מקרה לא נעים שקרה ליאות והדר
לא נראה לי. אני נוטה להכשיר עם תיקון.הרש
שאלה יפה אשמח לתשובת מורה הוראההלוי מא
אם זה מעניין הבן שלי קרא נון
קטונתי מלהעיר לכבודו הערותהלוי מא
אך יש משהו שמעניין אותי הרבה זמן ראש האות ו לא ארוך מעט אצלך?
לא יודע, אף פעם לא העירו ליאות והדר
מה אומרים החברים?
אולי תשאל את הרב מועלםאות והדר
אני כבר שאלתי אבל אשמח ללמוד את דעתו גם
שאלתי את הרב מועלם על הואו של ואכלתהלוי מא
פסק ש"ת!
ארוך. אבל עדיין לא בעייתי. הייתי מקצר.הרש
שלחתי את התמונה לרבאות והדר
וכתב לי שאינו רואה שום דבר לא תקין
אבל תודה על הערה, קבלתי אותה ואשמח לקבל עוד הערות תמיד
(ואני לא כבודו ולא כלום!)
עם כל הצער נראה פסולמ. שלום
נ בלי ראש כלל.
אמנם בהגדלה נראה מעט בליטה אך צריך לראות את הקלף עצמו ללא הגדלה ועל פי זה להחליט.
צדקת מ. שלוםאות והדר
אבדה צורתה
כך אמרו לי, הרב גרוס והרב ויינר והרב שבתי סבתו הסתפק
אין ראש....אילן ח.
ישר כח,אות והדר
מה אתה אומר על ראשים של וא"וים?
ארוכים מדי?
אות היקר.. גמני לא רואה בעיה בווין..אילן ח.
שאלתי את הרב משה שאול קליין על למחט ופסל...הרש
הוא לא הסכים על החילוק.
לא נורא, הוא ליטאיאות והדר
לא חסיד?הרש
מכיר אותו רק דרך טלפוןאות והדר
דברתי אתו רק פעם אחת שיחה לא הכי נעימה (לכן חשבתי שהוא ליטאי)
הרש... לימדונו חכמינו ז״ל ..אילן ח.
יוצא איפה שמה שלא הזכירו בפוסקים .. כמו אותיות למחט אין לנו להחמיר עוד על עצמינו.. ודי לנו שנשארו בצורתם וכשר ומותר להוסיף להן ראש לכתחילה בתו״מ ..! וכן כתבו גדולי רבותינו האחרונים ז״ל ..
וכן לימדונו ששימוש ת"ח הוא שלב מאד חשוב ומרכזיהרש
לא רק 'בחיי' סופר סת"ם, אלא גם כל אחד ששואף להתקרב לבורא עולם.
אני בחרתי לשמש ת"ח עצום מגדולי הדור. ואני לא מצטער על זה לרגע.
מה אני פוסק - עדיין לא החלטתי, כמו שבהרבה מחלוקות לא החלטתי...
אגב, פעם שאלתי את הרב וורטהיימר (ממשמרת בבני ברק) - איך פוסקים במחלוקות בין משנ"ב / קסת/ מק"מ / וכו'.
ואמר לי שאין כ"כ דרך הכרעה, אלא הרבה שימוש. ואם אתה עושה הגהה למישהו תשובה משתנה הרבה לפי השואל...
וואים מצויינים נון פסולה ללא ראשאמיר הסופר
אכן כן אמיר ...הוא שאמרנו ..אילן ח.
לדעתי תראה פיזית לפוסק.haim770
ב"ה
לא יודע אם זה מספיק להציל אבל יש ראש מינורי ביותר אבל הוא קיים.
כן במגדלת פי 70000 צודק נראהאמיר הסופר
המורה הוראה אצלנו אמר שפסול וצריך גניזהנשוי שמח
כשר יש ראש שנראה לעיןיוסףף חיים
מי שאמר פסול צריך לחזור לספסלי בית המדרש
כמה מורה הוראה הורו שפסולאות והדר
תשאל אותם אם הם רואים את הראשיוסףף חייםאחרונה
ובכל אופן פוסלים או שהם לא רואים את הראש שאז השאלה היא מציאותית שאפשר לפתור ע"י הגדלה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.

