיה טכנית - אני מניח שאת יושבת ליד אישה, ואם תתני את המקום שלך לבייניש, היא תצטרך גם היא לקום.

אני לא חושב שיש לך זכות לנדב אותה...

 

מלבד מה שאם צפוף, רק תפריעי לכל השאר אם תעמדי.

וברור שעדיף להישאר לשבת

 

תני להם אופציה להרשים אותך.מוטיבציה

 

אחרת, מה נשאר?...

אנצל"ש פעם עמדתי ברכבת עם ספר של חולחסדי הים

ובחורה שנראית חילוניה רצתה לתת לי את מקומה, כי היא טענה שאני עם ספר, אבל הכרחתי אותה לשבת. איזה רגישות מצדה!

...שפתותנו שבח

בס"ד

כל הכבוד על הרגישות.. אבל לי אמרו בדיוק הפוך (מהצד של הבינייש)- " אם אתה רואה שקשה לבחורה לעמוד אז תן לה לשבת". לגברים יותר קל לעמוד... .אם זה אנשים מבוגרים אז סבבה, אם זה אישה עם תינוק אז בכיף. אם זה מישהו שקשה לו לעמוד כנ"ל. אבל למה שמישהו יקום לבחור צעיר שמחזיק משנה בידו?? אם צריך לקום. אז זה לא החשבון שלי למה אחרים לא קמים, אני צריך לקום...

מותר לומר שהיחיד שדברה לענין זו ארוון?מינימאוס2

אתה לעולם לא יודע אם אשה לא בתחילת הריון

וגם אם לא כשהיא חוזרת מהעבודה למשמרת ב' 

של לטפל בכל הקצקעס היא גם צריכה לנוח

וגם בחורות לא תמיד מרגישות טוב

לכן מדרך הגנטלמניות והחסד שגברים  ידאגו שבנות לא תעמדונה ולא הפוך

ואין לזה שום קשר לשווין הזדמנויות בעבודה שזה דבר חשוב ויעיל שעשה הפמיניזם

(יא ארוון את מאמינה שבדיוק אני כותבת את כל הדברים האלו?!?!?!?)

 

יש עניין בכבוד לת"ח ולומדי תורה  וגילוי נאות אני בגלל זה תמיד נותנת לאברכים לעלות לאוטובוס לפני

אבל עד כדי לשבת - רק אם הוא זקן או רק חשוב בכל אופן להם קל לעמוד ממני

זה מה שהרוב אמרו נשמהנועם ה
לפנות מקום למי שיותר חלש.
מה שאמרו כנגד, זה היה כנגד התפיסה שדוגלת בשוויון מצד אחד, ומצד שני דורשת מהגברים להיות ג'נטלמנים.
"לאחוז את החבל משתי קצותיו"

"גילוי נאות", אני בעד ג'נטלמנים.
(וגם ג'נטלמיניות )
מעבר לזה שזה חמוד ומכבד את הג'נטלמנים, אני כן חושבת שנכון להתחשב בכוח הפיזי והרגיש שלנו. (ולא כי אנחנו נשים, אלא בגלל המודעות והאכפתיות לכוחות שלנו "הנשים". כלומר- אם יראה זקן, גם אז ידע להכיר ולהתחשב בכוחות הפיזיים שלו).

חוץ מזה, חלק מההכרה בכוחות שלנו זה לדעת שמקומנו בעולם הוא "אישה" עם כל מה שזה אומר. (דברים חיוביים ביותר, וגם בזה ראוי להתחשב)

אני מתה על הזקנים האלו שסוחבים את המזוודה והזקנה שלצידם תומכת בהם ככה עם יד רכה על הגב... (ח-מודים)...

סליחה על החוצפה, אבל באמת ככלל אני מציעה שכל אחד יראה איפה הוא יכול לתרום ולעזור במקום לדרוש מהשני להתחשב בו.
(אומרת גם לעצמי)

אני אתמול פיניתי לאישה נשואה מקום ברכבת בגלל שהיתה נראה לי עייפה וחלושה, אבל התבאסתי לראות שכשעלה עיוור היא אפילו לא מצמצה לבדוק שיש מי שיפנה לו מקום. (השאר היו זקנים). [לא שופטת אותה.. סתם לא הבנתי את העניין עם כל הכבוד]

אני לא חושבת שהגישה של "לא מגיע לי ולשאר כן" היא בריאה. להפך.
מצד שני, גם אם אני יודע שאני זקוק להתחשבות, יהיה יפה שאסתכל רק בצלחת של עצמי.
(אומרת גם לעצמי).
סתם ככהארוון

מקור המילה פמיניזם הוא "פמינה"= אישה...

ככה שקצת כדאי לחזור אחורה למה פירוש הפמיניזם ולמקורו במקום להיתקע בגישה הרדיקלית...

אני מכירה בעיקר את הגישה/תפישה הרדיקאליתנועם ה
(כי הן הכי רעשניות).
[ולגבי השאר- לא מספיק יודעת להבחין בהבדלים שבינהם. לא מעסיק אותי]

בכל אופן, אמרתי כבר. אני נגד הגישה הפמיניסטית כמו שאני נגד הגישה השובניסטית.

כדאי ללמוד את הגישה היהודית. באמת שהיא הכי הוגנת... ()

כבר אמרתי לך למעלה, עד עכשיו לא שמתי לב לכך שאת "פמיניסטית" (לפי הגדרתך), כנראה שלא מספיק ירדתי לסוף דעתך בעניין הזה..
אז כנראה פספסת המון הודעות ושרשורים.ארוון

קצת מוזר בעיני איך אישה יכלה להיות נגד פמיניזם?

