יש לך מה להגיד על תוקף החיוב של מנהגים?.. למדתי כמה סוגיות לאחרונה ואני משתגע מהמנהגים ומהמרחק שלהם מהגמרא. (לקולא ולחומרא)
@די"מ
די"מ אתה פה?א"י זה קשה
כן.די"מ
מנהג מחייב רק כאשר;
א.הוא התקבל על ידי כל ישראל (כמובן, רק מי שנכלל בישראל לצורך זה.וקשר רשעים אינו מן המניין)
ב.הוא התקבל כחובה.
ג.הוא לא מנהג טעות.
כמובן שיש הרבה אפור במיוחד בהגדרה של *כל* ישראל, ולכן זה גם משנה את רמת הצטרף של המנהג.
אם תסתכל ברמב"ם תראה שהדוגמא שהוא מביא זה תפילת ערבית, זה יכול לעזור לנו להבין שכדי להיות באמת מחייב הוא צריך באמת להתקבל.
לדוגמא פסוקי דזמרא אני תמיד הקפדתי למלל (כשעוד הייתי מתפלל...) הגעתי לישיבה והייתי בשוק (אני הכי לא מקפיד על מנהגים מהחבר'ה.חוץ ממנהגים חשובים כמו לאכול קרפלעך בפורים וערב יום כיפור. ואפילו בזה אני לא תמיד מצליח)כמה חבר'ה (כולם בערך...) לא אומרים. התווכחתי איתם והייתי בשוק. הלכתי לרב דביר והוא אמר שזה אכן לא מנהג שהתקבל כחובה והוכיח ליאת זה בזמנו.
בעיקרון מנהגים מחרפנים אותי ואני ממש לא מקפיד עליהם.מספיק קשה כל הדאורייתא והדרבנן.
בסוף יצא לא כזה קצרוכבר יותר קרוב ל4...
סליחה שאני מתערבת רק רוצה להבין..שטות
ולהתפלל שחרית זה גם מנהג?
לפני אנשי כנסת הגדולה.ציף
כן, פסוקי דזמרא זה מנהג.די"מ
וזה מנהג נחמד שהפך למגוחך.
המנהג היה לזמר ולשבח את השם לפני ק"ש ותפילה.
אם סתם מלמלים אני לא רואה סיבה.
תודה
שטות
ובכל זאת הוא חובה, כי הוא פשט בכל ישראל.ירא ורך לבב
לכאורה...![]()
לכאורה או לא לכאורה?שטות
בעיה שאני לא מובנת..שטות
מנהגירא ורך לבב
אבל חלק מהמנהג זה שלפעמים לא אומרים אותו, אם צריך ממש להזדרז כדי להספיק להתפלל במניין לדוגמה.
בדוד המלך הרב דביר היחיד שאומר פסוקי דזמרא..די"מ
חוץ מאליעזר אולי (אני מדבר כמובן על מי שפסק כמו הרב דביר ולא שלום מאיר ומשה)
אני גם חשבתי ככה.די"מ
אםשר גם להתערב רגע?אניייי
נכון מה שכתבת שמנהג מחיייב רק כש:
א.הוא התקבל על ידי כל ישראל (כמובן, רק מי שנכלל בישראל לצורך זה.וקשר רשעים אינו מן המניין)
ב.הוא התקבל כחובה.
ג.הוא לא מנהג טעות.
אז מה עם המשפט- מנהגו כהלכתו?
יעני שהמנהג שלך הוא כמו הלכה בשבילך... ואז לא צריך את 3 התנאים שאמרת..\
קיצור אפשר הסבר?
המשפט הוא "מנהג ישראל דין הוא"די"מ
אז מנהג שהתקבל על כל ישראל דין הוא.
יש לזה תנאים.
קטניות..א"י זה קשה
נתקבל רק על ידי אשכנזים. זה נחשב כל ישראל? אגב מה המקורות לשלושת הקריטריונים?
ואיך על פי זה יש במשנה דיבורים על מקום שנהגו ככה ומקום שנהגו אחרת הרי אם זה מחייב תלוי באם כולם קיבלו לא מספיק שמקום אחד יחייב.
הרחקה בין עוף לבשר זה גם דוגמא מעצבנת ועוד מלא דוגמאות באיסור והיתר.
קטניות זה לא מחייב.די"מ

בפשטות הרמב"ם.
מקום שנהגו מחייה את בני המקום לא את עם ישראל.
וזה לא רלוונטי להיום כי היום אין מנהגי מקום.
עיין בפרק "מקום שנהגו", ובראשונים ובאחרונים שם..אדם כל שהוא
בשולחן ערוך יורה דעה סימן ריד, ב.
ובקונטרס המנהגים בשו"ת שאלת דוד - http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1110&st=&pgnum=19
ובמרחבי ספרות ההלכה.
נ.ב. זה לא שלמדתי את כל זה..
בגדול,(בלי אחריות לדיוק).אדם כל שהוא
יש מושג של מנהג כל ישראל שדי"מ כבר הזכיר, [לא כ"כ זוכר כרגע לפרט יותר].
חוץ מזה.
מופיע במשנה, שמנהג מקום מחייב את בני המקום, ואת מי שבא אליו.
מהגמרא יוצא, שבני המקום מחוייבים למנהג אבותיהם. ייתכן שמהגמרא שם ניתן לראות שקבלת האבות מחייבת את הבנים, גם בלי קשר למקום. [לחלק מהדעות זה רק על מנהג של רבים ולא של יחיד, וכך כמדומני פוסק השו"ע].
יש סייגים איזה סוג של מנהג נחשב מנהג מחייב, ואיזה לא.
יש עוד סוגיא, של לא תתגודדו, שיש מצבים שאסור שבאותו מקום חלק ינהגו בצורה אחת, וחלק בצורה אחרת, סוגיא שגם משליכה על הנושא.
מעבר לזה יש מושג שהמנהג מברר/קובע את הכרעת ההלכה בשאלה מסופקת פוק חזי מאי עמא דבר/ "כל מקום שהלכה רופפת בידך, לך אחר המנהג" (לא בטוח שהציטוט ממש מדויייק).
.שאלהאניייי
כתבת ש:
מופיע במשנה, שמנהג מקום מחייב את בני המקום, ואת מי שבא אליו.
אז, אם אני לפעמים הולכת לקניות בשכונה חרדית אני צריכה להתלבש עפ"י המנהגים שלהם ? או שהכוונה היא למי שבא לתקופה ארוכה??
תקופה ארוכהא"י זה קשה
מה המקור שלך לזה?אדם כל שהוא
כתוב מפורש בפוסקים שכל התוקף הוא כשעוברים לגור בקהילה שונהא"י זה קשה
אין לי מקור מדויק בשלופ אבל אני בטוח בזה ב 100%
יש להיות כבני המקום לגמרי, ויש..אדם כל שהוא
"ההולך ממקום שעושין למקום שאינן עושין או ממקום שאינן עושין למקום שעושין נותנין עליו חומרי מקום שיצא משם וחומרי מקום שהלך לשם ואל ישנה אדם מפני המחלוקת."
