בעקבות דיון שהיה לנו בכיתה על דתיים>>נשגבת מבינתך

(זה לא שאני חרדייה, אני לומדת בתיכון חרדי)

 

מה יותר חשוב לדעתכם- הארץ או התורה?

להיות בנאדם טוב יושב ראש


התורה.סתמישוו
1.ברש"י השני לתורה, ד"ה "בראשית ברא" כתוב שהעולם נברא בשביל התורה, וגם בשביל ישראל..
כלומר, כל העולם נברא בשביל התורה אז היא יותר גדולה .. ולא רק זה , גם כתוב שהקב"ה התסכל באורייתא וברא עלמא, כלומר שמהות יצירת העולם הזה באה מהתורה..

2. אסור לרדת מארץ ישראל, ארץ הקודש. אבל.. יש מקרים מסוימים שבהם מותר לרדת מהארץ, הרמב"ם כותב אותם.. אחד מהמקרים האלה הוא שמותר לצאת מהארץ בשביל לימוד תורה.


בטח יש עוד ראיות..
אבל בכל מקרה, זה חא כזה משנה.. לזה יש חשיבות ולזה יש חשיבות, כל אחד הוא ערך גדול.. עמ"י, ארץ ישראל, ותורת ישראל.
תורה שבעל פה או תורה שבכתב? או שזה לא ממש משנה..יושב ראש


לא ממש משנה..נשגבת מבינתך


זו שאלה עם טעות בגוף השאלה, כאילו ארץ ישראל היא לא חלקירושליםםםםם

מהתורה , ויש לשאול מה יותר חשוב. זה סילוף של עמי ארצות .    האמת היא שחז"ל כותבים ששקולה ישיבת ארץ ישראל ככל המצוות כולם ( אולי המורה שלך חולקת על חז"ל ...) .   שהמורה תעין בהוספות של הרמב"ן לספר המצוות לרמב"ם (מצווה ד) ותראה שמצוות עשה לכבוש את הארץ .     לכן זה בערך כמו לשאול מה יותר חשוב : התורה או לשמור שבת. 

שמירת השבת ושמירה על ארץ ישראל הם חלקים חשובים בתורה עצמה.  מקווה שהבנת .

בדרך כלל חרדים לא למדו את הנושא , והם עמי ארצות בעניין .

איפה כתוב שמצוות עשה לכבוש את הארץ?! ואיך יש לך פה לדבר עלכרית


גם לפי מי שאין חיוב כזהטוביה2
יש בברור חיובים מדאוריתא שאינם ניתנים לעשיה כי הגויים שולטים כאן. למשל אין מי שסובר להלכה שאין מצוות עשה לבנות מקדש. ואם כן באופן פרקטי לא ניתן לקיים שליש מהתורה - ולא יתכן שיש מי שיסבור שאנו לא צריכים להלחם שהרי אם כך לעולם לא יקימו את המצווה ככה שזה עוקר למעשה מצוות מהתורה. כמובן יכול להיות פסק כהוראת שעה לא להלכם עכשיו מסיבה זו או אחרת אבל ברור שיש חובה על כיבוש הארץ (אם לא כמצווה בפני עצמה - אז לפחות כמכשירי מצווה למצוות אחרות)
^^^הדובדבן שבקצפת

"כיוון שגלו ישראל מארצם אין לך ביטול תורה גדול מזה"

ומי שמתעסק בא"י לשמה, סופו שיגיע גם לתורה.

יש גם מצוות ואיסורים שנדחים בפני מצוות יישוב הארץ: בשבת- אם יש הזדמנות לגאול קרקעות רק בשבת וייתכן שלא תהיה הזדמנות אחרת, חותמים אפילו בשבת!

ו"בעיר הסמוכה לספר (-ערים שקרובות לגבול עם גויים, במציאות שלנו כמעט כל היישובים נחשבים כעיירות ספר)- אפילו באו על עסקי תבן וקש יוצאים עליהם בכלי זין ומחללים עליהם את השבת"!

ואפילו מצוות כיבוד הורים נדחית בפני ישיבת א"י...

 

בקיצור, א"א לדון בתורה ובא"י כשני דברים נפרדים, המשולש הוא עמ"י- א"י- תורת ישראל...

 

וברור שיש מצוות כיבוש וירושה, זו מלחמת מצווה שאליה יוצאים אפילו "חתן מחדרו וכלה מחופתה"

והרמב"ן כותב שיש מצוות עשה "שלא נשאירנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה"

 

יש לי עוד מלא מקורות תגידי לי אם את רוצה עוד...

התורה.. מתוך החשיבות של התורה באה החשיבות של הארץרעיה123
התורה זה הדבר החשוב ביותר לעמ"י,הדבר הנצחי שאף פעם לא השתנה..
התורה שאנחנו לומדים היום זה אותה תורה מהר סיני..
ובתוך התורה מגיעים לנו כל המצוות והציווים שמעלים את חשיבות הארץ.
‏(^^^)~תות~
וגם,
אני לא חושבת שיש ניגוד בין הדברים.
התורה היא דרך חיינו
והארץ היא המקום המקודש לעמ"י
שתיהם דברים שבונים את עמ"י. בלעדיהם לא היינו אנחנו.
‏(לא הבנתי איך הגעתם לדיון על דתיים:‏D‏)
הם בטח דנו על דתיים ומשם הגיעו על מה יותר חשוב..רעיה123
אם ההשקפה של החרדים שתורה או של הדתיים לאומים ש"לוקחים את כל הקופה" וגם תורה וגם ארץ..
נראלי
זה היה פשוט דיון גזעני.. לא הסכמתי עם שום מילה של המורה..נשגבת מבינתך

ולכן שאלתי פה כי רציתי להוכיח להם

בודאייאירוש

שהתורה, מה השאלה בכלל?!