האם את נגד אפלייה בקבלה לעבודה?

בעד נישואי קטינות?

בעד החפצה של נשים?

בעד לגיטימציה של הטרדות מיניות כלפי נשים?

בעד אלימות כלפי נשים?

נגד הפיכת המוסדות להשכלה גבוהה יותר מותאמים לנשים ואמהות?

 

כי הפמיניזם פועל ופעל בכל אלה ובתוך כל אלה...

לשפר את במעמד של הנשים.. הפמיניסטיות היו הראשונות לפתוח מעונות לילדים באונ' חיפה ואח"כ בעוד מקומות השכלה גבוהה[לצערנו ברוב האונ' זה כבר לא קיים], פתחו מקלטים לנשים מוכות, פעלו למניעת אפליית נשים מרקע היותן נשים, או מהיותן אמהות, פתחו מרכזים לסיוע לנשים שעברו הטרדות וכו'....

 

הפמייזם פעל בכל התחומים הללואלעד

אבל מתוך תפיסה מעוותת. לא יהודית. שמתנכרת ביסודה לשוני בין המינים. ורואה בגבר בעיקר פסול.

כיום ניתן להלחם בתופעות הפסולות שציינת בתגובתך, לא תחת המטריה של "הפמיניזם".

 

אז תחת איזה מטריה?הרועה
א. כל אדם לעצמו לא צריך מטריה כלשהי.אלעד

אנחנו יכולים להתנהג באופן ראוי כלפי נשים גם אם איננו חברים בעמותות פמניסטיות כאלו ואחרות או אוהדים אותן.

ב. על הפמליזם שמעת? לטעמי ולמיטב הבנתי הוא הקרוב ביותר לגישה היהודית הפשוטה.

א. כמעט כל אדם שלעצמו לא היה מתנהל ככההרועה
אם לא היה מאבק פמניסטי ארוך.

ב. הפמליזם הוא תשובה לפמניזם רדיקלי, אני תומך בו אבל גם בהחלט תומך בפמניזם עד גבול מסוים.
העניין שדווקא לא חסר סוגי פמיניזםארוון

כמו ליברלי[שפחות אקטואלי], תרבותי, אבולוציוני היום מתפתח חזק וטוען כמו התרבותי שיש הבדלים וכו'......

 

להתקע דווקא על רדיקלי ולהכליל...[שגם הן עשו דברים מסוימים טובים, אבל גם נזק תדמיתי]

בעיני זאת הטעות של הפמניזם הלא רדיקליהרועה
זה שזה לא פוגע בהם זאת לא סיבה לא לפעול נגד זה.
הרועה, אתה משקר במצח נחושה.שפאן המקצוען
היהדות מתנגדת לפגיעה באדם, ובכלל זה בנשים, והיא איננה פמינסטית.
להפוך מי שאינו מחזיק בתפיסות המעוותות הללו למכה נשים זו חוצפה שלא תתואר.
פמיניזם*ארוון

אני לא יודעת על איזה פמיניזם אתה מדבר...

אבל מעולם לא חשבתי שגברים פסולים וכך עוד הרבה נשים פמינסטיות... מעבר לרצון לשפר את מקומנו בעולם...

ולא, ממש לא בתפיסה של יציאה נגד הגברים.

אני מבינה שאתה מושפע מהייצוג התקשורתי שלהן, אבל תנסה באמת ללמוד את האג'נדה כמו שהיא ולא מתקשורת דווקא.

כאמור זה מגיע מהמילה נשיות- והמטרה היא העצמת האישה ולא פסילת הגבר.... ככה שכל מטרה שתעצים את האישה כמו אלו שכתבתי- הרי הן פמיניזם.

 

ובכלל, רובנו יודעות לקרוא ולכתוב כאן בזכות פמיניסטיות שדגלו בחינוך לנשים....

תלמדי מה היחס של התורה לנשיםנועם ה
ואז תביני את היחס שלי לעניין.
פמניזם ושובניזם זו תפישה גויית. ולכן היא לא רלוונטית בשבילי מהבחינה הזו.

כמובן שאני נגד שחיתויות.
ואני בעד שלנשים יהיה טוב מכל הבחינות. בגלל עצם היותן בנות אנוש.

(צריך לדעת גם מה זה "טוב" אולי ע"י ההתבוננות בתפישה היהודית המנצחת )

בכל אופן, קראתי את הדברים של אלעד. כתב יותר ברור את הכוונה שלי..
מה היחס של התורה לנשים?הרועה
רוב מוחלט של ההגדרות שמתחילות במילים "היחס של התורה" או "היחס של היהדות" בעייתיות, היחס של חכמים במקומות שונים וזמנים שונים הוא שונה מאוד.

מה בעינייך היחס של התורה לנשים?
תקרא בתנ"ך...נועם ה
ותמיד יש מה לשפר (כמו בכל תחום. והתורה ניתנה לבני אדם), אבל הכל צריך להעשות מתוך היצמדות בריאה ונכונה לבסיס.
תסבירי לנוארוון

לפחות בתמציתיות...

אין לי כוח.. מצטערת.נועם ה
לא יודעת ללמד תורה שלמה על רגל אחת.
אמממ אולי "מה ששנוי עליך..." אולי מתאים גם לכאן...

