איך אתם מתמודדים עם נסיונות?~א.ל
כשאתם ממש מרגישים שיד ה' מכוונת,
כך שתעברו נסיון...
לא מתמודד..בן של מלך
ב"ה

נופל..

וקם..

נופל..

וקם..
גם אני לאמתעלה אליו

נופלת  ונופלת ונ...

גדול עלי,אני  אדם חלש.

איך אתה קם?~א.ל


את יכולה לפרט יותר?אנחליטו
ממ..~א.ל

לפעמים הקב"ה מציב בפנינו נסיונות,

וממש אפשר להרגיש את זה במוחש.. שזה לא התרחשות רגילה, אלא שיש פה יד ה' מכוונת,

במטרה להעביר אותנו נסיון- שברוב הפעמים הוא לא קל..

 

אהה .. אז אני מצליח לחשוב רק על ניסיון אחד שנפל עליי ככה פתאאנחליטו
פתאום, ובאמת קשה לי להתמודד עם זה , ואין לי באמת מושג איך להתמודד עם זה,
כולם אומרים בטחון בה' אבל אין לי את זה כל כך
אני מאמיןפאי פקאן
שאם הקב"ה מביא נסיון לאדם, זה נסיון שהאדם מסוגל להתמודד איתו וה' יתברך גם נותן את הכוחות המתאימים בשביל זה.

נראה לי שיש מקורות על העניין הזה.
גם אני מאמינה בזה אבל....חניי
לא תמיד ברגע האמת פשוט לקבל את זה.

לפעמים כל כך קשה וכואב שאני לא מצליחה להבין איך הגיוני שאלוקים קשור.
רק אחרי שעוצמת הרגשות יורדת אני מצליחה לזכור ולהאמין.
נכוןפאי פקאן
זה נראה לי חלק מההתמודדות עם הניסיון
אני לא מאמין..דבש חריף
שה' או כל משהו חיצוני, למעט השפעת החברה. קשורים לבחירה של מישהו בהתמודדות כלשהי שנתונה לבחירתו.
אבל אם הרגש הזה עוזר למישהו אני לא אנסה לומר לו להפסיק לחשוב ככה. מבחינתי האישית זה רק הורס. יש כאלה שאמונה כזו בונה..
אפשר הסבר דבש?חניי
איזה רגש עוזר?
מה הורס?
ואת מה?
הכוונה..דבש חריף
כשלאדם יש התמודדות בכל מיני מצבים, הבעיה לא בחפץ חיצוני.. או כמו שאומר הפתגם "הבעיה היא לא הבעיה הבעיה היא היחס שלנו לבעיה" זה פתגם מאוד יפה.
.
למשל הכעס.. הבעיה היא לא אותו אובייקט או סיטואציה שגורמת לנו לכעוס.. הבעיה היא בנו, שאנחנו חושבים שהאובייקט אמור לפעול אך ורק בצורה מסויימת. וכשהוא לא פועל באותה צורה אנחנו כועסים, אם לדוגמא הינו מקבלים ומכילים את האופן פעולה של האחר, או את הדרך בה הוא בוחר לא הינו כועסים. לדוגמא, אדם יוצא מהדלת של חדר ממוזג ולא סוגר את הדלת, הנמצא בחדר כועס. אבל הוא לא כועס על זה שהוא לא סגר את הדלת. אלא הכעס נוצר בעיקבות המחשבה שכל אדם שיוצא מחדר ממוזג סוגר את הדלת. והוא לא סגר את הדלת. הוא עבר על הכלל הזה.. כלל שכתוב במחשבתו שלו. אם הוא היה מוסיף לאותו כלל שמיצג את כל בני האדם אם זה ש"רב בני האדם סוגרים את הדלת בצאתם, ויש כאלו שלא סוגרים" הוא לא היה כועס!!!!!!! זה שייך בכל דבר בחיים ולא רק בדוגמא הזו. ולכן מה שעוזר זה ההבנה שהבעיה היא לא מהדבר החיצוני. אלא מהיחס של האדם אליו. וזה האדם משנה ולא שום דבר חיצוני.

הכונה שלי על הרגש הזה.. הוא שברגע שאדם מדמה עזרה משמיים כביכול, הוא יכול להגיע למתן לגיטמציה לנפילה, ואני לא רואה סיבה שלא, כי מה שונה עזרה בנסיון מנפילה בנסיון??
ואם אני אגיד שעוד לא הבנתי מה כוונת המשורר?חניי
לגבי הדוגמא שלך...
אני רואה את זה אחרת.
אני רואה את הכעס של האדם על החבר שלא סגר את הדלת כניסיון לשלוט בעולם.
הוא תיכנן שהחבר ייצא מהחדר הוא יסגור את הדלת אחריו. אז מה זאת אומרת שהוא השאיר את הדלת פתוחה בניגוד לתיכנון שלי?!
ופה נכנס לי אלוקים בסיפור.
אלוקים מנהל את העולם. והוא יודע למה הוא גרם שהדלת תשאר פתוחה.
מי אני שאגיד לאלוקים איך לנהל את העולם שלו?!
ואז אני בדכ מנסה להרגע


ולא הבנתי, לך מפריע שהאדם מאמין שהניסיון הוא מאלוקים? מבחינתך האדם בוחר לראות את זה כניסיון?
ופה נכנסת עבודת האדם העצמית בסיפור..דבש חריף
לא לרטון ולא להכתיב לאחרים את מה שהם צריכים לעשות על פי שיטתך..
ממש לא הבנתי איך את מכניסה את האל בבחירה חופשית????
אם הוא לא סגר את הדלת זה בחירה שלו.. ואת כועסת על הבחירה שלו..
אם תאמרי מי אני שאני יגיד לו איך לבחור אז את סוברת כמו שאמרתי.
אבל אם את אומרת מי אני שאני יגיד לא-לוקעם מה לבחור למרות שזה בחירה חופשית מלאה של החבר אז לא הבנתי איפה נכנס האל????

לדון על בחירה חופשית זה לגדולים וחכמים ממני. אבל אנסהחניי
נכון.
אין מקום לכעס שלי.
זאת הייתה הבחירה שלו ואלוקים בחר שזה מה שיקרה עכשיו.
אלוקים החליט שיקרה פה משהו בניגוד לרצוני.
אז מה אני כועסת בכלל??
פה זאת בהחלט העבודה העצמית שלי.

האמת, אני מרגישה שמה שאתה כותב קצת לא ברור לי ברמה הטכנית. לא מבחינת התוכן.

אלוקים גורם לנו ליפול, בהחלט.
אבל זה לטובתי. בסופו של דבר זה עושה לי רק טוב.
לא רואה את זה באותו רגע.
ולפעמים גם כועסת על אלוקים באותו זמן.
אבל אחכ במבט לאחור ברור לי שיש שם איזו כוונה טובה נסתרת, שלא תמיד אני רואה.

להאמין זה מסובך.
להסביר את האמונה זה עוד יותר מסובך.
וכמו שאמרתי בראש התגובה, גדולים וחכמים ממני יעשו את זה יותר טוב.

אני בחורה תמימה ופשוטה
מנסה להאמין.
שואלת שאלות כשיש לי.
ומתפללת לקבל הכל גם בלי להבין כל דבר...
ואייי זה אבסורד.דבש חריף
אם אני יגיד לך שאני מאמין באמונה פשוטה ותמימה ששתים ועוד שתים זה 5 מה הבעיה?? אין שום בעיה כי אמונה לא מתחייבת להגיון ולהסברים. כמו שנוצרים מאמינים בשילוש.

האל לא נכנס פה. אין לי בעיה שתחשבי אחרת אבל זה לא נכון. היתי רק רוצה לשאול אותך שאלה.. אני מאוד רוצה לסבור כמוך שהאל גורם, אבל מה יקרה אם נניח אדם רוצח מישהו ממשפחתי שלפי שיטתך יש כאן התמודדות ונסיון. האם הרוצח יקבל עונש? הרי זה מהאל? הוא אנוס. אותו דבר מישהו שגנב לך? בייש אותך.. ?
גדול עליי!חניי

בדיוק היום ראיתי באתר הזה כתבה על משפחת גרוס- שאיבדו שתי בנות בהדברה. תראה את הסרטון שמצורף שם ותראה את האמונה המיוחדת שלהם.


אגב, איתגרת אותי.
עניתי תשובה ארוכה ארוכה ןאז מחקתי כי במהלכה עלו לי שאלות על מה שאמרתי.
אני אנסה למצוא עוד תשובות לשאלות שעלו לי בעקבות השיח הזה.
ואם יעניין אותך אספר לך למה הגעתי.
יעניין מאוד כי אם תשכנעי אותי אני יסבור כמוך.דבש חריף
אוקיחניי
אני אנסה למצוא תשובות ואשתף אותך.
לא במטרה לשכנע, אין לי עניין לשכנע אותך.
אם זה באמת מעניין אותך יכולה לברר איזה רב יידע לענות לך על הכל ותאתגר אותו
לי יש ענין להשתכנע.דבש חריף
אני יכול לומר שאת ההשקפה שלך מלמד הרב ארוש.
ניסיון להסביר, מצד נוסףmatan

העניין הוא כזה-
מבחינתי הכל הוא בהשגחה פרטית("עשה עושה ויעשה לכל המעשים" רמב"ם שם,שם)

לכן כל מעשה שנעשה בעולם, כל תנודה הכי קלה היא מאיתו יתברך,
אני רק לא יודע את זה.

אני מקבל את הדברים כ"בחירה"(אולי אשליית הבחירה, היא המושג היותר מדוייק)-
אני מקבל את הזכות לבחור, מה שאלוקים נתן לי זה את הספק של מה אני אעשה,
אבל התוצאה, התוצאה היא לא בידיים שלי כבר. אני יכול לרצות מאוד תוצאה מסויימת,
אולי הרבה פעמים נדמה לי שמה שאני רוצה קורה, אבל זו אשלייה-
באותה מידה שאני בוחר לעשות משהו אני יכול להצליח או לא להצליח, אני לא יכול להבטיח שאני

יכול להצליח לעשות שום דבר. אני חושב שאני בוחר לשלוח את ההודעה הזו, אבל למעשה, אני לא

יכול להבטיח שזה אכן יקרה, המחשב עלול ליפול, האתר לקרוס, אני עלול להתחרט ולמחוק-
אבל כל אלו לא משנים, השאלה היא מה רציתי להשיג בזה.
פה הקב"ה נתן לי שיקול דעת של 50/50 - תמיד אני יכול לרצות לעשות טוב או רע.

יש לי שיקול דעת מה אני רוצה לעשות - אם אצליח זו כבר שאלה אחרת שתלויה ברצון ה',
שלרוב מסתדר לגמרי עם מה שאני חושב שאני מחליט עליו.

החטא הראשון הוא עצם השאלה אם אני בוחר בטוב או ברע, מהרגע שבו נכנס הספק הזה-
כבר יש חטא.

הבחירה היא לא אשליה, ושלילת הבחירה מהאדם היא עונש.איל אחר

כשבאים ייסורים על האדם או כשקורה משהו מאתגר, הניסיון קיים מטבעם של הדברים: מה אני עושה עכשיו? מקבל ייסורים באהבה או חלילה קובל על זה? 

אדם שזכה בסכום ענק בפיס, מה הוא עושה עם הכסף? שורף אותו על חיי שעה או עושה בו מצוות?

החיים עצמם וגילוי משמעותם הם הניסיון הכי גדול. 

הניסיון נובע מעצם זה שיש לאדם בחירה חופשית. לבע"ח אין נסיונות, כי התגובות שלו לרוב צפויות.

 

אני אישית התפעלתי מאוד מרחלי פרנקל, כשעמדה ואמרה: "הקב"ה לא עובד אצלנו". היא עמדה בניסיון גדול. אותו הניסיון יש למשפחת גרוס. והניסיון הזה מתמשך על פני שנים.  

אני יודע שהמושג אשליה מרתיעmatan

אך הוא מוכרח כדי לקיים את האמונה הבסיסית של "עשה עושה ויעשה לכל המעשים" -
זו עדיין בחירה, אך גם היא מתוך ידיעת הקב"ה, אנחנו כביכול משלימים פרטים שהוא יודע כבר

תוך כדי תנועה.

למה אשליה?דבש חריף
עבר עריכה על ידי דבש חריף בתאריך א' באב תשע"ה 10:30
זה שדברים מלמעלה.. הרמב"ם מסביר את חז"ל הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים, יראת שמים הכוונה הבחירה החופשית בין הטוב והרע.. ובחרת בחיים..
זה בידינו בלבד..
יש את החיזוי של האדם.. אדם רוצה ללכת למכולת הוא חוזה ומדמיין את הגעתו.. אף אחד לא אמר שהוא יגיע מבחינה שיכלית, זה רק בדמיון. אבל מה הקשר לבחירה? ולמה לחלק בין בחירה ותוצאה? התוצאה פה היא משהו לא נכון משהו דימיוני. אם בחרתי ללכת ברחוב נקי במקום ברחוב מלוכלך.. ולא הצלחתי בגלל אסון זה לא אומר שלא הגעתי לתוצאה, זה אומר שלא ממשתי את בחירתי. מאיפה מגיעה התוצאה לסיפור? אדם בוחר לילך בדרך מסויימת, המוח בנוי בצורה שהוא חוזה את הפעולות המכאניות של האדם, וזה תפקיד המוחון. בתת מודע. וגם את החיזיון להגיע. זה כלי עזר. זה לא אשליית בחירה. אני רוצה להגיע לכוס כדי לשתות. יש לי הבחירה לשתות. כל הפעולות הרמת הכוס הושטת היד, כולן פעולות בתת מודע במוח. אבל זה רק עזר זה מגיע מהבחירה. ולכן בחירה היא לא אשלייה. בחרתי לא בחרתי להושיט את היד זה נבע מכורח בחירתי לשתות. אם משהו קרה באמצע ולא איפשר לי לשתות, לא ממשתי את בחירתי. ועל זה נאמר בתורה אונס. כמו שאנשים שהיו טמאים לנפש אדם עשו פסח שני מאונס. אין קשר בין חיזוי התוצאה לבין המושג בחירה חופשית.
את עוצר איפה שנוח לךmatan

מה גרם לך לבחור לשתות?

צמא?

חשק?

מה גרם לאלו?

מה גרם למה שגרם לאלו?

מה גרם לך להכריע דווקא לשתות ולא לעשות משהו אחר?

לשאלות הללו אין סוף-

לאדם יש בחירה מאוד מצומצת על החיים, ההכרעות שלו מתקבלות על פי נתונים שאין לו בחירה עליהם,

חינוך, השפעות תרבותיות, הדרכה, דרך חשיבה, ניסיון חיים וכו'... 

אפילו את נתינת המשקל לדברים האלו ואם להתנגד להם הוא לא בוחר, כי זה רגשי, הוא לא בוחר איך

הוא ירגיש כלפי רעיון מסויים(יכול להיות שבמדרגה רוחנית מסויימת הוא יוכל לשלוט ברגש, לא לבחור

מראש איזה רגש יופיע כלפי רעיון\סיטואציה)

אז הבחירה הולכת ומצטמצמת.

הסיבה היחידה שאתה מושלה שיש לך בחירה היא כי הקב"ה "מסדר" את זה ככה, כביכול אתה בחרת

לשתות אבל הגורמים והסיבות הם לא בשליטתך, אתה לא יכולת לבחור אחרת. זה מתברר למפרע אחרי

שכבר עשית, שלא יכל לקרות אחרת, אבל זה היה נכון גם לפני. אתה לא נשפט על מה שעשית אלא על

נק' הרצון על ה"יראת שמיים" - האם רצית להשפיע טוב, האם דאגת לאחר, האם ביטלת את רצונך

לקב"ה, או שלא עניין אותך בכלל? כי התוצאה מתגלה למפרע היתה מתרחשת בכל מקרה.

 

אתה ממש נשמע דטרמיניסטצריך עיון
למה החלטת לעצור לפני הנקודה של היראת שמים? אולי גם שם אין בחירה?
למעשה? בהבנה שלנו גם שם איןmatan

במוח אנושי גם יראת שמים היא פונקציה אלוקית. 

למעשה חז"ל מלמדים - "הכל בידי שמים...".

לפי זה גם חז"ל היו דטרמינסטים, כי הכל בידי שמיים.

הרמב"ם מגדיר את בסיס האמונה היהודית כדטרמינסטי "עשה עושה ויעשה לכל המעשים".

השאלה היא גם איך מגדירים יראת שמיים... סוגיא ארוכה.

אני יכול להסביר לך איך ביראת שמיים יש בחירה, אבל זה ארוך...

 

הרמב"ם לעולם לעולם לעולם לעולם.דבש חריף
לא אמר לא אומר ולא יאמר את הסיסמא הזו בחיים.
חס ושלום שהוא יאמר את זה.
ועם כל הכבוד, לא בונים השקפה שהיא עקרונית, על ססמאות עם..
מופיע בעיקרי האמונהmatan

עיקרי האמונה-

העיקר הראשון

"אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה

וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים" זה העיקר הראשון.

אתה מוזמן לפתוח סידור, מופיע שם.

מופיע פה "לבדו" ו"עשה עושה ויעשה לכל המעשים"

 

חוצמיזה שזה ממש פשוט להבין את זה-

יש לקב"ה מניעה כלשהי למנוע ממך לעשות משהו שהוא לא רוצה?

לא, לכן כל מה שאתה עושה הוא רצונו, אחרת הוא היה מונע ממך.

לא מופיע בעיקרי אמונה.דבש חריף
זה מישהו אחר אמר את זה ולא הרמב"ם. זה שזה כתוב בסידור זה לא קשור לרמב"ם

(אם התורה כתבה שיש בחירה חופשית התלויה באדם בלבד. אז החלק השני של התגובה שלך מיותר)
זה התקבע כי"ג עיקריםmatan

אם זה קריטי, שלא יהיה הרמב"ם עצמו.

 

אבל שוב..דבש חריף
אם אנחנו מדברים על המסגרת בה אדם בוחר.. לשתות או לא לשתות זה בחירה. אדם יכול מרצונו לשבות רעב. ברור שיש השפעות חברתיות, אבל זה לא אומר שלאדם אין יכולת להתגבר. זה אומר שזה קשה. הדטרמיניזם יאמר לך שזה בילתי אפשרי.
ובנקודת האמת לגבי שתיה, זה חשק זה לא רצון, חשק אינסטנקטיבי, שלאדם יש יכולת לשלוט עליו ולא לשתות. לחייה אין יכולת. "ואליך תשוקתו ואתה תמשול בו" זה תורה.
הדטרמינזם שאתה דוגל בו סובר שלאדם יש רצון חופשי הוא בוחר אבל לאחר שהוא בחר זה הדבר היחיד שהיה אמור לקרות. ולא האפשרות השניה.. זה לא בחירה חופשית, זה דטרמינזם. בחירה חופשית זה שגם לאחר שבחרתי היתי יכול לעשות משהו אחר .

ועוד מצד אחד אתה טוען שהאל סידר שיהיה בחירה חופשית, מצד שני אתה טוען שלאל יש משמעות והשפעה באותה בחירה. אז איפה החופשיות?
יש מודעות להשפעות חברתיות לדוגמא תינוק שנשבה..דבש חריף
מסגרת הבחירה שלו לא מצטמצמת הוא פשוט לא מכיר אותה.
דוגמא מצוינתmatan

בוא נשאל שאלה פשוטה-

למצוות ערך עצמי, כלומר - לעשות מצוות עשה מועיל לעולם, לעשות לא תעשה מזיק לעולם,

ואתה נשפט על ההטבה וההימנעות מהיזק(וההימנעות מאי הטבה) לטובה, ועל היזק וחוסר הימנעות ממנו

לרעה-

למה תינוק שנשבה לא נענש? 

מה אכפת לנו?

או כפי שנהוג להגדיר בחוק האנושי שעובד על פי תוצאות - "אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש".

אם אכן היה מצב כזה אז "תינוק שנשבה" לא היה שייך לדיון הלכתי, כי זה לא רלוונטי-

חילל שבת, בין אם הוא יודע שאסור ובין אם לא- הזיק לעולם כולו ועל הנזק הוא צריך לשלם.

מכאן אנחנו יכולים לראות שזה לא העיקר, נכון, יש ערך עצמי למצווה אבל לא עליו אתה נשפט,

למה - כי אתה נשפט על הבחירה.

עוד דוגמאות הן כוונה במצווה, "לפום אגרא צערא" מה זה משנה מה אני מכוון? אם אדם שומר שבת 

בשביל מפלצת הספגטי המעוופפת הוא יקבל שכר של שמירת שבת? ידונו אותו על ע"ז. למה? כי העיקר

הוא לא השמירת שבת עצמה אלא מה שזה מבטא בנפש פנימה, זה מבטא את הבחירה ביראת שמיים.

נכון - סוגיית הבחירה החופשית לוקחת את השכל האנושי לקצה ההיגיון, ואז משאירה אותו שם וממשיכה

הלאה, אבל זה בסדר, זו אחת השאלות הגדולות על י"ג עיקרי אמונה לרמב"ם, איך אתה מכניס בכפיפה

אחת "עש עושה ויעשה לכל המעשים" ו"נותן שכר לשומרי מצוותיו", הרי זה סותר את זה.

יש בחירה חופשית, אבל היא מאוד מצומצמת יחסית למה שנוח לנו לחשוב.

אני יענה לך..דבש חריף
תינוק שנשבה הוא לא אנוס הוא שוגג. וזה לא שהוא נאנס בבחירתו, אלא הוא שוגג בגלל אי ידיעתו, ועל אי ידיעתו הוא כן נשפט. אלא אם כן אנסו אותו בחופש דעה.
אני יענה לך לחלק השני.
אין קושיא על הרמב"ם.
לפי דעתו בבחירה חופשית לא שייך שום גורם חיצוני. הבחירה חופשית היא ביטוי לבחירה בין שני אפשרויות שהיו יכולות לקרות. עצם השאלה שהידיעה סותרת את הידיעה.
יעת ה'
ה1 שמא תאמר: והלא הקדוש ברוך הוא יודע כל מה שיהיה קודם שיהיה; ידע שזה צדיק או רשע, או לא ידע? אם ידע שהוא יהיה צדיק - אי אפשר שלא יהיה צדיק; ואם תאמר שידע שיהיה צדיק ואפשר שיהיה רשע - הרי לא ידע הדבר על בוריו!
ה2 דע שתשובת שאלה זו "ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים" (איוב יא,ט), וכמה עקרים גדולים והררים רמים תלויים בה. אבל צריך אתה לידע ולהבין בדבר זה שאני אומר.
ה3 כבר בארנו בפרק שני מהלכות יסודי התורה (הלכה י) שהקדוש ברוך הוא אינו יודע בדעה שהיא חוץ ממנו, כבני אדם שהן ודעתן שניים, אלא הוא יתברך שמו, ודעתו - אחד, ואין דעתו שלאדם יכולה להשיג דבר זה על בוריו. וכשם שאין כוח באדם להשיג ולמצא אמתת הבורא, שנאמר: "כי לא יראני האדם וחי" (שמות לג,כ), כך אין כוח באדם להשיג ולמצא דעתו שלבורא. הוא שהנביא אומר: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכי, נאום יי" (ישעיה נה,ח). וכיון שכן הוא - אין בנו כוח לידע היאך ידע הקדוש ברוך הוא כל הברואים ומעשיהם.
ה3 כבר בארנו - הרמב"ם עוקר את השאלה מיסודה ואומר ששאלות בני האדם יסודן בבורות במושגי האלוהות. בני אדם שואלים על ידיעת ה' מתוך השוואה לידיעת האדם, אבל מושג זה אינו קיים בקשר לה'. מרכיביו המציאותיים של התיאור 'האדם יודע' הם שניים, האדם והידיעה, ואילו ה' הוא אחד, ונמצא שידיעתו היא חלק ממנו. לכן, כשם שאין האדם מבין את ה' לאמתו, הוא אינו מסוגל להבין את אופן ידיעתו. אמתת הבורא - מהותו.
ה4 אבל נדע בלא ספק שמעשה האדם ביד האדם, ואין הקדוש ברוך הוא מושכו ולא גוזר עליו, לא לעשות כך ולא שלא לעשות כך. ולא מפני קבלת הדת בלבד נדע דבר זה, אלא בראיות ברורות מדברי החכמה. ומפני זה נאמר בנבואה שדנין את האדם על כל מעשיו כפי מעשיו, אם טוב ואם רע. וזה העקר שכל דברי הנבואה תלויין בו.
זה הרמב"ם. הביאור של מקבילי.
בעצם הרמב"ם מסביר..דבש חריף
שכל השאלה נובעת מבורות. מחשיבה שאדם מבין/מדמה אל וידיעתו.
לא- הרמב"ם אומרmatan

שהתשובה ארוכה מכדי להסביר, ושהוא מפרק אותה ככה.

השאלה נשארה במקומה, גם מבחינת הרמב"ם, הוא הרי  יכל לכתוב שהדבר הזה פשוט,

ההקדמה שהשאלה והתשובה "ארוכה מני ים" בעצם אומרת- זו תשובה, אבל השאלה עדיין עומדת.

הבאת את תשובת הרמב"ם לשאלהmatan

שבעצם אומר "אתה לא מבין את זה, אתה גם לא יכול, אבל זה לא משנה, זה ככה".

איזה יופי. 

ברור שאין לנו מושג מהי ידיעת ה', אבל ברור שהיא כוללת את הידיעה שלנו.

זה מצחיק שאתה חושב שבציטוט אחד תוכל לענות על קושיה שכבר נכתבו עליה מאמרים של גדולי

עולם.

שאלת הידיעה והבחירה היא לא מאתמול.

אני מציג את הגישה שלי- 

בינתיים לא פרכת אותה.

אתה רק אומר "יש ידיעה" ו"יש בחירה", וזה לא סותר, למרות שזה נראה סותר.

אז מה עשית בזה?

גם אני מסכים - מצד אחד יש בחירה, מצד שני יש ידיעה. מהצד של הידיעה, אין בחירה, מהצד של 

הבחירה אין ידיעה. כל אחד מובן מאוד ומובן כיצד הוא משתלב - ביחד זה החלק הבעייתי.

אני מחלק בין תוצאה לרצון(רצון ככוח פנימי, לא חשק) ואני טוען שזה מאוד פשוט-

אתה לא יכול לעשות משהו שהקב"ה לא רוצה, אחרת הקב"ה מוגבל,

+

הקב"ה יודע מה אתה עושה(לפחות כמו שאדם יודע), אחרת הקב"ה מוגבל,

=

אם אתה עושה משהו הקב"ה יודע שאתה עושה אותו(לפחות כמו כל אחד אחר)

והוא גם רצונו, אחרת הוא היה מונע ממך.

 

 

הרמב"ם לא ענה על השאלה.דבש חריף
הרמב"ם עקר אותה ממקומה. היא לא מתחילה. ומה שהוא מתכוון כשהוא אומר ארוכה מארץ מידה, זה על ההרחבה במורה נבוכים על הנושא הזה. שמי שקורא אותו מבין למה זה עמוק ורחב.

אני לא אומר שיש ידיעה. כך שאין סתירה. יש רק בחירה.
הטיעון שהבאת הוא טיעון מופרך ואני יסביר למה לפי השפה שלך..

א.הקב"ה רוצה (עד כמה שניתן לומר) או בלשון נכונה.. הוטבע שתהיה בחירה חופשית ללא התערבות גורם חיצוני.
+
אינני יודע מה זה הקב"ה. ואין לי מושג מה זה הידיעה עליה כתבת.
=
אם אני עושה משהו אני עושה אותו מבחירה חופשית כי כך נקבע. ללא התערבות. והמושג ידיעה הוא טעות.

ההשקפה שלך בדיוק ההשקפה של המוסלמים.דבש חריף
אני מחפש שוני ולא מוצא
הפותחת ביקשה שלא לנצל"ש.matan

תשובה באישי

 

היא לא אבל לא לכולם יש אותהמתעלה אליו

תתפלא זה קיים

אני אישית חושב כמוך אבל יש תשובה לזהיואב גל
"מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב"
זה חלק מהתשובה שכתבתי ומחקתי אבל....חניי
עלו לי על זה שאלות.
קודם אני רוצה להבין את זה בעצמי לפני שמנסה להסביר לאחרים.
אז לשיטתך.דבש חריף
מה עם החובה הראשונה שאותו חייב עשה?
מה עם אותו חטא הוא לא אמור לקבל עליו כלל וכלל עונש..?
בעיקרון..דבש חריף
בכל נושא של ההתמודדות בניסיון שיש בו בחירה אז זה האדם עם עצמו, בעבודתו העצמית. אני לא רואה איך אפשר להכניס את האל.
כי זה בחירה חופשית, אם יש משהו שהוא לא בחירתו של האדם בסיפור אז למה שהוא יקבל עונש על מעשיו?
ועוד, מבחינה פסיכולוגית אם אדם טוען שהאלוקים עעעעוווווזזזזררררר לו בנסיון וגרם לכך שהוא יתמודד אז אין לו בעיה לומר שהוא גרם לו ליפול
ועל זה נצטונו בתורה לא להקפיד..דבש חריף
כתוב והלכת בדרכיו. ואחת הדרכים "ארך אפיים" ההפך מהקפדה.
האמת שאני לא נוטה לחשוב שאלוקים מנסה אותי יואב גל
יותר נוח לי לחשוב שזה בידיים שלי ושאני יכול לסדר את זה
זה מקל עליי מאןד
ואתה מצליח לסדר את זה?חניי
כן חחחיואב גל
כל דבר בזמן שלו , תאמיני לי זה מוריד את רמת הדאגה ב60 אחוז
אם כל דבר בזמן שלו, איך *אתה* מסדר את זה?...~א.ל


לא כל דבר בר סידור במיידי .. צריך להיות ריאלייואב גל
ולמה לא כל דבר בר סידור מיידי??חניי
כי זה לא בשליטתנו!
כי אנחנו מוגבלים.. בלי קשר לאל.דבש חריף
מי מגביל אותנו?חניי
ובמה ההגבלה באה לידי ביטוי?! בזה שלא כל דבר אנחנו מסוגלים לעשות. יש מישהו מעלינו.
ממש לא!!(ככה לפחות אני מאמין )יואב גל
אלוקים נתן לנו את הכוח לעשות הכל כמובן הכל על פי גבולות חוקי הטבע שהוא יצר
אני אתן דוגמא! אם אני עכשיו ארצה לבנות רכב מאפסיואב גל
כמה זמן יקח לי לעשות את זה?
כנראה שנה פלוס
הסיבות : אין לי את הידע הנדרש , אין לי את החומר גלם , אין לי את הזמן וכו וכו .
להשיג את כל הדברים האלה זה דורש זמן..
לא כל דבר אפשר להשיג ברגע
קטונתיחניי
השאלות שעלו לי עירערו אותי קצת.
אמשיך לדון על זה אחרי שאמצא תשובות.
אם כל דבר בזמן שלו משמע שאתה מבין שהקב"ה מכוון הכל~א.ל


דבר ראשון כן אני מאמיןשאלוקים מכוון הכל ויודע הכל אבל ...יואב גל
אבל עד נקודה כזו שיש לבנאדם בחירה חופשית הוא יעשה מה שבא לו וישא בתוצאות לטוב ולרע
שאלה טובה.תולעת השני
לא תמיד מרגישה שהתמודדתי בצורה המוצלחת ביותר.

כשב״ה כן הצלחתי: עם חיוך, נשימה עמוקה וידיעה שזה נסיון ושאני אצליח לעמוד בו ולהתעלות עליו.
אשמח שהדיוו לא יוסת!~א.ל
למרות שזה כבר קרה
מחילה.matan


מממ...זה מה שאני אומר לעצמי אחרי נפילה...פשושוןאחרונה
עבר עריכה על ידי פשושון בתאריך א' באב תשע"ה 16:02

אני אומר לעצמי תמיד...

זה כמו שנתנו לי בית לשפץ... והיה שם חור נסתר שבתוכו קן של נחשים ארסיים..

יום אחד באמצע השיפוץ נפלה חתיכת אוכל ליד החור ואחד הנחשים החליט להציץ החוצה כדי לקחת את זה...

 

אז מה עכשיו אני אהיה עצוב שבבית יש נחשים? או שאני אגיד: ואוו איזה מזל שזה קרה אחרת לא הייתי עולה על זה, ואח"כ זה היה מביא לתוצאות חמורות..

עכשיו אני יכול להדביר אותם... כי אני יודע שהם קיימים ואיפה הם..

 

ככה גם פה... הקב"ה נתן לי לשפץ את עצמי...החסרון תמיד התחבא לו בתוכי,רק לא היה מה שיוציא אותו החוצה

עכשיו כשהחסרון פרץ החוצה  בעקבות מה שקרה (עצבנו אותי, התגריתי ממשהו וכו') אני יודע שהוא קיים ואני יכול לטפל בו.

 

אם לא הייתי מגלה אותו עכשיו.. בעולם הבא הייתי מגלה וזה היה מאוחר מידי

 

רק לציין...שבעיקרון אני אומר לעצמי רק את המסקנה... המשל כבר מונח בראש..

שנאת עצמית: "כי כמה שונאים יש לו לאדם, ובראשםחסדי הים

שנאת האדם בעצמו, כי האדם שונא לעצמו יותר מכל שונאיו"

(אמר דודי זקני רבי פנחס הורוביץ זצ"ל בדרשתו הידועה בשם 'כל המפרשים וספרי המוסר')

איך אתם מבינים את המשפט? איזה תחושות יש לכם סביב זה?

הוא מתאר הפרעה פסיכיאטרית כאילו זה המצב הרגילפשוט אני..

כלומר שנאה עצמית היא לא הפרעה בפני עצמה, אלא תסמין של הפרעות ומחלות שונות, בעיקר דיכאון מג'ורי והפרעות חרדה למיניהן.

או שהוא מדבר על בעיה נפוצה אצל רוב בני אדם, שרובנוקעלעברימבאר
מלאי ביקורת עצמית על עצמינו, אכזבה מעצמינו, תחושת פספוס, כעס על עצמינו על דברים שעשינו/לא עשינו בעבר, רגשי אשמה. או קנאה באחרים והרגשה שאנחנו לא שווים, או שאין לנו מה שצריך להיות, או תחרות עם אחרים והרגשת נחיתות
כן. הוא התעסק בזה בכמה מקומות לגביחסדי הים

מכמה היבטים לגבי קנאה וכעס שמבלבלים את הדעת.

בפירושו לתורה 'פנים יפות' בכמה וכמהחסדי היםאחרונה

מקומות מהיבטים שונים.

בכללי הוא כותב עמוק עם המון מקורות והסברים קצרים, וכדי להבין את השפה שלו ואת הרעיונות שהוא מנסה להעביר, צריך הרבה יגיעה. גם צריך להשוות בין כמה וכמה מקומות.

אתן לך דוגמית מהפרשה שהייתה:

"שענין הפגם שהוצרך לתקן הוא בחינת חטא עץ הדעת כמבואר אצלינו בהרבה מקומות, ופגם עץ הדעת הוא בג' בחינות קנאה ותאוה וכבוד המוציאין את האדם מן העולם [אבות פ"ד מכ"א], והוא נתקן ע"י ג' אבות שהם בבחינת אהבת ה' ויראתו ותפארתו כמש"ה [ישעיהו מט, ג] ישראל אשר בך אתפאר שהוא תיקון ג' בחינות אלו, והרמז לזה כי ג' אבות עם הכולל כמספר עץ הדעת".

ביקורת היא שנאה? אכזבה היא שנאה?פשוט אני..
הוא אומר שם בפירוש שזה לא אידיאליחסדי הים

כלל וכלל ושצריך להתגבר על זה, רק הוא מציין תופעה. הוא אומר בלשונו שדווקא צריך להפוך את המחשבות עלמא דחירות.

משפט נכוןשם פשוט

הרבה פעמים (לרוב) לאדם יש דימוי עצמי נמוך

זה גורם לו לשנאה עצמית, תיעוב עצמי מוסתר או יותר גלוי.

וזה הרבה ממה שהורס לאדם בחיים, זה התעללות עצמית.

בלי מודע האדם בעצמו מחבל לעצמו בחיים. 

כן. לצערנו זה קורה.חסדי הים
רטוב לי 🥶⛈️🪖בחור עצוב
מקווה שבינתיים החלפת טיטול, ואתה יבש ונקי 🤭פ.א.
"רטוב הוא לפני שמש"חסדי היםאחרונה
אחד הדברים הכואבים והמבלבלים זה שאתה מנסהחסדי הים

להעניק טוב מופלג היוצא מגדר הרגיל למישהו וזה נראה לאדם המקבל או לצופה מהצד כדבר מוזר. אז כבר פעם הבאה אתה לא יודע אם וכמה להעניק.

גם קשה לדעת למה הם חושבים שזה מוזר. אפשרויות: מסתכלים עליך כאדם מוזר בכללי, או זה לא נהוג המעשה, או הם חושבים שבצורה עקרונית אדם צריך שיהיה לו גבולות לעצמו, או סיבה אחרת לא ידועה.


אני יודע שבפנים אני כן אגואיסט ובעל גאווה גדול, רק אנשים בחיים האמיתיים חווים אותי הפוך, כי במעשים שלי אני מנסה לחפות על משהו בפנים או כי למשל בדיוק התעמקתי במהלך בתהלים, גמרא וזוהר על נדיבות וזה משפיע על מעשים שלי. קשה הדיסוננס הזה ועוד יותר קשה כשאתה מקבל סתירת לחי מהמקבל שהוא מקבל בפועל מצד אחד, אבל מסתכל עליך בצורה מוזרה ואומר לך בפירוש שמה שאתה עושה מוזר.

נדמה לי שהעבודה צריכה להיותמשה

יותר בפוקוס על מה נכון לך (גם רגשית וגם נשמתית) ופחות על מה העולם חושב על זה. רצית לעזור לו? אתה שמח בלעזור לו? הגוף שלך מרגיש טוב אחרי שאתה עוזר לו? מעולה.

 

אתה מרגיש מרוקן? זה סיפור אחר.

הענין שכאשר יש לך אינטראקציה עם מישהוחסדי הים

ביחס נותן ומקבל והסובבים, והם מסתכלים על הנתינה שלך בצורה מוזרה, אז פתאום אתה מעלה ספקות בעצמך האם הנתינה שלך היתה נכונה או לא, או שחרגת.

אתן דוגמא שהיה לי בעבר, לא מה שקרה לי בימים האחרונים. פעם הייתי בדייט ונתתי טיפ נדיב, והבחורה אחרי זה התלוננה שלא הייתי צריך לתת את הטיפ ולא ככה עושים בישראל. הייתי בהלם, כי ברור שאנחנו הלכנו לחתוך. אבל זה כן העלה אצלי שאלות באותו זמן אם נהגתי נכון, ואז עם הזמן זה פשוט התיישב על הלב שעשיתי את הדבר הנכון וצחקתי על זה, אבל באותו זמן זה כן העלה אצלי ספקות.

זה עוד יותר מעלה ספקות כשהמקבל אומר לך שזה לא מקובל ומוזר, אבל לוקח את מה שנתת בסופו של דבר.

לכאורהמשה

זה אומר שפשוט ספגת אליך (אדם רגיש? אני טועה) את התגובה שלה. כלומר בעצם במקום השיפוט שלך אז לקחת את השיפוט שלה על המערכת שלך.

 

זה בסדר לדעת שזה מה שהיא חושבת, בשכל אולי היא צודקת אבל בלב שלך אתה מרגיש פה מתכווץ.

אני רגיש לזולת. אני רוצה שיהיה למיחסדי הים
שאני נותן טוב.
תמיד יהיה את המישהו שיטיל ספק במעשים שלך...בנות רבות עלי

עזוב אותך, תעשה מה שטוב לך ומה שאתה חושב לנכון... אם למדתי משהו בחיים זה לא להתייחס לכל יציאה של מישהו.

לברר את האמתנחלת

עם עצמך. אתה נותן בלב שלם וטוב לך עם זה באמת, אז זה מה שחשוב.

אם זה לחפות, כמו שכתבת, על משהו שאתה לא אוהב בעצמך, הרי אין

זו נתינה אמיתית, ולעתים הזולת מרגיש את זה.

 

הכי חשוב זה לבדוק עם עצמך, למה, ואיך, וכמה - וממה זה נובע,

ולתת ממקום אמיתי באמת, אפילו אם הוא פיצי פיצי - כי זו האמ

שלך (כרגע, מחר, ויותר...). כי הסתירה בין איך שאנחנו, וכמה

אנו רוצים באמת ( כי בדוגמא הזו, לתת) לבין מה שאנו עושים

בפועל, כתוצאה מהרגשה לא טובה עם עצמנו וחוסר רצון

ויכולת לקבל את עצמנו כך! אז אנו מזייפים ולא כל כך חשוב

ובכלל לא חשוב, מה השני חושב; חשוב איך אנו מרגישים

עם עצמנו, בכנות. 

 

לפעמים הולכים לשיעורים שמדברים על חסד ו מידות

נעלות ו"נדבקים" בזה לזמן מה. אבל אחר כך, לפעמים

ההתלהבות הזו נושרת, כי אנחנו עדיין לא שם ולא עובדים

על זה נכון.

 

מאוד קשה לקבל את עצמנו כמות שאנחנו. מאוד.

לפעמים זה מתוך ביקורת שיפוטית וקשה שספגנו

ולפעמים, אולי, אנחנו בעצמנו לא מכירים את עצמנו

כל כך טוב וחיים קצת בדמיונות.

 

חושבת שדיבור על זה, לא רק בפורום (לא מספיק לדעתי)

אלא עם חבר או מישהו/י קרובים שיכולים לשקף את המצב.

גם אז, לצערי, התכונה הזו לא עוברת כל כך מהר...

צריך לדבר עוד, לקרוא דברים בסגנון (ולא דברים

שמעיפים אותנו למעלה ואחר כך גורמים לנו ליפול

בחבטה קשה על האדמה).

 

הדרך של ר' אושר, כך שמעתי, מאוד יכולה לעזור,

כך שמעתי. אבל עם הדרכה, אחרת, אם אנו נוטים

להלקות את עצמנו (למשל), נמצא גם שם את

המקום הזה...

 

הוא מדגיש שכל אדם הוא בעל גאווה, בעל תאווה,

וכו' וכו', ואם יש משהו שאנו עושים טוב, זה כי

הקב"ה עוזר ומרחם עלינו.  אבל זה בקיצור

נמרץ, כי אני לא מכירה היטב את הדרך,

למרות שמכירה אנשים שזה הפך להם את החשיבה

ב350 מעלות. וגם הרגיע.

 

יש אנשים רבים (כולל אני) שסובלים מהדיסוננס

הזה (אמרתי נכון את הדיסוננס הזה?), וזו

חתיכת עבודה וחתיכת כאב.

 

וחושבת לקרוא חומר שמדבר על זה.

 

כמובן ששכחתי, כרגיל, לאמר, שהשאיפה

הזו להיות טוב, לכשעצמה, מראה שאתה

באמת טוב.

 

אגב, ד"ר יחיאל הררי באתר "התבוננות

פנימית", לבטח מדבר על זה.

ויש עוד, כנראה פוסטים, וזומים וכאלה.

 

החיים הם גשר צר, כמו שאמר ר' נחמן,

והעיקר, לא להתפחד כלל.... (לא להפחיד את עצמנו...)

 

זהו זה. שבת שלום לכולכם.

 

כן...נחלתאחרונה

זה נכון, אבל לא לכולם זה כל כך קל. בכלל לא.

תהיות פילוסופיות של ליל סערהאוי טאטע!

הטוב


מה זה בעצם אומר שמשהו הוא טוב?

מה מגדיר משהו כטוב?

מה בעצם מיוחד בדברים טובים?

ומה בעצם אנחנו מתכוונים שטוב לנו?


מנסה טיפה להעמיק מה זה בעצם אומר הטוב הזה

זה מושג יומיומי אבל הוא חמקמק

אשמח למחשבות שלכם

את שלי אשתף בהמשך בעזרת השם ובלי נדר, כשהם קצת יותר יתבשלו

מעניין ממשאוי טאטע!

תודה


האמת שאני כתבתי טוב לא התכוונתי דווקא לטוב במובן של נכון מוסרית אלא גם לטוב במובן הנעים והמועיל

כלומר גם מסעדה טעימה היא מסעדה טובה למרות שאין בה שום דבר מוסרי

אבל ברור שהמוסריות היא גם חלק מהטוב הזה

כש...נחלת

כשחיים את האדם שאנחנו בכל המובנים. כשמחים בחלקנו אבל משתדלים

לדייק יותר במה שממלא אותנו סיפוק. בנתינה לעצמנו ולאחרים בצורה מאוזנת,

כשמצליחים להתגבר על משהו אצלנו, ולו אחת ליום ומבחינים בזה.

