הטבה אשר לגרד קצת מהה"א, פן *2 בסדר גמורמ. שלום
ישר כח, מסכיםאות והדר
נראה כשר אף ללא הרחקה אבל כדאי לשפר
גם ל"פן"ים אפשר מעט להוסיף כדי שלא תהיה שאלה בפעם הבאה
מבוגר לא מעלה ולא מורידאות והדר
לפי ענ"ד כל אות נמדדת בפני עצמהhaim770
ב"ה
כך שאם ל"ן" יש את השיעור לא צריכים להתחשב ב"פ" שלפני.
כך שאם ראש ה"ן" קולמוס ורגלו שלושה קולמוסים זה "ן" ודאי גם אם ה "פ" מטעה בגלל גודלו ולידו ה"ן" נראה "ז".
עד שני קולמוסים זה ודאי "ז", לכן המלצת הסופרים הוותיקים היא לקצר בטיפה את רגל ה"ז" לא להיכנס לשאלות במידה בין קולמוס לשתיים.
המחשה:
[ ] [ ] [ ]
[] [] []
[] [] []
[] []
[]
זיין ש"ת נון פשוטה
צריך גם מאוד להזהר מדימיונות של סופרים, והייתי מרחיק לכת, איני יודע אם מה שטאני הולך לכתוב נכון אבל שווה בדיקה:
אם הראה לתינוק נון ודאי וקרא לה זיין האם נפסל בכך?
פסול כמו שהוא..ומועיל תיקון..אילן ח.
איזה פסול נו ברצינות!!!אמיר הסופר
פסול ? בבקשה תביא מקורות
אני יחסוך לך עיין אבני נזר ועיין מהרשד"ם ועיין שבט הלוי ואחר כך נראה אותך אומר פסול
לפני שחותכים דינים תפתחו קצת תלמדו משהו לפני שזורקים כל מיני פצצות כאילו אתם איזה פוסקים או איזה "מוצי"ם" "בוצי"ם"
מה זה הולך לפי הבטן ? כל אחד מה נראה לו או להאמין לו תפתח את ההלכה בפנים באחרונים למה ומאיפה ראיות ואז תכריע לא לחתוך כאילו זה איזה פלאפל או אבטיח!!!!
סליחה היתה כאן אי הבנה...לא הסברתי מפורט יותר.אילן ח.
תגובתי היתה על התמונה הראשונה...הטבה אשר שנקראת מילה אחת ....וזה פסול כמו שהוא ומועיל לתקן כפי שהזכירו כאן...לגרד וכו..
על שני התמונות הבאות פן... כשר !!!
וסליחה שלא הובנתי נכון...
אמיר היקר....מסכים עם כל מילה שכתבת..
והרב מועלם מכשיר הטבה -אשר ללא תיקון....אילן ח.

בשביל לומר דבר כזה צריך כתפים של הרב מועלםמ. שלוםאחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.