מה שכן, הגישה הכללית היא לדעת שיש שוני בין המינים.
וכל אחד והתפקיד שלו בעולם. בהרמוניה. באהבה. ובטוב.

מה התפקיד- מי שרוצה יקרא.
דווקא קראתי את התנ"ך כמה פעמים ובעיוןארוון

מתלבטת אם התכוונת לקטע שמותר למכור בת לעבדות, ושאפשר להתחתן עם  שפחה,

אולי להיתר על פילגש,

אולי בכלל לאפשרות להתחתן עם יותר מאישה אחת

אשה יפת מראה?

ואולי בכלל לרמב"ם ולהיתר להכות את אשתו?[ואז זה לא תנ"ך..]

להתייחס לאשת חיל כשהגבר יושב בשער העיר?[מי אמר שאברכים ואישה מפרנסת זה המצאה חדשה?]

 

בקיצור, לא מצאתי גישה אחידה.

ולא ראיתי כשעברתי על הודעותייך בעבר תמצית וסיכום של כך, אבל מוכנה להתאמץ ולחפש...

תתאמצי ותחפשי (למרות שלא ממש הרביתי להזכיר את זה)נועם ה
באופן כללי, לקרוא את התנ"ך באופן עוין וביקורתי, אף פעם לא יועיל למי שבאמת רוצה להבין.

צריך לצאת מנקודת הנחה מסויימת לפני שפותחים את ספר הספרים.

וקצת ענווה לא תזיק.
(ענווה= להבין שאני בור ועם הארץ ביחס לרמב"ם ולמי שלפניו. אח"כ לכתוב השגות ובאופן ראוי).

בכל אופן, מאחלת לך ולשאר הצלחה במאבקים הפמיניסטים <ר>.

העיקר שתהי שמחה ומאושאת.
את יכולה לסייעארוון

ולתת קישור,

 

[אמנם זה כאילו שחזור תגובה שלי, אבל דווקא הייתי מוכנה לתת קישור אם היית מבקשת]

 

והאם כשהרמב"ם כתב על מכות לאישה, זה נכתב רק לאנשים חכמים בלבד? א כן מה עניין בזה? בעיקר שכל בור שיקרא יבין שמותר להכות אישה כפשוטו.

לכל מה שכתבת כאן,ד.

יש הסברים בהירים לגמרי. ומפאת אריכות הדברים לא כאן מקומם.

 

אבל הגישה היסודית לתורה היא כאל דבר ה'.

 

לא "אנחנו" נותנים הסכמה ו"מתלוננים" על מה שה' אומר.. - אלא אנחנו משתדלים בענוה ללמוד מה ה'  שברא אותנו, את מוסרנו ואת שכלנו, אומר.

 

בלי זה לא מגיעים לכלום.

 

ובוודאי לגמרי שיש יסוד אחיד לכל הגישה של התורה. ההתפרטות וההתבטאות יכולה לקבל גוונים שונים בדברי חז"ל במהלך הדורות.

אלו היו דוגמאותארוון

שנכתבו כי הצהירו כאן שהגישה היהודית היא הכי נכונה כלפי נשים,

אז רציתי לדעת איפה זה מתבטא, ולא ענו לי,

אז הבאתי דוגמאות שמראות סוגי יחס שאולי לא הכי חיוביים.

 

האם אמונה בתנ"ך מצריכה לקבל יחס מסויים שהיה נהוג בתקופה קדומה? והאם יחס זה באמת חיובי?

 

אני יכולה גם לתת לדוגמאות של נשים חזקות- דבורה הנביאה היוצאת למלחמה, יעל, יהודית... אלו נשים חזקות... רחל העומדת על שלה, מרים שעומדת לצד אהרון ומשה.שפרה ופועה.

 

אז מה הגישה התנ"כית בעצם?

חזקות? חלשות? או שמדובר בתיאורי מקרה יוצאי דופן לאותם זמנים.

בכל מקרה- זה לא סותר שאפשר להאמין בתנ"ך ולאמץ גישות שמעצימות את הנשים.

מה שכתוב בתנ"ךד.

כ"סיפור דברים".. למשל איך התנהגו הגויים בזמן כיבוש הארץ... או כל מיני חטאים - בוודאי שלא מצריך לקבל זאת כנורמת התנהגות...

 

אבל מה שכתוב כמצוות ה', אינו "יחס לא חיובי" אלא דבר שאנו לומדים אותו בענוה. לפעמים חלק מהלימוד הוא שזה בא למצב מסויים שהתורה עצמה אומרת, או חז"ל מסבירים.

 

מצוות ה' אינה משהו לפי אופנה, אלא משהו ששייך לעומק הבריאה כפי שה' ברא אותה. לפעמים מצות ה' מורה לנו איך לנהוג גם במצב דיעבדי מסוים, עפ"י איך שהאמת מתבטאת שם. גם זה יכול להיות. הכל לפי הנושא והענין.

 

והשאלה "חזקות, חלשות" אינה מחייבת את התורה, שאינה מחוייבת ל"שיח" המלאכותי שמיוצר כיום בהשפעות ברורות..

 

ואין שום סיבה שהתורה לא "תעצים נשים" וגם גברים, וכל אדם. כל אדם צריך - מתוך ענוה ביחוד לדבר ה' - לבטא את כחותיו בצורה המיטבית ולשם שמיים. אופני הביטוי, משתנים מאדם לאדם ולפעמים חלקם גם לפי תקופות. וכל מעשיך יהיו לשם שמיים.

