שרשור יפה חדש 2. קומבינטוריקהפינג.

קומבינטוריקה. שם מלא השראה לנושא מלא השראה. (ענף במתמטיקה בדידה)

ומהי הקומבינטוריקה הזו?

זהו ענף שעוסק בספירה של כמויות סופיות של אוביקטים.

אתם יכולים לקחת את זה למקום הבסיסי ביותר.

כמו כמה צירופים אפשריים תוכלו ליצור לפרוזן היוגורט בדוכן הגלידה מתחת הבית שלכם.

הרי יש עשרות סוגי פירות ושוקולד וגליליות. כמה צירופים אפשריים יש להם?

מעניין, לא? אותי זה די מגניב לחשב לעצמי דברים מטומטמים כאלהחושף שיניים

ברור שלפעמים משתמשים בה לדברים מטומטמים פחות ונצרכים יותר, וגם מסובכים קצת יותר.

כמו במדעי המחשב, למשל, בכדי לחשב את הזמן שייקח לתוכנית מחשב כלשהי לרוץ

(עורכים כמה חישובים קומבינטוריים בשביל להעריך את מספר הפעולות הכולל שהאלגוריתם יבצע)

או לחשב את הסיכוי שלך לזכות בלוטו.

בקיצור, ממש לא חסר למה.

 

אבל. וכאן הגענו לנקודה המרכזית והמרתקת. איך?

נתחיל מהתחלה. יש שתי עקרונות בסיסיים בקומבינטוריקה,

שנקראים עיקרון החיבור ועיקרון הכפל.

אני מאמינה שהספקתם ללמוד על החיבור והכפל אי שם בראשית שנותיכם.

וכאן, עם קצת תחכום, אתם זקוקים בסך הכל לזה.

נתחיל מהפשוט עד גיחוך:

אם אנחנו יכולים לראות אחד מחמש סרטים או לקרוא אחד משש ספרים,

נשתמש באופציית החיבור, ונגיע למסקנה שיש לנו בסה"כ 11 אפשרויות בילוי. (5+6)

אופציית הכפל נועדה לטפל במקרה של גם וגם.

כלומר שאם אנחנו יכולים גם לקרוא ספר וגם לראות סרט, אז יש לנו 30 אופציות שונות. (5 כפול 6)

פשוט לגמרי.

 

וכמובן שאם תרצו לדעת לפתור בעיות טיפטיפונת יותר מסובכות,

תצטרכו להכיר עוד עיקרון אחד בסיסי וחשוב שנקרא תמורה.

הוא קיים בווריאציות שונות, אבל וודאי שאפשר להבין אותו מהדוגמה הבסיסית הזאת:

נגיד שאתם עורכים מסיבה, ויש לכם 15 בלונים ב15 צבעים ואתם רוצים לתלות אותם בשורה.

כמה אופציות יש לכם?

קחו את הבלון הכי יפה. אדום עם לבבות. יופי. בכמה מקומות אפשר לתלות אותו?

חמש עשרה. הרי כולם ריקים ומחכים לו.

עכשיו נעבור לבלון השני, כמה מקומות לקשט אותם נותרו לו?

כולם, חוץ מהאחד שנתלה בו האדום. כלומר, 14. (15 פחות 1)

ולשלישי, הירוק?

לו כבר נותרו רק 13 מקומות.

ולכחול יהיו 12. עד לאחרון, שלו יישאר רק מקום אחד לקשט אותו.

לכן תכפילו, 15 אופציות כפול 14 כפול 13 וכו',

ותגיעו לתוצאה.

ולמי שזה מעניין אותו, יש יותר מטריליון אופציות לסידור 15 עצמים שונים בשורה!

כשקלטתי את זה בפעם הראשונה הסתובבתי יומיים משתאה ממוזרותו ויופיו של העולםחושף שיניים

 

וכמובן שיש כאן עוד הרבה מה להרחיב אבל זה הבסיס המופלא של הנושא, האיך אמרנו,

מלא ההשראה הזה.

מקווה שנהנתם. ושהבנתם. זהו הרי עיקרו של העניין.

אכן מעורר השראה בועית מחשבה

בס"ד ובהשתדלותי

 

נהניתי לקרוא, ולהעלות אסוציאציות שונות....

|תוהה לעצמו|כישוף כושל

בס"ד

 

הרגה הסברת את העקרונות של סטיסטיקה או שנדמה לי?