@רעיה123 הסבירה את זה נהדר.

וגם @סתמישוו כתב יפה.

 

זה בא ביחד..קיפודה


תורה והמדינהיו


״תורה והמדינה היו ויהיו בישראל גוף אחד ומאוחר שאין בו פירוד, כי כל אחד מהם מותנה הוא בקיומו של חברו... ״
חכם בן ציון עוזיאל ע״ה
איך המדינה נכנסה?ירא ורך לבב

ושאלה לי אליך, מה יותר חשוב התורה או המדינה?

תראהיו
השאלה האולטימטיבי היא מה יותר חשוב העם או הדת? אכן קשה, אבל מצד השני אין פה שאלה כי ארץ ישראל זה חלק מהתורה
תורהירא ורך לבב

חלק מהתורה זה גם הארץ, אבל אם זה מתנגש, וודאי שהתורה קודמת, ללא ספק.

חיבור תורה וארץ ישראלעשו יכין
אני רוצה לחזק פה אחרים...הארץ היא חלק חיוני מהתורה וחיינו גם במצוות וגם בחיי החברה. עם ישראל ללא ארץ ישראל הוא עם שחסר בו משהו...לא שלם, תורה ללא ארץ ישראל יכולה להיות גדולה אבל ללא החיבור לארץ ישראל לעולם לא תהיה שלמה, ורק בארץ ישראל אנחנו יכולים להיות מאוחדים כעם
הארץ חשובה בגלל התורהמלכישוע
כך שהשאלהה לא נכונה
באמת?? מה איתכם?הרוזן!
רבותי, אולי אתם הולכים ליפול מהכיסא - אבל הארץ!
נכון, תורה קדמה לעולם. וגם ארץ ישראל קדמה לעולם! יש מדרש בתנא דבי אליהו, שכותב, אם אינני טועה, שתורה קדמה לעולם - עמ"י קדם לתורה - וא"י קדמה לעמ"י.
ההבטחה על הארץ לאבות, קדמה בהרבה לנתינת התורה. רש"י כותב, שהתורה היתה צריכה להתחיל ב"החודש הזה לכם" - אבל התחילה מוקדם יותר, למה? בשביל הארץ! כלומר, חלקים שלמים בתורה נכתבו בגלל קדושת הארץ ולמענה!

התורה היא מה שמופיע את קדושתם של העם והארץ! קדושתם עליונה, והתורה מופיעה אותם!
וחשוב להדגיש. אינני מדבר על התנגשויות. כמו שכתבתם, אין התנגשות, אלא התורה היא זו שמלמדת אותנו על הארץ. וכמו שציינו - אם יש כביכול "התנגשות" - אדם שיכול ללמוד רק בחו"ל - ייצא מהארץ ללמוד תורה. כי התורה מלמדת אותנו שקדושת הארץ מופיעה באופן שמאפשר לצאת ממנה בתנאים מסויימים. אבל מצד ערך הקדושות - קדושת הארץ גבוהה יותר.
"כיוון שגלו ממקומן אין לך ביטול תורה גדול מזה".לך דומיה תהילה
"אין תורה כתורת ארץ ישראל".
מה יותר חשוב מצוות תפילין או התורה?חליל הרועים
ככה זה נשמע בערך גברת שחף
זה לא שאלה שלי.. זה פשוט אני רוצה להוכיח לכיתהנשגבת מבינתך


מה את רוצה להוכיח? הרוזן!
אני ממליץ לך שלאעשו יכין
לא כדאי לצאת לוויכוח, לא משנה איזה, במטרה להצדיק את הדעה שלך ולא יעזור להטיח אותה באדם שלא מעוניין לשמוע ופוסל אותה לפני שיצאה משפתייך. מה שכן כדאי זה אולי לדבר עם בנות מהכיתה לבד שלא תעמדי בוויכוח מול כיתה שלמה( מצב לא נעים שקשה מאוד לכל אדם לעמוד בו). אשרייך על המחשבה הזו כל הכבוד ובהצלחה
אנחנו מתפלליםטוביה2
ללמוד וללמד לשמור ולעשות. ארץ ישראל בלי תורה לא שווה כלום (חקלאות יש גם בחו"ל ואנחנו רואים כמה החקלאות וההתישבות הלא דתית הסתאבה במהלך השנים)
ללמוד תורה כמתמטיקה זה גם לא שווה יותר מדאי (כמו ברמב"ם על חסידי/חכמי אומות העולם.
השילוב של תורה כצווי אלוקי - המוביל בהכרח למעשה המצוות (ולפי כל הדעות יש מצוות עזרת ישראל או חיוב לכבוש את הר ה׳ ולכונן את ביתו) -הוא השילוב שיוצר יהדות
זה לא נכון שאין ערך לישיבת הארץ בלבד.לך דומיה תהילה
ראה במדרש, שאומר הקב"ה: "הלוואי יהיו בני עימי בארץ ישראל אף על פי שמטמאין אותה".

ההתיישבות הלא-דתית לא הסתאבה עם הזמן. יחד עם הזכויות, מלכתחילה היו לה אידיאולוגיות פסולות. אנשים עלו לארץ פורקי עול ונשארו כך עד יומם האחרון. לשיטתך, האם היה עדיף שישארו בגלות?
ואע"פ גלו משמע אם לא זכאים (אין תורה) אז עדיף שלאטוביה2
ההתישבות הלא דתית בהחלט הסתאבה עם הזמן ועיננו הרואות שהיום כבר לא משמעותית לה הארץ לפיות בדור ההמשך.
גם האידאלים שלהם לא החזיקו בדיוק בגלל הסיבה שכתבתי - לא תלו בגבוה

יש עניין בכך שעלו ואני לא מכחיש את זה. הרי מי שלא עלה כיום הוא מתבולל וזה בברור יותר גרוע. אבל מצד מצוות הישוב זו לא מחזיקה אצלם ולכן כמו שכתבתי אין לזה משמעות.
למה אתה חושב*צועד*
שמצוות יישוב הארץ היא רק למי שמבין את העומק?

מצוות יישוב הארץ היא מצווה מעשית. ליישב משמעותו לשבת. חילוני, דתי, חרדי, כולם מיישבים אותו דבר. יש מידות שונות של השקעה(יו"ש בשביל הדוגמא, יישוב ארץ ישראל בהידור)

הנקודה שאתה מדבר עליה שאם ישראל לא יקיימו את התורה הם יגלו מארץ ישראל היא נקודה אחרת.

אולי אפשר להגיד שמי שלומד תורה בשביל שלא נגלה מהארץ מקיים מצוות יישוב ארץ ישראל? מעניין.
ברור שמצווה זה לא "רק מי שמבין את העומק"טוביה2
זה טענה מטומתמת ששמעתי כבר לעניין המקדש וזה טיפשות מושלמת היות ותמיד ניתן ומצווה להעמיק - מי שאומר כך בעצם מטיף ללמוד על מנת שלא לעשות ח"ו.
אני אבל חושב שיש חילוק אצל יהודים (בדומה לזה של הגויים) של מצווה מדעת עצמו - נחמד אבל לא משהו. לבין מצווה מפי ה׳ - מרגע שעושה את המצווה כי כך צווה זה דבר נפלא וגדול מאוד
כלומר,לך דומיה תהילה
זה שמאות אלפים יהודים בארץ ישראל היום לא שווים הרבה, וישיבת הארץ היא רק אמצעי שלא יתקלקלו בגלות.

במילים אחרות, באותה מידה הם יכולים להקים אוטונומיה בגלות או כל מסגרת אחרת שתמנע מהם להתבולל.

עקרונית: עדיף שישארו מחוץ לגבול.

וואו.
תחזור בך מהר.
אין עדיפות ברורה שישארו בחו"לטוביה2
אבל מה היתרון האדיר בזה?
אני מבינה אותךהדסי שושה
גם אני למדתי בתיכון חרדי.... לי ולמורות היו ויכוחים קבועים בזמנים קבועים: שעורי אזרחות( שהמורות לא סבלו אותו) יום הזיכרון לחללי צהל ,יום ירושלים וכו....אבל ב''ה תמיד הצלחתי להשתיק
אותם....היו לי תשובות לכל דבר כי שאלתי ובררתי היטב.
ובנוגע לשאלה שלך, הרב קוק אומר שישנו חוט משולש שלעולם לא יפרד: עם ישראל,ארץ ישראל ותורת ישראל,ז''א שיש שוויון מסוים בין שלושת הדברים ,כל חלק משלים את החלק האחר.
ומה יקרה אם תורה וא"י יתנגשו, מה יותר חשוב?ירא ורך לבב


מה קורה כשמצווה מתנגשת במצווה?לך דומיה תהילה
תורה.שירוש16
הסתכל באורייתא וברא עלמא.

מאוד פשוט וברור.
לא הבנתי*צועד*
איפה את רואה במה שכתבת מה יותר חשוב?

התורה היא מין 'מיני ישראל' שממנו העתיקו את כל העולם.

חלק מהתורה היא ארץ ישראל.
גם הארץ קדמה לעולם. אלו דברים עמוקים מאודהרוזן!
הארץ היא אידיאל בפני עצמו. לא עוד איזה חלק בבריאה, שהקב"ה הכניס בה לפי התכנית האלקית כפי שהיא בתורה...
אלא ישנו אידיאל הארץ. ורצה הקב"ה שהאידיאל יתגשם. וכן ישנם אידיאלים נוספים, תשובה, עמ"י, משיח, ועוד דברים שקדמו לעולם. רצה הקב"ה שכל אלו יתגשמו, וברא מזה את העולם.
האידיאלים עצמם לא בולטים לבד מתוך התבוננות בבריאה, אפילו תהיה התבוננות מעמיקה מאוד. לכן הקב"ה החליט לתת לנו את התורה, שבה לימדנו, בין השאר, מהם האידיאלים האלה שקדמו לעולם, וכיצד יש להגשימם. כלומר, שהתכנית האלוקית להגשמת האידיאלים כולם נמצאת בתורה. ולכן "איסתכל באורייתא וברא עלמא" (איסתכל, לא הסתכל... ארמית), כי שם נמצאת התכנית.
אבל האידיאל עצמו של הארץ לא "כלוא" בתוך התורה, אלא הוא גדול ממנה, מעבר לה, וקודם לה.
מינין לך שיש משהו אחד שקדם לתורה?שירוש16
(חוץ מהקב''ה כמובן...)
מה ז''א אידיאלים?
התורה שלנו לא אידיאלית, היא ריאלית ומעשית.
המצוות הן או עשה או לא תעשה. מעשים- לא אידיאלים.
הרעיונות ההשקפתיים שם כדי לעזור לנו לממש את המצוות שבתורה. לא להפך.
אידיאל לא קדם לתורה אלא נלמד ממנה.
כך שאידיאל חשוב ככל שיהיה אינו בא על חשבון מצוות ותורה. לא ניתן לממש אידיאל אם הוא סותר את ההלכה.
יישוב הארץ היא מצווה והארץ עצמה בעלת תוקף קדושתי רב עוצמה. אבל לא אידיאל.
הגמרא מלאה במעשים וסיפורים- לא בגלל שהיא סיפורת אלא בגלל שזו דרכה של התורה. היא מעשית.
לצערי אין לי פה מקורותהרוזן!
וייקח לי כ2-3 שבועות להגיע אליהם... אבל כפי שציינתי בתגובתי הקודמת, זכור לי שתנא דבי אליהו נאמר שישראל קדמו לתורה, והארץ קדמה לישראל. בע"ה כשאוכל אביא מקור מדוייק - אם אזכור (פשוט צריך למשוך את הדיון במשך 2-3 שבועות)...