 

 

ועדיין..ארוון

נשים לא לוקחות חלק בטקסים דתיים, נשים לא קובעות הלכה....

אז נכון שיש שינוי, ויתר מגמתיות לקבלת נשים "תלמידות חכמות", אבל אם התורה מעצימה נשים איפה זה בפועל?

האם אנחנו צריכים ללמוד מדרך חיים שהייתה מאפיינת דאז?

או לקחת דג' ממרים,דבורה, יעל, יהודית וברוריה שבמציאות כזו פעלו?

כבר אמרנו:ד.

מה שהתורה קובעת כהלכה - זה דבר ה'.

 

מי שרוצה לקחת את זה כ"אפליה", בבקשה. אפשר לקחת כתפקיד מתאים לכל אחד עפ"י עניינו המיוחד.

 

ולפעמים יש דברים שנדחים מפני אחרים, על אף שאינם "פסולים", כמו מפני הנהגות צניעות.

 

גברים גם לא יולדים. כל אחד ומיוחדותו.

 

ומה זה "לקבוע הלכה"?..  עקרונית אם אשה בטוחה במאה אחוז שהיא יודעת איזו הלכה, מותר לה להגיד את זה בדיוק כמו איש..

 

דיינים, אכן ממנים גברים. וזה דין תורה. תורת ה', יוצר האדם.

 

גברים חייבם במצוות תלמוד-תורה, נשים לא. אם כי גם הן צריכות לדעת הלכות שצריכות לקיים, גם לטפח אמונתן ומוסרן. לא פחות מגברים. אמונה זה לא מצות עשה שהזמן גרמא.. אמר הרצי"ה.

 

לא לומדים דווקא מדרך חיים ש"אז". אלא ממצוות ה'. ויש גם דברים שדרך החיים של עם ישראל מִתמיד, אכן מראה על התאמה אופיית פנימית ולא רק בגלל "תקופה".

 

כל הנשים שהזכרת, לא פעלו "נגד" הדרך המקובלת. זה פשוט התאים להן ולצורך השעה, ובהיות שפעלו לשם שמיים ולא בהתרסה, אז העובדה היא שהן נכבדות ונערצות בכל עם ישראל. כלומר: המחשבה כאילו זה "נגד" המוסכם לא היתה נכונה גם אז.

 

אלא שנכון שזה נדיר, כי עפ"י רוב הנהגה כזו לא מתאימה לחלק גדול מהנשים שפועלות לפי תחושת אופיין הפנימי. וזה גם תלוי בצורך השעה, כמו שהיה עם חלק מהן.

 

מי אומר שלמשל אחריות לגידול משפחה וילדים, "תורת אימך", זה פחות "העצמה"?..  התרבות הקלוקלת המערבית.  אז לא מפיהם אנו חיים..

אפשר מקורארוון

איפה ראינו שרק לגבר מתור להיות פוסק הלכה?

והאם זה לא קביעה של גבר?

האם דבר ה' כפי שמשתקף היום לא מגיע מגברים, כי עד כמה שאני יודעת רובנו לא זכינו לגילוי שכינה... ככה שמי שקובע היום שלאישה זה לא מתאים זה אכן גברים שרוצים לשמר תרבות פטריארכלית.

 

והאם כל אישה מעצימה את עצמה בגידול ילדים? ומה עם יכולות אחרות? ובכלל התפישה הזאת שזה העצמת האישה מורידה מערכן של נשים שלא זכו להיות אימהות... ויש כל כך הרבה באישה מעבר לכך.

 

 

א.ד.

היכן אמרנו "רק בגידול הילדים"?...  את שאלת היכן יש בתורה העצמת האשה, אז אמרנו שהעצמת האשה - וגם האיש - זה לאו דווקא לפי "סטנדרטים מערביים".

 

ב. איפה דיברנו על "פוסק הלכה"?..  קראי שוב. אמרנו "דיין". וזה לומדים מפסוקים.

 

[ומי שחושב שחכמינו ז"ל אמרו דבריהם כי הם "גברים", באמת יש לו בעיה חמורה בהבנת עניינם וערכם. ההפסד כולו שלו... ובוודאי שדברי חכמים שנאמרים בנאמנות לדרך הדרישה של התורה עפ"י כלליה, הם המשך השראת שכינה. משה קיבל תורה מסיני ומסרה..  ואגב, לא כל "מתאים" "נאמר" ע"י מישהו, אם כי מה שנפסק בתורה - בוודאי מתאים לעומק הנפש.  לפעמים מספיק סתם התבוננות פשוטה בחיים ובתכונות המיוחדות בד"כ. ולא סותר יוצאים מן הכלל. ואני בכלל לא מבין למה צריך לקחת דברים למקום של איזו "תחרות". כולם אהובים, ברורים ומכובדים]

התכוונתי לכל התפקידים התורנייםארוון

כולל רבנים ופוסקי הלכה, ככה שכן אני רוצה מקור לזה...

ואתה זה שכתבת על העצמת אישה בגידול ילדים...

