המפרשים אומרים שמשה רמז על חטאים של עם ישראל.
עד פה ידוע ומוכר.
אבל למה? מה קשה לכתוב פשוט שם של חטא?
רש"י אומר נראה לי מפני כבודם של ישראל.
אבל מה פתאום עכשיו חשוב כבודם? עד עכשיו בכל החטאים פשוט כתבו את החטא.
וחשבתי על משהו שאולי קצת עונה. לי לפחות..
משה עכשיו נמצא במין עמדת סיכום. הוא מבין שזה הזמן האחרון שהוא עם עם ישראל.
וכן, הוא צריך להוכיח אותם. אבל איך? איך לגרום להם לקבל את התוכחה, ובעיקר להתקדם בעזרתה..?
אז הוא מחליט להזכיר ביחד עם כל חטא לימוד זכות. הוא אומר לעם ישראל "חטאתם, ואתם צריכים לתקן!" אבל גם מוסיף מהצד שהוא גם חי בעולם ומבין שיש קושי. והוא פשוט סומך על העם שלו שיתגבר עליו.
במדבר-קשה במדבר! לא פשוט ללכת כ"כ הרבה זמן בלי בית.
בערבה- ערבות הירדן. המקום של מדין. במגרש של היריב ההתמודדות קשה הרבה יותר.
וכן הלאה..
החוכמה היא לא סתם להוכיח. החוכמה היא להוכיח ושיקבלו את התוכחה. שירצו להתקדם ולהשתפר בזכותה!!
שנזכה לבוא גואל ולבנין ביהמ"ק במהרה ממש בימינו.