וואו. איך להסביר למה כוונתי במילה אידיאלים? אני אכן לא מתכוון לרעיונות השקפתיים, שהם, כדברייך, לא קדמו לתורה אלא הם חלק ממנה, הם נלמדים ממנה. אנסה בע"ה להסביר מה כן, מקווה שה' ייתן לי בינה להשכיל.
קודם כל צריך להבין, שגם כשהתורה מדברת על דברים רעיוניים, היא לא מדברת באוויר. כשהתורה אומרת שיש קדושה בדבר מה, מדובר על משהו מציאותי לגמרי, ישנה מציאות כלשהי ששמה קדושה, ואמנם היא איננה מציאות גשמית - אבל היא מציאות מציאותית, ממשית. כביכול, גם בלי התורה יש קדושה בדבר. כי זו מציאות, כך הקב"ה הטביע בעולם, שיש בזה "קדושה". התורה רק מגלה לנו ומלמדת אותנו על הקדושה הזו (בסוגריים אעיר, שאמנם בכ"ז נכון שאת קיומם של דברים רוחניים אפשר להכיר רק מתוך לימוד תורה, ולא מתוך התבוננות במציאות. אבל זה כבר נושא אחר). למעשה, יש בהוויה דבר כזה, עולם כזה, שנקרא רוחניות. התורה היא זו שמלמדת אותנו עליו, היא מגלה לנו את קיומו, אבל הוא קיים במציאות. כלומר, יש צורך להתבונן ב*עולם* ולראות שקיימת בו מציאות של רוחניות. אפשר להגיע לזה רק עם "משקפיים" של תורה - אבל זו מציאות חיה וקיימת, לא כי התורה אמרה, אלא כי זה כך. כך הקב"ה ברא את עולמו.
ישנן כמה מציאויות רוחניות שקדמו לעולם. זכור לי מדרש שמביא שבעה דברים (תורה ותשובה, עוד אברעה דברים ששכחתי, ושמו של משיח). ויש עוד מדרשים אחרים. מה הכוונה?
ישנן מציאויות רוחניות, ולזה קראתי קודם "אידיאלים", שהן עלו במחשבה לפניו, ורצה לקיים אותן. רצה הקב"ה לגלות את שמו של משיח (לא שם כמו "מנחם". שם כמו "שמו הולך לפניו"). רצה הקב"ה לגלות את התורה. את התשובה.
מתוך שרצה לתת ממשות לאותן מציאויות רוחניות, ולא רק שיעלו במחשבה לפניו (כמובן שזה ביטוי שהוא משל), ברא את העולם, ובאופן שמציאויות אלה יופיעו בו לאט-לאט, ויתגלו כפי שרצה הוא יתברך.
התורה היא הופעה אלוקית ישירה על העולם. דיבור שלו איתו. ובדיבור זה, אמר לנו הקב"ה את הכל. כל מה שכתבת על זה שהתורה היא מעשית וריאלית זה נכון מאוד. ויש בתורה גם סתרי תורה. הצד הפנימי שבתורה. גם זו תורה, זה חלק בלתי נפרד, שירד גם הוא במעמד הר סיני. חלק מהדיבור האלוקי אל העולם.
ובצד הפנימי של התורה, מוסבר שיש לתורה מגמה. מצוות הן לא רק צו אלוקי גרידא, אלא הצו הזה מופיע מגמה. להופיע את ה' בעולם.
וכל אותן מציאויות רוחניות, שהקב"ה רצה להופיע אותן בעולם - הן מגמות. ורצה הקב"ה שהדרך שבהן המגמות האלה יופיעו בעולם היא התורה. ע"י קיום התורה בעולם, ילכו המגמות שטבועות בה ויופיעו.

אני מקווה שהייתי מובן - לפחות בחלק מדבריי...
אמא שלי למדה בבית יעקב*צועד*
לפני המון שנים.
וכשהשמיצו את הרב קוק היא הוציאה מהתיק סיפורים של גדולי ישראל עליו.
התגובה של הבי"ס היתה להעיף אותה. פשוט כי לא היה להם מה להגיד.

לגוף השאלה- זה כמו לשאול מה יותר חשוב, התורה או שבת.
אחת ממצוות התורה היא ארץ ישראל.
יש בספר קול התור דברים נפלאים על זה..
ודאי שהתורה. ארץ ישראל רק עוזרת לקיים מה שכתוב בהפשושון

הקב"ה בעצמו אומר לעם ישראל שאם יעברו על מצוות התורה הארץ תקיא אותם. 

כי הארץ היא כלי עזר..אפשר אולי לומר-מעלית. אם אתה רוצה לעלות לדרגות גבוהות... בוא לארץ ישראל 

אבל אם אתה לא רוצה, מה תעזור המעלית..? לא לחצת על שום כפתור אתה סתם יושב בפנים

בדיוק הפוךהרוזן!
"ארץ ישראל איננה דבר חיצוני, קניין חיצוני לאומה, רק למטרה של... קיומה... הרוחני... המחשבה על דבר ארץ ישראל, שהיא רק ערך חיצוני... אין לה הפרי הראוי לקיום" (אורות, ארץ ישראל, א)
ערכה של הארץ הוא עצמי, ולא רק בשביל הקיום שלנו, אפילו לא הקיום הרוחני.
היא לא בונוס, דבר שעוזר לקיים את התורה.
אלא להיפך, חלק ממה שעושה התורה זה להסביר לנו כיצד לחיות נכון את האידיאל העצום והעצמי של הארץ.
אם תחיה בארץ ככופר האם זה רצוי? אז למה הארץ מקיאה?פשושון

 

 

נראה שזה לכתחילה בלבד, ובאו נביאים ולימדו משהו.מי האיש? הח"ח!

"חבור עצבים אפרים הנח לו". אני יוצא מנקודת הנחה שזה הפסוק המרכזי בנביאים. תזכור שמדובר על עבודה זרה, משהו שעבורנו נשמע כמו חטא שרק מטורפים יעשו, זה לא איזה אבק רכילות, או ספיחין בשמיטה. ועדיין "הנח לו". זה לא אומר שאין שכר ועונש בכלל - יש גם יש. אבל האוטומטיות הופכת כאן למורכבות. אליהו הנביא מחטיף לאחאב את "הישמרו לכם", ורוחץ בדם את הכרמל ומזבח נביאי הבושת, אבל מורחק משדה המערכה בהכרזה די מסחררת ש"לא ברעש ה'". ולקראת חתימת המקרא ועם תחילת ימי הבית השני (ה"יום קטנות") בא נביא ואומר "לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי". היהדות על כל מרכיביה - התורה, העם, הארץ - הופכת למשהו סופר-מורכב, כנראה המנגנון הכי עדין ורגיש באנושות. השאלה שלך היא לגיטימית אבל המקרא כולו עוסק בהפיכתה לתיאורטית גרידא. אני לא באמת חושב שאני מספק כאן תשובה אולטימטיבית שאחריה נפתרות כל השאלות, אפילו אם נוכיח שכל הנחות היסוד של תשובה כזו שאני נותן הן אמת לאמיתה. אבל אני כן חושב שזה החיפוש המרכזי שכל המקרא מוסיף על תורת משה.

מצד הארץ זה רצויהרוזן!
כי אתה בארץ, וזה מה שצריך. והארץ איננה יכולה לסבול פגיעה בקודש, מצד קדושתה, ולכן היא מקיאה. בשונה מחו"ל, שאין שם קדושה, ולכן ארצות חו"ל מאפשרות את הפגיעה בקודש.
סליחה אבל זה נשמע כמו פילפול מצוץ מהאצבעפשושון

אל תפריד את קדושת הארץ מהקב"ה. 

 

זה נשמע כאילו הארץ הייתה כבר קדושה בלי קשר... והקב"ה גילה את זה איכשהו ושידך בין ישראל לארץ..

סתם בשביל הסבבה...שנחיה פה ויהיה לנו אחלה מקום

 

הקב"ה הוא זה שקבע מראש שהארץ הזאת תהיה קדושה.. ולמה?  

הקב"ה ברא את כל העולם כולל כל מה שבתוכו רק בשביל התכלית.. שהיא- להתקרב אליו יתברך.  

מה שאומר שגם כל דבר קדוש אמור לגרום לזה...

וזה בעצם המושג קדושה...  

 

סתם להיות פה ולחיות כמו בהמה לא רצוי מצד שום דבר... אלא אם כן היצר גובר עליך אבל בתוכך יש רצון להשתפר.

 

 

שני דברים שתלויים אחד בשני אבל התורה קודמתהמצב חסה


אין מה להשוותארי-אל
זה ברור שמלכתחילה אין מה להשוות- כי ארץ ישראל ותורת ישראל משלימים זה את זה. יש את המשולש המפורסם- עם ישראל, תורת ישראל, וארץ ישראל. ארץ ישראל שאין בה תורה- אינה אותה ארץ אדירה וקדושה, היא מאבדת חלק מהקודש. תורת ישראל שלומדים בחו"ל- שווה פחות מתורה בארץ.
תורה ואידאליםנחמן053
העיקר שלנו זה התורה אבל אנחנו לא שוכחים את הארץ ולקרב את עם ישראל לתורה זה גם חלק מהעם שלנו!אמן תצליחי במה שאת עושה...
נראלי שאין משהו יותר חשוב....ילדה גי'נגי'ת

שתי הדברים האלו חשובים אני חושבת שאי אפשר להגיד א"י יותר חשובה או שהתורה יותר חשובה.

הרי כתוב "א"י לעם ישראל עפ"י תורת ישראל" לפי דעתי זה משהו שצריך לבוא ביחד

 

איפהיאירוש

כתוב "א"י לעם ישראל עפ"י תורת ישראל"?

תורה וארץ''הכל לטובה''

התורה..כי היא מצווה לשמור את אהבת הארץ

הארץ זה התורהשונאת ערבים


לא מבין את השאלה...someone

מה התכוונת?  כשאחד סותר את השני? אולי לימוד תורה או ישוב הארץ?

לא נכנס לזה, אבל רק שימו לבההוא גברא

שגם אם התורה יותר חשובה, זה לא אומר שאפשר לזרוק את ארץ ישראל... עיין ערך 'חרדי' שם, שם.

מי אנחנו שנדון בזה ?!ט1


הקב"ה.אני77

ברמה הכללית התאורטית הייתי אומר שהתורה קרובה יותר לקב"ה, ומכוחה מגיעה גם הארץ.

אבל יש מקרים שאדם ישיג מעלות מסוימות דוקא מהחיבור לארץ, ואפילו בלי תורה.

קדושת הארץ איננה מגיעה מכוחה של התורההרוזן!
אלא התורה מלמדת אותנו על קדושתה של הארץ, שמגיעה ישירות מבחירת ה' בה והבטחתו לאבות.
וכן בסדר הופעת הקדושות בעולם, הבטחת הארץ לאבות קדמה לקבלת התורה.
קוב"ה איסתכל באורייתא וברא עלמא.אני77

כלומר שלפחות בפועל הארץ מגיעה מכוחה של התורה. גדול תלמוד שמביא לידי מעשה.

אברהם קיים את כל התורה כולה, וקבלת בנ"י את הארץ היתה אחרי קבלתם את התורה.

 

אני לא דוחה את דבריך מכל וכל, כי הקיום שאברהם קיים את התורה הוא בבחינה פחות גלויה מאשר הבטחת הארץ, ואעפ"כ.

גם מבחינה רעיונית, לא בכדי בחרתי במשפט "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה", שממנו בעצם משמע שהמעשה גדול.

 

ואולי אפשר לומר שמה שמבחין בין ארץ כנען לארץ ישראל זה התורה.

(ובגלל זה התורה פתחה בבראשית, כדי שהארץ תהיה ארץ ישראל)

איסתכל באורייתא וברא עלמאהרוזן!
זה לא אומר שכל מה שקיים בעולם בא מכוח התורה. ישראל באו מכוח התורה?
העומק מאחורי הדברים האלה הוא עצום, וזה מורכב הרבה יותר.
כפי שכתבתי למעלה, כל מה שקיים בעולם מוצא את ייעודו ומשמעותו רק בעזרת התורה. אבל זה לא אומר שלא יכול להיות דבר גדול יותר ממנה, אלא שגם הוא - גדולצו נלמדת רק ממנה.
אברהם קיים את התורה כיחיד. זה הבדל מהותי. הארץ הובטחה לו עבור הכלל. פשוט שהתורה כתורה, כפי שניתנה לישראל, לא היתה בעולם עד שניתנה. בשונה מהארץ, שקדושתה התגלתה גם קודם.
אינני מכחיש שבלי התורה לא נבין את ערך הארץ. אבל זה רק בגלל עינינו הסתומות. לא בגלל שערכה של הארץ תלוי בתורה, אלא עינינו הן אלה שלא יכולות להבחין לבד בקדושת הארץ.
כתבתי שלפחות בפועל זה בא מכח התורה.אני77

יכול להיות שכאידאה מופשטת זה היה כבר לפני. וזה מה שכתבתי על "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה"

 

לגבי אברהם, נאמר עליו גם כן "כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו", ועל הבטחת הארץ היה אפשר גם כן לומר שזה כיחיד-לו ולזרעו.

אבל זה לחסרון מעלתנו ביחס להבנת קדושת הארץהרוזן!
ולא לחסרון מעלת הארץ, או אפילו ליתרון מעלת התורה.

קשה לומר שהארץ הובטחה לו כיחיד - "לך לך... אל הארץ אשר אראך. ואעשך [שם] לגוי גדול" - הקשר מובהק...
[אמנם רש"י מסביר על דרך הפרט. אבל נראה שלא בא להוציא מידי הכלל שהוא נושא הפסוקים ונושא העלייה לארץ, כמוכח מרש"י בפס' א. אלא להדגיש גם את הפרט המיוחד שדרכו נפגשים עם הכלל. וע"ש]
אבל נתינת התורה היא התחדשות דבר חדש בעולם, למרות שבמידת מה כבר היה "למען אשר יצווה". בתורתם של האבות לבדם לא היה מספיק להיות לעם שלם. ואילו כניסת ישראל לארץ היא קיום ההבטחה, לא דבר חדש.
זה בהחלט למעלת התורה.אני77

התורה היא הדרך לקנות דברים. תלמוד מביא לידי מעשה זה לא רק אופציה שנובעת מחסרון הבנתנו את ערך המעשה. זה מכיון שהחיבור לתורה מכניס באדם משהו חדש, נותנת לו כח לראות את המציאות בסדר שהקב"ה רוצה שנראה אותה, אנא נפשי כתבית יהבית. בלי זה אין באדם היכולת הזו, שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה. וגם אם תאמר שיש יכולת טבעית להתחבר לכח של התורה-אז זה יהיה כאברהם ששתי כליותיו נעשו לו כשני רבנים.

 

לגבי האבות, אפשר להסביר גם הפוך-הארץ היא דבר פרטי, ולכן האבות יכלו לקבל אותה כבר (או לפחות הבטחה עליה), התורה לעומת זאת היא דבר כללי ולכן היה אפשר לקבל אותה רק כאומה.

"גדול תלמוד שמביא לידי מעשה" -הרוזן!
זה אכן למעלת התורה, מעלתה על פני מעשה. אבל קדושת הארץ איננה תלויה במעשים, ומתבטאת בדברים שהם ממש לא מעשה (אפילו בלימוד, "אין תורה כתורת ארץ ישראל"). התורה היא הדרך להתחבר לארץ - אבל אם מתחברים אליה מרצונות לאומיים "חילוניים", זה גם קודש, כי קדושתה לא תלויה בתורה. ואמנם, לחסרון מעלתנו, הראייה של הדברים "מלמטה", בעיניים שלנו - בלי תורה - היא איננה ראייה עמוקה מספיק. אבל זה, רק לחסרון מעלתנו. אם היינו גבוהים מספיק, היינו מבינים שכל חיבור לארץ הוא חיבור לה'. ואמנם החיבור לתורה מכניס באדם משהו חדש - אבל זה קורה בצורה המלאה רק בארץ, כי "אין תורה כתורת ארץ ישראל". וגם הנבואה, שהיא היסוד לתורה, יכולה להתקיים רק בארץ.

א"א להסביר שארץ זה דבר פרטי. ארץ, מטבעה כארץ, היא דבר ששייך ללאום. עיקר מה שהאבות קיבלו מהארץ, זה ההבטחה לבניהם לדורות. והתורה במלואה אכן גם היא בפירוש דבר כללי שיכול להינתן רק לאומה. ויכולה להתקיים במלואה רק ע"י לאום שחי בארץ (ושלא יובן מכך שזהו ערכה של הארץ - שהתורה תוכל להתקיים במלואה. ערכה של הארץ הוא נעלה יותר, כמוסבר בפיסקה א' באורות, פרקי ארץ ישראל).
גדול תלמוד שמביא לידי מעשה,אני77

זה מעלת עולם הרוח על עולם החומר.

 

הקב"ה לא נתן לנו את התורה כאמצעי להתחבר לארץ רק כדי שנראה משהו יותר טוב.

הקב"ה רצה שנראה את הדברים דוקא מתוך התורה.

החיבור לארץ הוא רק החלק התחתון של החיים.

 

ואין סיבה להניח שתורה היא דבר פרטי יותר מארץ.

ולמה ארץ לא יכולה להיות שייכת לאדם פרטי? כל אחד מקבל נחלה. דוקא בתורה אין כזה דבר. הכל מערכת אחת.

 

 

ובכל זה לא חלקתי על כך שיש בארץ משהו שאין בתורה, משהו שאולי עליון יותר, רק אמרתי שגם בתורה יש משהו עליון שאין בארץ, ושבפועל, השגת הארץ באה על ידו.

פעמיים כבר הייתה לנו ארץ, וגלינו ממנה בגלל ריחוק מהתורה.

ממש לאהרוזן!
גדול תלמוד שמביא לידי מעשה זה מדבר על תלמוד תורה בפרט, וזה מאמר עמוק שלא ירדנו כאן לעומקו. לא נאמר, לדוגמה, שגדולים מלאכים שמביאים לקיום העוה"ז. זו איננה גדולה של עולם הרוח, אלא של התורה בפרט.

לא אמרתי שכל מה שיש בתורה זה להיות אמצעי להופעת קדושת הארץ. ושמעתי פעם שיעור של הרב שרקי, שהוא הסביר בו שהעובדה שקיבלנו תורה מן השמים היא חסרון מעלה, ואם היינו במעלה הגבוהה היינו מקבלים "תורה מן הארץ". לא ארץ ישראל דווקא, אלא שהתורה היתה מובנת לנו מתוך העוה"ז. כך שהחיבור לארץ הוא אולי החלק התחתון מבחינת זה שהארץ היא הדבר הגשמי ביותר, אבל הוא הדבר העליון ביותר שאפשר להגיע אליו, למצוא את הקדושה דווקא בארץ. והוא היסוד להופעת דברים עליונים יותר, כי בלי החיבור לא"י א"א להופיע גם את קדושת התורה בשלמות.
אם אחדד - א"א להבין את קדושת הארץ בלי התורה. אבל זה לא עניין מהותי, שכל קדושת הארץ תגיע אלינו דרך התורה, אלא אדרבה, מעלת מי שיודע לראות את קדושת הארץ ללא התורה היא גבוהה יותר (חשוב לציין, שבמציאות הקיימת, שמעלה זו איננה בנמצא, מי שיתחבר לארץ שלא דרך התורה, לא באמת יידע להכיר את מעלת הארץ. אני מדבר על מי שבאמת יידע להכיר במעלתה, שזה איננו בנמצא כרגע, אבל יכול היה להיות). לעומת זאת, א"א להופיע את קדושת התורה באמת ובשלמות בלי הארץ - וזה עניין מהותי, כי כך התקבלה התורה, שקדושתה תלויה בארץ.