ארוון, למה את בכלל דתית?שפאן המקצוען
אני קורא תנךהרועה
כנראה יותר מרוב מוחלט של העם ומשתדל לשאוב ממנו את רוח היהדות ועדיין אני לא בטוח למה את מתכוונת.
סליחה אין לי כוח להגיד דברים לא ברורים.נועם ה
זה עומד מאחורי הרעיון של "משפיע ומקבל" בין היתר...
אז נעצור את זה כאן..הרועה
אין עניין שאני אתדיין עם עצמי
המשך יום מקסים
גם לך נועם ה
אולי דווקא אני כן אדון עם עצמי..הרועה
ברור לי שהמצב שהחזיקו בו לאורך הדורות הוא בדיעבד ושצריך לשאוף לשיוויון בין המינים, והוא ימשול בך זאת קללה שאנחנו לא שואפים להנציח.
אומנם אנחנו עוד לא שם אבל אנחנו מתקדמים בכיוון ובעז"ה נגיע לשם.

זה לא אומר שנכפה על מי שלא רוצה להגיע לזה להתקדם לשם, ולא אומר שהיעד הוא שאישה תהיה גבר.

צריך הרבה זהירות וסייעתא דשמייא אבל ב"ה רובנו בכיוון הנכון.
להגיד "המצב שהחזיקו בו לאורך כל הדורות"..ד.

זה הרבה פחות מלהגיד "התורה אומרת", "היהדות אומרת".. שעל זה הלנת מקודם.

 

ואני חושב שגם תוכן הדברים אינו נכון. אינו מתאר נכון מה שהיה, ולכן גם אינו מבטא "התקדמות".

 

ואכן צריך סייעתא דשמיא.

 

דווקא לא..הרועה

כמה דוגמאות של חברות לא פטריאכליות אתה יכול לתת לפני יותר ממאה שנה? וכמה דוגמאות של עמדות שונות בתוך היהדות?

 

יכול להיות שאני טועה ולא מאוד מפריע לי אם יתברר שבאמת טעיתי, המטרה היא לתקן את העולם וכמו שאני רואה את זה כרגע זה חלק מהפגימה שצריכה להתמלא, אם בסופו של יום ההשגחה תביא אותנו למקום אחר ויתברר שהאידאליה היא אחרת ממה שחשבתי זה לא יפריע לי, אני כאן בשביל לנסות לעשות את רצונו של הקב"ה ולא בשביל להגיד לו מה לרצות.

 

אני מוכן להסתכן ולומר שבנתיים המציאות צועדת למקום שאני רואה בו היעד, נשים היום יודעו לקרוא והן אפילו לא משתמשות בזה רק בשביל צאנה וראנה.

 

סייעתא דשמייא צריך תמיד

מוכרחה לומרנועם ה
שחמוד מצידך... (הפיסקה השניה חח...)
כנראה שזה כי לא הבנת את הרפרנסהרועה

לא התאפקתי אבל הוא עדין מספיק מכדי להיות פרובוקטיבי באמת,

 

אין שום דבר חמוד בהודעה הזאת שטן

ה"פטריארכליות"ד.

לא תמיד גרועה. תלוי באופיה ועדינותה, ומתוך מה היא באה, מאיזו נתינה.

 

ומכבדי נשיהם יותר מגופם היו אצלנו תמיד. כפי הנראה, לא פחות מאשר היום..

 

אני לא בטוח שאנו באמת חולקים: בוודאי שהרבה יכולות שיש היום (לא כ"כ בגלל "שינוי אידיאולוגיה" כמו בגלל שינוי מציאות), הן ברוכות. לפחות ברוכות למצב הסובב כיום. היראת שמיים של מי שקראה "צאינה ראינה" לא היתה פחותה בלבביותה מאשר היום; להיום זה לא יספיק.  ואכן יש עליה כללית בכך. עם הצורך לא להפסיד את הלשד הפנימי שלא תמיד תלוי ב"כמות ההשכלה" החיצונית. האם היהודיה, לא התחילה משכלול עולם הקריאה שלה...

 

גם אני סבור שיש עלִיָה בהרבה דברים. אבל היסוד העקרוני הוא, שדברים שאמרה תורה, מתחילים מעומק פנימי שיצר יוצר האדם והנהגות שמתאימות לכך. היסוד אינו בא מ"קללה". 

 

ואכן אמרו חז"ל: השווה הכתוב אשה לאיש לכל דינים שבתורה. אח"כ מתחילים החילוקים המתאימים לעומק הנפש של כל אחד ומטרת הבנין.

 

רבי עקיבא אייגר, הגאון הגדול שחי לפני יותר ממאה שנה, ודבריו העמוקים צריכים עיון רב גם אצל תלמידי חכמים, כותב על אשתו אחרי פטירתה: פעמים הרבה היה לי משא ומתן איתה ביראת שמיים (מה שנקרא היום "לימוד אמונה"..) עד חצות הלילה... כדאי לראות את דבריו שם.  הלוואי על כל "בעלי השיוויון" דהאידנא..