אין חיוב להיות כבני המקום. קיצור אולי כדאי לבדוק באתר ישיבהא"י זה קשה
הסתכלתי עכשיו במשנה ברורה..אדם כל שהוא
סימן תסח ס"ק יד-
(יד) ההולך וכו' - כללו של סעיף זה לפי דעת מ"א וכמה מפרשים שהחליטו כמותו להלכה הוא כן. כשאדם הולך מעירו לעיר אחרת ובעירו נהגו להקל באיזה דבר ובעיר שבא בה מחמירים בזה אם אין דעתו להשתקע בעיר הזאת בתמידות אינו חל עליו חומרי מקום זה מעיקר הדין ויכול לנהוג להקל כמנהג מקומו בצנעא בתוך ביתו אבל בפרהסיא אין לו להקל מפני המחלוקת. וכ"ז בדברים שאפשר לעשותן בצנעא ולא יתודע לאנשי המקום אכן בדברים שא"א לעשותן כ"כ בצנעא כמו מלאכה אין לו לעשות אף בצנעא בתוך העיר אלא יצא לשדה חוץ לתחום העיר ושם יוכל להקל כמנהג מקומו. ובדעתו להשתקע חל עליו מנהג המקום תיכף כשבא לתחום העיר ואפילו אם ירצה אח"כ לצאת חוץ לתחומה של עיר ולהקל כמנהגו אינו רשאי שכבר חל עליו מנהג מקום זה כיון שבא לכאן לקבוע מקומו. וכן ה"ה אם מנהג מקומו להחמיר והלך למקום שמקילין תלוי ג"כ בזה דאם דעתו להשתקע שם נפקע ממנו חומרת מקום שיצא משם משבא למקום החדש ומותר לו להקל כמנהג אותו המקום ואם אין דעתו להשתקע במקום זה עדיין לא נפקע ממנו חומרי המקום שיצא משם ואסור לו להקל באותו דבר כמנהג המקום הזה ומ"מ אין לו להתראות בפני אנשי אותו מקום שיכירו בו שאינו נוהג כמוהם מפני מחלוקת אלא יחמיר בצנעא.
יש חולקים על כך?א"י זה קשה
לא מספיק בדקתי..אדם כל שהוא
יש בעניין הזה כל מיני מחלוקות, אבל לא כל כך נראה לי שיש מי שמתיר לעשות בפרהסיא נגד מנהג המקום בו האדם נמצא.
אבל זה רק לגבי מלאכה בערב פסח. ממתי זה לכל החיים??ירא ורך לבב
זה עיקרון..אדם כל שהוא
כמו שרואים במפורש במשנה ברורה שהבאתי
ואפשר לראות את מקור הדברים מהסוגיא, שמדמה בין מלאכה בערב פסח ל"אנן דידעינן בקביעא דירחא.."
אני ממש לא מבין ככה.ירא ורך לבב
במיוחד שלא ראיתי בשום מקום שמדובר על משהו גורף, גם לא במשנה ברורה, לפחות לא במפורש.
המשנה ברורה כתב-אדם כל שהוא
"ובעירו נהגו להקל באיזה דבר ובעיר שבא בה מחמירים בזה".
אבל זה חומרא, לא מנהג.ירא ורך לבב
אני לא מבין מה אתה טוען..אדם כל שהוא
המשנה ברורה מדבר כאן על הדין של מקום שנהגו, ולוקח אותו בתור עיקרון.
זה לא חידוש שלו שלא מדובר רק על מקרה פרטי, זה עולה מהגמרא והפוסקים.
אתה טוען שזה לא עיקרון, או שזה עיקרון שנוגע רק לסוג מסויים של דברים?
אני חושב שהוא עיקרון לדברים מאוד מסויימיםירא ורך לבב
ואני לא חושב שהמשנה ברורה חושב אחרת ממני.
איזה סוג של דברים?אדם כל שהוא
לא יודעירא ורך לבב
המשנה כתבה את זה על דברים מאוד מסויימים.
למכור בהמה דקה לגוי,
לעשות מלאכה בערב פסח (זהו נראלי, חוץ מדיני ממונות, שזה בגלל שהדין הוא על פי המצב..)
זה נאמר על עוד דברים..אדם כל שהוא
בגמרא פסחים על עשיית מלאכה ביו"ט שני.
בגמרא בחולין יח: על מוגרמת.
ברור שיש כאן עיקרון, ששייך להחיל אותו על עוד מקרים.
[אני לא אומר שעל כל מקרה הוא חל, אבל צריך להסביר במה זה שונה מכל הדוגמאות שהובאו מבחינת העיקרון והסברא].
אני חושב שזה חלק מלא תתגודדו.ירא ורך לבב
א. למאי נפק"מ?אדם כל שהוא
ב. איך החיוב של האדם לנהוג במנהגי מקום שיצא משם, יכול לנבוע מלא תתגודדו?
ללמידת הגדרים.ירא ורך לבב
כי מה שהיה זה מה שהוא פוסק, שהוא חייב בלי קשר.
החובה של האדם לנהוג במנהגי מקום שיצא משם, לא נובעת מכך..אדם כל שהוא
שהוא פוסק כך (=זו דעתו שכך עיקר הדין).
א. כל הדין של מלאכה בערב פסח לפני חצות יסודו במנהג ולא בהכרעה הלכתית.
ב. כל העניין של דעתו לחזור/ אין דעתו לחזור, לא קשור לשאלה מה דעתו ההלכתית האישית.
ג. איך אפשר להסביר ש"נותנים עליו חומרי מקום שיצא משם"= שהוא צריך לנהוג כדעתו?
צודק.ירא ורך לבב
אבל עדיין אני חשב שזה הכיוון.
זה מדובר על דבר מסויים בלבד.ירא ורך לבב
לא נראה לי שהכוונה למי שבא לתקופה ארוכה..אדם כל שהוא
נראה לי שהכוונה למי שנמצא כרגע במקום.
לגבי השאלה שלך, אם את מתכוונת לדברים שהם נוהגים משום צניעות, אז אני לא יודע.
אם הכוונה לדברים שלא קשורים לצניעות, אלא סתם סגנון שמקובל שם, ככל הידוע לי זה לא נחשב מנהג.
[יש תשובה של הרב שפירא זצ"ל, לגבי מישהו שלובש כיפה סרוגה, וגר בישוב בו שאר התושבים לובשים כיפות שחורות, והוא כותב שזה מותר, ושזה שכולם שם לובשים כיפה שחורה לא נחשב למנהג].
לא, גם לא לתקופה ארוכה.ירא ורך לבב
זה לא קשור, הבגדים זה לא מנהגים זה הלכה/סטייל.
אבל אשכנזי שמתפלל בבית כנסת ספרדי - חייב לשבת בקדיש ולהיפך (לדוגמה).
המנהג שהוא דיבר עליו שמופיע במשנה זה לגבי דברים מסויימים.
ומהמשנה אי אפשר להוכיח.
אם זה משהו שנוהגים אותו משום צניעות..אדם כל שהוא
אבל הוא לא מעיקר הדין, או שיש מחלוקת האם הוא מעיקר הדין, אז למה הוא לא יחשב כמנהג?
[אני לא אומר בוודאות, ולא בא לפסוק הלכה].
כי יש גדרים איך מקבלים מנהג.ירא ורך לבב
ויש גם דבר שנקרא מנהג טעות. שהוא לא תופס.
אז אם לדעתך זה טעות, אז יוצא שלדעתך זה לא תופס.
^^^די"מ
זה רק משום לא תתגודדו. לא קשור למנהג.א"י זה קשה
מותר לאשכנזים לעבור לראש העין ולהקים שם בית כנסת נוסח אשכנז. אם מגיעים כקהילה אז לא חייבים לקבל את מנהג הרוב.
לא נכון.ירא ורך לבב
לא תתגודדו זה רק אם לפי הדעה השנייה אסור, אם מותר אז אין לא תתגודדו.
טוב. אני צריך לעשות שיעורי בית בנושא.א"י זה קשה
ביבש. בפנימיות לא...די"מאחרונה
...אביחי מנחם
)פורום ישל"צהאר"י פוטר
אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול
בדיקהטיפות של אור
הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
דוגמאות בשיעור:
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים?
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר?
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי?
ועוד...
נושאים בשיעור:
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי
נושאים בשיעור:
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת
וכן ב הלכות ברכות
בהצלחה בלימוד
~~ ( זה יותר יפה מהנקודות שאנשים שמים כאן)מחכה לחורף
חורף בריא לכולם
- לקראת נישואין וזוגיות