-- בחירה חופשית--פוסעת

אתם באמת חושבים שיש בחירה חופשית בעולם?

יש את המשפט שאומר שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, אבל תכל'ס- ה' יודע מה נבחר בסוף והוא מכוון אותנו לזה ככה שזה לא ממש בחירה חופשית. לא?

יש בחירה חופשית.סתמישוו
הרמב"ם אומר את זה, הכוזרי.. ועוד ועוד..
תפעילי ת'היגיון. את יכולה לבחור מה את עושה, נכון? נכון.
יש בחירה חופשית!
כדי להמשיל את זה אפשר לראות את זה כאילו ה' צופה בסרט כמה פעמים.. בפעם הרביעית הוא כבר יודע מה הולך לקרות בהמשך הסרט.. אבל ה'בחירה' היא של השחקנים.. זה קשה להבין אבל אצל הקב"ה אין מושג של זמן. הוא אינסופי, הוא לא מוגבל בזמן. הוא יודע מה נעשה.

כתוב "ועבדום ועינו אותם 400 שנה" - אז לכאורה אפשר להגיד שהמצרים לא היו צריכים לקבל עונש כי לא היה להם בחירה! אז הרמב"ם עונה על זה שזה באמת נכתב לעם, בתור כלל.. אבל בתור יחידים לכל אחד הייתה בחירה חופשית, והם נענשו בגלל זה.
הרמב"ן (כמדומני) חולק על זה ואומר שזה לא הגיוני.. שהרי בתוך העם היה חייב להיות כאלה שיעשו רע, ולכן לא מגיע להם עונש.. ולכן הוא אומר שהם נענשו כי הם עשו את זה ליהודים לא כי ה' אמר אלא כי הם שנאו אותנו.. בגלל היותנו יהודים.


"הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים" - הרמב"ם כותב במפורש בשמונה פרקים.. נראליי פרק רביעי.. שהכוונה פה ל'הכל' שהוא בידי שמיים זה לדברים שאין לאדם שליטה בהם, למשל, תופעות טבע וכו'. אבל.. דברים שהאדם יכול לשלוט בהם כמו מידות וכו' או אפילו סתם.. מה הוא יאכל בבוקר.. זה בבחירתו.

הרי זה ברור שיש בחירה חופשית כי אחד מעיקרי האמונה הוא שכר ועונש.. ואם לא הייתה בחירה, אז לא היה שכר ועונש.
שאלהsomeone

א. קודם כל צריך לדעת שכמעט כולם שואלים את השאלה הזאת. אפילו יש לה שם! (שאלת הידיעה והבחירה)  שמעתי הרבה תשובות ואף אחת מהן לא קיבלתי חוץ מהתשובה שידיעת הקב"ה זה לא הידיעה שלך, אלא משהו שאיננו מצליחים להבין והיא אינה סותרת את הבחירה (נכון שזה לא תשובה שאומרים "אה עכשיו הבנתי"... אבל בשאר התשובות שאני שמעתי יש פגמים...)

 

ב. עלתה לי שאלה על הרמב"ן: הרי כתוב "וגם את הגוי..." כלומר שזה לא משנה למה הם היו עושים את זה הם היו חוטפים... 

אשמח לתשובה 

זה יותר מסתם 'אי אפשר להבין'סתמישוואחרונה
הראב"ד באמת מקשה על הרמב"ם איך זה שהוא מביא שאלה ולא פותר אותה אלא משאיר אותה ב- ידיעת הקב"ה שונה מידיעתנו".. אבל יש סוברים שיש פה תירוץ.
תעיין בשמונה פרקים לרמב"ם, פרק שמיני.
בכל מקרה .. אני חושב שמה שהרמב"ם כותב [וזה קצת יותר עמוק מ- הידיעה שלנו שונה.. היא תשובה מספקת וגם בעלת מוסר אמוני גדול מאוד]


בקשר לשאלה שלך..
אם הבנתי נכון אתה שאלת ככה - כתוב בתורה "וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנוכי" .. אז זה בעצם היה מוכרח שהם יענשו, וזה למה?

אז יש כמה פירושים.. לא יודע אם כולם.
קודם כל, אם בן אדם עושה משהו לא טוב (לכאורה) כי ה' ציווה (למשל ע"י נביא) אז זה בסדר. כי הוא עושה את זה כי ה' ציווה. אז למה שייענש?!
אבל.. הם עשו את זה ממניע אישי, של שינאת יהודים.. הם לא עשו את זה כי ה' ציווה. במצב כזה, מגיע להם עונש.
וחוץ מזה, שהם גם הוסיפו על הקושי בעבודה יותר ממה שהיו צריכים.
אולי אפשר גם להגיד שזה בשביל לחזק את האמונה של עמ"י בה'.. שיראו שיש מישהו מעל המצרים ששיעבדו את בנ"י.. והמצרים לא השליטים האמיתיים אלא הקב"ה.

יש גם עוד פירוש על זה (אני מקווה שזה נכון, אני לא בדיוק זוכר) והוא שהמצרים נידונים בכלל על מעשים שעשו לפני זה.. והם היו בדרגה כ"כ שפלה שהקב"ה לא נתן להם לחזור בתשובה. ולכן הם נידונו..
ננסה את זה ככה.א"י זה קשה

-את מאמינה שיש לך בחירה חופשית (מרגיש לך שכל מה שאת עושה את עושה מבחירה)?

-את מאמינה שה' בורא עולם ויודע סתרי בראשית ומעשי בני האדם?

 

סותר? לא! לא עובד באותו מישור כי את שואלת פה על יכולת ה' דבר שאין טעם ויכולת לעשות. ה' לא 'יכול' ולא 'לא יכול' כי הוא לא עובד במושגים שלנו. השכל לא פועל במישור הזה. 

אז מה עושים? שותקים. אנחנו יודעיחם את נתוני הפתיחה אבל אנחנו לא מצליחים להשוות ביניהם כי הם לא במישור שאנחנו עובדים בו.

שאלה מעניינת.קול דממה
וכן, יש. שמעתי הסבר מאד מאד טוב לזה, אבל אני לא זוכרת את כולו כרגע
כשאני אזכר אכתוב
לאקמנו ונתעודד

בס"ד

 

פשוט לא.

 

רק כדי לסבר את האוזן:

אם אני מספיק חכם ומכיר אותך לעומק, אני יכול לנחש מה תהיינה הבחירות שלך באחוזי הצלחה גבוהים. זה מצמצם במשהו את הבחירה שלך?

 

ומה גורם לך להגיד שהקב"ה מכוון אותנו לבחירות מסויימות?!

כשהיית קטנהשם_משתמש
ואמא שלך הכינה סנדוויץ לך ולאחים ואחיות שלך
היא שמה על השולחן והלכה לעבודה
שוקולד לך לאחות גבינה ולאח חלבה
היא לא הכריחה אותך לקחת משהו, אבל היא ידעה שתקחי את השוקולד
אוקי אנשיםפוסעת

אני חושבת שהצלחתם לשכנע כאילו מוציא לשון

לשון הרמבםתסיר חרפה מעיר
עבר עריכה על ידי תסיר חרפה מעיר בתאריך י' בטבת תשע"ו 03:32
שמא תאמר: והלא הקדוש ברוך הוא יודע כל מה שיהיה קודם שיהיה; ידע שזה צדיק או רשע, או לא ידע? אם ידע שהוא יהיה צדיק - אי אפשר שלא יהיה צדיק; ואם תאמר שידע שיהיה צדיק ואפשר שיהיה רשע - הרי לא ידע הדבר על בוריו!
ה2 דע שתשובת שאלה זו "ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים" (איוב יא,ט), וכמה עקרים גדולים והררים רמים תלויים בה. אבל צריך אתה לידע ולהבין בדבר זה שאני אומר.
ה3 כבר בארנו בפרק שני מהלכות יסודי התורה (הלכה י) שהקדוש ברוך הוא אינו יודע בדעה שהיא חוץ ממנו, כבני אדם שהן ודעתן שניים, אלא הוא יתברך שמו, ודעתו - אחד, ואין דעתו שלאדם יכולה להשיג דבר זה על בוריו. וכשם שאין כוח באדם להשיג ולמצא אמתת הבורא, שנאמר: "כי לא יראני האדם וחי" (שמות לג,כ), כך אין כוח באדם להשיג ולמצא דעתו שלבורא. הוא שהנביא אומר: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכי, נאום יי" (ישעיה נה,ח). וכיון שכן הוא - אין בנו כוח לידע היאך ידע הקדוש ברוך הוא כל הברואים ומעשיהם.
ה4 אבל נדע בלא ספק שמעשה האדם ביד האדם, ואין הקדוש ברוך הוא מושכו ולא גוזר עליו, לא לעשות כך ולא שלא לעשות כך. ולא מפני קבלת הדת בלבד נדע דבר זה, אלא בראיות ברורות מדברי החכמה. ומפני זה נאמר בנבואה שדנין את האדם על כל מעשיו כפי מעשיו, אם טוב ואם רע. וזה העקר שכל דברי הנבואה תלויין בו.
שאלה מצויינתצפרירים
התשובה נמצאת בפנימיות התורה. ולא כאן המקום.
הכל מושגח, כי חוץ מהבורא יתברך אין מציאות, והוא נמצא בכל.
על מנת להבין קצת, כדאי לקרוא מאמר השגחה פרטית, בספר שומר אמונים.
את יכולה לעשות טוב או רע בכל רגע נתון.
וכבר אמר הבעשט, שמאתו יתברך יוצאים הצירופים פשוטים, ואם האדם עושה טוב, הם מתקבלים לטוב; תום, עשר, הוד, כתר ואילו האדם לעתים מקלקל, והופכם ל: מות רעש דוה כרת .
התוצאות הן "בידי שמיים", והדרך ב"יראת שמיים" (בחירה)סוג'וק

הקב"ה יכול להשיג מה שרוצה גם אם בוחרים בדרך רעה או לא ביראת שמיים.

 

הבחירה היא בדרך שלנו ועד כמה נהיה בטוב בדרך למה שה' רוצה

יש בחירה חופשית יעני אנחנו יכולים לעשות טובה או רעה ובוראיו
עבר עריכה על ידי יו בתאריך ג' בכסלו תשע"ו 21:00
עבר עריכה על ידי יו בתאריך ג' בכסלו תשע"ו 20:58
עולם לא יודע -עד שאנחנו יעשה. ואני חושב שזה נקראת יראת שמים (הכל בידי...). כמו שלפעמים בורא עולם מביא נסיונות- בוא נגיד אברהם אבינו-הוא לא ידע אם אברהם יעשה או לא -עד שעשה (עקידה). אז סופסוף יש בחירה חופשית ודאי בענינים רוחניים. אבל באמת זו שאלה טובה-ומאד ראוי לדבר על זה עם חכם שמבין בדברים אלו.
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך