הגיגים על חירות, ריבוי דעות ומה שביניהם.*בננית*

יצא ארוך מאוד, אבל מקווה ששווה את זה.

גם אם לא יקראו, כתבתי כדי לסדר את המחשבות

 

2 השרשורים האחרונים גרמו לי לחשוב לא מעט על הנושאים הללו, ועל הקשר ביניהם.

מהי האמת? מה הקריטריון לה? מה עדיף להיות - סובלן או קנאי? פנאט או מכיל?

מהי חירות, מהם שיעבוד וחופש? האם הם בהכרח סותרים?

האם יש קשר בין הנושאים?

הגעתי למסקנה שיש ביניהם קשר מאוד מעניין, ואנסה לבאר אותו לפי הבנתי, עפ"י דברים שלמדתי.

 

בבואנו לעסוק בנושאים המורכבים הללו, צריך לנתח כל ערך לעומקו, ולאחר מכן להבין את מקומו של כל אחד.

אני כותבת מתוך נקודת מבט מאמינה, ולכן ישנה הסתמכות מוחלטת על התורה ועל חז"ל.

כל הדברים הנכתבים כאן יוצאים מ-2 נקודות הנחה בסיסיות:

*לכל דבר בעולם יש שורש אמת שמחיה אותו. שנאמר: "ואתה מחיה את כולם.." [נחמיה ט', ו'] הדבר המחיה את הכל זה הקב"ה, שהוא האמת המוחלטת. לפיכך בכל דבר חי במציאות יש חלק מן האמת, בין אם גדול בין אם קטן.

מתוך נקודת ההנחה הזאת צריך למצוא את הדבר הטוב שבכל ערך, ועם זאת את המינון והאיזון שלו. שלא יצא מהפרופורציה הנכונה.

*יש אמת אחת, מוחלטת, והיא התורה. "תורת אמת נתן לנו.." היא הדבר היחיד בעולם הזה שמבטא את האמת המוחלטת.

 

סובלנות - הגישה הסטנדרטית

נקודת הנחה: יש אמת, אבל בגלל חולשה אנושית אנחנו לא מסוגלים לדעת אותה במלואה (ההנחה הזו נובעת מאכזבה משיטות שהתיימרו להציג אמת מוחלטת וכשלו).

מסקנה: צריך לאפשר לכל אחד לומר מה שהוא רוצה, כי בין כה וכה אין דרך לדעת מהי האמת, ומי קובע שדעתי טובה מדעתך?

שורש חיובי: כפי שכתבתי למעלה, בכל דבר יש אמת.

לפיכך, המסקנה הנגזרת היא שאסור לפסול אף דעה או מחשבה, אחרת זו לא תהיה אמת מלאה. יש מקום לכל דבר. הסובלנות מאפשרת לכל אחד לומר את האמת שיש בו, וזהו ייתרונה.

החיסרון והליקוי: 

*זו טענה שנובעת מחולשה, ובתוכה מסתתרת גם אלימות מסויימת, למרבה הפלא.

החולשה היא, שבגלל שאדם לא מסוגל לדעת את האמת, הוא מאפשר לאחרים לומר את דעתם. אבל אילו היה יכול לדעת בוודאות, היה כופה את האמת על כולם. מכאן, שהסובלנות המצויה כיום היא לא סובלנות מהותית, אלא סובלנות הנובעת מחולשה.

*הסובלנות מכילה סתירה פנימית: אם אי אפשר לדעת מהי האמת, מניין לנו שהדבר הנכון ביותר הוא להתנהל בסובלנות? הרי גם זוהי אמירה שמחזיקה מעצמה אמת.

הצורך שהסובלנות עונה עליו: להיות אדם רב-גוני. ללמוד אחד מהשני ולהיות יותר עשיר בדעות.

הניסיון מוכיח שהאמת של אדם מסויים בשלב מסויים בחייו היא לא כל האמת, משום שהאמת שבה הוא מחזיק משתנית עם הזמן כתוצאה משינויים והשפעות העוברים עליו.

זוהי הבנה ותחושת קיומית שלא ניתן לאחוז באמת במלואה.

 

קנאות

נקודת הנחה: יש אמת אחת, וצריך להגיע אליה.

מסקנה: מה שאני רואה כאמת, הוא האמת, וכל האמת.

שורש חיובי: אכן קיימת אמת אחת. כמו כן, אנחנו מחוייבים להגיע אליה.

החיסרון והליקוי: לחשוב שרק אני צודק וכולם טועים זו טיפשות. מאחר ובכל דבר יש אמת, ברגע שפוסלים את האחר, האמת הזו הופכת לחלקית.

הצורך שהקנאות עונה עליו: להחזיק באמת. בכל אחד מאיתנו יש שאיפה מתמדת לאחוז באמת. טבע אנושי.

 

אם כן הצבענו על החוזקות והחולשות שבכל ערך. עתה ננסה להציע דרך המאחדת את הטוב שבשני הערכים לערך אחד שיענה בצורה מלאה על החסרונות שבכל שיטה.

 

כלליות

נקודות הנחה: כנזכר בהתחלה. שתי נקודות ההנחה שהצגתי לכל דבריי.

מהי כלליות? מאחר והתורה היא האמת המוחלטת, האבסולוטית, אנחנו קנאים לה. היא ה-אמת, וכל האמת.

השאלה היא - מהי בדיוק התורה?

תשובה: התורה מכילה בתוכה את כל הגוונים, הדעות והערכים שבמציאות. הכל כולל ה-כ-ל כלול בה. לכן בתור התורה מתאפשר ריבוי דעות.

האמירה של הכלליות היא שישנו סולם ערכים חד-משמעי ומוחלט - שהוא התורה. יש ערך שהוא בעל חשיבות גדולה יותר מחברו.

בירור האמת הוא לא האם הערך צודק או לא, אלא מהו מקומו הראוי והאיזון הנכון שלו.

גם לסובלנות וגם לקנאות יש מקום בתורה, והוא מתבטא בכלליות, המאחדת ביניהם.

לסיכום, השיטה היא כזו - אנחנו קנאים לאמת המוחלטת, אבל מבררים אותה מתוך סובלנות לכלל הערכים במציאות.

הקנאות היא הגישה העקרונית לתורה, הסובלנות היא האמצעי דרכו אנחנו מבררים את האמירה של התורה בכל תחום.

חסרונות: אין. ייחודיות הערך - הסובלנות והקנאות משלימות זו את חסרונותיה של זו באופן מושלם.

הקושי שבשיטה: היא מורכבת ודורשת מאמץ מחשבתי. ע"י השיטה הזו אמנם לא נגיע לאמת המוחלטת (לאיזון המושלם בין כל הערכים והדעות) כי זה בלתי אפשרי, אבל נתקרב אליה עוד ועוד.

 

מ.ש.ל.

 

הייתרון שבהצגת הדברים כך הוא כפול: גם אפשר לעמוד על הדרך לבירור האמת (ולהגיע לשיטה ברורה), וגם לעשות זאת עפ"י אותה השיטה אותה ביררנו (כפי ששמתם לב, ציינתי בכל דבר את האמת שבו ואת החסרונות שבו).

 

ועתה נדון בחופש, שיעבוד וחירות. הנושאים הללו, לעניות דעתי, משיקים למה שכתבתי עד עתה.

השיעבוד במהותו הוא הראייה שדבר אחד הוא הכל. באופן לא פרופורציונלי. אדם המשועבד לדוג' לכסף, עלול לזנוח כל ערך חשוב אחר בשל תאוות הבצע שלו. על אף שכסף הוא דבר חשוב, הוא לא הכל. אדם משועבד, לא מסוגל לראות שום דבר מעבר לשיעבוד שלו.

השיעבוד מזכיר בשורשו את הקנאות, הרואה את עצמה כחזות הכל.

החופש מסמל את חוסר הגבולות. אדם שאין אצלו נכון ולא נכון, הוא עושה מה שבראש שלו.

זה משיק לסובלנות. אין אמת מוחלטת, לפיכך "איש הישר בעיניו יעשה".

החירות משיקה לכלליות. היא המאחדת בין השיעבוד לחופש לכדי איזון נכון.

החירות (עפ"י היהדות) סוברת שהתורה היא הכל. "שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה" [אבות, ו', ב'].

התורה היא אכן חזות הכל, אך היא כוללת בתוכה את כל הרצונות והשאיפות באופן המדוייק שלהן.

בתוך השיעבוד לתורה מתבטא החופש - משום שכל דבר טוב כבר נמצא בתוכה. אין ערך או שאיפה טובה שלא קיימת בתורה, או שהתורה לא נותנת לה מקום. לכן אין גבול לעומקה ולהכלה של התורה, ואדם שלומד את התורה לעומקה, לא מרגיש שיש צורך שאין עליו מענה.

 

הדברים שלי מתומצתים ביותר ביחס לנושאים הרחבים כים הללו. אך ניסיתי לתאר בגדול את השורש של כל דבר.

מקווה שהקשר בין נושא האמת לנושא החירות הוא אכן נכון, כי זו סברה אישית שלי, לא שמעתי אותה מאף אחד.

אם יש למישהו השגות או דיוקים על דבריי, אשמח לשמוע.

 

אני מצרפת פסקה מדהימה של הרב קוק, שדברי כאן מבוססים בעיקר עליה:

"הכלליות אינה סבלנית על פי הצורה החיצונה של הסבלנות, אבל בתוך קנאותה נמצא גרעינה הפנימי של יסוד הסבלנות. הסבלנות החלשה, המחלשת את החיים, באה מתוך גלויי רוח פרטיים שאינם משוקים בטלה של הכלליות, והקנאות הממארת באה מתוך גסות רוח, המביאה לחשוב את גלויי רוח פרטיים שהם עומדים במעלת ההכללה העליונה: מפני שהם רק גלויים פרטיים אינם יכולים להחיות את כל גוני הרוח שחוץ מחוגם, ובצרות עינם ביתר הגלויים שאינם יכולים לכללם אינם כי אם ממעטים את התפשטות החיים וממעטים את דמות גלויי הרוח. אבל ההכללה העליונה נותנת דוקא על ידי מרחבה וודאותה את התכונה העדינה בדיקנות היחוד, המביא את הקנאה המשובחת המולידה את גאונות הרוח, המסירה מדרכה כל רפיון של קטנות פרטית, כל ספק וכל שיתוף, "ד' בדד ינחנו ואין עמו אל נכר". ומתוך שהיא כללית, מפני שבתוכה כלול כל, אינה יכולה על פי טבעה להוציא כל דבר משלטונה והכללתה ולכל היא נותנת מקום, אבל בזה היא רק מרבה את הופעות האורה בתוך כל סגנוני החיים וגלויי הרוח, וחפץ הסבלנות היסודי שלה הוא לתן מקום לכל נטיה של אור, של חיים ושל הופעה רוחנית." [אורות, זרעונים, ו' - למלחמת האמונות והדעות]

וואו. אין מיליםקמנו ונתעודד

בס"ד

 

רק בנוגע להקבלה בין שני הנושאים, היא נראית לי טיפה מאולצת. אני מעדיף כשזה הנושא לחפש את הפסוקים שבהם מוזכר כל מושג וללמוד משם את המשמעות. אבל אולי

באינטואיציה שלי זה מתחבר ומתיישב יפה, צריך עוד עיבוד*בננית*
זה משהו קצת ראשוני אבל יש לי תחושה שיש קשר בין הנושאים. בגלל זה הבאתי את זה די בקצרה.
אכן אני צריכה לחפש מקורות וללמוד את זה עוד לעומק.
תודה!
כתבת יפה Look Smile


תימצתת בתגובה אחת ספר שלם של הרב קלנרא"י זה קשה

"פלורליזם פנאטיזם כלליות"

מדהים

אכן. יש לי אותו. מדהים!!*בננית*
גיבשתי את התפיסה הזו פחות או יותר בעצמי, ואז הגעתי לספר שלו והתחדדו לי כמה דברים.
זה בדיוק מה שניסיתי לעשות כאן, להביא את עיקרי הדברים בתמצות
הספר הזה יותר ממומלץ!

לוק סמייל תודה
אני רוצה להעיר לגבי הסובלנות,אני77

הצגת את היתרון שלה כמוחלט, לאור הראיה שבכל דבר יש אמת ולכן צריך לכבד אותו.

 

אבל צריך לדעת שאע"פ שמבחינה פנימית בכל דבר יש אמת, מבחינה חיצונית זה לא בהכרח כך, ועלינו לדעת להתמודד גם עם חיצוניות הדברים, שלא תמיד ראויים, ולהלחם בזה במלא התוקף, בה בעת שאנו מנסים לשמר את הנקודה הפנימית.

זה הפירוש של צירוף ובירור. להוציא את החלק הטוב, מזוקק ומזוכך מתוך הפסולת.

"ועוד בה עשיריה ושבה והיתה לבער כאלה וכאלון אשר בשלכת מצבת בם זרע קדש מצבתה"

ועייני אורות הקודש, א', י'.

נכון, לא הדגשתי את היחס המעשי.*בננית*

בעיקר התמקדתי ברעיון הכללי. זו בהחלט נקודה חשובה, תודה!

אפשר גם להסביראני77

בהתאמה לדבריך בסוף-ניתן לומר שכאשר אדם משועבד ומתוך זה אומר את דברו, אנחנו צריכים למחות כנגדו, על זה שהוא מסתכל מתוך התמונה הצרה. וכאן גבולה של הסובלנות.

מעולה, זה בדיוק הכיוון אליו אני מתכוונת.*בננית*

עוד אחשוב על זה בע"ה.

 

תודה על התגובה השנייה. וגם לה.ת.

יפה מאוד.אני77

ולא רק התוכן.

גם הרצון, הסידור וההשקעה.

מעניין! תודה לך ה.ת.


תןדי שעזרתי לך |עף|פיתה פיתה
את מדהימה. זה נראה מעולה, אני צריכה להתעמק בזה יותר.
והיה לי כיף לדבר איתך היום. בקשר לכל מה שכתבת למעלה. לא לכל. לחלק.
בשמחה! *בננית*

את בעצמך

מאוד יפה. חידד לי הרבה נקודותrakontoאחרונה

כל הכבוד על ההשקעה

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך