בפרשת בלק יש לנו 3 דמויות מרכזיות, בלק, בלעם ועם בני ישראל.
ונתחיל מנקודה שמוזכרת בזהר הקדוש השמות של בלק ובלעם יוצרים את המילים בלב עמלק כאשר בלעם הוא לב – עם ובלק ב – לק.
ועל בלק באמת כותב רש"י "בלק שבא ללקוק דמן של ישראל ", וכן מצינו שבלק מכשף גדול מבלעם.
במילים אחרות ב'בלק' מתבטא הכוח המעשי של עמלק, העלוקה שבאה ללק דמן של ישראל.
ונראה לי שבפרשה נוכל לברר קצת על לב העם גם אצלנו, אצל עם ישראל הדמות השלישית ונבין מעט כיצד זה יכול להשפיע עלינו.
אז נתחיל, ממהלך הפרשה מעט, במהלך הפרשה יש לנו דברים מאד רוחניים, אנחנו מרגישים בסרט יש בעיות בקללות של בלעם, משהו רוחני שמגן על בני ישראל.
ובאמת לפחות לפי פירוש אחד בגמרא הזמן שנקרא רגע שבו הקב"ה כועס, זה 1/23 השנייה שזה זמן שאצל רוב האנשים אי אפשר לתפוס בעין.
עכשיו באמת באופן פשוט חייבים לתפוס חזק כדי לא לאבד את מה שקורה פה, אבל אם ננסה קצת לרדת אלינו, אז יש אפשרות להבין נקודה חשובה מאד.
בפרשה הזו כל הקללות של בלעם הופכות לברכות, ובלעם מגלה לנו את הלב שלנו כעם ישראל.
השל"ה הקדוש קורא לפרשה הזו לברכה ולא לקללה.
כי לפעמים יש רוח שטות שגורמת לחטא, ראו ערך החטא בבעל פעור שאין בו שום היגיון וכשאין מחשבה אז קשה מאד.
אבל התורה נראה לי רוצה ללמד אותנו על אותה עוצמה, הסיפור על בלעם ובלק הברכות והקללות, מלמדים אותנו שיש לכל אחד כוח חיים עוצמתי ביותר, ואנחנו צריכים ללמוד אותו.
נסתכל בברכה אחת של בלעם עם פירוש אור החיים הקדוש (יום פטירתו חל השבוע בחמישי)
"לא הביט און ביעקב. יתבאר על פי דבריהם ז''ל (רע''מ ח''ג רעה) שאמרו כי על ידי חטא האדם נרשם רושם כח הרע באבר שבו עשאו והיא בחינת הפגם המוזכרת בדבריהם ז''ל, ופירוש און הוא כח הרע הנמשך מהעבירה, על דרך אומרו (משלי ל) לא פעלתי און, וכתיב (תהלים קכה) יוליכם ה' את פועלי האון, ולזה אמר לא הביט און שהוא רושם המפעל הרע אינו אפילו ביעקב שהן המון העם שיתכנו בשם יעקב שכלם נשמרים מעשות רע, והגם שיטעו מדרך השכל אינו נקבע בנפשם האון שהוא חלק הרע, על דרך אומרו (שיר ד') כלך יפה ומום אין בך פירוש שאין החטא עושה בו מום קבוע אלא לכלוך העובר על ידי רחיצה והדחה, וכמו שרמזו ז''ל (שהש''ר) במה שאמר הכתוב שחורה אני ונאוה יעיין שם, ואומרו ולא ראה עמל בישראל פירוש אפילו פגם שצריך עמל להעבירו אינו באותם שנקראים ישראל שהם הצדיקים:"
אור החיים מסביר לנו היטב על המחשבה, ואומר לא נמצאה שום רושם של עבירה.
יסוד זה הוא יסוד פנים העם לב העם, לב העם לא מושפע מדברים חיצונים, לב העם הוא כולו קדושה והוא מהותנו רק שלפעמים נכנסת רוח שטות ולא חושבים ממש.
אז מה אני רוצה, אני רוצה לקרוא ולהזכיר כמו שהרבה צדיקים עשו לפני להזכיר שעם ישראל הוא עם קדוש עם של ברכה בפנים לא נשאר שום מום.
שבת שלום ומבורך מאיתו יתברך!
שנזכה להתנקות ולגלות את הפנימיות שלנו כעם ישראל עם קדוש.
מאת soulner. שב"ש 