 

 

בודדים היוהרועה
אבל ברור לי שהם יוצאים מהכלל שלא מלמדים על הכלל.
התורה ניתנה לאחר הקללה ולכן סביר להניח שהיא על גביה.
^^^^ אלו דברים.הלליש
שתי הערותמופים

א. כבר לפני הקללה האשה נבראה כדי להיות עזר כנגדו

 

הקללה של המשילות היא לא על התפקיד של האישה אלא על זה שבעלה מחליט עליה

לפני הקללה היא היתה יכולה לעזור בתור שותפה, לא שהוא מושל בה

 

כך שכשהרמב"ם מצווה על אשה ללכת בתאוות לבו של בעלה - זה עצם תפקידה, זה לא קללה

אבל כשהרמב"ם מצווה עליה להסתכל עליו כמו מלך ושר גדול - זה חלק מהקללה של המשילות

 

ב. לא מבין איך אפשר להתיימר "לבטל" את הקללה הזאת כל זמן שהעולם לא הגיע לתיקונו. אם כתוב בתורה שטבע האשה שהוא ימשול בך, זה המצב היום. מי שינסה להילחם בזה בכח, נלחם בטבע האדם, לא יותר

כשיתוקן חטא אדם הראשון תתבטל הקללה מאליה, אבל את זה הקב"ה יעשה, לא האדם ילך וישבור קללות של הקב"ה

 

ובפרט שי"א שהמצוה שיש לאישה לכבד את בעלה הוא מדאורייתא (שהרי זה דוחה כיבוד הורים) ואם אני זוכר נכון כתוב בברכי יוסף שלמ"ד הזה הוא נלמד מ"והוא ימשול בך", כך שלדעתם זה מצות עשה הקללה הזאת...

 

ואני חוזר ומזכיר שאין שום סיבה לאשה לכבד "גברים" באופן כללי. לא מצאתי לזה רמז בחז"ל, "והוא ימשול בך" נאמר על בעלה, ועל בעלה בלבד, לגבי שאר הגברים אין שום הבדל בין איש לאשה

 

האמת?נועם ה
שאם דיברת על כבוד (לשאר אין לי כרגע פניות להתייחס ) אז גם הגבר צריך לכבד את אישתו יותר מגופו (בלי קשר ל"והוא ימשול בך").

רק מזכירה בשביל מי שיטעה לחשוב שזה רק לצד אחד... (מכירה שניים כאלה, שזו התפישה שלהם... לצערי..)
מופים

נכון, בזה אני אישית מתמקד (אדם אמור להתמקד בחיובים שלו, לא?)

 

אבל יש הבדל עצום בלשון

יש משנה -

יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך, ומורא רבך כמורא שמים

אף אחד לא יאמר שרב צריך לכבד תלמיד כמו שתלמיד צריך לכבד רב

אע"פ שיש חיוב על רב לכבד תלמיד, יש היררכיה בין רב לתלמיד

 

כשהתורה מצווה על בעל לכבד את אשתו, זה בדיוק הציווי הזה - תיזהר בכבודה - היא לא שפחה שלך, ובקלות היא עלולה להרגיש כך, כי הרי היא מטפלת בצרכים שלך, אז אתה צריך להיזהר על הכבוד שלה יותר ממה שאתה נזהר על כבוד של עצמך, כי היא יותר נוטה להיעלב (מהר"ל)

 

בלי להתפלסף... פשוטו- "חייב אדם לכבד את אישתו יותרנועם ה
מגופו"- יעני יש להם שניצל אחד, הוא מפרגן לה אותו. נניח בא לה על המיטה שצמודה לחלון- חייב לפרגן לה אותה. וכדו וכדו וכדו.....

לא אומרת שאקפוץ על העניין ואנצל את זה, אבל זה הפשוטו לפי דעתי.

(לא שמעתי מעולם שמאחורי העניין מסתתרת עצם הנטיה שלה להעלב. אני גם לא חושבת שצריך לציין את זה...)

ושוב, אני כותבת כי אני יודעת על קבוצה מסויימת שזה לא כ"כ ברור לה לצערי.
ואז כשהיו עוברים מולי בסופר באמת ראיתי התייחסות לאישה כשפחה (מקרים מעטים. אבל לא מספיק מעטים לצערי הרב).
השניצלמופים

צריך להינתן לה מדין אחר - "מרבה בטובתה כפי ממונו"

שאני הבנתי בצורה כזאת - אל תיתן לה פחות ממה שאתה נותן לעצמך

אין לך זכות לדאוג לעצמך ולהשאיר אותה עם פחות

 

זה לא בדיוק "כבוד" מה שאת מתארת, זה יותר נתינה

 

הנושא של כבוד הוא יותר שאם בעל אומר לאשתו "אשתי היקרה, לכי בבקשה להביא לי כוס קפה" היא צריכה לעשות את זה

ואם אשה אומרת לבעלה "בעלי היקר, לך בבקשה להביא לי כוס קפה" הוא לא מחויב, זה נתינה, זה יפה, אבל זה לא בכלל הכבוד שהוא מחויב לו

איזה כבוד אתה נותן לגוף שלך?נועם ה
את אותם דברים שאתה דואג לספק לגופך, אתה צריך לספק לה -רק יותר.
אני לא מצליחה להבין את זה אחרת.
ואני מדברת על השניצל מתוך הטעם הזה.

יעני, הגוף שלך זקוק לשניצל או למיטה נוחה או סתם לנוח אחרי יום עבודה- אז אותה אתה חייב לכבד יותר...

עם הייתי בן היה לי יותר נוח הדיון הזה...
יש משנה באבותמופים

כל המכבד את התורה גופו מכובד על הבריות

 

הכוונה שיתנו לו שניצלים?

 

לכבד גוף הכוונה לתת כבוד לאדם ולא לזלזל בו, לא לדאוג לצרכים הפיזיים שלו

נראה כאילו כל פעם אתה מתחמקנועם ה
מהציטוט הספציפי משום מה...

הרב ברוך סליי לימד את זה ככה- יש מקלחת חמה שמספיקה לאחד- שיתן לאישתו.

אני לא מבינה את זה אחרת.
כתוב גופו- זה גופו. פה אפשר להבין את זה. במקומות אחרים שזה לא מסתדר זה כבר נושא לדיון אחר.