יש קשר כלשהו בין ססטיסטיקה לקומבינטוריקה, אבל לאפינג.

ובמחשבה שנייה, יש קשר הדוק בין כל ענפי המתמטיקה.

סליחה על הבורותמאיר.

אבל זה לא העצרת?

 

בכלל לא בורות |מרוצה|פינג.

העצרת מופיעה בקומבינטוריקה על כל צעד ושעל שהוא

אז מה העניין בשם מסובךמאיר.

הסברת את העצרת...

לא בדיוק.פינג.

הסברתי את המשמעות הקומבינטורית של עצרת, אבל רק כחלק מהנושא הכללי יותר

המטרה של השרשור היתה דווקא לפשט את השם המסובך הזה.

 

אניוואי, באמת הבסיס הוא פשוט. רק שבהמשך לא מספיק לך לדעת רק את זה,

כי שם מתחיל להסתבך העניין עם תמורות במעגל או שלא כל האיברים שונים,

חלוקות, סדרות נסיגה, עיקרון ההכלה וההפרדה, וכן הלאה וכן הלאה.

אתה יודע איך זה במתמטיקהחושף שיניים

וואיקול דממה
מעניין
אני הולכת להעמיק בנושא הזה בהזדמנות
תודה על ההסבר
נהינתי, והבנתיטופי תות

מנהסתם הייתי מגיעה לזה לבד, בהיגיון פשוט.

זכורה לי שבת אחת שאת ונחמי דיברתם על זה, לא?

זה לא היה על זה כמדומני.פינג.

על חשבון דיפרנציאלי, עד כמה שזכור לי.

אולי גם גרסנו על אינטגרלים להנאתנו.

וואו. הבנתי, אני חושבתריעות

התחלתי להתעניין קצת במתמטיקה. אם היה אפשר ללמוד את זה בצורה מעניינת, בלי בית ספר, הייתי לומדת. בזכותך

אני אשכרה קראתי עד הסוף.טובי =][=
וואו. שאפו לך.
הסברת בצורה בהירה ומופלאה. אני בעד לשלב בלונים,פרוזנט,בטטות,שקדים ואבטיחים בחומר של מ"מ ומחשבים.


אאל"ט נתקלתי בעסק המוזר הזה ביחידה של מדעי המחשב..
זה לא חלק מ4 יחידות מ"מ,נכון?
הו. גם אני כל כך כל כך בעד.פינג.

וזה ממש מצער אותי שדווקא אנשים קרים,

חסרי השתאות לנוכח הלוגיקה המופלאה ומלאת ההשראה של המתמטיקה,

הם אלו רוב מורי המתמטיקה שפגשתי בחיי עד כה. אחח. רדודים כל כך.

|נאנח|

 

ועד כמה שידוע לי, לא

למען הדיוק -בן-ציון

יש 1,307,674,368,000 אופציות לסידור 15 הבלונים.

 

וזה אכן משהו נחמד להעסיק את עצמך.

 

ד"א, הסברת בצורה יפה ומובנת.

את תהיי מרצה טובה

חישבת?!! קול דממה
זה לא מסובך לחישובמאיר.
לכתוב במחשבון 15 עצרת
הבנתי. תודההנסיך הקטן.


אז הנה תרגילקמנו ונתעודד

בס"ד

 

יש לנו חמישה זאבים, שלושה כלבי שמירה ושבע כבשים (בנקבה).

 

הזאבים שונים זה מזה (יש להם תבניות שונות על הפרווה), וכך גם הכלבים (יש להם קולרים שונים). אבל הכבשים זהות לכן אם נחליף בין שתי כבשים, זה ייחשב אותו הסידור. השאלה היא :

א. כמה אפשרויות יש ע"מ לסדר את כל המשק בשורה?

ב. אם אנו נדרשים להשאיר את כל הכבשים בחיים, והדרך היא למנוע את האפשרות שיהיה זאב ליד כבשה, כמה אפשרויות יש לסידור המשק?

 

 

ועניין אחרון: אני פשוט מרגיש חובה לשמור על כבודם של המורים למתמטיקה. אני לא יודע מי מכם עמד בסיטואציה, לי יצא פעם אחת. לעמוד מול כיתה של שלושים ילדים רועשים ועייפים שלא מעניין אותם מתמטיקה והאחים הגדולים שלהם מילאו להם את המוח בסטיגמות על הנושא, להכניס להם לראש את כל החומר הנדרש לבגרות במעט מדי הזמן שיש, לתרגל איתם את החומר כי אחרת הם ישכחו אותו מיד (זה החלק הקשה ביותר, בגלל שאף תלמיד לא מבין את החשיבות של העניין), ולצאת בחיים מהכיתה. אם מישהו עומד במשימה הזו, כבר מגיעים לו הרבה כבוד והערכה וזה די הגיוני שקצת קשה לו גם להעביר את החומר בצורה מעניינת. גם אם כשהוא היה צעיר הוא תמיד הבטיח לעצמו שהוא יהיה מורה, והוא יהיה מורה מעניין משונה מהמורים שלו, והוא אפילו ניסה לעשות את זה בשנים הראשונות שבהן הוא לימד.

אנסה.בן-ציון

(מקווה שהבנתי).

 

א. מכיוון שכל הכבשים זהות, הן נחשבות כאחד לצורך החישוב. 

5+3+1=9.

9*8*7*6*5*4*3*2=362,880.

מספר האפשרויות: 362,880.

 

ב. כדי לדעת את התשובה לב' נצטרך לחסר מהתשובה הקודמת את מספר האפשרויות שבהן יש זאב ליד כבשה. 

מכיוון שמדובר בתמורה של כפל, אז נחלק.

נחשיב את כלבי השמירה והזאבים כאחד וכנ"ל הכבשים.

החישוב: 3*2=6

362,880:6=60,480.

מספר האפשרויות לסידור: 60,480.

 

נראלי שהסתבכתי קצת, אז אשמח להסבר.

 

אתה צודק בהחלט לגבי המורים למ"מ.

 

 

 

אז אנחנו נעשה סדרקמנו ונתעודד

בס"ד

 

ואחר כך פינג תוכל לתרגם את זה לעברית...

 

בשלב הראשון, בעצם לא משנה לנו מה זאב ומה כלב. כי אין הגבלות על המיקומים ולכן זה כאילו ביקשו ממנו לסדר שמונה בע"חים בשורה. עכשיו נטפל בכבשים. יש שתי דרכים: אחת היא פשוט להתייחס אליהן כאל שונות זו מזו ואח"כ לחלק' את התוצאה במספר הסידורים האפשריים. השנייה היא משהו עם מחיצות. אני לא זוכר ולכן נדמיין שזה לא קיים. ולכן יש לנו 15 עצרת לחלק ל7 עצרת. שזה 8*9*10*11*12*13*14*15 כלומר 259,459,200.

 

בסעיף השני העניינים מסתבכים. השיטה הנוחה ביותר היא "עיקרון ההכלה וההדחה", אבל אני מוותר מראש על הניסיון להסביר אותה. ולכן נלך בגישה אחרת: בעצם, על מנת שלא יקרה שיש כבשה ליד זאב, צריך שהכלבים יפרידו. אז נתחיל בלסדר את הכלבים, (לזה יש 6 עצרת אפשרויות) ואחר כך יש לנו כאילו ארבעה תאים כדי לשכן בהם את הכבשים והזאבים, כשאי אפשר לשים גם כבשה וגם זאב באותו התא. נתחיל בלהחליט כמה תאים יוקצו לזאבים וכמה לכבשים (בין 1 ל3). ועבור כל אחד משלושת החלוקות, נבחר אילו תאים יינתנו לזאבים (האחרים יהיו של הכבשים), ונתחיל לשכן אותם.

 

טוב, הייתי שמח להרחיב, אבל אני חייב לעוף. אני אשתדל להשלים.

אוף לא הבנתי קול דממה
פינג מוזמנת להסביר קול דממה
אין ספק שזה יעשה איתי חסד.. איפה את?קמנו ונתעודד


(סעיף א)פינג.
עבר עריכה על ידי פינג. בתאריך י"ג בניסן תשע"ה 18:38

אני לא חושבת שצריך להסביר יותר, זה ממש מובן,

פשוט רק בלי בלונים ודימויים ופרוזנים ושאלות רטוריות ושאר הגיגייחושף שיניים

 

אני יכולה לנסות בכל אופן.

