עפציםאנונימי (פותח)
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ט"ו בתשרי תשע"ה 22:36

יש חידושים בענין העפצים

הרב מועלם והרב מאזוז פוסלים את הקלפים העפיצים (לשו"ע) 

 

:http://www.2all.co.il/web/files/Sites/or-lasofer/Files_12231_(7211).pdf

המאמר עצמו עדיין לא מתפרסם (הוא יתפרסם בקרוב) אבל יש כאן תקציר שלו (סיכום של הרב מועלם)
 
אפשר לפנות ל-רב כותב המאמר (בבקשה לפנות אך ורק בנושא העפצים/המאמר), עדיף בפלאפון 0556682264, אפשר להשאיר גם תגובות למאמר במייל
בסוף המאמר מצורפות הסכמות של הרב מאזוז (בכתב יד בתחתית המכתב של הרב אדיר הכהן) של הרב אדיר ושל הרב מועלם.
 
אות לא ראיתי בזה שום דבר נפלאאריק אלחרר
סוגיה סבוכה שצריכה הרבה ידע ונסיון מעשי

מי שרוצה להתעמק יש מאמר הכי רציני שראיתי של הרב מכאל חימי וכן הרב כרפס
מה שנפלאאות והדר

זה שמתחילים לדון בנושא. 

כמובן אלה פוסלים את אלה וההפך.

חכמי העפצים חושבים שחוץ מהם אף אחד לא עיבד עורות, וכל אלה שהכשירו סיד הכשירו ללא ידע מעשי. 

וחכמי הסיד משיבים מלחמה ופוסלים את קלף העפיץ ואפילו כמעט את הגוויל.  

אני אין לי כח יותר להתעסק בזה....

 

הנה המאמר של הרב חימי:

http://media.wix.com/ugd/4f0f93_c3bc7c10ae614755b7c47bceb0b822a9.pdf 

 

עיין כאן קונטרס של  בשלמותו:

https://app.box.com/s/bfuxze9yxcyehopau2x6

סיד זה לא עיבוד,די"מ

אפשר לראות את זה בעיינים.

 

קח קלף "מעובד" בסיד תשים במים חמים כל הסיד ירד וזה יחזור להיות עור של פרה (קצת יותר מעפן)

עפצים מעבד את העור באמת.

 

ולא שמעתי על אף אחד שפוסל עפצים.

כל מה שפוסלים עפצים זה כי מי שמעבד היום עפצים רמבמיסטים וזה קשור לסוגייא אחרת של מה קלף ומה דוכסטוס שהשו"ע מכריע שלא כמו הרמב"ם.

א. סיד זה כן עיבודאות והדר

כי כך כתב שו"ע, רשב"א ועוד מלא ראשונים ואחרונים 

ב. לא ברור בכלל שגאונים ורמב"ם פסלו סיד, עיין בתשובות שפסלו "ראק",  

 

 

א."מלא ראשונים" זה נכון שיש ראשונים כאלה,די"מ

אך זה לא "מלא".

 

הרמב"ם כותב "מִדְּבָרִים שֶׁמְּקַבְּצִין אֶת הָעוֹר וּמְחַזְּקִין אוֹתוֹ" סיד לא נכנס בהגדרה הזאת.

וההוכחה שלא מעבדים עור בסיד אלא בחומרים כימים שעושים את אותה פעולה שהעפצים עושים.

סיד לא מעבד את את העור,זה לא תהילך של עיבוד אלא של שימור.

 

 

מעניין שפתאום פה כולם מתבטלים ללא שאלה לשו"ע ובעניין שקיעה הם לא.

 

אין שום הוכחה ממשיתאות והדר

שרמב"ם פוסל סיד, הכל הוכחות מדולדלות

גם אם נניח שכן, יש מספיק ראשונים שהכשירו לכתחילה.

אני אישית חיפשתי לא מצאתי אפילו אחד שפוסל במפורש 

הוכחה בעניין העיבוד לא נכונה, 

משתמשים בכימיקלים שמזרזים את נשירת השערות 

וחומר נוסף ע"מ לאטום אותו, ולא ידוע לי שמשתמשים מסוג עפצים כימיקלים.

היית פעם במפעל קלף? דברת אתם איזה חומרים משתמשים? 

וגם אם כן יש חומר כזה, יופי! 

זה לא אומר שבלעדיו אי אפשר לעבד בסיד.

לא היכפת לי איזה קלף יש לך בראש, רק מהשאלה שכתבת בסוף מובן איזה השקפה הלכתית מעוותת יש לך. 

עיין במאמר הזה ותראה שיש כמה ראשונים "רציניים" שכתבו במפורש על סיד.

 

 

הרמב"ם לא התייחס לזה כי לא הייתה לו הווא אמינאדי"מ

כזאת.

 

למה שיתייחס?

התוס' בא להסביר למה מה שעושים באשכנז זה בסדר.

 

ואפשר לדעת למה יש/ לי "השקפה הלכתית מעוות".

שקיעה ר"ת מובאת בשו"ע ללא עוררין ללא "יש אומרים" בלי השגה של הרמ"א ולמרות זאת כמעט כל עם ישראל לא נוהג ככה אפילו לא לחומרא.

 

 

רק התחלה של המאמר שהבאת מראה את הדמגוגיה של המאמר.

כשבאים לדון הלכתית אי אפשר לתת טענות דמגוגיות שכאלה-

 

כלומר לשיטתם:
רבינו תם ושאר בעלי התוספות, התרומה, אור זרוע, המנהיג, העיטור, הרשב"א, המאירי, הרא"ש, הר"ן, המרדכי, הטור, הסמ"ג, היראים, המכריע, האגודה,  מהר"ם, ר' אליעזר מטוך, ריקאנטי, ורוב הראשונים ...  וכן מרן המחבר, הרמ"א, הלבוש, הב"ח, צמח צדק (הקדמון), הגר"א, רבי עקיבא איגר, חתם סופר, שלחן ערוך הרב, משנ"ב, חזו"א וכל גדולי ישראל ראשונים אחרונים ופוסקים ב- 900 השנים האחרונות...
 
• הניחו תפילין "דיעבד"
• טעו והטעו את כלל ישראל ה' ירחם...
 
 
אין הכרחאות והדר

אתה לא יודע אם היה לרמב"ם הוה אמינא או לא, גם אני לא יודע. אלו השארות שאין להם בסיס...

מצטער, אין מי שפוסל עיבוד סיד במפורש, אפילו לא אחד!

לגבי ההשקפה הלכתית, 

א. אי אפשר לדון על הלכה ללא התייחסות למנהג הנהוג כבר אלף שנה, ולהגיד שזה פסול כאילו "כולם" פוסלים כאשר הרבה ראשונים לא פסלו עיבוד סיד. (אני מתיחס לדבריך הקודמים ש"סיד זה לא עיבוד")

(לגבי שו"ע בעניין השקיעה, אדרבא! זה שעם ישראל אינו נוהג כשו"ע אומר שהמנהג זה הקובע אע"פ שכתוב בשו"ע אחרת). 

ב. גם אם נניח שמבחינה המקצועית הבורסקית עיבוד סיד אינו עיבוד, אין זה מוכרח שגם מבחינה הלכתית כך. כי חכמים הכריעו מבחינה הלכתית עיבוד סיד הנו עיבוד ואין עוררין על זה עד לפני כמה שנים.

ג. אני לא שולל שאולי בעיבוד עפצים יש מעלה, אני רוצה שתהיה כנה ותבין את צד השני של המטבע.  

ד. מצטער אם פגעתי, לא מתכוון לפגוע בך אישית.

ה. כותב המאמר כתב בדם ליבו הכניס קצת דרמה וציניות. אני גם אוהב את הסגנון אבל תמשיך הלאה תתבונן בעצם הטענות שלו.   

אני לא מקבל את הטענה הזאת.די"מ

הרמב"ם כשמעבדים בעפצים אז לזה הוא התכוון.

 

א.גם על זה אני חולק. פוסקים הלכה מהגמרא על פי הראשונים והאחרונים.מנהג אין בכוחו להקל (בדאורייתא,קרקפתא דלא מנ,זה אחד הדברים החמורים!וברכות לבטלה...).

ב.ייתכן.אך ברור מאד מהמקורות שעיבוד צריך להיות עיבוד "מִדְּבָרִים שֶׁמְּקַבְּצִין אֶת הָעוֹר וּמְחַזְּקִין אוֹת" וסיד לא נכנס להגדרה הזאת.

לא קמו על זה עוררין כי באשכנז לא ידעו לעבד בסיד ופסקו כמו התוס'.

זה שלא קמו על זה עוררין עד עכשיו זה לא הוןכחה לכולם,ההלכה זה דבר דינמי.לפני הזוהר אף אחד לא חשב שיש עניין לא להניח תפילין בחוה"מ.

ג.אני כנה,וחושב שזה באמת לא עיבוד,זה לא אומר כלום על היחס שלי למי שפוסק שזה כן.כמו שאני לא מתייחס למי שסומך על היתר מכירה כרשע.

ד.סבבה.

ה.בעז"ה,אבל אני חושב שזה לא רק טענה דמגוגית שלא משנה.

זה מראה על היחס שלו לדיון הלכתי.הוא מגיע לדיון עם מסקנה מראש, לא ככה ניגשים לסוגייא.

מנהג יש בכוחו להקלאות והדר

אפילו איסורי דאורייתא, כרת ועוד...

בעצמיך הבאת דוגמא, לא מקפידים על זמן ר"ת לא בצאת שבת ולא בצאת יוה"כ כי כך המנהג כגאונים

עיין בהקדמה לב"י על תוקף ההלכה ומנהג שהתקבלה לפניו, ואין סב"ל נגד מנהג. 

מיצינו את הדיון, לא מסכימים ואני צודק

 

  

פשש איזה סיכום...די"מ
אין הכי נמי.
הלכה לא תמיד כמו השו"ע כל סוגייא צריך לדון בה בפני עצמה.אני אישית כן עושה ר"ת ולא כחומרה.למרות שזה סוגייא שאני צריך לברר שוב במיוחד שהרב שלי פוסק אחרת. אך לבוא לסוגייא כשהחלטת מראש מה המסקנה זה לא בסדר.
די"מ התפילין והמזוזות שלך מעופצות?!הלוי מא

האם אינך מברך על ספר תורה מעובד בסיד?

התפילין כן.די"מ

המזוזות בישיבה בעפצים,בבית לא.כי אני אצל ההורים ולא נמצא שם יותר מ30 יום ככה שאני לא חייב.אך בעז"ה כשיתאפשר אני ישים בחדר שלי מזוזת עפצים.

 

ס"ת-אני אכן לא מברך על ס"ת מסיד,אם יעלו אותי אז מפני כבוד הציבור אני יסתמך על הרמב"ם שמתיר לברך על חומש.

פשששש סחטיין על העמידה על העקרונותהלוי מא

הרמב"ם לא התיר בשום מקום זה שהוא שתק למנהג חכמי איטליה לא אומר שהוא מודה להם

ולהלכה ביד החזקה פסק אחרת אז ההיתר של הרמב"ם לא כ"כ היתר

האמת שלא מזמן ראיתי את התשובה הזאתדי"מ
אבל אני לא ממש זוכר.
בכל מקרה ככה פסק לי הרב שלי.
אני עושה השתדלות שלא יעלו אות וברוך השם מצליח.ומאז שקבלתי את הרב שלי כרב לא עליתי לתורה (כי בספרי תורה עפצים יש בעייה של סדר הפרשיות בויקרא ז,כב)
הרמב"ם התיר במפורש בתשובההדרכהאחרונה
ואין פלא שלא בחיבור, כי בתשובה מדובר על שעת דחק ובחיבור פסקים עקרוניים.
וגם אם תגיד שהרמב"ם חזר בו הרי שבאותה תשובה הוא מעיד בשם הרי"ף והר"י מיגאש שהם עצמם בירכו על ספרים פסולים.
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך