פורום נוער וגיל ההתבגרות
בהנהלת: חצילוש
מכתב פתיחה
מעתיקים ממני במבחן. אני צריכה להתנגד?בת אדם
אהממ.. אני לא הייתי מתגדת אבל הייתי מדברת עם זזה שמעתיק..D:קיפודה
כן. אל תעזרי לרמאים.יעל
אני מתנגדת, ואחרי המבחן מבהירה למעתיק כל מיני דברים על אמון שהמורה נותן בנו ועוד כאלה.
כשמתגדים זה רק עושה 'דווקא' לצד השני..קיפודה
אלא אם כן לצד השני יש מעט שכל בקודקודיעל
והוא מבין שזה לא ייגמר בכי טוב בסופו של דבר.
וזה לא הוגן.
אם הוא מעתיק, כנראה שהוא מודע לזה שאין לו שכל בקודקוד..קיפודה
גם לא קצת..
מזדהה לחלוטיןהגאולה בפתח
ההורים שלי אמרו לאחותי בעקבות תשובה של רב להגיד שאנחנו לא מאמינים בהעתקות אבל זה לא אשמתנו אם מישהו מעתיק ממנו אבל לא לשתף פעולה.משו כזה
מזדהה עם מי?קיפודה
עם הפותחתהגאולה בפתח
אל תדנגדי זה עניין שלו עם עצמו אבל אם את רוצה לעזור לו תגידימוחמד אבוסלים
כן. ולהסביר שזה לא בסדר. מניסיון.חפרנית גאה=)
הייתי תוקעת כזה מבטמישהי=)
תשמעו קטע איך גורמים למישו לא להעתיק95200
פעם מישהי רצתה להעתיק ממני.
אז כתבתי את כל המבחן תשובות שגויות והיא העתיקה ה-כ-ל מילה במילה ממש
(אח"כ היא הראתה לי גם
)
ואז באתי למורה וביקשתי טופס חדש כי כתבתי בעט תשובות שגויות היא לא כ"כ הבינה,
כי אני תלמידה די טובה ואיך יכול להיות שהכל טעויות אבל היא הביאה לי טופס ותוך 10 דק' סיימתי ת'מבחן
(הרי את כל השאלות קראתי כדי לתת לה תשובות שגויות)
וכשקיבלנו תוצאות זה היה כזה
- כמה קיבלת?
-100 למה?
-איך זה יכול להיות?
-מה זאת אומרת איך? למה, עשינו את המבחן ביחד?
-לא אבל העתקתי ממך
-אז פעם הבאה שאת מעתיקה תדעי ממי להעתיק
!
והיינו יחסית חברות...
ומאז היא פרסמה את זה כדי שחברות שלה לא ידפקו ואף אחת לא העתיקה ממני יותר
אז כתבתי את כל המבחן תשובות שגויות והיא העתיקה ה-כ-ל מילה במילה ממש
(אח"כ היא הראתה לי גם
)ואז באתי למורה וביקשתי טופס חדש כי כתבתי בעט תשובות שגויות היא לא כ"כ הבינה,
כי אני תלמידה די טובה ואיך יכול להיות שהכל טעויות אבל היא הביאה לי טופס ותוך 10 דק' סיימתי ת'מבחן
(הרי את כל השאלות קראתי כדי לתת לה תשובות שגויות)

וכשקיבלנו תוצאות זה היה כזה
- כמה קיבלת?
-100 למה?
-איך זה יכול להיות?
-מה זאת אומרת איך? למה, עשינו את המבחן ביחד?
-לא אבל העתקתי ממך

-אז פעם הבאה שאת מעתיקה תדעי ממי להעתיק
!והיינו יחסית חברות...
ומאז היא פרסמה את זה כדי שחברות שלה לא ידפקו ואף אחת לא העתיקה ממני יותר
חח.. גדוול(:קיפודה
סליחה שאני אומרת. זה ממש מעשה מכוער. להכשיל בכונה.aima
אבל ילדה שמעתיקה ממני כמה פעמים בדוק95200
זה בעייתה שהיא מסתכלת על המבחן שלי!
...
לא יכולתי לדעת בוודאות שהיא תעתיק עוד פעם כי אולי היא חזרה למוטב?
ובכל מקרה זכותי לכתוב מה שאני רוצה בטופס שלי ומי שמציץ בעייתו!
זה כמו שנגיד שזה מעשה מכוער לבת לשיר בכנס נשים כי אולי איזה בן יקשיב...
...
לא יכולתי לדעת בוודאות שהיא תעתיק עוד פעם כי אולי היא חזרה למוטב?
ובכל מקרה זכותי לכתוב מה שאני רוצה בטופס שלי ומי שמציץ בעייתו!
זה כמו שנגיד שזה מעשה מכוער לבת לשיר בכנס נשים כי אולי איזה בן יקשיב...
יש דרכים יותר נחמדות להגיד לה את זהבאורות גבוהיםאחרונה
אפשר לבקש מהמורה לעבור מקום/ להחליף עם מישי מקום..
כן! זה אותה עבירה כמו להעתיק!בת 500
ניראלי שמי שמעתיקה זה בעיה שלהתמר5
כאילו אם ילדה העתיקה היא נתקעת אם מבחן שלא היא כתבה הציונים הם לא רק לתעודה לכן אני אישית חושבת שאם בת רוצה להעתיק שתעתיק מה אכפת לי?
