והמשל של הרב שמשון דוד פנקוס מייטיב להסביר זאת:
משל לאדם ששמו אותו בבית כלא, אבל בבית כלא היה כל טוב, כל מה שהוא יכול לדמיין- נמצא בבית כלא. יש לו את כל מה שהוא חפץ- האם עדין יהיה קשה לו? האם זה יסורים או הטוב מהתגלמותו?
והתשובה די ברורה: זה סיוט. פשוט סיוט.
ולמה?
כי כל כלא, כל מצב בו גודרים את האדם למקום מסוים- הוא מרגיש כבול וזה סיוט בשבילו. האדם צריך להתמרח הוא צריך להיות בכל העולם כל הזמן, הוא צריך לדעת חדשות וחייב להיות בעיניינים בכל העולם- ולמה? כי הוא צריך את המרחב הזה. נצמצם אותו למרחב מחיה מסוים- והוא יתפוצץ.
ולכן השעבוד של מצרים הייתה זוועתית- הם כבלו אותנו לתוך מקום מסוים.
לקח אותנו הקב"ה מעבדות- לחרות.
הוא לקח את עמ"י מתוך הכלא המצרי וכבל אותם בתוך השבי שלו- של התורה.
אבל זה השבי הכי יפה בעולם.
כי הוא נוצר בישבילינו. הוא המקום הטבעי של כל יהודי.
אם נגביל אדם לכלוב- הוא יתייסר. אבל אם נגביל אדם ונגיד לו: הכל פתוח לפניך, אתה יכול ללכת לכ למקום- חוץ מהריח. שם זה גבול. האדם מרגיש די בסדר, אין לו עסקים בירח ולא יפריע לו לא להיות שם.
כך אמר הקב"ה: אני נועל אתכם, בהר סיני לאחר יציאת מצריים, בעבדות שלי- אבל זה לא עבדות זה חרות. כי הכל פתוח לפניכם- כל העולם שמתאים לכם, בהיותכם יהודים, פתוח לפניכם. רק אל תלכו לעולם אחר מוזר שלא מתאים לכם- עולם של גויים לא מתאים ליהודים. ובסופו של דבר, מי שמנסה לצאת מעולמו של תורה, מרגיש שלא במקום. מרגיש מנותק.
כי זה החרות האמתית.