כשמצליחים לגרום למישהו (במיוחד במשפחה) שמחה. כשמצליחיףם

לבטא את הכשרונות שבנו, כשבסוף היום, כשמתבוננים אחורה, מרגישים

שהיום מוצה. היטב ולא בוזבז. מוצה נכון. כשזוכרים שהשם מלווה אותנו

תמיד בכל זמן ובכל מקום.

את אומרת הרבה דברים נכוניםאוי טאטע!
אבל אני מנסה למצוא איזה מכנה משותף יותר יסודי ושורשי
כי האל ציווה כמהר"ל, לא כמו הרמב"םחסדי הים
במו"נ, וגם הוא מודה כשעובדים את ה' ולא עוסקים בפילוסופיה, עושים את זה שהאל ציווה כמבואר במשנה תורה.
בהחלטנחלת

מותר לשאול ולתהות כפי שהיא תוהה (בליל סערה...). בטוחה שיש הרבה ספרי קודש שמדברים על זה והוגים בזה.

צריך למצוא אותם.  אולי תנסי לשמוע שיעורים של הרב אהרן לוי בהידברות. מאוד מתקבל על הדעת שגם הנושא

הזה עולה באחד השיעורים, או ביותר.  אפשר גם לשאול אותו בתגובות. הוא עונה, אמנם בקצרה, אבל זה יתן

כיוון מחשבה...

 

מה עם הרב נויגרשל? אם לא טועה, בימי שלישי בערב (22.00?). שואלים אותו כל מה שמעניין, מטריד,

מעלה תהיות....מאוד ממליצה. הוא גם יכול להפנות לשיעורים ו/או ספרים העוסקים בזה.

הוא עמוק וירא שמים ויודע ה מ ו ן.  

 

אולי אפשר לחפש גם באינטרנט , כמובן, עם ביקורת ולא לקבל כל דבר  - עם ביקורת ומחשבה.

להשוות לחכמינו, לדרך התורה.

 

בצורה שטחית אולי, שהטוב הוא הקב"ה. הוא מקור הטוב וכל מה שנובע ממנו הוא טוב.

ועדייןנחלת

מו"נ נחשב לספר פילוסופיה, לא?

כן. לכן שם הוא טוען שיש סיבות וטעמים למצוותחסדי הים
מה שמראה חיות רוחנית וגשמית בצורהחסדי הים
הרצויה לאל.
בתמצותבמשפנחלת

במשפט אחד, למצוא חן בעיני אלוקים ואדם.

 

אולי, זה הטוב.

אני מבין את זה בעומק כדברי דודי ההפלאהחסדי הים
כתובות קיא ע"ב: "וכמו שבקבלת התורה מסרו נפשם בדביקות להשי"ת וירד עליהם ט"ל והחיים, כן האדם בעסקו בתורה לשמה ומיחד כל איבריו וכל עצמות בחינותיו בעין השכלי לאמתות אחדות הבורא יתברך שורש נשמתו אז הטל הוא מחייהו ומתפשט בכל בחינותיו ובכל איבריו חיות פנימי, והוא שאמר הכתוב [דברים ד ד] ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כולכם היום, רצ"ל כולכם כל בחי' רמ"ח איברים ושס"ה גידים מתפשט בהן מצות עשין ולאוין כמ"ש חז"ל את האלקים ירא זו מצות ל"ת ואת מצותיו שמור זו מצות עשה כי זה כל האדם באיבריו וגידיו ומחייה אותם. ומ"ש היום הוא ענין שאמר עולמך תראה בחייך שמרגיש בנפשו חיות פנימי הוא בחינת התחיה אשר יהי' לעתיד נגלה לעין כל."
טוב - טוב אנושי שמבטא את הטוב האלוקי המוחלטזיויק
נכון.נחלת
אם הבעיה היא שאתה לא נרדםשלג דאשתקדאחרונה

אני מציע לך לקרוא את הדיאלוג האפלטוני הידוע "אותיפרון", או למצער לקרוא את "פרוטגורס". הם עוסקים ממש בנושא הזה.

אני לא בטוח שתצא מהם תשובה חד משמעית, אבל אני בטוח שתירדם די מהר

לא יודע איך להתקדם...והנה חלום

אני משתף בקצרה

מתחילת המלחמה הייתי בחמישה סבבים, קרוב ל300 יום מילואים בכל הגזרות. כל פעם היה לי קשה מאוד לחזור חזרה, שוב לחזור למשפחה שוב להתחיל לעבוד. פעם אחרונה  שקבלתי צו מילואים כבר לא היו לי כוחות למרות שהיה לי מאוד קשה לסרב.

כבר כמה חודשים אני לא מצליח לחזור לעצמי. מרגיש לא מאוזן. לפעמים אני באנרגיה מטורפת ולפעמים בסוג של דיכאון. אשתי והילדים מנסים להכיל אבל אני רואה שכבר קשה להם. לפעמים מתפרץ ממני כעס בלתי נשלט (לא אלים, מעין מרירות ושפוטיות על החיים) ולפעמים אדישות בלתי נשלטת שלא בא לי לעשות כלום ולא מעניין אותי שום דבר.  

הייתי בטיפולים מסוגים שונים, גם טיפול אישי וגם טיפול זוגי. אני מאוד משתדל לישון טוב, לאכל טוב, להשקיע בפעילות גופנית, ללמוד אמונה ובטחון אבל כשמגיעה הנפילה הכל מתרסק והחיים הופכים לסיוט לא מאוזן.

קבעתי תור לפסיאטר וזה מתקרב. אני מפחד ממש שנדפק אצלי משהו וזה בלתי הפיך.

האמת לא יודע למה אני כותב, מה אני רוצה מכם...

אולי מישהו חווה משהו דומה?

לא חוויתי משהו דומהסוף טוב

אבל רוצה להרים לך על המאמץ לחפש פיתרון!

עברת שנתיים מטלטלות וברור שלנפש זה לא קל.

מאמינה שטיפול כזה או אחר יוכלו לעזור.

בהצלחה רבה!!

בהחלטנחלת

בס"ד

 

 

מאמינה שבעזרת השם (תמיד לבקש מהקב"ה! -  ובמקרה הזה, שהרופא יהיה שליח טוב) תרופות לזמן מסויים בהחלט עשויות לעזור.

מה עם נסיעה קטנה (או גדולה) לאיזו מדינה שקטה, רגועה, שהדבר המסעיר ביותר בחדשות זו הידיעה שהליגה המקומית זכתה

בגביע כסף ב...טניס שולחן? - כדאי ללוות בשביל זה. אבל זה באמת מאוד אינדיבידואלי.  מה עוד, שיש עכשיו בעיה עם כל מיני

מדינות למיניהן.  אבל אולי אפשר למצוא כזו; פינלנד אולי? אמנם קר שם ומן הסתם יש גם אי אלו דובים, אבל יש שם איים

קטנים נחמדים בים, ליד הלסינקי.....באמת. אפילו אנחנו חשבנו על זה.

 

סתם, מן בטן גב כזה של חורף.... בהחלט אפשר להינות. תגיד שאתה מבהוטן, או מקפריסין - מהחלק התורכי אם  מישהו יפרוץ

במלל יווני ולהיפך - מהחלק היווני, אם מישהו...  בקיצור של ידעו שאתה יהודי.....

 

ובהוטנית - מאה אחוז שאף אחד לא מבין!

 

אגב, זו הצעה רצינית (לנסוע מכאן קצת, כדי להשתחרר).

 

עדיף, לענ"ד, או לבד, או עם האשה, אבל בלי הילדים. רק אתה, או אתה והיא. יש לכם היכן להשאיר את הילדים לזמן מה?

 

אבל הכי חשוב, אנו חושבים, כן לקחת תרופות לזמן מה.  מכירה אנשים נורמטיבים, אינטליגנטים מאוד, מוכשרים, טובים ונפלאים, שלקחו תרופות בזמנים קשים.

השם חנן את הדעת כדי להמציא רפואה, לנו, כשהנפש שלנו מתערערת. זו מתנה. כן, מתנה!  משהו השתבש, בעקבות מה שעברת ועובר, משהו שנורמלי וטבעי

לחלוטין שיתערער. אז למה לא לתת לה קצת שלווה, קצת רוגע, קצת שמחת חיים, בינתיים? עד שהיא תשוב לעצמה? למה להתאכזר ולהתעלם ממנה?

 

כל הכבוד שאתם שוקלים אפשרות כזו. הכרתי מישהו (הלום קרב) שלא רצה אפילו לשמוע על כך.  כשהסכים, היה כבר קצת מאוחר...

יש דיעה קדומה נגד תרופות כאלה. מכירה גם מישהו שהיה צריך לקחת תקופה, ואחר החליט שזהו, הוא לא רוצה יותר,  היה מר ועצוב אחר כך.

 

וגם, שיחות שיחות שיחות עם מישהו שאתה מרגיש אמון כלפיו. ואם זה פסיכולוג, שיעלה כמה שיעלה.

 

הכי חשוב לחזור להיות באיזון. ו...שמח!

 

אולי יש דבר מה נוסף שאתה יכול להוסיף למערכת הבריאות שלך? שהיא נפלאה כל מה שאתה עושה (הלוואי עלינו), ואין ספק שהיא מועילה גם לנפש,

אבל כולה טיפול מסור מאוד בבריאות גופנית, בעיקר. אז אולי....

 

משהו באמנות, למשל?

 

מה עם לרכוש כן ציור , בד, או נייר, צבעים למיניהם (אקריליק, פנדה עדין, צבעי פסטל, שמן, פחם) ולזרוק הכל על הנייר?

 

רגע, מה עם לזרוק את המרירות על נייר, פשוט לכתוב, מה שבא, בלי ביקורת, בלי צנזורה, בלי שזה יצטרך לצאת טוב,

פשוט לשרבט  מה שבא?

 

ויש מיני תראפיות, כמו גשטאלט, תראפיה באמנות, תראפיה בדרמה וכל הסגנונות (NLP ועוד. תלוי למה אתה

מתחבר. יש אנשים שמתחברים דווקא לתראפיה הנושנה והותיקה - לדבר עם מישהו, לדבר, לבכות, לזעוק.)

 

 

בני אדם  חווים תקופות קשות מאוד לעתים. מאוד קשות.  מכל מיני סיבות. העיקר - אין יאוש כלל! לא להתייאש!

 

רב נחמן  ל  א    מ ר  ש   ה!!!

 

ואם הוא לא הרשה, אז הקב"ה, על אחת כמה וכמה!

 

רוצים לשמוע ממך עוד. בבקשה.

 

סבלנות. קודם כל, לעצמך!

 

תהיה בקשר. בבקשה!

נ.ב.נחלת

במידה ולא התייאשת לחלוטין מהטיפולים למיניהם, יש מקום בירושלים, ברח' חירם (ליד שמגר, ליד רח' ירמיהו) הנקרא "למרחב".

 

רק כרטיס קופת חולים.

 

שמעתי שהם עושים עבודה טובה מאוד. 

 

אבל יש תורים ארוכים. אלא ש.....הכל מהקב"ה. הוא כבר יסדר לך תור מהר. תבקש ממנו. לא לדאוג.

מיועד לחיילים דווקא?אורין
למרחב?נחלת

לא. בכלל לא. לכל מי שמתקשה ורוצה להעזר , כמו שנעזרים בחברותא, כשלומדים. "

 

אין אסיר מתיר עצמו מבית האסורים..."   לפעמים כן, יש אנשים אולי שיכולים, אבל איש את רעהו יאמרו חזק!

זה גם מקום דיסקרטי וצנוע.

תודה. המטפלים בעלי הסמכה טיפולית?אורין
כן.נחלת

בהחלט.  מקסימום יש מטפל/מטפלת כמה חודשים לפני הרשיון.

 

מכירה מישהי שהיתה שם והמטפלת היתה מצויינת, למרות

שאת ההסמכה הרשמית קבלה חודשים מספר אחר כך.

למיטב זכרוני, יש לה כבר קליניקה משלה.

 

אבל, קחי בחשבון תור ארוך. תבקשי מהשם שיקדימו לך.

מתארת לעצמי במצבים אקוטים (את לא נשמעת לי כזו),

הם מקדימים.

 

טיפול זו מתנה נפלאה שאדם מפרגן לעצמו.

(כל אחד וסוג הטיפול שמתאים לו, שמדבר אליו).

 

 

 

תכנית עמיתנקדימון
מילאת את השאלון?
עמית?נחלת

לא מכירה את התכנית הזו. אבל חשבת גם על משרד הביטחון.

אולי גם הוא יוכל לסייע? הם מודעים ל"מצבי הרוח" האלה.

אתה לא היחיד, אבל אפשר לצאת מזה. אם לא היית מושפע

ממה שעברת, א ז   היה מקום לפקפק בשפיותך..... מחילה.

 

לענ"ד,  א  ס  ו  ר   לך  לצאת למילואים שוב. בשום אופן!

אל תחשוש, לא יעשו לך שום דבר. אל תצא שוב למילואים.

היית......די והותר.  מספיק!

 

 

יש ספרנחלת

אמיתי על הלום קרב, שהיה משכיל , אינטליגנטי ורגיש בצורה יוצאת מן הכלל.

הבעיה היתה שלא רצה להעזר בשום פנים ואופן, וגם הכחיש את מצבו.

 

אז מודעות למצב, זה   א ב   ויש לך את זה, ב"ה!

 

לא לשאול אותי בבקשה מה שם הספר, כי לא אומר. 

אחרי שתרגיש טוב יותר, בעזרת השם, אגלה...

כך לשאר המגיבים: נא לא לשאול.

נ.ב.נחלת

בתקופה שעליה מדובר בספר, משרד הבטחון התנהל והתנהג איום ונורא.

חוסר מודעות...פחד!

 

עכשיו, זה אחרת (לצערנו).  אבל זה נסיון. הנשמה שלך גדולה מכל ההרגשות האלה,

לא משנה לה מילואים, כלום, והיא בתוכך. 

 

רק סבלנות. בראש ובראשונה, לעצמך!

עוד משהונחלת

 

 

ער"ן - לשיחות טלפוניות כשמרגישים "על הפנים".....

 

1201

 

לפעמים הבחירה שלנו, היא כנראה במינימום שבמינימום. בחוט דק יותר מקור עכביש.

והבחירה בחוט הכמעט שקוף הזה, היא הנצחון הגדול; זו טפיחת השכם שלנו. זו

הנחת שאנו עושים בכך לקב"ה....

 

נמאס לנו, חושך ויגון, די, לא יכולים יותר.....הי, יש חוט שקוף ודק שלנו שממתין

שנראה אותו. שנבטח בו.

 

יודעת שלא שייך להביא את השואה עכשיו - דור דור והנסיונות שלו, אבל בכל זאת,

אמי ע"ה, שהיתה בת יחידה ומפונקת, הגיעה למחנה ההשמדה וכשחיפשה את

אמה, סבתי ע"ה, הצביעו לה על הארובה....

 

בסוף המלחמה שוחררה על ידי הרוסים, אם איני טועה ועשתה את המסע המתיש

והארוך לביתה, בהונגריה, בכפר ושם שהתה אצל שכנים גויים 7 חודשים לבית

שלה, לא העזרה להיכנס. בין כך לא היה שם דבר, הגויים השכנים, בזזו את הכל)

 

פעם, ישבנו יחד, אמי, חברתה (גם ניצולת שואה, אלא מה) ואני. היא הרימה

עיניים ואמרה בפליאה: אני לא מאמינה! אני בירושלים! נולדו לי ילדים!

אני לא מאמינה.

 

כן. היינו כחולמים. ולכל אחד מאיתנו, שלא נשכח, יש את היינו כחולמים

שלו. בתוך הביצה השחורה, המסריחה (סליחה) הכי נוראית.

יש תקווה. יש חוט של כסף הקושר אותנו לנצח. עכשיו אנו מרגישים

שאין מוצא, אבל "מן המיצר קראתי קה, ענני במרחב ..."

 

לפעמים מגיעות מחשבות שחורות, מרות, אין לנו שמץ של חיותף

אבל האדם הוא דינאמי!  המצב ישתנה. ללא ספק. כל עוד הקב"ה

קיים (הוא לא יצא למילואים...), יש תקווה. הרי אנו חלק ממנו.

מהנצח.

 

ובכלל, לקרוא חדשות רעות וקשות, זה לא מוסיף.

אבל מה לעשות, המדיה לא תספר איך פתאום

נולד עוד ילד לאחר שראינו כל כך הרבה מוות,

איך חיבקנו, חובקנו, ליטפנו ולוטפנו, אפילו אם

זה פחות מפעם, איך הצלחנו לחייך למרות שבפנים

היו דמעות....

 

הלחם שלהם, זה פרסום הקשה, הרע. לא ללמוד מזה

ולא להידבק מזה. אתה, את, אנחנו - קצת יותר חכמים ממנה. לא?

 

מתארת לעצמי איזה "שפכטל" אקבל אחרי התגובה הזו. אולי

אפילו ימחקו.

 

הזורעים בדמעה (אוהו, איזו דמעה!), ברינה יקצורו.

איך אומרים באנגלית?

 

CHEAR UP!  (אולי זה כתוב עם שגיאות. מילא)

 

רוצה להוסיף כאן פריחה, מעוף של ציפור, שבלול עושה דרכו בכבדות אבל בנחישות

נרקיסים ועוד - אבל לא יודעת איך.

 

 

שכחתי משהונחלת

יש לנו חברים, חברה, שבאחת השבתות הרגישה.....רע. רע. רע.

היא הרימה טלפון כדי לשוחח , לדבר. כן. בשבת. 

כשהמצב בתוכנו פנימה אקוטי, חושבת שזה בגדר

פיקוח נפש דוחה שבת. אין ספק שהשם מבין את זה,

מאוד.

המון כוחותארץ השוקולד

מתפלל להצלחתך והצלחת המשפחה, אתם גיבורים וכך הכבוד על מה שעשיתם עד כה.

לא יודע מה לומר מעבר

חוויתי על קרובים אליגפן36

אחרי כחצי שנה מסבב אחרון התחלנו להרגיש רגיעה.

ועם הזמן רואים שיפור.

לא ידעתי שזה הפיך על הקרובים לי.

כותבת כי יש סיכוי לאור.


זה תהליך ארוך מאוד. מאוד.

כנראה של כמה שנים.

עם תמיכה טובה וסבלנות יש תקווה. 

תודה לכם!והנה חלום

חיזקתם אותי!

קראתי כל מילה

@נחלת תודה לך במיוחד על ההשקעה. 

שכחתי משהו (כרגיל)נחלת

לא לשכוח.....לבכות. מאוד חשוב. לבכות. חושבת שזה ירכך את הסינדול של הנפש, שלא יודעת מה. חושבת שההתייפחות, המירור בבכי

יעשו לה משהו טוב... זה ילחלח אותה...

מובן ותקיןהעני ממעש

יש לך קבנ של היחידה?

לוקח זמן וזמן ... לא פשוט

תצ'פר את עצמך, תרשה לעצמך להתפרק - אבל לא על המשפחה וחברים

נשמע לי שאתה בטווח הנורמה 

אחי הגיבור, זה עוד טרי ומאד טוב שאתה מודעזיויק
אל תילחץ, תכיל את הרגשות והתחושות, תעבד אותם, תמצא עם מי לדבר על זה בלי להעמיס על אשתך הגיבור, ואל תתבייש עשית מצווה ענקית למען עמ"י והמון מקנאים בך
אפשרנחלת

אפשר לפעמים לבכות על הכתף של אשתך. למה לא? היא אמורה להיות האדם הכי קרוב אליך..

לא התכוונו כאן שתשחק בבית את הגיבור, את איך שחיית לפני המלחמה, אלא שבכל זאת, אנשי

מקצוע טובים זה מומלץ.

 

לא, לא "בכל זאת"; יחד עם זאת. כמה שהיא יכולה להכיל. מרגישים את זה. וזה גם מקרב. אני חושבת.

גיבור יקררפואה שלמה

זו תגובה טבעית למלחמה אבל עשית צעד חכם מאד שפנית לפסיכיאטר. ככל שמטפלים מוקדם יותר סיכויי ההחלמה המלאה עולים מאד.

אין מה לפחד מהכדורים, יאפשרו לך לישון ולא לצאת מאיזון והפעילות הגופנית תעזור מאד, כל הכבוד על המצווה הענקית ועל המודעות.

חנוכה מלא אור וניסים

כמה דבריםאריק מהדרום
הרבה מאוד אנשים נוטלים נוגדי דיכאון מסוגים שונים, לא תאמין עד כמה, ציפרלקס (לתקופה מסויימת?) לא אומר עליך שמשהו נדפק אצלך, להפך, זה אומר שאתה צריך עזרה ואתה לוקח אחריות על עצמך ועל היקרים לך וכמו תרופה לסכרת, אפשר בלי, אבל חבל, תהיינה השלכות.


דבר שני, מה שעזר לי מעבר למה שכתבת בעניין השינה והכושר והתזונה, מה שעזר לי לעבור את החודשים הראשונים אחרי השבעה באוקטובר זה המון המון המון סטנדאפ ומוזיקה ביוטיוב.


בהצלחה

מסכימה!נחלת

יש דברים שאפשר לראות ולהקשיב. סומכים עליך. מחכים לשמוע ממך , לא חשוב מתי. מאמינה שזה מהר יותר ממה שאתה חושב.

ר' נחמן אמר שבראש ובראשונה האדם צריך להיות סבלני ל....עצמו!

ואיך שכחנונחלת

"תעיתי כשה אובד בקש עבדך" 

אם את מומחית לרבנו רבי נחמן אולי יודעת תשובהיוסי כאחרונה

למה רבנו המאומן, חזר לגלות אחרי 

שהיה חצי שנה 

בארץ הקדושה

אח יקר, תציץ פה בבקשהנקדימון
https://shikum.mod.gov.il/about/harvot-barzel/recognition


לנו עשו שיחת חוסן לקראת סיום המילואים, ואמרו שמי שהוא בתהליך הכרה של פוסט-טראומה, ברגע שהגיש חוות דעת מומחה אז כבר הוא זכאי למימון (מלא, נראה לי) במשך שנה עד לועדה הרפואית שתקבע נכות. הוא אמר שמבחינת משרד הביטחון, אין בעיה שבסוף לא תיגש לועדה - כלומר, האינטרס שלהם הוא לתת לך טיפולים כך שתצליח לצאת מזה בלי צורך בנכות. זה לכתחילה, כך אמר הקבן.


תברר על זה. אולי תבקש לדבר על אחראי חוסן ביחידה שלך. או בקבוצות פייסבוק שהגיוני שמעבירות מידע על זה.

משבר מוכר אחרי חוויות עוצמתיות (גם אישית)הגבעות בלב תמיד

גם מי שלא בטראומה, נורמלי לחלוטין להתקשות לחזור לשגרה אחרי חוויות מטלטלות כאלו בשנתיים... אתה מתאר משבר שקורה להרבה מילאימניקים. יצאתי עם כמה והרגשתי כמה הם מושפעים.. אחד בכלל לא היה במצב לדייט, כי היה באבל על חברים והלחימה הממושכת התישה אותו נפשית.

יש הרבה סדנאות, טיפול רגשי וכד' למילואימניקים בדיוק בגלל הצורך הזה, גם אם אתה מרגיש בסה"כ בסדר ורק מדי פעם צץ קושי..

שווה לך לבדוק בעיני. יש גם קבוצות שיח ע"י אנשי מקצוע וכד'..

תודה על מה שעשית למען עם ישראלטויוטה

ושה' שילח לך רפואה שלימה.

 

אין לי דברי חכמה לומר לך,

רק להחזיק לך אצבעות להצדיע לך,

ולהתפפל עליך .

אתה עושה דברים חשובים מאדיוסי כ

למען האומה, למען המשפחה, למען התורה והעבודה

אין לשער דרגת צידקותך במעשיך בצבא

דוד המלך שאתה חייל חשוב בשורותיו, מעלה אותך בדרגה

גם אברהם שלחם ב 4 מלכים, מברך אותך באופן אישי

ויהושע כובש הארץ

ויהודה המכבי

ורב אלוף שמעון בר כוכבא

הכל לצידך ולימינך

 

עלה והצלח 

שאלה על פייסבוקיוני.ו.

התחלתי להשתמש לאחרונה, ויש משהו שאני מנסה להבין אם הוא מובנה או שאפשר לשנות אותו בהגדרות.

ב"מסך הבית", לא משנה אם מהמחשב או פלפאון, תמיד מראים לי כל מיני פוסטים כנראה ויראלים של כל מיני אנשים שלא חיפשתי ואני לא רוצה לראות בכלל.
יש אפשרות להסתיר אותם?

פייסבוק הוא מעצבן כזה. יש לזה איקס בצדתמיד בבטחה

אבל זה רק מסתיר דברים מהאדם הספציפי הזה

זה היוני.ו.

"i don't want to see this"?

או "I'm not interested"?

לזה הכוונה?

 

(ובאמת לא ידידותי)

כן, נראה ליתמיד בבטחה
האינטרס שלהם זה לדחוף לך תכנים ויראליםזיויקאחרונה
כדי שהאלגורתים שלהם יעבוד
נשברתי, או הוארתי. היום הכאב לא ירפה, אז אני מוותרשבבצער

עוזב הכל.

מתנתק


ושב,

שב בצער...


שה' ישמור עליכם

מאחל רק טובארץ השוקולד
גם כי אלך בגיא צלמוותנחלתאחרונה

חושבת שכולנו נופלים מדי פעם לבורות שלנו....אפשר לשהות שם כמה זמן, אבל לנסות בכל זאת לרחרח אם אפשר כבר לצאת

( ולו כדי לראות את הגבעול התינוקי והמבטיח שצומח על שפת הבור.. איך לא הבחנתי בו קודם?)

למה קוריאנים חמודים?הרמוניה

איך הם נהיו כ"כ פופולריים בתרבות העולמית...

אני באמת לא יודעת מה יש לי לחבב אותם ואיזה קשר יש לי אליהם אבל עובדה יש בהם קסם

לא אמרתי מי יותר מהעמים מוסרי, אמרתיקעלעברימבאר

שבעניין אכזריות ואהבת מלחמה, העמים הצפוניים ניכרים בזה.

 

וכן באיפוק ונימוס.


 

הדרומיים יותר חברהמנים וגומלי חסדים אבל יותר פראיים.

 

אגב מתי יהודים עשו לגויים מה שעושים לקאסטות הנמוכות בהודו או מה שהאירופאים עשו ליהודים?

(אגב בלי קשר, ניסיון ההצדקה המוסרית של ההודים זה שמי שהתגלגל בקאסטה נמוכה זה בגלל שבגלגול הקודם הוא היה רשע. לכן הם אומרים שמוצדק להעניש אותו)

אולי יעניין אותך