כבוד זה אקטיבי. זה לא רק "לא מזלזל", זה לעשות משהו למען האחר.

פשוט תבדוק מהו דין "כיבוד הורים"... יעני "יאכילו..........."
לא רק "לא יתחצף או יזלזל".
אני לא מתחמק!מופים

רש"י מסביר שיקנה לה בגדים

 

בבית יוסף מביא בשם אחד מהראשונים שצריך להחמיר במי שנותן מכות לאשתו יותר ממי שנותן מכות לשכינה, כי הוא "חייב בכבודה", ונראה שלא דיבר על בגדים, כי גם בעל מכה נותן לאשתו בגדים, וזה לא קשור לענין

 

ומה שמפריע לי בפירוש שלך זה שבכיבוד הורים\כיבוד תלמיד לרב אין כמויות, לא אומרים לך כמה יחסית אליך, אלא פשוט כמה שהרב וההורים צריכים!

רק בכבוד תלמיד מצינו שציוו על הרב להיזהר בכבוד תלמידו כמו בכבוד עצמו, ושם לא הכוונה לשרת, אלא לא לזלזל

אז אני עושה הקבלה שלכבד אשה זה ג"כ כמו תלמיד, רק שבאישה זה לא כמו כבוד עצמו אלא יותר מכבוד עצמו

 

הייתי יותר ברור עכשיו?

מופים נועם ה
נראה לי שהשאלה תלויה בהגדרת "כבוד"...

כשכתוב "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך" לפנ ה"פשוטו" שלי- כמו שחשוב לי הכבוד של עצמי, ככה חשוב לי הכבוד של חבר שלי (עם כל מה שזה אומר)
וכל שאר ה"יהי כבוד"...
(לא כתוב שצריך לכבד, כתוב שזה צריך להיות חביב כמו, או להיזהר בכבודו..."

וכשכתוב "כבד את אביך ואת אימך" זה במפורש עניין אקטיבי, ואז יש גם את עניין השני שכחתי את הציטוט ואין לי כוח לחפש, שמשם מבינים שאסור לקלל ולזלזל בהם.
וחוצמזה שהכבוד מכיל בתוכו גם את ה"לא תעשה"- יעני, אם אני חייב לכבד, חייב שאסור לי לזלזל.

ו----לכן, כשכתוב "חייב אדם ל כ ב ד את אישתו יותר מגופו" זה אומר שהוא חייב ל כ ב ד! לא רק להיזהר, ולא רק שיהיה חביב עליו וכו', אלא ממש ל כ ב ד.

מה שאומר שכל מה שאתה מכבד את גופך- יעני עצמך- אתה חייב לכבד את אישתך. ויותר מזה.

בעיקרון זה לא הסבר שלי, למה מי אני.
אני רק אומרת שאני לא מבינה את זה אחרת.

חוצצצמזה, כתוב "ואהבת לרערך כמוך"- זה כלל גדול בתורה!!!.
מי יותר "רעך" מאישתך?? (ומבעלי?)... זתומרת- כמו שאני אוהב את עצמי, ככה אני צריך לאהוב את זולתי. וגם באופן המעשי של זה, שהרי זה "כמוך".

וזה יותר עליון מ"מה ששנוי עליך אל תעשה לחברך"- זה נאמר לגוי שאינו מבין ב"ואהבת" - עשה. הוא בדרגת "לא תעשה".
(לא אני המצאתי.)

ולכן, ברור לי כשמש שכשכתוב "לכבד יותר מגופו" כ ל מה שאני מכבד את גופי, בכל אופן וצורה, כך אני חייב לכבד את אישתי ויותר מזה...

וכמובן שאחרי שיודעים את זה^^ כבר ברור מאליוווו שאסור לבעל להכות את אישתו!!!

קיצור...
אני מציעה (ברוב חוצפתי ) שגם הבעלים יפסיקו לתפוס טרמפ על ה"קללה", ושיעשו הכל מאהבה ו-באהבה.

וכן נשים!

אם הבנתי את הטענה שלךמופים

את טוענת שיש חילוק שבתלמיד הלשון שיהיה הכבוד חביב, ואין מצוה מיוחדת כמו באשה -  "כבד את אשתך"

 

הענין הוא שגם באשה זה לא כתוב כך בגמרא

לשון הגמרא "האוהב את אשתו כגופו, ומכבדה יותר מגופו... עליו הכתוב אומר ווידעת כי שלום אהלך"

והרמב"ם למד מזה שציוו חכמים שצריך האדם לכבד את אשתו יותר מגופו

 

 

לגבי הנתינה והאהבה - דברייך פשוטים וברורים

אוי לבעל שלא חושב איך לתת לאשתו, שכל הזמן מתחשבן איתה מה היא חייבת לו ומה הוא חייב לה

 

וכדברי הרב דסלר שהאושר בזוג תלוי האם כל אחד חושב ומתמקד במה שמגיע לו או במה השני עכשיו צריך

אחלה לילה טוב...נועם ה
ארוון, את את בזה לכל דבר יהודי, למה את דתית?שפאן המקצוען
אני לא מדברת עכשיו על המקור ל'למה צריך לכבד"נועם ה
אלא יותר כעיקרון..
גם לא מדברת על "סוג הכבוד"

כל אחד צריך לכבד את הצד השני בלי קשר לקללות ולחוקים.

אה והרב דסלר מדבר על עניין הנתינה, נראלי שאפשר לקשר את זה לכאן...
הדיון הזה נידון לכישלוןהרועה
אין לנו בסיס משותף רחב מספיק אני רואה את היהדות אחרת, נוותר על זה?
מופים

זאת שאלה?

 

כמו שטענת לפני כן, אני לא אדון לי כאן לבד...


אבל מעניין איך יכול להיות לנו בסיס כל כך שונה, הרי לא למדתי את הגישה הזאת בשום מקום, זה דברים שיצאו לי מלימוד דברי התורה לאורך הדורות

 

הבסיס שלך הוא לא התורה הכתובה שבידינו? יש לך בסיס אחר?

אם יש לך עניין בזה אפשר לשקול.. הרועה

אני דווקא בסוף סדרתי בשתי מילים את מה שהיה לי להגיד והרגשתי הרבה יותר טוב אחרי, ממליץ בחום

 

לא יודע כמה רבנים מזרוחניקים יצא לך ללמוד, קשה לפרט גישה שלמה הרעיונות חוזרים פה ושם בדברים (אולי שווה לך לנסות לקרוא <ר>), חלק מהדברים עוברים בע"פ, חלק כתובים, וחלק כמו שהרב קוק אמר "בחוברותי לא אמרתי שום דבר מדעתי והם כולם דברי אלקים חיים, שחצבתים מיסודי דברי חז"ל והקבלה האמתית.".

 

אני כבר סידרתימופים

כך שזה בסדר

 

וזה בדיוק מה שניסיתי להביע, הגישה שלי בנושא היא לא "גישה חרדית קלאסית". ממש לא!

הרבה חרדים (וחרדיות) יזדעקו על מה שאני אומר, וממש לא יסכימו

וגם לא קיבלתי את זה משום רב

 

זה פשוט דעתי האישית, מהתבוננות בחומר הכתוב שיש לנו

(אי אפשר לומר שחפרתי את הנושא והקפתי אותו לגמרי, אבל בכל זאת די השקעתי בו)

אני חייב להדפיס פעם ספרהרועה
היחס שלך למילה כתובה מעניין..
היחס שלי למילה כתובה נובעמופים

פשוט מזה שבד"כ הדורות הקודמים כבר מתו, ואפשר לדעת על דעתם רק מהספרים

אצלך יש אותו משקל לרב של היום ולרשב"א?

 

כך שלא יעזור לך לכתוב ספר, השאלה מי כתב את הספר

 

היחס שלי למילה כתובה נובע ממה שעבר מאז עד היוםהרועה
טעויות העתקה, "תיקון" הספר, עריכה והערות של אחרים שמוצאות את דרכם לטקסט.
אמרתי שזה לא הכתיבה העיקרמופים

אלא מי כתב

 

ואתה עונה לי על בעיות בכתיבה

 

הבעיה שאתה מציין נמצאת גם בגמרא

האם אתה לא מנסה להתכוונן למה שהגמ' אומרת?

האם לא תבטל דעתך בפני גמרא\ראשונים\אחרונים רק כי אולי יש ט"ס?

 

לא ברור לי לאן אתה חותר

אני לא עונה לך על מה שאמרת על הספר שליהרועה

רק אומר לך שתקח בחשבון שהרבה ממה שאתה קורא לא הראשונים/אחרונים/גמרא כתבו, ולכן היחס למילה כתובה שונה מהיחס למילה שבע"פ.

 

זה לפני מה שהקוצק כתב על ספרים ואם אני זוכר נכון יש גם סיפור נחמד על הרב עובדיה בנושא.

אתה גם דוגלהלליש

בזה שלא יעבדו בהייטק ובעבודות מכניסות ללא עמל רב וללא זיעה,

 

כי האיש התקלל "בזעת אפך תאכל לחם".

 

אישית, אני מנסה לחיות מצב אידיאלי,לכתחילי, בכל תחומי החיים.

זעה לאו דוקא פיזית, כל עבודה היא עמל.שפאן המקצוען
אני לא דוגלמופים

בלחפש קללות

אני בעד אפידורל ודומיו

ויש היום כדורים אפי' נגד בחיות בהריון

 

אבל כל זה זה סבל טכני, לא משהו מהותי

והוא ימשול בך זה שינוי מהות הקשר בין איש לאשה, לא בעיה טכנית

לא רואה איך אפשר לשנות את זה

לא ברור לי החילוק שעשית.הרועה
יפה מאד.ד.
אין גבול לחוצפה כנראה.שפאן המקצוען
יש שתי אפשרויות:
או שיויוון בכל מחיר, או שהכל נקבע לפי התנאים והשונות.
אם לאישה יותר חלשה מגיע שיפנו מקום, אז מוצר גם לפטר אותה בהריון - לא כי היא אישה אלא כי
היא נעדרת מהעבודה, בשונה מגבר.
מדהים עד כמה הפמיניזם הפך לשנאת גברים רצחנית שמסתיימת לא אחת במוות.
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
^^^פ.א.אחרונה
לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולדאחרונה
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עליאחרונה

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח

בס"ד

 

שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור

מה שאני מכיר בירושלים יש כמה  קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) , 
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה 
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה  ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך  מרכז בית אל  רמת גן  מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.

מחפש קהילות נוספות  בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד. 
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר . 
אשמח לשמוע.

וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוטאחרונה


המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולדאחרונה

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

אולי יעניין אותך