ממש לא אמרתי שהתורה פרטית יותר מארץ. אמרתי שהאבות לא יכלו לקבל את התורה הכללית כי היו פרטים, ולמה את הארץ הם קיבלו? בתור מייסדי שושלת.
לכל אחד יש גם את האות הפרטית שלו בתורה, והוא נבחן האם הניח תפילין באופן פרטי ביום פרטי זה וזה. וזה לא הופך את התורה לפרטית ח"ו, כי היא ממש איננה, אלא שהיא מתייחסת - מתוך הכלליות שלה - אפילו לפרטים. ארץ היא דבר כללי, כי זה מה שזה... ארץ היא לא פיסת קרקע בודדת, אלא היא מקום להתפתחות ולישיבת עם. בספר שופטים התייחסו לנחלות כנחלות פרטיות, וזה הוביל לכך שלא היה אפשר שיהיה מנהיג לכלל העם, והיתה תקופה נוראה בישראל. גם נחלות בארץ אינן פרטיות, ח"ו ח"ו.

מממ. כן. והמשהו העליון שיש בארץ גם הוא - השגת הארץ באה על ידו, לא רק בפועל, אלא גם במהות ובכוח.
אז העונש של הגלות איננו מידה כנגד מידה? אנחנו עוזבים את התורה, ונעזבים מהארץ? זה לא נכון, לדעתי. עזבנו את הארץ, התרחקנו מקדושתה. זילזלנו בארמונו של מלך. הפגיעה היא בארץ, לארץ איננו ראויים. לכן גלינו ממנה.
הטעות היא שאתה מנסה להפריד את הערכים זה מזה.אני77

הקב"ה רוצה שהערכים יהיו שלובים זה בזה, ולכן הם כך, ולא יהיה ניתן להפריד ביניהם.

 

וזה כפי שכבר הזכרתי בא לידי ביטוי ב'גדול תלמוד שמביא לידי מעשה'. ה' לא רוצה דרך אחרת.

 

הדרך היא להגיע אל העולם מתוך העולם הרוחני, ועל ידי זה העולמות האלו יתחברו.

כן ולא.הרוזן!
הם שלובים זה בזה בקשר בל יינתק, אבל הם עומדים בפני עצמם בעולם אידיאלי כלשהו.
וכפי שאמרתי, קדושת הארץ היא לא רק מעשה. קדושת הארץ מתבטאת גם ביכולת ללמוד תורה. הארץ היא בעצמה עולם רוחני לא פחות משהיא עולם גשמי. ולכן המאמר "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה" הוא בהחלט מאמר עצום וגדול כשלומדים על התורה, אבל אין לו יחס לקדושתה של ארץ ישראל.

בוא נתחיל לחדד, כדי לראות על מה מסכימים ועל מה לא - נראה לי שנקודת המחלוקת המרכזית היא, שאני טוען שקדושת הארץ מגיעה ישירות מהקב"ה, ואתה טוען שהיא מגיעה מהקב"ה דרך התורה. נכון?
לא. אני חושב שקדושת הארץ מגיעה ישירות מהקב"ה.אני77


במחשבה נוספת,אני77אחרונה

איני מנסה להשוות בין הקדושות, אלא רק לברר מה חיוני (קריטי) יותר-התורה או הארץ.

 

המהר"ל בנתיב התורה פרק א' אומר כך-"ויותר ראוי אל האדם שיהיה נמצא כשלימות מבלי חסרון אף אם לא היה לו המעלה משיהיה לו חסרון שיהיה לו עם זה מעלה שכלית, כי החסרון מבטל המעלה שאין המעלה נחשב לכלום"

כלומר שיש דברים שהם חיוניים, והם חשובים יותר גם מדברים במעלה גבוהה יותר.

בלי ארץ, אנחנו מרוצצים ושבורים, אנחנו לא יכולים לממש את ייעודנו, אנחנו פגומים וחסרים, אבל אנחנו חיים.

בלי תורה-אנחנו אבודים. גם הארץ תקיא אותנו בלי תורה. וזה לא משנה כרגע מה יותר קדוש, התורה או הארץ, התורה קריטית יותר.

בלי תורה-צלם הא-להים שבנו יאבד, והארץ לא תעזור.

 

זו בכלל לא שאלהיעל בר

כמו לשאול מה חשוב יותר העין או הרגל.....

 

בלי תורה אין לנו זכות על הארץ ובלי הארץ אנחנו לא יכולים לקיים את המצוות שבתורה ככה שהם נראים לי דיי משתווים

ווואיייי בדיוק היינו בסמינריון ציונות דתית!אוהבת את מלכנו
אוקיי אז זה לא זה/ זה.. הארץ זה התורה, והתורה זה הארץ.. ללכת לצבא, ליישב את הארץ, להקנות ביטחון לתושבים- זאת תןרה!!! תורה זה לא דבר מצומצם וקטן, התורה זה ה-כ-ל!! כל דבר שקשור בא"י ובעמ"י היא התורה!!
מה הקשר לצבא הישראליטוביה2
כיאוהבת את מלכנו
יש אנשים שחושבים שללכת לצבא זה לבחור בארץ על גבי התורה, והם לא מודעים לכך שזה קשור אחד בשני וממש לא סותר.
זה פשוט לא נכוןטוביה2

אין קשר בין הצבא ללבחור בארץ

 

אבל מי שמנסה לעקור את הארץ הוא מבטל את התורה

אני לא חושב שזה סותר אחד את השני....לא


גם לשיטתך.טוביה2
עבר עריכה על ידי טוביה2 בתאריך י' בכסלו תשע"ו 05:02
זה לא אומר שהצבא הזה הוא מחוייב המצווה (בלי קשר להאם חייבים צבא וכו׳)
אילו נתן לנו את התורה ולא הכניסנו לארץ ישראל דיינו... פשושון

ציטוט מתוך הגדה של פסח.

אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה - דיינוטוביה2
שורה אחת לפני
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך