קטניות - דיון הלכתי בלבד.המצב חסה

בעקבות דיון קצרצר עם חבר, 

עלתה לי שאלה- 

מה המקור ההלכתי לגזירה של הקטניות בפסח, דהיינו- מי גזר את הגזירה הזאת?

הרי בגמרא כתוב שאין לקטניות חימוץ אלא סירחון.

 

(טענות וכו' אעלה אח"כ, כרגע רוצה לדעת את דעתכם)

 

הטעם של הקטניות לפי מה שאנחנו למדנו הוא בעיקר מסורת... שבימירעיה123
ם עברו היו שומרים קטניות, לא קטניות וכל מיני דברים באותם השקים וע"מ לא להתבלבל אבות אבותינו אינם היו אוכלים קטניוןת...
זה לפי מה שהבנתי
אבל שאלה טובה ואני ישמח לדעת את הטעם העיקרי שבזה
מתי בדיוק? מי הראשון שאסר?המצב חסה


אם אני לא טועה בספר התודעה כתוב ...עוד אחת!
באיזור פסח לא זוכרת איזה עמוד
נראלי כדאי לשאולרב, כי זה באמת מעניין ואף אחד לא אומר במדויקרעיה123
ובטוח...
עד כמה שזכור לי, ראשונים מביאים את זה כמשהו שנהוג...אדם כל שהוא

בפועל. ולא ידוע מי הראשון שאסר.

אני לא זוכר מי מהראשונים הזכיר את זה ראשון, אבל זה כמובן ידוע.

מנהג. המקור היחיד שראיתי הוא בדברי הר"י קאפחהמצב חסה

ששני קראים אסרו קטניות משום חמץ.

 

אגב, היום כל מי שאני שואל על זה עונה תשובה אחרת, 

בפועל למה לא נאסרה תערובת, הרי שק אורזז לא גדל באותו מקום 

שבו גלה החיטה, אז מה הטעם לאזור את זה ככלל ולא כפרט 

כמו שכותב הרמ"א שאסור לאכול קטניות כלל?

 

 

לגבי מה שהבאת בשם הרב קאפח...אדם כל שהוא

פרסם פעם במקור ראשון פרופסור, מומחה לקראים, שלא מסתבר כלל שהקראים הם מקור העניין.

[קראתי את זה מזמן, אבל עד כמה שזכור לי, הוא חושב שזה לא היה נהוג בכלל אצל הקראים באותה תקופה, וגם לא בימינו, והיו מעט קראים שאמצו את זה בתקופה מאוחרת להתחלת המנהג, כנראה בהשפעת הרבניים.]

אז הוא טוען ככה והוא טוען ככההמצב חסה

זה לא מפריך שום דבר כל עוד אין עובדות

"גברא אגברא קא רמית"סתמישוו
איש איש ודעותיו, כשכל אחד מהם היה ענק שבענקים.. ופסק לעדתו.
צריך לראות על סמך מה כל אחד הסתמךהמצב חסה


יכול להיות שגידלו את התבואה בצורה שונה בארצות אשכנז מבארצותסתמישוו
המערב(?)
לא סביר, תמיד היו מייבאים את האורס מהארצות הטרופיות והמימיותהמצב חסה

להערכתי.

אבל אבדוק את זה

טוב, אני גם לא יודע איך זה היה אזסתמישוו
עד כמה שאני יודע..סתמישוו
היו שומרים את האורז ואת החיטה בשקים (בטח גם עוד דברים) וזה היה קשה שלא להתבלבל ובטעות שהחיטה לא תיכנס לאורז. על זה האשכנזים פסקו שאסור מספק.
כיום, עד כמה שהבנתי אין איסור קטניות מעיקר הדין, כי אין חשש שימצא חמץ באורז (שמעתי על איזה אחד שאמר שהוא כבר 20 שנה בורר אורז ולא מצא שם חמץ)
אבל בגלל שרבותינו הלכו ככה, אנחנו לא נוטשים את תורת אימנו.. ולא אוכלים קטניות
הטעם הוא ישן אבל לגמרי אקטואלי לימינו-שירוש16

פשוט פעם היו זורעים באותם שדות גם חיטה וגם קיטניות. ולכן, כשהגיע פסח, חששו שעם קטיפת הקיטניות יעלו שאריות של שעורה או חיטה וזה מחמיץ את כל הקטיף.

בימינו, זה עובד אותו דבר אבל כמובן עם הרבה יותר השגחה. כך שהסיכוי שחיטה וקיטניות יתרעבב יחד בקטיף שואף ל0%.

זוהי גזירה מאוד ישנה אך היא תקפה גם בימינו.

 

קיצר- מקווה שהצלחתי להסביר. כמובן שזה בתמצות חבל עם הזמן אבל זה העיקר.

בהצלחה!

 

הספרדים התירו כי הם לא חששו לזה.סתמישוו
כלומר, לדעתם אין לחשוש שדבר כזה שזה יתערבב יקרה ולכן הם התירו קטניות. כיום, שבכלל אין לחשוש שדבר כזה יקרה (אולי במיקרו אחוז ורבע) מעיקר הדין אפשר להתיר. אבל בגלל שאנחנו עושים את מנהג אבותינו אנחנו נשארים ככה
הספרדים התירו כי בימים דאז שיטת הזריעה והקצירה הייתה שונהשירוש16

אצל האנשים שבספרד לאשכנז. 

והסיבה שכיום יש עדין את המנהג הזה, שאגב- הוא כ"כ חזק עד כדי כך שיש אומרים שאשכנזיה שהתחתנה עם ספרדי, לא ברור מעליו שהיא יכולה לאכול קיטניות בפסח. מניסיון- חברה אשכנזיה שנישאה לספרדי ועדין אסור לה לאכול קיטניות בפסח.

קיצר- כל מי שחושב לזלזל במנהג הזה- שיחשוב פעמיים.

ממש לא פשוט לעזוב מנהגים ברורים ומקובלים מדורי דורות. במיוחד לא כאלו שנוגעים להלכות פסח.

שימו לב:

"כל המוסיף גורע" - נאמר על כל המצוות שבתורה. חוץ ממנהגי הידור כשרות בפסח.

בפסח נאמר: "כל המרבה הרי זה משובח".

מתי בדיוק הספרדים אסרו ש'התירו'?המצב חסה

ד"א- מה המקור שלך לרעיון הנחמד הזה?

מאוד פשוט לעזוב מנהגיםדי"מ
לא כזה קל לעזוב מנהג...עוד אחת!
זה מסורת ונראלי צריך לעשות התרת נדרים וכו.......…
לא אקטואלי בכלל.די"מ
כיוון שהם דומים לחמץ והמון פעמים התבלבלו אז גזרו.די"מ
אני יודע שהרב קאפח טוען שזה מנהג טעות.
אך זה לא נכון.
כי גזרו מסיבה טובה שהמון פעמים התערבב חמץ.די"מ
מה בדיוק התערבב בחמץ?המצב חסה


*דגן לא חמץ, סליחה.די"מ
סיבות, לאחר מחקר קצר:מגדלור באפלה

א. הדמיון בניהם- חששו שיתבלבלו בין קטניות לבין חיטה (או כל אחד מחמשת מיני דגן) ויבשלו ביחד.

ב. היו מקומות בארצות אשכנז שנהגו להכין קמח מסוגים שונים של קטניות, ופחדו שאנשים יתירו לעצמם גם קמח חמץ.

ג. היו שומרים חמץ (קמח) וקטניות ביחד במחסנים לטווחים ארוכים, ופחדו שיתערבב ויחמיץ את הקטניות.

שאלות על הסיבות-המצב חסה

א ההבדל בין קטניות כמו בורגול, אורז, וכדו' גדול. קשה מאוד להתבלבל בניהם.

ב מי פחד שאנשים יתירו לעצמם קמח של חמץ?

ג זה לא קשור, כל דבר שהתערבב עם חיטה היו נוהגים שלא לאכול לפני פסח אם לא נשמר משעת קצירה.

אורז מלא מאוד דומה לחיטה.די"מ
אז או שאתה לא יודע להבדיל, או שאתה מחרטטהמצב חסה


זה נכון שזה שונה אך בהחלט הגיוני להתבלבלדי"מ
אני יודע איך אורז מלא נראה ואיך חיטה ניראת, אל תדאג.
הגיוני גם היום. זהממש לא סיבה לאסור!המצב חסה


אז הם סברו אחרת ממך.די"מ
לי יש כבוד לגדולי ישראל ואני מניח שהם אסרו כי הם ראו שזה מביא לידי תקלה.
למרות שאני לא מסכים איתם.

כמו שאני מבין למה הרב עובדיה אסר לעלות להר הבית אך לא מסכים.

זה שיש לי ביקורת על גזרה מסוימת לא אומר שאין לה שום טעם.
שאני אבין- מי גזר את זה?המצב חסה


חכמי אשכנז.די"מ
איזה חכמים?המצב חסה


אתה התכוונת שבורגול זה קטניות?אדם כל שהוא

כי אם כן, אתה עצמך התבלבלת...

בורגול זה חמץ.

חחח נכון..לא שמתי לב לזהדי"מ
צודק התבלבלתי לגבי הבורגול עצמו.המצב חסה


קטניותספרדי גאה

צשום שפעם בארצותהם היו מביאים את כול הקטניות ממקומות אחרים אז היו להם חששות שנתערב להם חמץ כמו לגבי דין של "חדש" מה שמוזכר בשולחן ערוך בסימן תפ"ט סעיף י' ..שהיו בזה חששות לכן אני חושב שהוא הדין כאן

אה?המצב חסהאחרונה

לא הבנתי מה כתבת

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירותאחרונה

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילהאחרונה
מדהים!
שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

בדידותהרשפון הנודד

למה אפשר לחוש בדידות ברמה כמעט משתקת והאם זה אמיתי ומה אפשר לעשות עם זה?

לכן לנוער יש תנועות נוער. מפגשים, פעילויותפ.א.
כן אבל זה מרגיש לי קצת בריחה משום מההרשפון הנודד
בריחה? אשמח שתסבירפ.א.

אתה מרגיש בדידות כי אין לך חברים? מה עם חברים לכיתה בלימודים?

אתה לא חבר בתנועת נוער? 

זה לא זההרשפון הנודדאחרונה

זה הנקודה יש לי חברים אבל אני לא רוצה לבנות את הקשר שלי רק בשביל להרגיש שיש לי חברים ואני לא בודד...(מוזמן להסתכל בשרשור החדש על ללכת לסניף מעורב שאתה לא כל כך מאמין בזה אבל צריך בסוף חברה..)

...הרמוניה

א- אדם בסופו של דבר מול עצמו גם כשהוא עם חברים וגם כשהוא לבד... האם אתה מהווה חברה טובה לעצמך? 

מעניין לך עם עצמך? האם אתה חבר טוב לעצמך (רגשית)?

תכנס פנימה. בכל אחד יש עושר פנימי וזה תענוג לגלות אותו.

ב- נסה לשים לב לזה שאתה אף פעם לא באמת לבד, תמיד מושגח בידי מישהו שאוהב אותך אהבת עולם...

אולי יעניין אותך