השלב הראשון, בעצם מדבר על כל מה שהסברתי בהתחלה, רק שמשתמש במילה עצרת,

שהיא השם הרשמי של כל העסק עם הבלונים, ועוד עניין אחד.

 

לו יצוייר שהבע"ח מספיק ממושמעים אליכם בשביל לעמוד בשורה,

אז עקרונית הייתי אומרת לכם, מה הבעיה?

קחו את עיקרון הבלונים ותיישמו אותו על החבורה הזאת.

כולם ביחד הם חמש עשרה, תעשו 15 עצרת (שזה במילים אחרות 15*14*13 וכולי)

ותגיעו לאותה תוצאה כמו עם הבלונים.

אבל אני בעצם משקרת לכם. 

כי ההבדל בין הבלונים לכאן הוא ההבדל המשמעותי ביותר.

זה שכבר מתחיל לעשות את הקומבינטוריקה מחיים קלים ורדודים של כפל בסיסי לנושא ארוך ומעניין.

למה? מה ההבדל?

ההבדל הוא הוספת קריטריונים מגבילים.

כאן, למזלנו, הקריטריון פשוט למדי.

בגלל שהכלבים שונים זה מזה, וכן הזאבים שונים זה מזה,

אפשר לראות בהם סוגים שונים לחלוטין.

כמו צבעים שונים של בלונים. כחול. אדום. צהוב. יופי.

אבל הכבשים?

הכבשים זהות. הן עצם זהה. בלון סגול אולי, שמוכפל בשבע.

איך נתייחס אליהן?

נבחר בדרך שקמנו ונתעודד בחר.

הוא אומר ככה:

בואו נתייחס אליהן באמת כאל חמש עשרה שונים,

וזה ייתן לנו תוצאה גדולה מהאמת, כי היותן זהות- מוריד לנו הרבה מאד אופציות.

ואז, כשנגיע אל התוצאה של חמש עשרה עצרת, כמה פשוט,

נחלק את זה לשבע עצרת-

שאלו הן שבע הכבשים החמודות. הבלונים הסגולים. העצם הזהה.

ככה נוריד לנו את האופציות המיותרות.

(וכמובן שבחילוק ולא בחיסור חלילה, כי פעולת הגמל של כפל זה חילוק, ואילו של חיבור זה חיסור)

פשוט מאד.

וכשמחשבים את זה, (לא ידני כמובן!)

מגיעים לתוצאה האגדית הזו, 259,459,200. מגניב.

 

וסעיף ב' פעם אחרת כי זה קצת ארוך ואין לי יותר מדי זמן עכשיואפאטי

 

וואו, את מסבירה טוב.reut13
לעולם לא חשבתי שזה יעניין אותי
אאאאאאההה אמלה מה עבר עליכם?!תות שדה...אחרונה


פורום ישל"צהאר"י פוטר

אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול

מי כאן וכמה אתם ותיקים?זיויק
כאן מאז אלף תשעמאות ו-2013שיח סוד
אשכרה.
פשייזיויקאחרונה
בדיקהטיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ח בחשוון תשפ"ו 19:50

הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים

 

דוגמאות בשיעור: 
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים? 
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר? 
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי? 
ועוד...

נושאים בשיעור: 
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.

 

לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:

ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים

 

לצפיה ביוטיוב:

לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב

 

הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי

נושאים בשיעור: 
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור

 

לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:

ריבית ברכישה בתשלום דחוי

 

לצפיה ביוטיוב:

לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב

 

בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת

וכן ב הלכות ברכות 

בהצלחה בלימוד

 

~~ ( זה יותר יפה מהנקודות שאנשים שמים כאן)מחכה לחורף
למישהו יש קישור לדרייב לסרט למלא את החלל?


חורף בריא לכולם

היי, יש למישהו את כל סרטי משחקי הרעב בדרייב?אקרומנטלי
כבר לא כל כך פעילrakonto
הא?
בואנה מה נהיה פה כל היום מבקשים סרטיםשִׁירָה

 לכו לחפש במקומות אחרים או שאל תחפשו בכלל

מההוולטרוןאחרונה
קפוץ לי

אולי יעניין אותך