לדעתי כן.95200
אחרת זה כמו לעזור לה להעתיק *אם* לא מנסים אפילו להסתיר...
(שותפות לפשע...)
אישית אני משתדלת לא להעמיד בניסיון בנות שאני יודעת שעלולות להיכשל במצבים כאלו ...
אני פשוט לא יושבת לידן בזמני מבחן...
ברוך ה' שחברות שלי לא כאלו שיעתיקו במבחנים... (ת'כלס אנחנו די מרחמות על שמעתיקות... עולם הבא וזה.. )
מישהי פעם שאלה את המורה שלנו למתמטיקה אם בבגרות היא תגלה לנו חומר אז המורה הסתכלה עליה בהלם כאילו-אין פה שאלה בכלל!
ואמרה לה כזה-"ברור שלא! "
אז הילדה כולה עוד שואלת " למה? יש בתי ספר שהמורות מגלות כדי שהתלמידים יעברו בציון טוב ויעלו את הממוצע וזה.. מה,המורה,לא חשוב לך שנקבל ציון טוב? "
-"יש דברים יותר חשובים ,לי חשוב יותר הציון שאני אקבל מהקב"ה אחרי 120 ,ואגב, אם את רוצה לקבל ציון טוב- תלמדי! "

עריכה: טעות לשונית
(שותפות לפשע...)
אישית אני משתדלת לא להעמיד בניסיון בנות שאני יודעת שעלולות להיכשל במצבים כאלו ...
אני פשוט לא יושבת לידן בזמני מבחן...
ברוך ה' שחברות שלי לא כאלו שיעתיקו במבחנים... (ת'כלס אנחנו די מרחמות על שמעתיקות... עולם הבא וזה.. )
מישהי פעם שאלה את המורה שלנו למתמטיקה אם בבגרות היא תגלה לנו חומר אז המורה הסתכלה עליה בהלם כאילו-אין פה שאלה בכלל!
ואמרה לה כזה-"ברור שלא! "
אז הילדה כולה עוד שואלת " למה? יש בתי ספר שהמורות מגלות כדי שהתלמידים יעברו בציון טוב ויעלו את הממוצע וזה.. מה,המורה,לא חשוב לך שנקבל ציון טוב? "
-"יש דברים יותר חשובים ,לי חשוב יותר הציון שאני אקבל מהקב"ה אחרי 120 ,ואגב, אם את רוצה לקבל ציון טוב- תלמדי! "


עריכה: טעות לשונית
תודה! עזרתם לי!בת אדם
בכיף
שבת שלום ! ובהצלחה95200
וואוו.שכוייח.הגאולה בפתח
אבל מה אני אמורה לעשות אם שואלים אותי מה התשובה ל..? אני לא יכולה כבר.רמזים לא עובדים אבל אם יש פה מישהי שמעתיקה שתדע שעדיף לא להעתיק ולקבל ציון גרוע מאשר להעתיק (כנ"ל בש"ב עדיף לומר למורה שלא עשית ש"ב מאשר שזה יהיה תשובות לא שלך!!) והעיקר שזה יהיה ציון שלך! אפילו המורה מעדיפה את זה(!!!) זה ממש איסור להעתיק!! הונאה נראלי
95200! הרעיון שלך(איך לדפוק ולמנוע מעתיקים) בוצע בהצלחה...בת אדם
מחכה לתוצאות...
תודה ושבת שלום!
חח.. תכתבי לנו מה יצאא..קיפודה
מה התוצאות?! סקרנים האנשים פה ;)אוהבי ה'
^^ מה התוצאות באמת?95200
מה האיסור להעתיק?די"מ
נכון זה מידה מגונה מאוד.
אבל איסור?
אבל איסור?
גניבת דעת!95200
לא נכון ..די"מ
גנבת דעת זה רק אם יש לזה נפא מינא לא סתם לשקר.
זה שקר.-pnina-
זה לאיהודי!!
במבחן שסומכים עלייך אז זה שקר, אבל בבגרות לא סומכים עליך ויש משגיח,
ואף פעם לא אמרת שלא העתקת אז הבעיה היחידה זה להתפס....
בבגרות יש בעייה לכאורה של גנבת דעתדי"מ
שמעתי בשם אחד הרבניםיהודי!!
שבגלל שלא סומכים עליך ושמים משגיח, הם לא מצפים ממך לא להעתיק אלה לא להתפס.
וזה מה שמוטל עליך.
אם שמים שוטר, אז לא מצפים שלא תגנוב? תמהני.אני77
אז זה אומר שלא סומכים עליךיהודי!!
אז אין פה גנבת דעת.
הסבר!בת אדם
גנבת דעת זה כשאמרת שעשית את המבחן לבד והמורה נותן בך אמוןיהודי!!
ובפועל נעזרת בחבר, אותו דבר כשאתה רושם שם זה כמו להגיד שעשית את המבחן לבד.
אז ברגע ששמים לך בוחן/משגיח בבגרות, כבר לא נותנים בך אמון והאחריות לזה שלא יהיה העתקות עוברת לבוחן/ משגיח, ולכן בגלל שלא מצפים ממך לא להעתיק, אלא מצפים ממך לא להתפס זה מה שמוטל עליך.
נ.ב.
יכול להיות שזה לא הכי בסדר שיש בעולם, אבל אתה לא עובר על שום הלכה.
לא אהבתי... ייתכן שהלכתית מותר,(לא היה לי עצבים לקרוא ככבת אדם
הרבה) אבל אם אתה יהודי מאמין, אתה צריך להיות בטוח שהציון שנגזר זה מה שתקבל, וברור שלהעתיק זה לא השתדלות! ועוד משהו, אם לאדם מגיעה מכסת ייסורים, והוא צריך לספוג אותה בציון, לא חבל לקבל צער במשהו קריטי יותר??? החפץ חיים (נראלי) המשיל את זה לאדם שחוטף מתוך הסל של עצמו. מה ששלך שלך, ומה שהשגת בכח יבוא על חשבון הנאות, הצלחות, ודברים שמגיעים לך.
איך זה נשמע לך?
ישdvir99
אין שם חילוק לשום דבר.
מה?!dvir99
ברור שזה לא נכון.
הרב משה פיינשטיין זצוק"ל פסק (ב"אגרות משה") שאסור להעתיק במבחנים (שימו לב) מהתורה!
ובמיוחד שזה מביא לך תעודה שתגרום למישהו להסכים להעסיק אותך, בגלל התעודה הזאת! (ובכלל זה תעודת בגרות).
אני מבקש: מי שמעוניין לשאול שאלה הלכתית, שיפנה לרב. זה לא פורום של תלמידי חכמים.
ערב טוב
נכון.די"מ
אבל סתם מבחן בבית ספר אין איסור
תשובה מפורטת!95200
העתקה במבחנים
כולל דיינות פסגות
שאלות נוספות
עצירות לעניין ברכת אשר יצר
מעשר כספים שלא גבו אותו
נטילת ידים באמצע הסעודה
מתי זמן ספירת העומר
הנחת תפילין - עד מתי?
שאלה:
שמעתי שמי שמעתיק במבחן עובר על גזל דעת, וכמו כן, הוא עובר על גזל ממון במקרה שיעסיקו אותו במקום עבודה ע"פ ציוניו הטובים.
רציתי לשאול כמה שאלות בעניין:
א- מהי ההגדרה של גזל דעת?
ב- האם לי מותר לעזור לאחרים? אם אני לא יעזור שישאלו אותי יהיה חילול השם כי אני עם כיפה וישנאו אותו וזה יהרוס את השלום ביני לבין חברי אבל מצד שני אני עובר על ’לפני עיוור לא תתן מכשול’.
ג- האם אני יכול לספר לאנשים שאני לא עוזר משום שזה אסור לפי התורה למרות שאני יודע שאע"פ זה הם יעתיקו אני גורם לכך שיחטאו במזיד?
ד- איך אפשר לתקן זאת?
ה- מה אני עושה עכשיו? העתקתי במלא מבחנים!
ה- אם הבוחנת מרשה שנעתיק?
תשובה:
גנבת דעת הינה איסור הטעיית חברו, כגון: שיחשוב שעושה לו טובה ולמעשה אינו כן.
בעניין העתקה במבחנים כתב הרב משה פיינשטיין שאכן מעבר לאיסור גנבת דעת יש בזה גם משום גנבת ממון ממש, אם על סמך ציונים לא אמיתיים אדם יועסק ויקבל משכורת. מומלץ לעיין בתשובתו באגרות משה חלק חושן משפט חלק ב' סימן ל'. בודאי שאסור גם לעזור לאחרים.
ולשאלתך שיהיה בזה חילול ה', נהפוכו! בעצם הסיוע בחטא יש חילול ה' גדול. ומה שנראה לך שהדבר יביא לידי שנאה, מהצד ההלכתי אין בזה כדי להתיר לעבור עבירה. ובנוסף, מההיבט החינוכי דע לך שגם האנשים היותר מקולקלים יודעים להעריך ולהכיר ביופיו של מוסר אמיתי.
בהעתקה מעבר לאיסור ההלכתי ואף לפניו ישנו פגם מוסרי גדול. אדם המקבל ציון שאינו שלו הוא אדם בעל בעיה גדולה במידת האמת. בנוסף הוא מתרגל לחיים של שקר ועצלנות שכלית ומידותית. ולכן לשאלתך אם מותר לך לעזור- התשובה היא כן, לעזור להם להתגבר על יצרם. העזרה האמיתית שהם צריכים לקבל ממך היא ללמוד על מידת היושר והאמת. על ידי שאתה מגלה את התשובות אתה לא עוזר, אתה רק מעמיק אצלם ואצלך את תהום הרמיה והשקר.
כיון שהיה כאן חטא הכולל חילול ה', וידוע שהתשובה והכפרה על עוון חילול השם קשה היא מכל עבירות שבתורה, וכתוב בגמרא (יומא פו.) שבמצבים מסויימים רק מיתה מכפרת וכו'. אמנם כתבו ראשונים שמצינו תקנה לעוון חילול השם על ידי שיקדש את השם באותו דבר שחיללו, ועל זה אמר הכתוב: ולא תחללו את שם קדשי - ונקדשתי בתוך בני ישראל. כתב השערי תשובה (שער ד סימן ה): לימדך הכתוב כי תקנת חילול השם בקידוש השם, כי העבירה היא חולי הנפש, והוא כחולי הגוף שאינו מתרפא כי אם בהפכו. וכן אמר הכתוב: "בחסד ואמת יכפר עון", כי הודעת האמת והשיבו לבצרון הוא כבוד אלהים וכו'.
פיתרון מעשי הוא שיצא לך שם כמי שלא נותן להעתיק וכך לא תוטרד מנוחתך בשעת מבחן ולא תאלץ לעמוד בפני ניסיון וחס ושלום בפני ביזיון. גם אם ע"י זה תתברר לאנשים חומרת האיסור והם יהיו בגדר מזידים אתה מחוייב לנהוג כך. ובלי להכנס לדיון אם מצוות התוכחה שייכת בימינו כאשר לצערנו אין מי שראוי להוכיח ואין מי שראוי לקבל תוכחה, את התוכחה שמטרתה כדברי הרמב"ם "להחזירו למוטב" אפשר לקיים ע"י נתינת גוון אחר במצווה ולהראות את היופי שיש בהליכה על פי האמת והיושר, וכאמור ניכרים דברי אמת.
אחר כל האמור, אין צריך להוסיף ולומר שגם כאשר הבוחנת מרשה, מעבר לכך שאין לה סמכות להתיר להעתיק, כל החסרונות שהזכרנו עדיין קיימים.
כל טוב ובהצלחה במבחנים האמיתיים של החיים!
הרב ינון זמיר
http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=56469
כולל דיינות פסגות
שאלות נוספות
עצירות לעניין ברכת אשר יצר
מעשר כספים שלא גבו אותו
נטילת ידים באמצע הסעודה
מתי זמן ספירת העומר
הנחת תפילין - עד מתי?
שאלה:
שמעתי שמי שמעתיק במבחן עובר על גזל דעת, וכמו כן, הוא עובר על גזל ממון במקרה שיעסיקו אותו במקום עבודה ע"פ ציוניו הטובים.
רציתי לשאול כמה שאלות בעניין:
א- מהי ההגדרה של גזל דעת?
ב- האם לי מותר לעזור לאחרים? אם אני לא יעזור שישאלו אותי יהיה חילול השם כי אני עם כיפה וישנאו אותו וזה יהרוס את השלום ביני לבין חברי אבל מצד שני אני עובר על ’לפני עיוור לא תתן מכשול’.
ג- האם אני יכול לספר לאנשים שאני לא עוזר משום שזה אסור לפי התורה למרות שאני יודע שאע"פ זה הם יעתיקו אני גורם לכך שיחטאו במזיד?
ד- איך אפשר לתקן זאת?
ה- מה אני עושה עכשיו? העתקתי במלא מבחנים!
ה- אם הבוחנת מרשה שנעתיק?
תשובה:
גנבת דעת הינה איסור הטעיית חברו, כגון: שיחשוב שעושה לו טובה ולמעשה אינו כן.
בעניין העתקה במבחנים כתב הרב משה פיינשטיין שאכן מעבר לאיסור גנבת דעת יש בזה גם משום גנבת ממון ממש, אם על סמך ציונים לא אמיתיים אדם יועסק ויקבל משכורת. מומלץ לעיין בתשובתו באגרות משה חלק חושן משפט חלק ב' סימן ל'. בודאי שאסור גם לעזור לאחרים.
ולשאלתך שיהיה בזה חילול ה', נהפוכו! בעצם הסיוע בחטא יש חילול ה' גדול. ומה שנראה לך שהדבר יביא לידי שנאה, מהצד ההלכתי אין בזה כדי להתיר לעבור עבירה. ובנוסף, מההיבט החינוכי דע לך שגם האנשים היותר מקולקלים יודעים להעריך ולהכיר ביופיו של מוסר אמיתי.
בהעתקה מעבר לאיסור ההלכתי ואף לפניו ישנו פגם מוסרי גדול. אדם המקבל ציון שאינו שלו הוא אדם בעל בעיה גדולה במידת האמת. בנוסף הוא מתרגל לחיים של שקר ועצלנות שכלית ומידותית. ולכן לשאלתך אם מותר לך לעזור- התשובה היא כן, לעזור להם להתגבר על יצרם. העזרה האמיתית שהם צריכים לקבל ממך היא ללמוד על מידת היושר והאמת. על ידי שאתה מגלה את התשובות אתה לא עוזר, אתה רק מעמיק אצלם ואצלך את תהום הרמיה והשקר.
כיון שהיה כאן חטא הכולל חילול ה', וידוע שהתשובה והכפרה על עוון חילול השם קשה היא מכל עבירות שבתורה, וכתוב בגמרא (יומא פו.) שבמצבים מסויימים רק מיתה מכפרת וכו'. אמנם כתבו ראשונים שמצינו תקנה לעוון חילול השם על ידי שיקדש את השם באותו דבר שחיללו, ועל זה אמר הכתוב: ולא תחללו את שם קדשי - ונקדשתי בתוך בני ישראל. כתב השערי תשובה (שער ד סימן ה): לימדך הכתוב כי תקנת חילול השם בקידוש השם, כי העבירה היא חולי הנפש, והוא כחולי הגוף שאינו מתרפא כי אם בהפכו. וכן אמר הכתוב: "בחסד ואמת יכפר עון", כי הודעת האמת והשיבו לבצרון הוא כבוד אלהים וכו'.
פיתרון מעשי הוא שיצא לך שם כמי שלא נותן להעתיק וכך לא תוטרד מנוחתך בשעת מבחן ולא תאלץ לעמוד בפני ניסיון וחס ושלום בפני ביזיון. גם אם ע"י זה תתברר לאנשים חומרת האיסור והם יהיו בגדר מזידים אתה מחוייב לנהוג כך. ובלי להכנס לדיון אם מצוות התוכחה שייכת בימינו כאשר לצערנו אין מי שראוי להוכיח ואין מי שראוי לקבל תוכחה, את התוכחה שמטרתה כדברי הרמב"ם "להחזירו למוטב" אפשר לקיים ע"י נתינת גוון אחר במצווה ולהראות את היופי שיש בהליכה על פי האמת והיושר, וכאמור ניכרים דברי אמת.
אחר כל האמור, אין צריך להוסיף ולומר שגם כאשר הבוחנת מרשה, מעבר לכך שאין לה סמכות להתיר להעתיק, כל החסרונות שהזכרנו עדיין קיימים.
כל טוב ובהצלחה במבחנים האמיתיים של החיים!
הרב ינון זמיר
http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=56469
נכון במבחנים מסוימיםדי"מ
אבל בסתם מבחן בבית ספר אין איסור
זה לגנוב את דעת המורה,יעל
שחושב שתלמיד כך וכך קיבל ציון טוב.
זה לשקר.
זה לא גניבת דעת מבחינה הלכתית.די"מ
אין איסור עצמי בלשקר.
זה מידה רעה אבל לא איסור.
אבל טכנית,95200
המבחנים בבי"ס משפיעים על המגן, שמשפיע על הבגרות, שמשפיעה על מבחני הקבלה לעבודה...(ברוב המקרים)
וטכנית, איזו הרגשה מלוכלכת זה להעתיק במבחן ולקבל בגלל זה ציון טוב!
מה שאני אומרת זה שאם נשים באור הזרקורים את הפן המוסרי יותר נמצא שלא נעים מבחינה נפשית להעתיק.
בנוסף זה לגנוב דעתו של המורה, מטרת המבחן היא לבדוק אם אתה יודע את החומר
אבל אם אתה מעתיק אז המורה לא ידע בוודאות,יחשוב שאתה יודע ו ...מה הלאה?!
תקבל ציון טו. בתעודה והגלגל נמשך כפי שציינתי למעלה.
וטכנית, איזו הרגשה מלוכלכת זה להעתיק במבחן ולקבל בגלל זה ציון טוב!
מה שאני אומרת זה שאם נשים באור הזרקורים את הפן המוסרי יותר נמצא שלא נעים מבחינה נפשית להעתיק.
בנוסף זה לגנוב דעתו של המורה, מטרת המבחן היא לבדוק אם אתה יודע את החומר
אבל אם אתה מעתיק אז המורה לא ידע בוודאות,יחשוב שאתה יודע ו ...מה הלאה?!
תקבל ציון טו. בתעודה והגלגל נמשך כפי שציינתי למעלה.
ייתכן שבגלל זה זה יהיה אסור.די"מ
אבל זה ממש עקיף.
ואני מסכים שלהעתיק זה לא יפה ומגעיל.
זה לא הופך את זה לאסור.
אני יודעת שאסור...95200
ולי זה מספיק לדעת שזה לא יפה ומגעיל בשביל שאני חא אעשה את זה.
ונניח ובאמת אין הלכה כזו -אנשים מוסריים יתחילו להעתיק? -לא!
אז למה להתפלסף?
באמת שאני שואלת ולא מתוך רצון להתקיף, כאילו... מה זה משנה אם אסור או לא?
ולגבי זה שזה עקיף...
מלא דברים הם עקיפים...
הנה עוד תשובה..
איסור העתקה במבחנים (התקבלה בתאריך 02/04/2002)
שלום לכבוד הרב
האם כבודו יכול למנות לי את הסיבות למה אסור להעתיק במבחנים?
ובתודה מראש
תשובת הרב
העתקה במבחנים
שלום לכבוד הרב
האם כבודו יכול למנות לי את הסיבות למה אסור להעתיק במבחנים?
מועדים לשמחה
ובתודה מראש
שלום לשואל !
יש מילה פשוטה שכוללת הרבה : גזל .
לגניבה , יש היבטים רבים כמו גניבת דעת , זמן ועוד .
למה אתה נבחן ? כדי לדעת היכן הגעת , הבנת וזכרת , ולפי זה יבין המורה היכן עומד כל תלמיד בפרט וכל הכיתה בכלל .
והיה כי יטעה התלמיד את המורה , הוא יתקדם בחומר והתלמיד יסוג ויצבור מרווח שלילי .
ההעתקה מזיקה בראש ובראשונה למעתיק , גם בהזיקו לידיעותיו , גם בהכשילו את חברו , בהכשילו את מורו .
זאת ועוד , המעתיק מרגיל את עצמו לדבר שקר , וכאשר אדם דבק בשקר , ילמד לשקר ולא ינוע מן השקר כל ימיו .
הנביא ירמיהו פרק ט פסוק ד') אמר : " וְאִישׁ בְּרֵעֵהוּ יְהָתֵלּוּ וֶאֱמֶת לֹא יְדַבֵּרוּ לִמְּדוּ לְשׁוֹנָם דַּבֶּר שֶׁקֶר הַעֲוֵה נִלְאוּ:".
והגמרא במסכת סוכה דף מו:
" ואמר רבי זירא: לא לימא איניש לינוקא דיהיבנא לך מידי ולא יהיב ליה, משום דאתי לאגמוריה שיקרא, שנאמר +ירמיהו ט'+ למדו לשונם דבר שקר. ".
הרי שאדם צריך להתרחק מלשקר ולחנך לשקר .
יש ' שכר ' להעתקה במבחן – אך שכר המעתיק יוצא בהפסדו לשעה ולדורות , בני אל תלך בדרך העקומה , יש דרך ישרה בעיני אלקים ואדם – לך בה לבטח , למד טוב , התכונן טוב , תתפלל טוב – וה' יצליח דרכך בכל מבחני החיים , אם תעתיק או לא , זהו המבחן האמיתי העומד לפניך מאת בוראך .
מקורות לתשובה
תשובה מאת הרב יוסף אלנקווה
ונניח ובאמת אין הלכה כזו -אנשים מוסריים יתחילו להעתיק? -לא!
אז למה להתפלסף?
באמת שאני שואלת ולא מתוך רצון להתקיף, כאילו... מה זה משנה אם אסור או לא?
ולגבי זה שזה עקיף...
מלא דברים הם עקיפים...
הנה עוד תשובה..
איסור העתקה במבחנים (התקבלה בתאריך 02/04/2002)
שלום לכבוד הרב
האם כבודו יכול למנות לי את הסיבות למה אסור להעתיק במבחנים?
ובתודה מראש
תשובת הרב
העתקה במבחנים
שלום לכבוד הרב
האם כבודו יכול למנות לי את הסיבות למה אסור להעתיק במבחנים?
מועדים לשמחה
ובתודה מראש
שלום לשואל !
יש מילה פשוטה שכוללת הרבה : גזל .
לגניבה , יש היבטים רבים כמו גניבת דעת , זמן ועוד .
למה אתה נבחן ? כדי לדעת היכן הגעת , הבנת וזכרת , ולפי זה יבין המורה היכן עומד כל תלמיד בפרט וכל הכיתה בכלל .
והיה כי יטעה התלמיד את המורה , הוא יתקדם בחומר והתלמיד יסוג ויצבור מרווח שלילי .
ההעתקה מזיקה בראש ובראשונה למעתיק , גם בהזיקו לידיעותיו , גם בהכשילו את חברו , בהכשילו את מורו .
זאת ועוד , המעתיק מרגיל את עצמו לדבר שקר , וכאשר אדם דבק בשקר , ילמד לשקר ולא ינוע מן השקר כל ימיו .
הנביא ירמיהו פרק ט פסוק ד') אמר : " וְאִישׁ בְּרֵעֵהוּ יְהָתֵלּוּ וֶאֱמֶת לֹא יְדַבֵּרוּ לִמְּדוּ לְשׁוֹנָם דַּבֶּר שֶׁקֶר הַעֲוֵה נִלְאוּ:".
והגמרא במסכת סוכה דף מו:
" ואמר רבי זירא: לא לימא איניש לינוקא דיהיבנא לך מידי ולא יהיב ליה, משום דאתי לאגמוריה שיקרא, שנאמר +ירמיהו ט'+ למדו לשונם דבר שקר. ".
הרי שאדם צריך להתרחק מלשקר ולחנך לשקר .
יש ' שכר ' להעתקה במבחן – אך שכר המעתיק יוצא בהפסדו לשעה ולדורות , בני אל תלך בדרך העקומה , יש דרך ישרה בעיני אלקים ואדם – לך בה לבטח , למד טוב , התכונן טוב , תתפלל טוב – וה' יצליח דרכך בכל מבחני החיים , אם תעתיק או לא , זהו המבחן האמיתי העומד לפניך מאת בוראך .
מקורות לתשובה
תשובה מאת הרב יוסף אלנקווה
אין פה מקורות הלכתיים.די"מ
וזה חשוב כי זה בעייה שאנשים ממציאים הלכות.
בקטע שיש95200
אנשים שממציאים הלכות וזה בעיה - אני מסכימה לגמרי!!
אבל אם התשובות שהבאתי לא עוזרות (מבינה למה האחרונה לא עזרה אבל ...) תגגל ותמצא...
ומקסימום לא תמצא
עדיין לא הבנתי למה זה משנה אם זה אסור הלכתית או אסור מצפונית?
אני מסכימה שעד שיוכיחו שזו הלכה זה יהיה מצפוני...
למרות שאותי מספקת התשובה של הרב ינון זמיר (והקטע שזה כן משפיע בעקיפין על מבחני קבלה לעבודה...)
ועם העובדה שאנשים ממציאים הלכות אין לי ככ מה לעשות ..
אבל אם התשובות שהבאתי לא עוזרות (מבינה למה האחרונה לא עזרה אבל ...) תגגל ותמצא...
ומקסימום לא תמצא
עדיין לא הבנתי למה זה משנה אם זה אסור הלכתית או אסור מצפונית?
אני מסכימה שעד שיוכיחו שזו הלכה זה יהיה מצפוני...
למרות שאותי מספקת התשובה של הרב ינון זמיר (והקטע שזה כן משפיע בעקיפין על מבחני קבלה לעבודה...)
ועם העובדה שאנשים ממציאים הלכות אין לי ככ מה לעשות ..
אז מעצבן אותי שממציאים הלכות וכשעשוים אתדי"מ
זה זה מפריע לי
אנסה לתת לך דוגמא מאד פשוטה למה זה כ"כ מפריע.אני77
נניח שאת ואחייך יוצאים לטיול ארוך, ובטיול יהיו הרבה סכנות. לפני הטיול נשבעתם לאביך שלא תעשו דברים מסוימים, כדי לא להכנס לסכנה, וחתמתם לו על רשימה של דברים, ולא את כולם אתם זוכרים במדויק, ובא מישהו באמצע הדרך ואומר שמשהו מסוים שאחד מכם רוצה לעשות, כלול בשבועה שנשבעתם לאביכם. אח"כ מתברר שזה לא היה בדיוק, אבל היה שם משהו דומה, ובכל מקרה, רציתם לעשות דבר מסוכן. האם לא היית כועסת עליו?
ועוד דוג' מההסטוריה כדי להמחיש כח של דבר שנקבע ונחתם, "ויוסף יהונתן להשביע את דוד באהבתו אתו כי אהבת נפשו אהבו" ו""ויכרות יהונתן ודוד ברית באהבתו אותו כנפשו". אם הם כ"כ אוהבים זה את זה, למה השבועה והברית? ברגע שהאהבה נחתמת היא מראה את כחה וגדלותה בזה שהיא מסוגלת לעלות למישור נעלה יותר, שהמקרה לא שולט בו. אהבה שאינה תלויה בדבר.
כך גם בהפרש שבין הלכה ומצפון. המצפון, אפילו אם הוא יתמיד בכל מקרה, זה לא תכונה עצמית שיש לו שהוא מעל המקרה, לעומת ההלכה. (שאפילו אם אינה חלה על מקרה מסוים, זה לא בגלל שבמקרה זה יש כחות מעליה, אלא ששם היא פועלת בצורה אחרת.)
מקבלת!
95200
ל95200יום חולין
כל מה שמנסים לומר זה שנכון שמבחינה הלכתית ומוסרית זה באמת לא ראוי, ולכן באמת כולנו (ואת בתוכנו) לא מעתיקים, וזה נכון וטוב וראוי. בקיצור, אשרייך, והמשיכי כך
הנקודה היחידה שמנסים לומר היא שזה לא הלכה. גם אני שמעתי דעה מרב מסויים(שאני מפחדת להגיד את שמו שלא יתנפלו עליו...) שבבגרות אין בעיה להעתיק. אין פה גניבת דעת כי אף אחד לא סמך עליך שלא תעשי את זה, ולכן הם שומרים עליך (כמו שמקודם הסבירו)- ולמרות זאת זה לא ראוי ומוסרי, אבל זה לא הופך את זה להלכה.
זה כמו להגיד שלהתחתן עם 2 נשים זה לא ראוי, אך זה לא הופך את זה להלכה מהתורה.. (ותעזבי עכשיו את חרם דרבנו גרשום- פשוט לא היתה לי דוגמא יותר טובה.. נגיד שאנו חיים בתקופת האבות)
סורי על החפירות..
לא נכון בכלל.די"מ
אנחנו אומרים שאין עם זה בעייה הלכתית.
ואם לא חרד"ג לא היה שום איסור לשאת שני נשים
ואם לא חרד"ג לא היה שום איסור לשאת שני נשים
הי, אבל זה מה שאמרתי. אולי תנסה לקרוא שוב? כנאה לא הבהרתייום חולין
תקראי את המשפט הראשון של מה שכתבתדי"מ
נכון, אמרתי שזה לא הלכה, אך זה כן נכון מבחינה מוסרית. זה הכליום חולין
אוי, סליחה על הדביליות.. בטעות כתבתי לא נכון מבחינה הלכתית.יום חולין
התכוונתי בדיוק הפוך
אחלה.די"מ
סליחה על האי הבנה
מקבלת! (עם התיקון שכתבת אחרי)95200
אתה מתווכח עם גדולי ישראל, רבנים אדירים וחכמים הרבה ממך!dvir99
תודהdvir99
זה איסור מוחלט!! זה גזל !! גניבה!! גניבת דעת..זה שקר מוחלט!!הגאולה בפתח
כמו שכולם יודעים שאסור לשקר זה עוד יותר שקר!!
איזה איסור יש בלשקר?די"מ
"ולא תשקרו איש בעמיתו..."95200
הוזהרנו בתורה על איסור שקר באיסור לאו ובמצות עשה.
היכן? נאמר בפרשת קדֹשים (ויקרא יט, יא): "לֹא תִּגְנֹבוּ וְלֹא תְכַחֲשׁוּ וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ", הרי איסור לאו בגניבה, בכחש (- אמירת שקר) ובשבועת שקר [1].
ובפרשת משפטים (שמות כג, ז) נאמר: "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק", הרי מצות עשה להתרחק משקר.
היכן? נאמר בפרשת קדֹשים (ויקרא יט, יא): "לֹא תִּגְנֹבוּ וְלֹא תְכַחֲשׁוּ וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ", הרי איסור לאו בגניבה, בכחש (- אמירת שקר) ובשבועת שקר [1].
ובפרשת משפטים (שמות כג, ז) נאמר: "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק", הרי מצות עשה להתרחק משקר.
לא יודע מה איתך אני לא קראי.די"מ
אין איסור עצמי בלשקר ..
המון פעמים לשקר יכול להיות כל מיני איסורים;הוצאת דיבה,גנבת דעת, שבועת שקר ויתכן שיש עוד ששכחתי ..
אבל לשקר לחבר שלי שראיתי גמל פורח באוויר (כל עוד אני לא נשבע על זה) אין בזה שום איסור הגם שזה מידה מגונה מאוד.
אולי יש לכלול את זה במצוות "והלכת בדרכיו" אבל עדיין הגדר אז ממש שונה כי אף אחד לא יכול להגיד שהוא מקיים את המצווה הזאת בשלמות
המון פעמים לשקר יכול להיות כל מיני איסורים;הוצאת דיבה,גנבת דעת, שבועת שקר ויתכן שיש עוד ששכחתי ..
אבל לשקר לחבר שלי שראיתי גמל פורח באוויר (כל עוד אני לא נשבע על זה) אין בזה שום איסור הגם שזה מידה מגונה מאוד.
אולי יש לכלול את זה במצוות "והלכת בדרכיו" אבל עדיין הגדר אז ממש שונה כי אף אחד לא יכול להגיד שהוא מקיים את המצווה הזאת בשלמות
סבבה!95200
בכיף, אני גם לא קראית, מצטערת שנכנסתי לוויכוח שאין לי כוונה להתמיד בו ...
לילה טוב.
לילה טוב.
לא נכון!dvir99
יש איסור.
לא ידעתי שאתה רב מוסמך לפסוק הלכות.
אני אומר שכדאי שתשאלו רב.
חוץ מזה, יש פס' שכתוב בו על כך שהקב"ה שונא מידות רעות, והן נקראות "תועבת ה' א-לקיך" (לא זוכר במדויק. אבל בערך כך).
אני מצטט, די"מ אמר: "אין בזה שום איסור הגם שזה מידה מגונה מאוד"
וחוץ מהמידה הרעה, יש עניין בהלכה של שקרdvir99
פשוט תשאל רב.
לא אמרתי שטוב לשקר אבל זה לא אסורדי"מ
כן, זו גניבת דעתdvir99
מצטט מתוך מאמר הלכתיdvir99
ח. העתקה במבחנים - בשו"ת אגרות משה [7] כתב שיש בזה איסור מהתורה, ובפרט באופן שעל ידי המבחנים מקבל תעודת גמר, שעל פיה יתקבל לעתיד לעבודה "דהוא גם גניבת דבר ממש, דהא משירצה לפרנסתו במשך הזמן להשכיר עצמו אצל אחר לעבוד בעסקיו, ורוצים ברוב הפעמים במי שגמר היטב לימודיו דחול, והוא יראה לו התעודה איך שגמר בטוב, ועל סמך זה יקבלהו, שזהו גניבת ממון ממש". וכן נקט בשו"ת שבט הלוי [7].
מתוך אתר "עולמות"
קישור מלא http://olamot.net/shiur/%D7%92%D7%A0%D7%99%D7%91%D7%AA-%D7%93%D7%A2%D7%AA
הוא אשר אמרתידי"מ
אבל בסתם מבחן אין שום איסור
בכל זה יש צד הלכתי שאסורdvir99
תשובה מפורטת! - נוער וגיל ההתבגרות
וגם פה מה?! - נוער וגיל ההתבגרות
מרוב שהשרשור התארך, אנשים לא שמים לב לכל התגובות...
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com
הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך
האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?
הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות
בדיוק כמו בחיים האזרחיים
הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.
ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר
..יהודי חסידיאחרונה
אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא
הפצות!!יהודי חסידי
ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.
הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.
בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf
יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.
כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
אשמח לתגובות....
וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי
וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
...יהודי חסידי
....יהודי חסידי
...יהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה
אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"
הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
מחפשים בני נוער לכתבהדבדב
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
אני חדשההרהמורניק
סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!
משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
שלוםטאטע מלך העולם
יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.
ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?
רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...
תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!
זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini
אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.
כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.
האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?
האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?
או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?
העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.
מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה? (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)
אולי לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי?
אמממטאטע מלך העולם
זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...
אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם
הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...
בד"כ זה כן סותריהודי חסידי
אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?
לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.
אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך.
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם
זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...
אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...
עכשיו מבינים קצת יותר??
כן...יהודי חסידי
אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...
חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך.
וואי תודה!טאטע מלך העולם
אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??
ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה
אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...
כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...
בקיצור מורכב ביותר...






